چاپ کد خبر: 53177
17 اردیبهشت 1400

ساخت کوچکترین سوپر تراشه با ظرفیت ۵۰ میلیارد ترانزیستور توسط I.B.M

آی‌بی‌ام از تراشه دو نانومتری جهان

به گزارش اول فارس، آی‌بی‌ام، یکی از بزرگترین سازندگان سخت‌افزار دنیا اعلام کرد تراشه جدیدی ساخته که تحول بزرگی در راندمان پردازشی و همچنین در کاهش مصرف انرژی ایجاد خواهد کرد.

آی‌بی‌ام ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ در وبسایت خود اعلام کرد‌ از اولین تراشه جهان با فناوری نانو ۲ رونمایی کرده که اجازه می‌دهد تا ۵۰ میلیارد ترانزیستور را روی تراشه‌ای به اندازه ناخن انگشت جای دهد.

در دوران کنونی، استفاده از نیم‌رساناها از تجهیزات ارتباطی گرفته تا سیستم‌های حمل‌ونقل، نقش مهمی در زندگی ما ایفا می‌کنند و به گفته کارشناسان، فناوری جدید تراشه ۲ نانومتری آی‌بی‌ام به پیشرفت صنعت نیم‌رساناها کمک خواهد کرد. پیش‌بینی می‌شود این تکنولوژی ۴۵ درصد عملکرد بالاتر داشته و مصرف انرژی را تا ۷۵ درصد نسبت به تراشه‌های ۷ نانومتری امروزی بهبود بخشد.

به گفته این شرکت مزایای احتمالی این تراشه‌ها شامل «دو برابر شدن کارایی باتری تلفن همراه، کاهش ردپای کربنی، سرعت بخشیدن به عملکرد لپ تاپ‌ها و بهبود سرعت عمل خودروهای بدون سرنشین» خواهد بود.

گفته می‌شود نوآوری آی‌بی‌ام در این تراشه جدید برای صنعت نیم‌رسانا و فناوری اطلاعات ضروری است و این محصول رویکرد این شرکت در پذیرش چالش‌های سخت فن‌آوری و نمایشی از چگونگی پیشرفت‌های حاصل از سرمایه‌گذاری‌های مداوم و رویکرد مشترک اکوسیستم تحقیق و توسعه است.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار