چاپ کد خبر: 86184
20 خرداد 1401

ساخت هلیکوپتر با موتور پراید تنها با ۱۰۰ میلیون

pic 101

یک جوان نخبه اهل آذربایجان شرقی با ۱۰۰ میلیون تومان هزینه شخصی یک هلیکوپتر دو نفره ساخته که در ساخت آن از موتور پراید استفاده کرده است.

رضا قهرمانی، اهل روستای پرچین بلاغ شهرستان ملکان در استان آذربایجان شرقی، عضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان است که این هلیکوپتر را طی دو سال با حداقل امکانات ساخته است.

این جوان نخبه با حضور در رویداد ملی گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی که با هدف ایجاد و خلق فرصت‌های مشترک از طریق تعامل با صاحبان ایده در حال برگزاری است و یکی از بزرگ ترین رویدادهای فناورانه دانشجویی دانشگاه آزاد به شمار می‌رود، هلیکوپتر خود را به نمایش گذاشت.

او که مدعی است این هلیکوپتر کاملا کار می‌کند گفت: «این هلیکوپتر به صورت کامل روشن شده و سابقه برخاستن و پرواز تا ارتفاع یک تا دو متری را داشته است اما هنوز دچار ایراداتی بوده و نیاز به حمایت جدی مسئولان دارد.»

این هلیکوپتر که با امکانات حداقلی ساخته شده، بدنه‌ای از جنس فایبرگلاس دارد، ابعاد آن پنج در دو متر و وزن آن ۴۵۰ کیلوگرم است. در تولید آن از موتور پراید استفاده شده که قهرمانی توضیح می‌دهد: «موتور اصلی این هلیکوپترها موتور توربو است که من قادر به تهیه‌اش نبودم.»

pic 113

یک دهه پیش یعنی در سال ۹۱ نیز شاهد ساخت یک هلیکوپتر دست ساز با موتور پراید توسط دو برادر اهل استان چهارمحال و بختیاری بودیم. جوانانی که با حذف گیربکس و جایگزینی پولی، تسمه و چرخ دنده، برای فرآیند انتقال قدرت از خروجی شفت موتور به قسمت سواش پلیت ملخ ها استفاده کردند.

علی و برادرش ایوب علیرضایی توانسته بودند با تشویق و حمایت مالی پدر خانواده در طول دو سال این هلیکوپتر را بسازند و خبرساز شوند.

آنها برای تولید قطعات بدنه و موتور هلیکوپترشان که محرک اصلی‌اش موتور پراید بود، از طراحی و مواد اولیه کاملا داخلی و شخصی خود استفاده کردند؛ هلیکوپتر یک نفره ای به طول هفت متر و ارتقاع ۵.۲ متر با پهنای بسیار کم ۱۶۰ سانتیمتری، که از جنس تور فلزی با روکش فایبر گلاس ساخته شد.

بالگرد ساخت این دو برادر نخبه با وزنی برابر ۴۰۰ کیلوگرم قادر به پرواز تا ارتفاع ۵۰۰ متری بود و علاوه بر یک سرنشین ۸۰ کیلویی می‌توانست باری بالغ بر ۵۰ کیلوگرم را حمل کند.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

ناشناس شنبه , ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۶

درود بر دلاوران قهرمان ایران زمین .
ما که افتخار می کنیم از وجود چنین قهرمانانی . ایکاش دولت هم مثل ملت ایران بود
که بحای صادر کردن نخبه گان وارد کننده نخبه بود

عماد جمعه , ۲۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۷

هیچی دیگه
پراید هم پرواز کرد

آخرین اخبار