چاپ کد خبر: 53598
21 اردیبهشت 1400

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: مذاکرات غیرمستقیم با ایران تا اطلاع‌ثانوی و بدون وقفه ادامه می‌یابد

ند پرایس

به گزارش اول فارس، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده می‌گوید مذاکرات وین برای احیای توافق هسته ای ۲۰۱۵ با ایران، قراراست تا اطلاع ثانوی بدون توقف ادامه داشته باشد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، دوشنبه ۲۰ اردیبهشت در کنفرانس خبری در وزارت خارجه گفت به تازگی راب مالی، سرپرست هئیت آمریکا، برای چهارمین دور مذاکرات به وین بازگشت و «ما انتظار داریم این مذاکرات چندین دور» ادامه داشته باشد.

با این حال، پرایس گفت کماکان ارزیابی آمریکا از این مذاکرات این است که چالشهای عمده ای وجود دارند.

پیشتر، پس از شروع دور چهارم مذاکرات در وین، انریکه مورا معاون سیاست خارجی اتحادیه اروپا و رئیس کمیسیون مشترک توافق توئیت کرد: با وجودی که به عنوان اداره کننده این گفتگوهای غیر مستقیم میان ایران و آمریکا، حس می کند باید سریع عمل شود اما هیچ ضرب الاجلی وجود ندارد. این در واکنش او به نظرات تحلیلگران بود که می‌گویند تفاهم فنی سه ماهه میان آژانس بین المللی انرژی اتمی و ایران در مورد ادامه نظارت بازرسان بر فعالیتهای ایران تا تاریخ ۲۱ ماه می به پایان می‌رسد.

روز دوشنبه ۲۰ اردیبهشت، سخنگوی وزارت خارجه ایران مدعی شد که آمریکا برداشتن بیشتر تحریمهایی را که باید لغو کند، پذیرفته است اما اختلاف نظر عمده در مورد دیگر تحریمها دارند. هنوز مقامات آمریکایی به این ادعا واکنشی نشان نداده‌اند. آمریکا می‌گوید تا در مورد همه جزئیات توافق نشود، هیچ توافق نهایی صورت نگرفته است.

۱۸ اردیبهشت،‌ جن ساکی سخنگوی کاخ سفید گفته بود که تحریم‌های ایران تنها زمانی برداشته می‌شود که ایران به تعهدات هسته‌ای عمل کند.

دولت  بایدن از زمان شروع کار خود گفته است اگر ایران به اجرای تعهدات خود در قالب توافق هسته‌ای موسوم به برجام بازگردد، آمریکا هم به این توافق بازخواهد گشت. در این راستا و در هفته‌های گذشته در وین، مذاکراتی میان اعضای برجام و بدون مذاکره مستقیم ایران و آمریکا، برای بازگشت ایالات متحده به برجام انجام شده است.

ایران خواستار برداشتن همه تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی است؛ اما آمریکا می‌گوید چنین چیزی امکان پذیر نیست.

در یک ماه گذشته، هیات‌های ایران و آمریکا مذاکرات غیر مستقیمی برای بازگشت ایران به تعهدات ذیل برجام و همچنین بازگشت ایالات متحده به این توافق هسته‌ای داشتند. این مذاکرات همچنان ادامه دارد و رابرت مالی سرپرستی هیات آمریکا برای مذاکره غیرمستقیم با ایران را بر عهده دارد.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار