چاپ کد خبر: 43326
2 بهمن 1399

سریال اغفال شهروندان با جایزه‌ شگفت انگیز برنامه های رادیویی

برنده قرعه کشی رادیویی

به گزارش گروه حوادث اول فارس به نقل از شرق،  سریال برنده‌شدن در قرعه‌کشی و دادن جایزه از‌جمله ترفندهای قدیمی کلاهبرداری است که هنوز هم با وجود هشدارهای پیاپی افراد زیادی فریب آن را می‌خورند.
در تازه‌ترین پرونده فردی با صد فقره کلاهبرداری دستگیر شد. او با ادعای برنده‌شدن در برنامه رادیویی از مال‌باختگان هشت میلیارد ریال کلاهبرداری کرده بود.

عضو کانال تلگرام اول فارس شوید

مرد جوانی ساکن مرکز تهران به پلیس فتا مراجعه کرد و گفت: شخص ناشناسی با من تماس گرفت و خود را مجری یکی از برنامه‌های رادیویی معرفی و اعلام کرد من برنده برنامه زنده رادیویی شده‌ام و برای دریافت جایزه باید به خودپرداز بانک مراجعه کنم. من هم این کار را انجام دادم و دستورات بانکی را که او گفت، اجرا کردم. پس از انجام عملیات بانکی پیامکی دریافت کردم و متوجه شدم از حساب بانکی‌ام مبلغی برداشت شده است.

بررسی این پرونده در اختیار تیمی از افسران سایبری پلیس فتای پایتخت قرار گرفت و حین تحقیقات پلیسی پرونده‌های مشابه دیگری نیز در پلیس فتا تشکیل و مشخص شد متهم علاوه بر شاکی، کاربران دیگری را نیز به همین شیوه اغفال کرده است. در نهایت ردپای متهم در فضای مجازی شناسایی شد. در گام بعدی از تحقیقات پلیسی هویت متهم فاش و مخفیگاه وی شناسایی شد.

مأموران روز دوشنبه در یک عملیات موفق شدند متهم را در مخفیگاهش دستگیر کنند. این مرد پس از انتقال به پلیس فتا به صد فقره کلاهبرداری اعتراف کرد. سرهنگ داود معظمی‌گودرزی، رئیس پلیس فتای تهران بزرگ با بیان اینکه کارشناسان ارزش ریالی وجوه کلاهبرداری‌شده را هشت میلیارد ریال برآورد کرده‌اند، افزود: متهم در تحقیقات پلیسی اظهار کرد با ایجاد فضایی شبیه استودیو برنامه‌های زنده صدا و در حال پخش رادیویی، با ترفندهای مختلف در ذهن افراد قربانی خود نفوذ می‌کرد و آنها را به پای دستگاه خودپرداز می‌کشاند.  رئیس پلیس فتای تهران در ادامه گفت: تاکنون تعدادی از مال‌باختگان شناسایی شده‌اند و تحقیقات پلیسی برای کشف جزئیات پرونده کماکان ادامه دارد.

در پرونده دوم مردی بعد از اینکه طعمه کلاهبرداری شد، با همان ترفند فردی دیگر را فریب داد تا خسارت خودش را جبران کند. فردی به پلیس فتای استان تهران مراجعه و شکایتی را مبنی بر کلاهبرداری مطرح کرد. او توضیح داد: فردی ناشناس در پیام‌رسان تلگرام برایم پیامی ارسال کرد و نوشت من در قرعه‌کشی برنده شده‌ام. بعد از دیدن پیام خیلی خوشحال شدم. آنجا نوشته بود اگر می‌خواهم جایزه‌ام را دریافت کنم، باید ابتدا ۵۰۰ هزار تومان بپردازم. من که به فرد ناشناس اعتماد کرده بودم، این مبلغ را واریز کردم؛ اما هرچه منتظر ماندم خبری از جایزه نشد و بعد هم شخص فرستنده من را در حساب کاربری خودش مسدود کرد و دیگر نتوانستم پیگیر موضوع شوم. آن موقع بود که فهمیدم قربانی یک کلاهبرداری شده‌ام. تیم کارشناسان پلیس فتا پس از شنیدن اظهارات این مرد تحقیقات خود را آغاز کردند. آنها بعد از اقدامات تخصصی و فنی-‌مهندسی متهم را شناسایی کردند. در ادامه با کسب دستور از مقام قضائی حساب بانکی متهم مسدود و او در مخفیگاهش دستگیر و برای ادامه تحقیقات به پلیس فتا انتقال داده شد. متهم وقتی در برابر مدارک جمع‌آوری‌شده قرار گرفت، در بازجویی‌ها به جرمش اعتراف کرد و گفت: من تا قبل از این جرمی مرتکب نشده بودم و اصلا از این شیوه کلاهبرداری اطلاعی نداشتم. چند روز قبل فردی در پیام‌رسان تلگرام به همین ترتیب از من کلاهبرداری کرد. من برای جبران خسارتم تصمیم گرفتم همین کار را تکرار کنم و پول از‌دست‌رفته را دوباره بازگردانم؛ اما دستگیر شدم. الان از کاری که کرده‌ام، پشیمانم و حاضر به جلب رضایت شاکی هستم. سرهنگ رضا ملوکی، رئیس پلیس فتای شرق استان تهران، ضمن بیان اینکه پس از تکمیل تحقیقات، متهم به دادسرای عمومی و انقلاب اسلامی شهرستان قرچک اعزام شد، از کاربران خواست: به پیام‌ها و تماس‌های وسوسه‌انگیز با عنوان برنده‌شدن در قرعه‌کشی یا عنوان جایزه خوش‌حسابی توجه نکنند و حتما موضوع را با حساسیت بیشتری دنبال کنند؛ زیرا برای تحویل‌گرفتن جایزه نیازی به ارسال اطلاعات حساب‌ بانکی یا واریز وجه نیست.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار