چاپ کد خبر: 5275
16 اسفند 1397
عضو شورا: مردم رعایت کنند!

سفردرون شهری بابوی گازوئیل اتوبوس های کهنه درشیراز

سفردرون شهری بابوی گازوئیل/ اتوبوس های کهنه درشیراز جولان می دهند

 اتوبوس های کهنه ای که بوی گازوئیل می دهند و سیستم سرمایش و گرمایش درستی ندارند باعث شده که سفرهای درون شهری شیرازی ها چندان هم خوشایند نباشد.

بوی نامطبوع گازوئیل، زباله‌های جمع آوری نشده، کثیفی بیش از حد، شکستگی صندلی‌ها، عدم وجود سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی، عدم وجود پرده یا پرده‌های خراب و شکسته، تمام داشته‌های این روزهای ناوگان اتوبوس شیراز در برخی از خطوط است.

شیرازی‌هایی که صبح شأن را با بوی گازوئیل پیچیده در فضای اتوبوس شروع می‌کنند و پایان روز کاریشان نیز با اتوبوس‌هایی تمام می‌شود که از بلوک سیمانی به جای پایه صندلی استفاده شده است.

در کنار برخی از مسیرها که مردم رضایت بهتری از کیفیت اتوبوس‌ها دارند اما در بسیاری دیگر از خطوط، خبری از رضایت نیست و کاری که مردم در مواجهه با کیفیت نامطلوب اتوبوس‌ها می‌کنند فقط تحمل است.

برخی مسافران  با اشاره به مشکلات ظاهری، فنی و نظافت در اتوبوس‌ها می‌گویند روزانه تبلیغاتی برای استفاده از حمل و نقل عمومی در سطح شهر و رسانه‌ها انجام می‌شود اما رغبت استفاده از آن برای مردم ایجاد نشده است.

طاهره همتی که خود را دانشجوی حقوق معرفی کرد، اظهار داشت: روزانه در ساعات مختلف روز از اتوبوس استفاده می‌کند اما استشمام بوی نامطبوع گازوئیل در طول روز در اتوبوس باعث اذیت وی و سایر مسافران شده است.

همتی افزود: بارها در ساعت اولیه روز دیده‌ام که اتوبوس بدون هیچ‌گونه نظافت از قبل کار خود را شروع کرده است.

یکی دیگر از مسافران که در اتوبوس به دلیل شکستگی صندلی و استفاده از بلوک برای نگه داشتن آن دچار حادثه شده بود، گفت: بارها مشاهده شده است اتوبوس‌ها دارای نقص فنی بوده اما هیچ‌گونه توجهی به آن نمی‌شود.

3065203

مبینا زارع ادامه داد: بارها به دلیل خرابی اتوبوس مسافران قبل از رسیدن به مقصد مجبور به پیاده شدن از آن شده و مسافران منتظر رسیدن اتوبوس به نسبت سالم شده‌اند.

رضا بابایی که خود را بازنشسته یکی از سازمان‌ها معرفی کرد، اظهار داشت: به دلیل ترافیک در سطح شهر ترجیح به استفاده از حمل و نقل عمومی را دارم اما وضعیت نامناسب برخی اتوبوس‌های سطح شهر از لحاظ فنی و ظاهری و نظافت باعث کاهش استفاده از آنها و آوردن وسیله نقلیه شخصی را فراهم می‌کند.

عضو شورا: مردم رعایت کنند!

رئیس کمیسیون عمران حمل و نقل ترافیک شورای شهر شیراز گفت: تاکنون ۱۸۵ دستگاه اتوبوس وارد ناوگان حمل و نقل عمومی شده که بخشی از آنها به دلیل شماره گذاری به ناوگان وارد نشده است.

نواب قائدی در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه طبق بخشنامه وزارت کشور تمامی اتوبوس‌های مدل ۸۲ و ۸۵ که از رده خارج بودند نوسازی شده است، افزود: برخی از اتوبوس‌های مدل ۸۸ نیز دارای مشکلات فنی و ظاهری هستند از رده خارج می‌شود.

