چاپ کد خبر: 92876
1 شهریور 1401

سامانه محچک “مسدود کردن کسری چک‌های برگشتی” فعال شد/رفع سوءاثر از چک در سه روز

سامانه‌  محچک که بانک مرکزی برای مسدود کردن کسری چک‌های برگشتی در کلیه حساب‌های بانکی صاحبان چک طراحی کرده، امروز به طور رسمی راه‌اندازی  شد.

سامانه محچک "مسدود کردن کسری چک‌های برگشتی" فعال شد/رفع سوءاثر از چک در سه روز

به گزارش اول فارس ، «علی صالح‌آبادی» در برنامه رونمایی از سامانه محچک اظهارداشت: سامانه محچک یکی از پیچیده ترین سامانه بانکی است و از خرداد ماه اقدامات لازم برای راه‌اندازی آن انجام شد . وی افزود: با راه‌اندازی این سامانه امکان مسدودسازی حساب‌های صادرکننده چک به میزان مبلغ چک مسدود می‌شود.

وی افزود: این سامانه امکانی فراهم می‌کند که اعتبار دوباره به چک بازگردد البته پیش از این با راه‌اندازی سامانه صیاد امکان ثبت، استعلام و تایید چک امکان فراهم شد ‌

رییس کل بانک مرکزی گفت: امروز با راه‌اندازی سامانه محچک، آخرین حلقه از برگشت اعتبار به چک انجام شد و مردم می‌توانند بدون اینکه همدیگر را بشناسند، از طریق چک به هم اعتماد کرده و معاملات خود را انجام دهند.

صالح‌آبادی ادامه داد: با آغاز به کار سامانه محچک، پرونده‌های قضایی درباره چک کمتر خواهد شد. اکنون، قاضی به صورت آنلاین می‌تواند دستور مسدودی حساب‌های چک برگشتی را بدهد.

وی بیان کرد: امروز شاهد تحول مهم در صنعت بانکداری هستیم که ابزار مهمی به نام چک را معتبر می‌کند و موجب بازگشت اعتماد به چک می‌شود.

این مقام مسوول گفت: با اجرای قانون جدید چک امکان رفع سوءاثر از چک به سه روز کاهش یافت.

براساس بخشنامه‌ای که برخی بانک‌ها به شعب‌ شان ابلاغ کرده‌اند، در صورت کافی نبودن موجودی حساب صادرکننده چک، بانک‌ها از ۷ خرداد مکلف به پرداخت وجه چک از محل موجودی سایرحساب‌های صاحب حساب، شده اند.

بر اساس مفاد قانون جدید چک و دستورالعمل حساب جاری که بانک مرکزی به شبکه بانکی، در صورت کافی نبودن موجودی حساب صادرکننده چک، ابلاغ کرده بانک‌ها مکلف به پرداخت وجه چک از محل موجودی سایر حساب‌های صاحب حساب به ترتیب اولویت از حساب جاری، حساب قرض ‌الحسنه پس انداز، حساب سرمایه گذاری کوتاه مدت و حساب سرمایه گذاری بلندمدت و همچنین مسدود کردن کلیه حساب‌ها و کارت ‌های بانکی و هر مبلغ متعلق به صادرکننده به میزان مبلغ چک هستند.

لازم به ذکر است که در صورت عدم تأمین مبلغ چک در همان بانک، حساب فرد صادرکننده چک در سایر بانک‌ها و مؤسسات اعتباری به میزان مبلغ کسری چک به ترتیب از بیشترین به کمترین مانده از طریق «سامانه محچک»‌، مسدود و سپس مراحل قانونی از سوی قوه قضاییه انجام می‌شود.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

علیرضا جمعه , ۱۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۵

آقای رییس بانک مرکزی شما به جای مشگل حل بدتر پول مردم برای اینکه مسدود که چی بشود چون حساب بشود طرف از کجا پول را بدهی را بده آن هم چکهای مال ۷ستا پیش بوده پول را دادی ولی طرف را پیدا نمی کنید یک بازنشسته چگونه با طرح شما زندگی فکر این کردید یا فقط به اینکه پول یمشت آدم بدبخت چک اون کلا به ۱۰مابون نمیرسد پول را دادم ولی طرف ساکی چکهای معلوم نیست کجا است

ابراهیم عزیزی پنجشنبه , ۱۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۰

دروود بر شرفتان دست هر چه شیاد و کلاهبردار کم میشه
دیگه کلاهبرداری نمیشه
ممنون خدا اجرتان بدهد
اجرکم عندالله
هر به این ایده میگه بیسواد درست کرده
خدایی ازآن شیادهاست
خیلی هم ایده خوبیه

علی پنجشنبه , ۱۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۰:۰۵

ولی بنده چک برگشت زدم متاسفانه حساب های طرف مسدود نشده که هیچ به ریش ما می‌خندد

ناشناس چهارشنبه , ۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۰

سواد این وزیروزرا آنقدر بالاست که آدم نمیدونه چی بگه

Mooori جمعه , ۴ شهریور ۱۴۰۱ - ۰:۲۸

سلام و عرض ادب..کسی که این ایده رو داده و این کار علنی شده واقعا منظورش چی بوده..من فکر میکنم بیسوادترین مسئولین اینکارها رو میکنن.اخه شما یه ایده گذاشته بودین که شخصی اگه چک برگشتی داره دیگه نمیتونه چک جدید ثبت کنه و چک خرج کنه.همین ایده واقعا خوب بود و یه تنبیه میشد برای کسیکه چک داره..این مسدودی حساب واقعا هیچ مشکلی رو حل نمیکنه..واقعا برا اون کسیکه چک داره دردسر ساز شده…الان خود من دوفقره چک من برگشت خورده..و حسابم که هشت میلیون پول داشتم مسدود شده..رفتم به بانک میگم جلوی حسابم رو باز کنید بزارین چک من پاس بشه..بانک گفت دست ما نیستش از بانک مرکزی مسدودش کردن..ل.. به شما…واقعا برای بانک‌ها خوب شد.پول مردم رو مسدود میکنن..برای ذینفع شدن خودشون..چه مملکتی که داریم زندگی می‌کنیم..حداقل این ایده رو کامل کنید. کسی که چک داره و ذینفع هستش جلوی حساب رو باز کنید تا کسیکه چک داره حداقل نقد بکنه…مسخره اش رو دیگه در اوردین..هر چی بیسواد هستن تو این… دارن کار میکنن.

آخرین اخبار