چاپ کد خبر: 41202
5 دی 1399

سعید پورداراب از امرای پرافتخار ارتشی فارس درگذشت

امیر سرتیپ پورداراب

امیر سرتیپ دوم سعید پورداراب از فرماندهان آزادسازی خرمشهر در عملیات بیت المقدس و دارنده نشان‌های فتح از فرمانده معظم کل قوا صبح امروز دعوت حق را لبیک گفت.

به گزارش اول فارس امیر سرتیپ دوم بازنشسته سعید پورداراب از یادگاران ۸ سال دفاع مقدس و از فرماندهان لشکر ۲۱ حمزه سید الشهدا و از فاتحان خرمشهر  پس از عمری رشادت و مجاهدت دعوت حق را لبیک و به جمع همرزمان شهیدش پیوست.

امیر سرتیپ‌۲ ستاد سعید پورداراب در سال ۱۳۲۰شمسی در شهرستان فسا متولد و در سال ۱۳۳۹ وارد دانشکده‌ی افسری و در سال ۱۳۴۲ فارغ‌التحصیل شد و برای طی دوره‌ی مقدماتی رسته‌ا‌ی به مرکز پیاده‌ی شیراز اعزام شد. وی در طول خدمت، دوره‌ها‌ی مقدماتی پیاده، عالی پیاده، دفاع غیرنظامی، ترابری پیاده، اطلاعات رزمی، تفسیر عکس هوایی و دوره‌ی دافوس را با رتبه های عالی طی کرد.

پورداراب

آن امیر ولایی و فرمانده دلاور با آغاز جنگ تحمیلی،  به جبهه‌های جنگ شتافت در مسئولیت رییس عملیات  تیپ ۱ لشکر ۲۱ حمزه سید الشهدا انجام وظیفه کرد و تا پایان جنگ تحمیلی، به‌ترتیب در سِمت های  فرمانده‌ی تیپ‌۳ لشکر‌۲۱ پیاده‌ حمزه سیدالشهدا، معاون عملیاتی و جانشین آن  لشکر منصوب شد  و پس از پایان جنگ تحمیلی نیز در سِمت‌های مدیر آمادگی رزمی، جانشین و سرپرست معاونت عملیات و اطلاعات نیروی زمینی و جانشین اداره‌ی عملیات ستاد مشترک ارتش انجام وظیفه کرد.

وی با روحیه بالای خدمتی و ویژگی های اخلاق مداری و خستگی ناپذیری الگوی افسران جوان و نمونه ای از شمار رزمندگان و فرماندهان ارتش انقلابی بود.

مرحوم سرتیپ۲ سعید پورداراب به دلیل ابراز رشادت و کسب موفقیت‌های درخشان در عملیات‌های فتح‌المبین و بیت‌المقدس، در سِمت فرماندهی تیپ، موفق به اخذ دو نشان فتح درجه‌ی ۲ و ۳ از دستان مبارک مقام معظم رهبری و فرماندهی معظم کل قوا شد. آخرین مسئولیت وی قبل از بازنشستگی، مشاور ریاست ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران در امور عملیات و جنگ بوده است.

امیر پورداراب بعد از پایان جنگ تحمیلی نیز در سمت‌های مختلف به خدماتش به کشورمان ادامه داد.ایشان ار بنیانگذاران مرکز پژوهش‌های دفاع‌مقدس نیروی زمینی ارتش است و از زمان شروع نوشتن کتاب‌های تقویم تاریخ دفاع مقدس، بیش از ۳۰ جلد از کتاب‌های تقویم تاریخ دفاع‌مقدس را نوشت و علاوه بر کتاب‌های تقویم تاریخ دفاع مقدس چندین جلد کتاب دیگر هم نوشته است.

امیر پورداراب همچنین با حضور در هیات معارف جنگ شهید سپهبد صیاد شیرازی سال‌ها به تشریح و انتقال دانش نظامی و تجربیات ارزشمند سالهای جنگ تحمیلی به هزاران افسر جوان دانشگاه‌های افسری همت گماشت.

عضوکانال واتساپ اول فارس شوبد

واتساپ

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

الهه غلامی جمعه , ۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۴

سعدیا. مرد نکونام نمیرد هرگز
مرده آ ن است که نامش به نکویی نبرند
سرتیپ پورداراب

ناشناس جمعه , ۵ دی ۱۳۹۹ - ۸:۱۴

خدا وند رحمتشون کند روحشان با مولایمان امام حسین ع محشور شود انشالله.

آخرین اخبار