قائدی با بیان اینکه نگهداری از اتوبوس و مترو به عنوان اموال عمومی به عهده خود مردم است، اظهار داشت: مردم شیراز دارای فرهنگ غنی بوده و از شهر شیراز به عنوان پایتخت فرهنگی یاد می‌شود، لذا شهروندان خود باید در نگهداری و نظافت ناوگان عمومی سهیم باشند.

وی ادامه داد: عدم رعایت این امر باعث هدر رفت سرمایه‌های شهر می‌شود، چراکه امکان کنترل صد در صدی برای رانندگان وجود ندارد، مردم خود بایستی مانع از کسانی شوند که در صدد خرابی و عدم رعایت نظافت حمل و نقل عمومی می‌شوند.

قائدی افزود: در خصوص رعایت نظافت از سوی رانندگان این امر به آنها تذکر داده شده و در صورت عدم رعایت برخورد جدی با آنها خواهد شد.

سخنگوی شورای شهر شیراز در بخشی دیگر از سخنان خود با اظهار امیدواری از اجرای کامل فاز ۲ هوشمند سازی اتوبوس‌ها در سال آینده گفت: با اجرای این طرح بخش زیادی از مشکلات و نارضایتی‌های مردم در ناوگان حمل و نقل عمومی رفع خواهد شد.

وی در خصوص فاز ۲ هوشمند سازی اتوبوس‌ها این چنین گفت: در این طرح تعداد ایستگاه‌ها مشخص و با کنترل اتوبوس‌ها اگر کسی خارج از ایستگاه مسافر سوار یا پیاده کند با آنها برخورد خواهد شد.

قائدی ادامه داد: در ایستگاه‌ها مانیتورهایی تهیه و نصب می‌شود که زمان تقریبی رسیدن اتوبوس به ایستگاه در آن درج شود.

وی با اشاره به راه اندازی اپلیکیشن برای حمل و نقل عمومی، بیان کرد: شهروندان با نصب این اپلیکیشن می‌توانند زمان ورود اتوبوس به ایستگاه و همچنین اطلاع از اینکه نزدیکترین به اتوبوس به آنها کدام است، مطلع شوند.

رئیس کمیسیون عمران حمل و نقل ترافیک شورای شهر شیراز گفت: در سال جدید مکان و تعداد ایستگاه‌ها نیز بازنگری شده و زمان رسیدن اتوبوس و مترو با یکدیگر هماهنگ شده و
مشکل مسافت و مدت زمان انتظار مسافران کاهش یابد.

3065204

قائدی اظهار داشت: در هفته شیراز سامانه هوشمند تاکسی‌ها نیز راه اندازی می‌شود به شکلی که وقتی مسافر سوار تاکسی شد سیستم هوشمند تاکسی متر فعال و مسافت و مبلغ مشخص می‌شود.

وی افزود: در این سیستم هوشمند پرداخت‌ها به صورت الکترونیکی است.

شهرداری همچنان غیر پاسخگو است

تلاش برای گفتگو با مسئولان اتوبوسرانی شیراز نیز بی نتیجه ماند.

در عین حال عضو شورای شهر در حالی از هوشمندسازی ناوگان اتوبوس سخن به میان می‌آورد که اساساً ناوگان حمل و نقلی اتوبوس شیراز در برخی از خطوط به کهنگی و فرسودگی رسیده و یا آنقدر از نظر بهداشتی دچار مشکلات است که مردم را دچار زدگی می‌کند.

اینکه مردم در این خصوص از چنین ناوگانی استفاده می‌کنند نه از سر کیفیت بالای این ناوگان بلکه گزینه‌ای را از نظر اقتصادی در مقیاس اتوبوس به صرفه نمی‌بینند که جایگزین اتوبوس‌های کهنه و غیر تمیز کنند.

به هر حال در شهر فرهنگی مثل شیراز برای جلب نظر مردم برای استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی پایه‌ای تریننکات برخورداری از اتوبوس‌های حداقل تمیز و بدون ایراد فنی در تمام مسیرها و خطوط است.”خبرگزاری مهر، هاجر بیات”

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار