چاپ کد خبر: 54345
29 اردیبهشت 1400

ساخت گوشی هوشمند ماژولار سه تکه توسط شیائومی

xiaomi modular phone

شیائومی پتنتی ثبت کرده که جزئیات آن در فضای مجازی منتشر شده است. این پتنت از گوشی هوشمندی خبر می‌دهد که از سه تکه تشکیل می‌شود. هر‌یک از این تکه‌ها در‌حقیقت بخشی از تلفن هوشمند ماژولار شیائومی را تشکیل می‌دهد و اتصال آن‌ها به یکدیگر نیز به‌صورت کشویی میسر می‌شود. مدارهای اصلی به‌همراه ماژول دوربین در قطعه کشویی بالایی و باتری در قطعه وسطی قرار می‌گیرد و ماژول سوم نیز از درگاه‌های ورودی و خروجی به‌همراه بلندگوها و میکروفون میزبانی می‌کند .

طبق این پتنت، صفحه‌نمایش بین دو ماژول تقسیم می‌شود؛ اما مشخص نیست که در زمان جداسازی ماژول‌ها، هر دو تکه از صفحه‌نمایش فعال خواهند بود یا خیر. در زمان اتصال سه ماژول به یکدیگر، با گوشی هوشمندی مواجه هستیم که تفاوت چندانی با تلفن‌های هوشمند یکپارچه فعلی ندارد. درنهایت باید گفت این اولین‌بار نیست اخباری از پتنتی مرتبط با گوشی هوشمند ماژولار ثبت می‌شود؛ زیرا هفت سال پیش، گوگل پروژه‌ای به نام Ara را معرفی کرد که گوشی هوشمندی با طراحی جاه‌طلبانه بود. درواقع، اکثر قسمت‌های گوشی به‌صورت ماژولار بودند و می‌شد تغییرات گسترده‌ای در ساختار تلفن هوشمند به‌وجود آورد.

گفتنی است ال‌جی نیز یکی از شرکت‌هایی بود که طراحی‌های عجیب و خلاقانه را در محصولاتش به‌کار می‌برد. برای مثال، می‌توان به پرچم‌دار ال‌جی جی ۵ اشاره کرد که با اینکه شرکت کره‌ای به موفقیت آن بسیار امیدوار بود‌، نتوانست موفقیت چندانی در بازار به‌دست آورد و به شکستی بزرگ برای ال‌جی تبدیل شد. درکنار ال‌جی و گوگل، موتورولا، یکی از زیرمجموعه‌های لنوو، نیز حضور داشت. این شرکت گوشی‌های ماژولاری معرفی کرد که البته درمقایسه‌با محصولات شرکت‌های دیگر موفق‌تر بودند؛ اما در‌نهایت موتورولا تولیدشان را متوقف کرد و به‌سراغ عرضه محصولاتی با طراحی یکپارچه رفت.

xiaomi modular smartphone

درباره پتنت شیائومی باید گفت ثبت چنین پتنتی به‌معنی عرضه محصولی براساس آن نخواهد بود و ممکن است هیچ‌وقت شیائومی گوشی ماژولاری براساس چنین پتنتی نسازد. درحقیقت، پتنت به‌معنی رسمی ساختن ایده و جلوگیری از کپی‌برداری از آن تلقی می‌شود. در‌حال‌حاضر، ترند بازار را تلفن‌های هوشمند با صفحه‌نمایش منعطف تشکیل می‌دهند که برای مثال می‌توان نمونه‌ای از این طراحی را در گلکسی زد فولد ۳ و زد فلیپ ۳، محصولات آینده سامسونگ، مشاهده کرد.

شیائومی طراحی گوشی ماژولار را به‌دست فراموشی نسپرده است و مزیت احتمالی چنین محصولی امکان ارتقای سخت‌افزاری آن خواهد بود. درواقع، کاربر می‌تواند برای مثال ماژول دوربین گوشی را جدا و از ماژولی توانمندتر استفاده کند یا حتی امکان ارتقای درگاه‌ها یا افزودن درگاه خروجی یا ورودی جدید داشته باشد. درنهایت، باید صبر کرد و دید شیائومی چه برنامه‌هایی برای آینده دارد و گوشی هوشمندی با طراحی ماژولار عرضه خواهد کرد یا خیر.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار