چاپ کد خبر: 76625
12 اسفند 1400

زیباترین عروس و داماد ایرانی در لباس سنتی ترکمن

مراسم عروسی در هر گوشه از ایران عزیزمان آداب و رسوم مخصوص به خودش را دارد. همان‌طور که می‌دانید ایران کشوری متمدن و با تاریخی کهن و گسترده است که در آن اقوام مختلفی زندگی می‌کنند و هرکدام برای خود دارای آداب و رسوم خاصی هستند و همین خود سبب شده تا سرزمین‌مان جذاب باشد و تاریخی دل‌چسب داشته باشد. ترکمن‌ها در مراسم گوناگون، آیین‌های دینی و مذهبی، مراسم سوگواری و عزا و حتی نوع پوشش از دیگر اقوام این سرزمین متمایزند و سنت‌های‌شان رنگ و بوی گذشته‌ها را دارد.

عروس و داماد ترکمن 17
 داماد به زبان ترکمن‌ها «کورک / کوراکن» و عروس «گِلین» می‌شود. نکته‌ی جالبی که در آداب و رسوم ترکمن‌ها برای ازدواج وجود دارد این است که جهیزیه روال نیست و بسته به تمایل پدر و مادر عروس داده می‌شود.
سن ازدواج در زمان های گذشته میان ترکمن‌ها برای پسران ۱۵ تا ۱۶ سالگی و برای دختران بین ۹ تا ۱۰ سالگی بوده است؛ البته این اعداد مربوط به گذشته‌ها می‌شود و این سن‌ها امروز افزایش یافته‌اند. در میان ترکمن‌ها معمولا پدر برای پسرش دختری را در نظر می‌گیرد و قراردادهای مربوط به ازدواج را به سرانجام می‌رساند.
یکی از جزء‌ها جدا نشدنی از عروسی‌های ترکمن‌ها شیربها است که توسط پدر داماد به پدر عروس پرداخت می‌شود. اگر پدر عروس در قید حیات نباشد شیربها به بزرگ‌ترین مرد خانواده پدر عروس که به طور معمول برادر بزرگ عروس است نیز پرداخت می‌شود. خانواده دختر ترجیح می‌دهند که دامادی را از میان خویشاوندان نزدیک و تقریبا هم سن داشته باشند.
در حالی که خانواده داماد به دنبال عروس ازدواج نکرده هستند و سالم بودن و فعال بودن او و بچه آوردن برای آن‌ها اهمیت دارد. مبعث رسول اکرم (ص) یکی از روزهای مبارکی برای مراسم عروسی در بین مردم ترکمن است.عکاس : احمد بلباسی

عروس و داماد ترکمن 30 عروس و داماد ترکمن 29 عروس و داماد ترکمن 28 عروس و داماد ترکمن 27 عروس و داماد ترکمن 26 عروس و داماد ترکمن 25 عروس و داماد ترکمن 24 عروس و داماد ترکمن 23 عروس و داماد ترکمن 22 عروس و داماد ترکمن 21 عروس و داماد ترکمن 20 عروس و داماد ترکمن 19 عروس و داماد ترکمن 18 عروس و داماد ترکمن 17 عروس و داماد ترکمن 16 عروس و داماد ترکمن 15 عروس و داماد ترکمن 14 عروس و داماد ترکمن 13 عروس و داماد ترکمن 12 عروس و داماد ترکمن 11 عروس و داماد ترکمن 10 عروس و داماد ترکمن 9 عروس و داماد ترکمن 8 عروس و داماد ترکمن 7 عروس و داماد ترکمن 6 عروس و داماد ترکمن 5 عروس و داماد ترکمن 4 عروس و داماد ترکمن 3 عروس و داماد ترکمن 2 عروس و داماد ترکمن 1

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار