چاپ کد خبر: 66221
12 شهریور 1400

سرلشکر «سید حسن فیروزآبادی» بر اثر کرونا درگذشت

سراشگر فیروزآبادی

به گزارش اول فارس، سردار سرلشکر بسیجی سیدحسن فیروزآبادی رئیس سابق ستاد کل نیروهای مسلح و مشاور عالی نظامی فرماندهی کل قوا، به علت ابتلا به کرونا، به دیدار معبود شتافت.

سرلشکر فیروزآبادی از سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۹۵ به مدت ۲۷ سال با حکم رهبر معظم انقلاب، به عنوان رئیس ستاد کل نیروهای مسلح مشغول به خدمت بود و پس از آن، از سوی حضرت آیت‌الله خامنه ای به عنوان مشاور عالی نظامی فرماندهی کل قوا منصوب شد.

وی در دوره اخیر فعالیت مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز، با حکم مقام معظم رهبری، به عنوان عضو حقیقی مجمع منصوب شده بود.

سید حسن آقایی فیروزآبادی فرزند یک خانواده مذهبی و کشاورز بود. اگرچه در مشهد به دنیا آمد و زندگی کرد اما اصل و نسبش یزدی است.

سیدحسن فیروزآبادی در سال ۱۳۳۰ در روستای مال آباد مشهد، در خانواده‌ای مذهبی و از پدر و مادری که اهل فیروز آباد، یزد بودند زاده شد.وی دوران تحصیلات ابتدایی را در مدارس شرق مشهد گذراند و دوران دبیرستان را نیز در دبیرستان نصرت‌الملک ملکی تحصیل کرد. فیروزآبادی تحصیلات خود را تا مقطع دکتری در دانشگاه فردوسی مشهد گذراند و در سال ۱۳۵۹ فارغ‌التحصیل شد.

فیروزآبادی از سال ۱۳۶۴ به معاونت امور دفاعی نخست‌وزیری منصوب شد و در مدت ۸ ساله جنگ ایران و عراق نیز مسئولیت‌هایی نظیر جانشینی نخست‌وزیر در قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیاء، ستاد امداد و درمان جنگ کشور، امور پناهگاه‌ها و دفاع غیرعامل، پدافند شیمیایی، میکروبی و هسته‌ای، مهندسی صنعتی جنگ و کمیته ساخت موشک زمین به زمین، را برعهده داشت. پس از پایان جنگ در تاریخ ۴ مهر ۱۳۶۸، سیدعلی خامنه‌ای وی را به ریاست ستاد فرماندهی کل قوا منصوب نمود. پس از گذشت بیش از یک سال از انتصاب فیروزآبادی، در دی‌ماه ۱۳۷۰ بنا بر فرمان رهبر انقلاب اسلامی، «ستاد فرماندهی کل قوا» به «ستاد کل نیروهای مسلح» تغییر نام داد و رئیس این ستاد از شخصیت حقوقی «رئیس ستاد فرماندهی کل نیروهای مسلح» مندرج در اصل صد و هفتاد و ششم قانون اساسی (اصل مربوط به شورای عالی امنیت ملی) برخوردار شد. در فروردین ماه ۱۳۷۴ حسن فیروزآبادی، به همراه ۹ سال ارشدیت، درجه سرلشکری دریافت کرد.

در سال های پیش از انقلاب، به کلاس های درس آیت الله خامنه ای در دو مسجد کرامت و امام حسن مجتبی (ع) می رفت و بعدها به علت حضور در مبارزات سیاسی ضد رژیم شاه در شهر مشهد دستگیر شد و به زندان افتاد.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

ناشناس جمعه , ۱۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۸

روحش شاد….

آخرین اخبار