چاپ کد خبر: 61593
30 تیر 1400

زودانزالی در مردان ، علائم و روش درمان قطعی آن

premature ejaculation

زودانزالی چیست ؟
انـزال زودرس (زودانزالی) بـه انـزالی غیر قابل کنترل گفته می شود که قـبـل از نـزدیـکـی و انـجـام رابطه ی جنسی و یا مدت زمان بسـیـار کـمـی پـس از آن بـا میزان تحریک کم و خلاف میل فـرد انـجـام گیـرد.

بعبارتی زود انزالی به جالتی گفته میشه که مرد بعد از تحریک و نعوظ کامل بالافاصله بعد از شروع نزدیکی جنسی و دخول به ارگاسم و انزال می رسد و توانایی ارضای جنسی همسر خود را از دست می دهد .

معمولا انزال زود رس بین ۳۰ ثانیه تا ۲ دقیقه بعد از شروع دخول صورت می گیرد . به عبارتی مدت زمان انزال کمتر از ۲ دقیقه (یا صحیح تر آن کمتر از ۱۱۸ ثانیه) در مقوله زود انزالی قرار می گیرید.

معمولا در راه های درمان زود انزالی بصورت همزمان بر روی بدن و ذهن اقداماتی صورت میگیرد تا مرد به حالت روان تنی (سلامت جسمی و روحی) مناسب برای یک نزدیکی جنسی طولانی مدت دست پیدا کند .

در کشور امریکا ۲۵ تا ۴۰ درصد مردان دچار زودانزالی هستند که بنا بر اظهارات متخصصین این درصد در کشور ما بسیار بیشتر از سایر کشور هاست .

از نظر فیزیکی دلیل زودانزالی بخاطر تحریک خیلی سریع اعصاب موجود در سر آلت مردان است که باعث انزال سریع و پیش از انتظار میشود .

علایم انزال زودرس
نشانه ی اصلی زود انزالی، ناتوانی در به تعویق انداختن انزال برای بیش از یک دقیقه پس از نزدیکی است. اگرچه این مشکل ممکن است در تمام تحریکات جنسی، از جمله خود ارضایی، بروز پیدا کند.

اختلال زود انزالی را می توان به دسته های زیر تقسیم کرد:

اولیه یا مادام العمر: در این نوع فرد همیشه و در همه روابط جنسی خود این مشکل را داشته است.
ثانویه یا اکتسابی: این نوع از انزال زودرس زمانی رخ می دهد که شما تجربه ی روابط جنسی بدون مشکل را در گذشته داشته اید.
بسیاری از مردان فکر می کنند که نشانه های این اختلال را دارند اما نشانه هایشان در سطح شاخص های تشخیصی اختلال انزال زودرس نیست. برخی از مردان و شریک جنسی آنها انتظار دارند انزال دیرتر از حالت طبیعی رخ دهد و به همین دلیل فکر می کنند مشکل انزال زودرس دارند.

زمان استاندارد انزال در مردان :

زمان استانداردی برای رسیدن به انزال در نظر گرفته نشده است. با وجود اینکه طبق نظر اکثریت افرادی که در مطالعات شرکت داشته‌اند یک سری زمان‌هایی پیشنهاد شده اما هیچ کدام قطعی نیستند چون این زمان بسته به نظر و رضایت افراد از رابطه زناشویی‌شان از هر زوج تا زوج دیگر متفاوت است اما پیشنهاد شده که اگر در ۵۰ درصد یا بیشتر موارد ارتباط زناشویی انزال زمانی اتفاق افتاد که فرد و یا همسرش راضی نبودند یعنی فرد مشکوک به این اختلال هست و می‌توان وی را مورد تشخیص و درمان قرار داد.

در ضمن این مهم است که اول ببینید چه زمانی متوجه شدید که اختلال زود انزالی را دارید و از کجا متوجه شدید. آیا خودتان ناراحتید؟ همسرتان از روش رابطه راضی نیست، معمولا گرفتن شرح حال دقیق از زوجین جزو سنجش‌های اولی‌‌ است که برای تشخیص و درمان اختلال زود انزالی انجام می‌شود، چون رابطه زوج‌ها در ایجاد و یا دامن زدن به مشکل زود انزالی نقش به سزایی دارد.

تفاوت زود انزالی با عدم نعوظ در مردان چیه؟
در مردانی که دچار بیماری عدم نعوظ آلت هستند، با وجود تحریک شدن، خون به مقدار مناسب به آلت نرسیده و باعث ایجاد اختلال در نعوظ میشود ولی در بیمارانی که از زودانزالی رنج می برند آلت به حالت نعوظ کامل می رسد ولی بلافاصله بعد شروع نزدیکی و دخول، مردن به انزال می رسد .

چه چیزی باعث ایجاد زود انزالی در مردان می شود ؟
درحالیکه علت عدم نعوظ در مردان مربوط به بیماری های قلبی و عروقی و یا بیماری هایی مثل دیابت می شود ، دلیل زود انزالی بیشتر مربوط به مسائل روانی و آمادگی ذهنی و جسمی فرد است .

از علت های شایع انزال زود رس می تواند ، عدم رسیدن به بلوغ جسمی و جنسی کامل ، فشار عصبی بخاطر رابطه ی جنسی ، استرس برقراری رابطه ی جنسی با همسر تازه ازدواج کرده و یا حتی افسردگی را نام برد .

دلایل و عواقب زود انزالی مردان :

مساله زود انزالی می‌تواند باعث نارضایتی جنسی در هر دو طرف شده و اضطراب ناشی از این مشکل را بیشتر کند. زود انزالی یکی از متداولترین اختلال فعالیت زناشویی در مردان است و ممکن است برای هر مردی در بعضی از مراحل زندگی رخ دهد.

اکثر موارد زود انزالی فاقد عامل یا دلیل خاص است. عوامل روانی مثل اضطراب، احساس گناه یا افسردگی نیز ممکن است به زود انزالی منجر شوند. در برخی موارد، زود انزالی ممکن است به خاطر عوامل پزشکی مثل مشکلات هورمونی، آسیب‌های جسمی و یا عوارض جانبی بعضی داروها باشد.

ابتلا به عارضه زود انزالی منجر به بروز اختلالات روان مانند اضطراب، افسردگی و سردی روابط زوجین می‌شود و بر روان آنان تاثیر می‌گذارد و به همین علت، بسیار مهم است که درباره عارضه زود انزالی بیشتر بدانیم و به موقع به مشاور مراجعه کنیم.

متخصص و پزشک مربوطه سابقه فعالیت زناشویی و پزشکی شما را بررسی خواهد کرد و آزمایش کلی را انجام خواهد داد. ممکن است پزشک بخواهد با همسر شما نیز صحبت کند چون زود انزالی ممکن است دلایل بسیاری داشته باشد. پزشک، آزمایش لازم را انجام می‌دهد تا مشکلات پزشکی فرد را بررسی کند.

روش درمان در زود انزالی مردان :

-در بسیاری از موارد، زود انزالی خود به خود درمان می شود. انجام تمرینات ریلکسیشن و آرام سازی و استفاده از متدهای منحرف کردن حواس می‌تواند در به تاخیر انداختن انزال کمک کند.

-در بعضی مردها ترک مصرف دخانیات و مواد مخدر در درمان زود انزالی کمک کننده خواهد بود.

-متخصص از شما و همسرتان می‌خواهد که روی متدهایی برای به تاخیر انداختن انزال کار کنید. این تکنیک‌ها تشخیص و کنترل احساساتی است که باعث انزال زود رس می‌شود.

-در سایر موارد برای کاهش حساسیت در آلت تناسلی، استفاده از کاندوم توصیه می‌شود.

-مشاوره‌ها و رفتار درمانی خط اول درمان عارضه زود انزالی به شمار می‌رود و می‌تواند اضطراب ناشی از این مساله را کاهش دهد. مرحله بعدی، استفاده از کاندوم است.کاندوم سبب کاهش تحریک پذیری می‌شود. در صورتی که یک کاندوم قادر به این کار نباشد از دو کاندوم می‌توان استفاده کرد ضمن اینکه کاندوم سبب جلوگیری از بیماری‌های مقاربتی و بارداری هم می‌شود.

-استفاده از دارو، گام سوم در درمان زود انزالی است. این داروها به این دلیل استفاده می‌شوند که یکی از عوارض جانبی این گونه داروها، جلوگیری از ارگاسم است که باعث به تاخیر انداختن انزال می‌شود.

پیشنوازی :
پیشنوازی یک تجربه جنسی شامل لمس کردن، ماساژ دادن و نوازش دادن بدن شریک جنسی بدون انجام دخول است که در صورتی که با نفس های عمیق و آرام همراه باشد می تواند به درمان زود انزالی کمک فراوانی بکند .

در هنگام پیشنوازی و ملاعبه فشار خون مرد و زن به آرامی بالا می رود و از ایجاد هیجان سریع و ناگهانی جلوگیری می شود .

حفظ این آرامش بسیار مهم است چراکه مردان بسرعت به نقطه اون تحریک جنسی می رسند ولی زن ها نیاز به زمان بیشتری برای تحریک شدن دارند .

در واقع زن ها به ۲۰ تا ۳۰ دقیقه زمان برای تحریک شدن از نظر جنسی نیاز دارند در حالیکی مردها به سرعت بسیار بیشتری تحریک می شوند .

با تمرین طولانی مدت پیشنوازی، مردها یاد می گیرند که هیجان خود رو کنترل کنند و بدین ترتیب از نظر روانی تمرکز لازم برای جلوگیری از انزال خود را در دراز مدت پیدا می کنند .

تمرین ماهیچه های لگنی
برای اینکار کافیه که ماهیچه مثانه ی خود رو محکم فشار بدید، مثل حالتی که می خواهید جلوی ادرار خود رو بگیرید .

با اینکار شما ماهیچه های مرتبط با انزال خود را قوی می کنید و در هنگام انزال می توانید با نگه داشتن و کنترل این ماهیچه ها جلوی انزال زودرس خود را بگیرید .

لازم به ذکر است که قوی شدن این ماهیچه ها به درمان بیماری عدم نعوظ آلت نیز کمک می کنند. بدین صورت که با محکم نگه داشتن این ماهیچه ها خون در الت نگه داشته می شود و نعوظ کامل حفظ می شود .

استفاده از کاندوم
استفاده از کاندوم در هنگام مقاربت جنسی باعث کاهش اصطحکاک در سطح الت می شود و بدین ترتیب از تحریک بیش از اندازه اعصاب آلت جلوگیری میشود و در نهایت مدت زمان بیشتری می توان به نزدیکی جنسی ادامه داد.

ژل و کرم های تاخیری بی حس کننده
با قرار دادن مقدار کمی از ژل های تاخیری بر روی سر آلت می توان از زود انزالی در آمیزش جنسی جلوگیری کرد.

این ژل ها در ناحیه ای که مورد استفاده قرار می گیرند تا حدودی بی حسی ایجاد می کنند و از تحریک بیش از اندازه در آن قسمت جلوگیری می کنند و در نهایت مدت زمان نزدیکی را افزایش می دهند .

مکمل های طبیعی
بعضی از مرد ها بر این باورند که داروهای طبیعی می تواند زود انزالی را درمان کند. واقعیت این است که هیچ داروی گیاهی خاصی برای درمان زودانزالی وجود ندارند و بیشت رداروها موجود در بازار بیشتر جنبه ی آرامش بخش دارند چراکه زودانزالی بیتشرمربوط به مشکلات ذهنی است و با مصرف آرامش بخش، می توان بصورت کاذب ذهن را آرامش کرد و مدت بیشتر در رابطه ی جنسی باقی ماند .

بکلید روش های طبیعی دروان زود انزالی ، پیدا کردن راهی برای دوری از استرس و اضطراب است .

آرام شدن
درصد بالایی از مشکلات زودانزالی مربوط به استرس و عدم وجود آرامش در فرد است .

تمرین های آرامش بخش مثل نفس های عمیق و تکنیک های دم و بازدم می تواند به کسب آرامش کمک بسزایی بکند. کلاس های یوگا و مدیتیشن و کلا هر چیزی که ذهن شما رو آرام می کند در بهبود و درمان بیماری زود انزالی بسیار موثر است .

نتیجه
با وجود اینکه مشکل زود انزالی برای مردم و هسرش بسیار نارحت کننده است ، ولی این یک بیماری مهلک نیست و با رو های مختلفی قابل درمان است .

درمان های انزال زودرس معمولا شامل ریلکس شدن و دوری از استرس و تنش های فکری می باشد .

شما هم می توانید بعد از مدتی تمرین و با استفاده از روش های مختلفی که در این مقاله ذکر شد به مدت زمان دلخواهتون در رابطه جنسی برسید و از نعمت ها حلال الهی استفاه کنید .

یکی از راههای درمان انزال زودرس در مردان روش Start & Stop است که به آن روش ماستر و جانسون هم می گویند

این روش رو بصورت خلاصه میشه اینطوری تعریف کرد که بعد از معاشقه و شروع رابطه جنسی با همسر، مرد نزدیکی جنسی رو تا جایی ادامه میده که احساس میکنه نزدیک به ارگاسم و انزال است و در اون موقع بلافاصله دخول و رابطه ی جنسی رو متوقف کرده و منتظر می ماند تا سطح تحریک دربدنش کاهش پیدا کنه و بعد از آن دوباره شروع به مقاربت جنسی می کند.

بدین ترتیب شما به شناخت بهتری از نقطه ی انزال بدن خودتون دست پیدا میکنید و یاد میگیرید که چطوری زیادی به اون نقطه ( ارگاسم ) نزدیک نشوید و مدت زمان بیشتری با همسرتون نزدیکی داشته باشید .

در آموزش این راه درمان، در ادامه یاد میگیرید که چطوری بصورت مداوم به نقطه ی اوج لذت جنسی و انزال نزدیک بشوید و بعد انزال رو متوقف کنید و بعد از مدتی دوباره رابطه ی جنسی رو شروع کنید .

بعد از مدتی انزال انزال شما با تاخیر بیشتری انجام میشه و هر بار زمان بیشتری طول میکشه که شما به نقطه ی انزال برسید .

آموزش درمان زود انزالی را شروع می کنیم :

اگر شما بتازگی ازدواج کرده اید، احتمال اینکه بدن شما به رابطه ی جنسی خیلی حساس باشه وجود دارد. بسیاری از زوج های ایرانی در اولین تجربه ی نزدیکی جنسی با همسرشون، بدون اینکه دخولی صورت بگیره دچار انزال زودرس در مرد شده و رابطه قبل از اینکه شروع بشه تمام میشه !

خبر خوب اینه که میشه حتی این نوع زود انزالی رو با تمرین به مرور زمان درمان کرد .

نکته بسیار مهمی که باید بهش توجه کرد اینه که درمان انزال زودرس به این روش طبیعی ،به یکباره انجام نمیشه و ممکنه ماه ها زمان صرف بشه تا اولین علائم تاخیر انزال رو در خودتون ببینید برای همین نا امید نشید و اینو بدونید که این روش برای همه افراد زود انزال یک روش طولانی مدت هستش که در دراز مدت اثرات خودش رو نشون میده .

۱- اگر در حین رابطه جنسی خیلی هیجان زده بشید و بدن شما زیادی حساس باشه و هر بار چند ثانیه بعد از شروع دخول به انزال میرسید می تونید از همسرتون درخواست کنین که شما رو ماساژ دهد. بعد، از همسرتان بخواهید که قسمت های تحریک پذیر بدنتون رو نوازش کند.

۲- می تونید همسرتون رو در آغوش بگیرید و با بوسه نوازش کنید و اینکار رو تاجایی که خیلی تحریک نشید انجام بدید.

۳- از همسرتون بخواهید که آلت شما رو لمس کند. اگر در این حالت همسر شما با دستان خود خیلی زود شما رو به انزال برساند، شما باید تمرین اسارت و استوپ رو از این نقطه شروع کنید .

یعنی از او بخواهید که با دستان خود اینکار رو برای شما انجام دهد و درست قبل از اینکه به انزال برسید اینکار رو متوقف کنید . بعد از کمی استراحت دوباره تحریک رو شروع کنید و تا جایی که می توانید اینکار رو تکرار کنید .

باید تا وقتی که در این حالت دچار زودانزالی نشید ، این تمرین رو تکرار کنید .

۴- بعد از اینکه توانستید حدود ۱۰ – ۱۵ دقیقه در این روش انزال خود رو به تاخیر بیاندازید باید به مرحله مقاربت جنسی کامل بروید . ممکنه در ابتدا بلافصله بعد از دخول به علت تحریک شدید جسمی و عصبی خیلی سریع به انزال برسید برای همین میتوانید در ابتدا تا مدتی فقط قسمتی از آلت را داخل قرار بدید و بعد از ۲-۳ دقیقه که به محیط عادت کردید ، دخول رو انجام بدید . درست قبل از انزال زودرس ، آلت را بیرون کشیده و برای مدتی صبر کنید . بعد از اینکه حالت هیجانی تحریکات شما فرو کش کرد مقاربت رو دوباره شروع کنید .

۵-نکته ی حیاتی در درمان بروشstart & stop
اگر متوجه شدید که با وجود توقف دخول، شما بیش از اندازه به ارگاسم و انزال نزدیک شده اید و تا چند لحظه ی دیگر دچار زود انزالی می شوید، می تواند قسمت پایینی مثانه (مجاری انتقال دهنده اسپرم ها) را محکم فشار داده تا از انزال جلوگیری کنید. اعصاب الت تناسلی شما از این قسمت ها عبور می کند و با فشار دادن آنها به زبان ساده جلوی انتقال سیگنال انزال گرفته میشود.

اینکارهstart & stop (شروع و توقف) را تا جایی ادامه دهید که به مدت زمانی که دوست دارید رابطه شما ادامه پیدا کنه ، رسیده باشید .

چند نکته اضافه برای درمان زود انزالی بروش استارت استاپ :
اگر برای اینکه نزدیکی جنسی شما ۱۵ دقیقه طول بکشه شما مجبور بشید که ۱۵ بار دخول و نزدیکی رو متوقف کنید ، یعنی با هر بار توقف یک دقیقه نزدیکی کنید؛ بجای ۱۵ بار توقف ، ۵ بار اینکار رو انجام بدهید . یعنی بجای ۱۵ دقیقه ۵ دقیقه دخول داشته باشید .

با تمرین و گذشت زمان این ۵ دقیقه رو به ۱۵ تا ۲۰ دقیقه خواهید رساند .

اینکه شما چه مدتی رو به عنوان هدف نهایی درمان زود انزالی انتخاب بکنید بستگی به شما و همسرتون داره .
بعضی ها دوست دارند که ۱۵ تا ۲۰ دقیقه رابطه داشته باشند و بعضی با تحریک همسرشون با دست قبل از دخول ، ۷ تا ۸ دقیقه رو زمان مناسبی برای انزال می دانند .

هیچ قانون ثابتی برای مدت زمان مناسب برای نزدیکی و مقاربت جنسی وجود ندارد .

لغات پایانی :
یادتون باشه که راههای طبیعی درمان زود انزالی کمی زمان بر هستند و شما نباید انتظار داشته باشید که ظرف یکماه از ۳۰ ثانیه به دقیقه برسید !

تا اون زمان شما میتونید از کاندوم های تاخیری ، ژل و یا اسپری تاخیری برای درمان انزال زودرس استفاده کنید .

درمان‌های موضعی زود انزالی در مردان :

استفاده از کرم‌ها و اسپری‌های کاهش‌دهنده حس سطحی دستگاه تناسلی نیز سبب کاهش احتمال زود انزالی می‌شود.

به یاد داشته باشید که قبل از آغاز فعالیت زناشویی، موضع را با صابون شستشو دهید تا از بیحسی بیشتر آلت جلوگیری شود. متاسفانه از این روش به صورت خودسرانه و بسیار معمول استفاده شده که عوارض زیادی را در پی دارد. استفاده از بی‌حس‌کننده‌های موضعی، در آخرین مرحله از درمان افراد مبتلا به انزال زودرس قرار دارد و به هیچ‌وجه نباید در ابتدای کار از آن استفاده کرد. استفاده از روش‌های موضعی باید با تشخیص و صلاحدید پزشک و براساس سیر درمان و بهبودی باشد.

وات 1

شما اگر در اینخصوص تجربه ای دارید برای ما بنویسید

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار