چاپ کد خبر: 48657
4 فروردین 1400

سرهم‌بندی بد سریال پایتخت ۶ در پایان نوروزی اش

پایتخت
سازندگان مجموعه تلویزیونی «پایتخت» در ۲ قسمت پایانی سریال نشان دادند بیشتر از اینکه نگران پایان بندی سریال باشند، بیشتر به فکر سر هم بندی آن بودند.

خبرگزاری فارس نوشت: مجموعه تلویزیونی «پایتخت» یکی از برندهای مهم تلویزیون است که طی سالهای گذشته به واسطه توجه ویژه به خانواده و احترام به پدر و مادر، از جایگاه ویژه ای برخوردار شد اما عدم پایبندی گروه سازنده سریال به آرمان اولیه آن، منجر شد در فصل ششم دچار سقوط آزاد شود و ترکیبی از بی احترامی، هجو، ابتذال و … را به تصویر بکشد.

در نهایت هم دو قسمت پایانی آن که در تعهد گروه سازنده بود، باقی ماند تا سازندگان سریال یکسال فرصت داشته باشند که به پایان این سریال فکر کنند و راهی برای برون رفت از این شرایط بیابند، اما نه تنها این کار را نکردند، بلکه نشان دادند که همچنان پایتخت از نداشتن قصه خوب رنج می برد و تا نگارش فیلمنامه آن به فرد متبحری سپرده نشود، آش همین آش است.

**دو قسمت پایانی به جای پایان بندی، دچار سرهم بندی شد

در حقیقت دو قسمت پایانی به جای پایان بندی، دچار سرهم بندی شد و رضا صائمی، منتقد سینما و تلویزیون در این باره گفت: دو قسمت آخر پایتخت۶ ساخته شد تا قصه ناتمام آن به سرانجام برسد اما به جای پایان بندی، سرهم بندی شد. یک وصله پینه کردن شتاب زده که نه تداوم دراماتیک داشت نه موقعیت کمیک. بیش از آنکه دو قسمت جا مانده از فصل قبل باشد دو قسمت منفصل از فصل قبل بود. با گریم و چهره پردازی های اگزجره و کاریکاتوری که نه تنها شمایل کاراکترها را تغییر داد که کارکرد آنها را هم عوض کرد و با شکستن راکورد شخصیت ها به رکود آنها انجامید.پایانی ول که به دل ننشست.

**شاه آبادی: روی فیلمنامه و محتوا تاکید داریم

این درحالی است که چندی پیش حمید شاه آبادی معاون سیما در نشست اعلام برنامه های نوروزی سیما درباره فصل هفتم پایتخت گفته بود: تصمیم ما برای ساخت پایتخت ۷ جدی است و صحبت‌های ما انجام شده و ما فقط به خاطر اینکه عجله‌ای نداشته باشیم که به کنداکتور نوروزی برسد به همین خاطر روی کیفیت و محتوا تأکید داشتیم فیلمنامه باید نوشته شود و از این جهت پایتخت ۷ را برای نوروز ۱۴۰۰ نداشتیم چراکه برای ما محتوا و فیلمنامه بسیار مهم است.

حالا باید دید توجه تلویزیون به محتوای فصل هفتم پایتخت چیزی شبیه به دو قسمت پایانی فصل ششم است و یا عزم جدی برای بازگشت سریال به مسیر قدیمی خود در جریان است.

**فهیم: آقایان متوجه این اَنبان تهی نشده اند!

همچنین درباره ۲ قسمت پایانی فصل ۶ پایتخت، محمدتقی فهیم منتقد پیشکسوت سینما و تلویزیون نیز اظهارداشت: چه اصراری به ساخت دو قسمت پایتخت بود؟ این دو قسمت اگر ساخته و پخش نمی شد چه کمبودی وجود داشت؟ این دو قسمت چیزی جز حال گیری نبود؟ آیا پول اضافه دارید که این جوری دور می ریزید؟

وی تاکید کرد که این دو قسمت حتی یک موقعیت کمیک نداشت، و در این رابطه تصریح کرد: تعدادی طنزهای دستمالی شفاهی، همین؟ بی احترامی، همدیگر را خار و ذلیل کردن، شلوغ بازی بی مورد، داد و هوار آزار دهنده و فرصت سوزی ، حاصل این دو قسمت بود.

فهیم اظهارداشت: فصل ماقبل آخر و دورهمی خانواده نقی و اقوام، واقعا مبتذل بود و فصل آخر ارسطو در مواجهه با دختر شمر و … اوج بد سلیقگی و بازی بد از بدتر و اجرای بسیار دم دستی و که نشان از بی انگیزگی گروه داشت. خلاصه اینکه در نوروز گذشته نوشتیم که دست گروه خالی است که به کپی کاری از صحنه های فیلمفارسی دست می اندازند و حالا این دو قسمت ثابت کرد که آقایان اصلا متوجه این انبان تهی نشده اند.

خبرگزاری فارس در مطلب نقد دیگری نوشت:

سریال خانوادگی پایتخت بدون تردید یکی از سرمایه های ارزشمند تلویزیون در یک دهه گذشته بود که توانسته بود با مضامین خانوادگی و به تصویر کشیدن تلخ و شیرین های فرهنگ زندگی ایرانیان با زبان طنز محبوب بسیاری از خانواده ها شود.

با این حال حواشی سری اخیر این سریال نشان داد که چگونه یک سرمایه ارزشمند در فقدان نظارت و بی تدبیری مسئولین به ضد خود تبدیل شده و از بین میرود.

اگرچه به ظاهر فقدان نویسنده مرحوم این سریال باعث ضعف قصه و پایین آمدن کیفیت پایتخت ۶ بود اما روال سریال نشان داد مشکل آن فقط ضعف قصه پردازی نبود.

دیالوگ‌های مبتذل، فاصله گرفتن از مضامین خانوادگی و پاسکاری با شبکه های ضدایرانی و خوش خدمتی برخی عوامل برای دشمنان فرهنگ و خانواده از دیگر ایرادات فاحش و دلایل سقوط این سریال بود.

13991230000475 Test NewPhotoFree

این خوش خدمتی به گونه ای بود که علاوه بر تقلید سکانس های متعددی از فیلم فارسی های مبتذل قبل از انقلاب، در یکی از این سکانس ها که فیلم مبتذل همسفر را شبیه سازی می کرد برای تداعی دقیقتر این شبیه سازی در هماهنگی آشکار با شبکه ضد خانواده  «من و تو» به پخش همزمان این فیلم در این شبکه ماهواره ای مبادرت شد و در صفحات مجازی برخی بازیگران این سریال هم از این هماهنگی رمزگشایی شد که البته اعتراضات گسترده ای را نیز به همراه داشت.

این هماهنگی داخل و خارج به قدری آشکار بود که رییس صداوسیما از ستون پنجم و نفوذ فرهنگی سخن گفت، ادعایی که با فروکش کردن اعتراضات به فراموشی سپرده شد و ابعاد آن پیگیری نشد.

به نظر می رسد عدم نظارت مسئولین صداوسیما و البته بی تعهدی برخی عوامل این سریال، مهمترین دلیل از بین رفتن این سرمایه تلویزیون ملی بود.

شما هم میتوانید نظرات خود را در این باره برای ما بنویسید

عضو گروه واتساپ اول فارس شوید

واتساپ اصل

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

Ehsan چهارشنبه , ۱۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۸:۱۷

مقاله شما بیشتر شبیه درس اخلاق بود تا نقد و بررسی سریال

ناشناس سه شنبه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۳

سلام … سریال خوبی بود من انسال ندیدم اصلن بخاطر مشکلات …. ولی فکر نمیکردم امسال دوتا بچه دلقک ک میشد از صندلی استفاده کرد داخل فیلم چون بازیکر نیستن و نمیشن ب امید خدا … ولی شنیدم سارا و نیکا هستن گفتم بهتر ک ندیدمش امسال ?

فاطمه سه شنبه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۰ - ۵:۰۸

سریال پایتخت عالیه این دو قسمت آخرش هم خیلی عالی بود دستتون درد نکنه من عاشق سریال پایتخت هستم هر کس ناراحته نگاه نکنه

ناشناس دوشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۲

خبر دیگه ای نیست؟؟
گیر دادین به پایتخت

حیدری دوشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۶

باسلام به نظر من پایتخت سریال قوی نبود ولی خوب بود
کاش این دوقسمت آخر وبازی نمیکردننسبت به تمام بخشهای سریال این دوقسمتا مصتوعی بود وهمه جهره ها وحتی خود داستان حالت افسرده داشتن
من معتقدم سریال خوب بیشتر از سه فصل نباید ادامه پیداکند چون یا جلف میشود یا کلا مذهبی

مریم دوشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۳

سلام وخداقوت به عوامل پایتخت کارتون عالی بود فقط پایتخت ۶به خاطر نبودن خشایار الوند ضعیف بود سریال گاندو هم حرف ندارهواقعا بهمون نشون میده برای راحتی ما چه زحمت هایی کشیده میشه وسربازای امام زمان از جونشون میگذرن تاما امنیت داشته باشیم

. ج. م دوشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۰

تو غلط کردی دم محسن تنابنده گرم خیلی قشنگ بود

ایران دوشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۱

پایتخت سریال خوبی بود تا زمانی که نویسنده خوبی داشت ولی از اون به بدتر و بدتر شد ما انسانها تو این دنیا با اعتقاد هامون زندگی می کنیم و بیشترین تاثیر پذیری از تلویزیون داره . پس باید حواسمون باشه که چه چیزی رو آموزش می بینم از تلویزیون .چه بخوایم چه نخواهیم توزندگی روزمره مون تاثیر میگذاره.فقط که بحث خنده نیس . فیلم باید محتوا ی خوب متن خوب داشته باشه. این یه سریال طنز هست .سریال گاندو هم عالی هستش اگه بعضی از آقایون اجازه پخش همه قسمتهاشون رو بدن.

ناشناس دوشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۰ - ۷:۳۱

با سلام
واقعا فصل آخر تهی از محتوی بود .
من یک مادر و معلمم و هر بار که با رفتار بهتاش با مادر ، دایی ،و پدر بزرگ و . مواجه می شد متنفر میشدم.
البته در قسمت پایانی سعی شده بود کمی لاپوشانی کنه ،ولی بر خلاف نظرات بعضی ،که فکر می کنند ما سریال میبینیم که فقط بخندیم ، عقیده دغرم یک سریال طنز میتونه علاوه بر شوخی و خنداندن و سرگرم کردن مردم ، در فرهنگ مردم و نسل جوان تاثیر مثبت و یا منفی شدیدی بگذاره.
احترام به دیگران و مخصوصا پدر و مادر خط قرمز هر جامعه ای هست که تحت هیچ شرایطی شوخی بردار نیست.
امیدوارم باز هم پایتخت ساخته بشه ولی ای کاش از قلم بزرگان طنز پرداز استفاده بشه.
طنز مبتذل ساخته نشه بهتره .

سمیه دوشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۰ - ۴:۵۳

باسلام خدمت همه ی بچه های پایتخت خیلی خیلی خیلی دوستون دارم سریال پایتخت بهترین سریال هست الهی هر کسی که چشم دیدن شمارا ندارد کور بشه آقای تنابنده و همه ی بازیگران این سریال الهی سالم وتندرست باشید درپناه خدا همه ی شماعالی هستین آرزوی سلامتی برای شماعزیزان دارم انشاالله که پایتخت ۷و٨ همین جور ساخته بشه الهی خداهمتون راحفظ کنه?

ف دوشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۰ - ۳:۴۲

پایتخت تا پنج خوب بود بعدش چرت شد

ناشناس دوشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۰ - ۳:۳۰

دوستان قبول کنین توی ۶احترام خیلئ کم شده بود

گهران دوشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۰ - ۲:۳۵

برو بابا خیلی خیلی هم سریال خوبی هست تو خوشت نمی یاد نگاه نکن ……

ناشناس دوشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۰ - ۰:۵۳

سلام وخسته نباشید خدمت سازندگان پایتخت وکلیه بازیگرانش واقعا دست مریزاد خیلی هم علی بود خواهشا حاشیه سازی نکنید واس این فیلم

ناشناس دوشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۰ - ۰:۱۸

بعد از پایتخت یک ودو که خیلی عالی بود بقیش از فرهنگ عمومی مردم خارج شد وبه بیراهه رفت

مهلا یکشنبه , ۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۶

زیبا بود عالی

ارزو یکشنبه , ۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۶

هما این قدر دادا نزنه ومعترض نباشه.نقی به همون شخصیت ساده و حسود خودش برگرده.ارسطو شبیه لات ها نباشه مگه هر کی میره زندون لات میشه؟بهتاش اینقدر بی ادب نباشه.فهیمه اینقدرپلنگ نباشه .رحمت همینجوری هم خوبه .بجای سارا ونیکا هم یه دوقلوی دیگه بیارن که البته بی ادب هم نباشن کلا تو دیالوگها بی ادبی حسودی خسیسی و دادو فریاد الکی بیداد میکرد

ناشناس یکشنبه , ۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۱

اتفاقاً سریال پایتخت جزء سریال های پر مخاطب هستش و مثل همیشه عالی بود?خنداندن مردم کار آسونی نیست اما این سریال خوب پایتخت بود که خنده رو روی لب های مردم نقاشی کرد

دستمریزاد میگم به همه عوامل سریال خدا قوت ????

ناشناس یکشنبه , ۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۳

پایتخت از همون اول عالی بود????

ناشناس یکشنبه , ۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۱

عالی بود. مردم سرگرم شدند. سریالی که خیلی مسخرست گاندو هست که با هزی

ناشناس یکشنبه , ۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۳

در کل خیلی خوبه در کشور ما ساختن فیلم طنز خیلی سخته اما باید هوای بازیگران طنز را داشته باشیم چون خنداندن مردمی که با سختی و گرانی دست و پنجه نرم میکنند سخته

رضا یکشنبه , ۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۳

این سریال دیگه نباید ساخته بشه باید برن سراغ سریال جدید پایتخت از قسمت پنجمش دیگه بدرد نمیخورد از زمانی که سیاست قاطی این سریال شد.

... یکشنبه , ۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۸

نه مبتذل بود نه چیز دیگه ای خیلی خوب بود و مشکلات جامعه رو به صورت طنز گفته اند در این چند سال من واقعا لذت می برم از این سریالی که آدما رو حداقل از مشکلات دور می کنه و باعث می شه لبخند روی لب بیننده باشه هرکس هم که معتقده فیلم مربوط به فیلم همسفر هست عذر خواهی می کنم تا کسی فیلم به اصطلاح مبتذل همسفر رو ندیده باشه نمی تونه تشخیص بده که قسمتی از سریال پایتخت مشابه اون هست!!! مگه این که خودش دیده باشه? ولی در کل باید بگم خیلی بهتر از سریال های دیگه هست و از همه مهم تر طنز تلخ رو به مردم نشون می ده این واقعا فوق العاده هست دستشون هم درد نکنه …

بهار یکشنبه , ۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۱:۰۶

پایتخت ۶ فقط ترویج بی فرهنگی. ابتذال. یی احترامی و…
و اصلا هم خنده دار نبود.
خاطرات خوب پایتخت های قبلی رو هم لکه دار کرد.
خدا رحمت کنده خشایار الوند رو. جای خالیش کاملا حس میشد

شهروند یکشنبه , ۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۰:۲۰

اگه یکی کیک توصورت کسی پرتاب کنه یابایه شونه تخم مرغ بخوره زمین،یکی میخنده یکی هم ناراحت میشه ومیره کمک.هوش هیجانی آدمهاهم باهم متفاوته.باخیلی چیزهاممکنه یکی بخنده.اماخنداندن به چه قیمتی؟؟؟

آرتور شنبه , ۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۱

به نظر من کسانی که راجع به این سریال نظر منفی دارن همه شون یه مشت آدم ازخود راضی و نمک نشناس هستن و بی فرهنگ
من فکر میکنم اگر هرکس تونست حتی یه لبخندی به لبان آدم بیاره باید بهش احترام گذاشت و تشکر کرد به امید فصل ۷ پایتخت و بایه فیلمنامه توپ مثل همیشه

عاقل سالم شنبه , ۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۲

سلام
این سکانس پایانی رو صرفا از برای خداحافظی قبول میکنم ..و بسیار متشکرم از این سریال به ضقط قاطع ایرانی تون…بعداز سریال ستایش وجومونگ.وباران..پایتخت بهترین گزینه است که از شبکه ایرانی مشاهده کردم…

ناشناس شنبه , ۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۹

خیلی خوب بود ??????فقط خیلی کم بود

ضحا فلاحی شنبه , ۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۰

سلام لطفا پایتخت ۷ رو هم بسازید باتشکر

محمد شنبه , ۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۶

خیلی هم خوب بود واین چیزهایی که اززبان خودتونو منتقدین نوشتین دشمنی و حسادت محضه و ناعادلانه دارید سریالو خراب میکنید ومیچسبونید به شبکه های اونورآبی و فیلمای قبل ازانقلاب ..خدایی خیلی نظرتون واین متن مسخره بودکه خوندم ..تشابه سکانس بافیلمای قبل ازانقلاب یعنی چه؟ جمع کنیدبابا ..بریدببینیدتواین اینهمه فیلم همچین صحنه ای هست که دخترپشت پسرروموتورنشسته ،چه ربطی داره حرف درمیاریدنکنه خارجیاهم که همچین صحنه هایی دارن مثل امریکاوهندی هاهم ازفیلمای قبل انقلاب ماتقلیدکردن؟لااقل اززبان مردم حرف نزنیدونگیدسریال شکست خورد.اگه کیفیت پایین اومده بخاطرهمین حرف دراوردن های شماست که دستوبال فیلمنامه وکارگردانومیبنده نمیدونه چه شوهی بکنه به کسی برنخوره چه صحنه ای بزاره تابراش پاپوش نسازید ووووجمع کنید

موموشی شنبه , ۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۲

هرآدمی باضریب هوشی متفاوت ازدیگری آفریده شده.پس به نظرات هم احترام بذاریم.منم اصلانپسندیدم اماخب من بزرگسال هستم وهمون لحظه یه بچه زیربیست سال داشت بالبخندتماشامیکرد.گاندوبینظیره.احساس غرورمیکنیم وبارهاازتلوبیون تکرارش رومیبینیم.

شهریار شنبه , ۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۳

کاش از دستمزدهای میلیاردی عوامل مخصوصا نقی که بدرد حتی سیاه لشکر هم نمیخوره میگفتین….

مهدی شنبه , ۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۶

بازیگران پایتخت فقط فکر گرفتن پول هستند نه فکر مردم

ناشناس شنبه , ۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۵

مثل همیشه پایتخت عاااااااااالی بود با بازیگرانش???

ناشناس شنبه , ۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۲

سلام، به نظرم این گروه دیگه ایده ای برای ارایه ندارند، و پستی عوامل گرو در پایتخت شش کاملا هویدا بود، بهتر دیگه باعث اشغال صدا و سیما و وقت مردم هم حروم نکنند.

ایرانی شنبه , ۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۹

پایتخت ۶ فوق العاده ضعیف بود و جای بسی تامله که با چه معیارهایی این سری ساخته شد و پول بیت المال را دور ریختن…….؟!

ناشناس شنبه , ۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۶

واقعا دو قسمت پایانی پایتخت شش خیلی بد بود واقعا خیلی خیلی بد بود اصلا بدرد نمی خورد 🙁

اونی که گقت گاندوبده،خودش بده. شنبه , ۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۱

توکه می گی دهنشونوببیندیدحرفی ندارم امابدترین سریال اونی هم میگه گاندورونفهمیده،انگارهم برای ذهن خودش ساختن که بگه سروته نداره.خواهش می کنم توروخداهفت رونسازید.می سازیددرست بسازید.همه اش کلیشه ای بود.اه.آخه توی کرونادیگه فیلم پایتخت روغمگین نکنیدآخراش.

از مشهد شنبه , ۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۳

عالی بود از همه عوامل پایتخت تشکر میکنم همتون عشقید انشاالله فصل هفتم دستتون پر تر وقصه ای روکم کنی بسازید تا دهن همه بدگویان رو ببندید.ولی در هر صورت پایتخت بهترین سریال کمدی ایران در ۱۰سال گذشته بوده و هست و از همه سریال های الکی که میسازند بهتره

آخرین اخبار