چاپ کد خبر: 47429
19 اسفند 1399

” سلطان‌آباد ” روستایی در کنار شیراز که هیچ آبادی ندارد

ایسنا: در عصری که در اصطلاح عامیانه علم به سرعت نور در حال پیشرفت است و دنیا به دهکده‌ای کوچک تشبیه می‌شود، هنوز روستاهایی بیخ گوش شهرهای بزرگ ایران می‌توان یافت که ساکنانش، بسیاری حقوق شهروندی را هم ندارند.

بیش از ۴٠ روستا در حریم شهر شیراز قرار گرفته که در دهه اخیر با گسترش خشکسالی و افزایش سیل مهاجرت به سمت کلانشهر شیراز بخش قابل توجهی از این جمعیت مهاجر به دلیل نداشتن درآمد کافی، توانایی خرید و اجاره منزل در شیراز را ندارند و به ناچار در حاشیه این کلانشهر و به ویژه در روستاهای واقع در حریم شیراز ساکن شده‌اند، در حالی که این روستاها زیرساخت کافی برای ارائه خدمات به این حجم انبوه جمعیت را ندارند.

نامش سلطان آباد است اما رنگ و بویی از سلطانی و آبادی ندارد و گویا سریال مشکلات این روستا پایانی ندارد. جمعیت نزدیک به ۱۶ هزار نفری روستای سلطان آباد این روزها با مشکلات عدیده‌ای از جمله جولان سگ‌های ولگرد در کوچه‌ها که باعث ترس کودکان می‌شود، مواجه هستند و با وضعیت اسف بار نامناسب بهداشت، بوی نامطبوع فاضلاب، وضعیت نامناسب آسفالت و جاده و بحران بی‌آبی دست‌ و پنجه نرم می‌کنند.

اگرچه در چند سال اخیر اجرای طرح عمرانی با هدف رفع مشکلات مردم روستا و جلوگیری از مهاجرت روستاییان و ایجاد حاشیه‌نشینی در شهرها در برخی از روستاها اجرا شده است، اما به گفته اهالی این محل هنوز اقدامات لازم در شان مردم این روستا اجرا نشده است.

همچنین مردم این روستا از داشتن مکان تفریحی و فضای آموزشی، فرهنگی محروم هستند و علی‌رغم وعده‌های مسئولان شهری تاکنون اقدامی عملی برای حل مشکلات این اهالی انجام نشده است.

دهقان از اهالی این روستا به ایسنا گفت: این روستا از هر جهتی که بخواهیم اشاره کنیم دارای مشکل است و مهمترین مشکل اصلی ما موضوع آب، نبود بهداشت و مبحث فاضلاب است که عاجزانه از مسئولان میخواهیم مردم این روستا را دریابند و از نزدیک شاهد رنج مردمان این روستا باشند.

61874209

وضعیتی دور از شأن مردم 

او افزود: همچنین جاده و مسیر عبور و مرور این روستا در شأن مردم این منطقه نیست و نیازمند بهسازی و تعریض است.

دهقان خاطرنشان کرد: متأسفانه هیچ گونه اقدامی برای الحاق این روستا به شیراز انحام نشده است.در صورت عدم الحاق با توجه به ساخت ساز بی رویه و غیراصولی که در این محدوده در حال انجام است بروز معضلات اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، امنیتی و کالبدی در آینده برای شهر شیراز متصور است.

خانم بیات، از دیگر اهالی این روستا، گفت: همانطور که به بهار نزدیک می‌شویم و هوا رو به گرمی می‌رود مردم این روستا با مشکل آب مواجه می‌شوند بطوریکه در روز تنها ۲ تا ۴ ساعت آب برای مصرف و انجام امورات روزانه داریم.

مدیران تنها یک روز با فرزندانشان به این روستا بیایند

او همچنین با گلایه از نبود امکانات ورزشی، تفریحی و آموزشی در این روستا، عنوان کرد: مدیران و مسئولان تنها یک روز با فرزندانشان به این روستا بیایند و از نزدیک شاهد مشکلات باشند. همچنین بوی نامطبوع فاضلاب که از سمت کمربندی به مشام می‌رسد؛ آزار دهنده است.

نایب رئیس شورای اسلامی شهرستان شیراز نیز به موضوع الحاق روستاهای گردخون، اقبال آباد و سلطان آباد به شیراز و چرایی به نتیجه نرسیدن این مطالبه مردمی اشاره و بیان کرد: پیگیری الحاق روستاهای مذکور از اوایل دهه ٩٠ کلید خورد و در سال ۱۳۹۲ با ورود نمایندگان مجلس و مسئولین ذیصلاح موضوع رنگ جدی تری به خود گرفت.

سعید فرمانی که عضویت چندین دوره شورای اسلامی سلطان آباد را در کارنامه دارد، افزود: استاندار فعلی فارس که در آن مقطع زمانی مسئولیت دفترفنی استانداری را بر عهده داشت از جمله مسئولانی بود که به جد حساسیت موضوع را درک کرده بود و نهایت تلاش خود را به اتفاق دکتر قادری، نماینده مجلس در شیراز انجام دادند تا این روستاها به شهر الحاق شوند.

او ادامه داد: متاسفانه در سال ۹۵ طی نامه‌ای از سوی در دوره چهارم شورای شهر شیراز خطاب به شهردار این کلانشهر با الحاق روستاهای مذکور مخالفت و رونوشت آن به فرمانداری ارسال شد.

رد ماجرای الحاق به شیراز شبیه یک طنز است تا نظریه کارشناسی

فرمانی با بیان اینکه تنها دلیل مخالفت شورای چهارم شیراز، استناد به نامه معاونت شهرسازی شهرداری این کلانشهر بود، گفت: در نامه مذکور قید شده بود اگر با الحاق این سه روستا به شهر موافقت شود، مابقی روستاهای حریم شهر نیز خواستار الحاق به شیراز می‌شوند و این مخالفت بیشتر به یک طنز شبیه بود تا یک نظریه کارشناسی!

او اضافه کرد: مخالفت به مانند این مثال بود که یکی از فرزندان خانوداده یک چیز معقول از والدین خود بخواهد و والدین نیز به بهانه اینکه ممکن است دیگر فرزندان این خواسته را داشته باشند با او مخالفت کنند.

عضو شورای روستای سلطان آباد خاطرنشان کرد: علی‌رغم اینکه در کمیسون الحاق روستاها به شهر، مسئولین و دستگاه‌های متعددی وجود دارند و دبیر جلسه نیز فرماندار است و علی‌رغم اینکه فقط شورای شهر مخالفت خود را اعلام کرد اما موضوع منتفی شد.

فرمانی افزود: این در حالی بود که در قانون قید شده که فرماندار اختیار دارد بر حسب دستور و بنا به تصمیم حاکمیتی، با الحاق روستا رو به شهر موافقت کند اما بعد از مخالفت شورای شهر وقت، اراده‌ای از فرماندار وقت نیز علی‌رغم پیگیریهای متعدد دیده نشد.

او همچنین با بیان اینکه حدود یکصدو بیست هزار سکنه غیر رسمی اطراف کلانشهر شیراز ساخته شده و بیش از ۹۰درصد آنها در روستاهای حریم شهر قرار دارند که روز به روز به دلایل مختلفی به صورت تصاعدی در حال گسترش هستند، گفت: این سکونتگاه‌ها مشکلات زیادی از جمله بافت کالبدی، مشکلات امنیتی و اجتماعی و…در بر خواهند داشت.

61874208

نایب رئیس شورای اسلامی شهرستان شیراز تصریح کرد: این سکونتگاه‌های غیر رسمی به مانند کمربندی دور تا دور حاشیه کلانشهر شیراز را در بر گرفته‌اند و در آینده نه چندان دور همانند غده سرطانی بر روی شهر شیراز نیز اثر خواهند گذاشت. 

فرمانی ادامه داد: قانون، کنترل ساخت و سازهای خارج از طرح هادی در روستاهای حریم شهر را به عهده شهرداری گذاشته اما شهرداری به وظیفه خود به خوبی عمل نکرده است.

او با بیان اینکه حدود ۴۳روستا در حریم شهر شیراز وجود دارد که در همه آنها ساخت و سازهای غیر متعارف وغیر مجاز انجام می‌شود، گفت: اصفهان حدود یک دهه است که کل روستاهای حریم شهر را به محدوده خدمات شهری اضاف و تمام مسائل آنها را کنترل کرده است.

عضو شورای بخش مرکزی شیراز ادامه داد: کمیسیون معماری و شهرسازی شورای دوره پنجم شیراز نیز با استناد به شورای چهارم نامه مخالفت خود را با الحاق این سه روستا به شهر اعلام و اذعان کردند که با الحاق این روستاها به شهر عده‌ای سود جو و زمین دار بهره خواهند برد و اقدام به سوداگری و تفکیک زمین خواهند کرد.

الحاق نشدن به شیراز زمین خام را کاهش داده است 

فرمانی اضافه کرد: در حالی این موضوع مطرح شده که برای اثبات خلاف این ادعا همین بس که در سال ۹۵ که با الحاق سلطان آباد مخالفت شد این روستا حدود هزار هکتار زمین خام داشت اما امسال حدود پانصد هکتار زمین دارد؛ یعنی پانصد هکتار آن غیرمجاز تفکیک و ساخته شده و این وسعت از ساخت و ساز غیر مجاز برای یک روستا فاجعه است.

او با بیان اینکه اگر سال ۹۵شورای شهر با الحاق این روستاها موافقت می‌کرد این وسعت از حاشیه نشینی نداشتیم، گفت: پس مشخص می‌شود که عدم الحاق این روستاها به شهر هم‌اکنون به خلوتگاه وجولانگاهی برای افراد سودجو جهت تفکیک و تغییر کاربری و ساخت و سازهای غیر مجاز تبدیل شده است.

نایب رئیس شورای اسلامی شهرستان شیراز خاطرنشان کرد: اگرچه دو ماه قبل طی دستور استاندار و پیگیری نمایندگان قرار بوده جلسه‌ای در فرمانداری با ریاست فرماندار و با حضور شورای شهر و شهردار برگزار شود اما به نقل از یکی از مسولین مربوطه در فرمانداری در هفته گذشته طی نامه‌ای موضوع پرونده سه روستای مذکور از طرف فرمانداری به مدیر کل سیاسی امنیتی استانداری ارجاع داده شده است.

فرمانی عنوان کرد: جمعیت روستایی همانند سلطان آباد بیش از پانزده هزارنفر است که مدیریت آن از عهده یک نفر به سمت دهیار خارج بوده و نارضایتی عموم را در بر داشته است.

61874207

مشکلات سلطان آباد در شهر هم وجود دارد

فرزین خوارزمی، رئیس اداره عمرانی فرمانداری شیراز نیز اظهار کرد: مسائل و مشکلات در هر نقطه از شهر وجود دارد، به گونه‌ای که این مسائل و معضلات گریبان گیر مردم شهر شیراز نیز هست و تنها مختص روستاها، حاشیه‌ها و حریم شهر نیست.

او با اشاره به جاذبه‌های کاذب در کلانشهر شیراز افزود: این موضوع باعث شده که یک سری مهاجرت‌های غیر اصولی و سکونتگاه‌های غیر رسمی و حاشیه نشینی  در جنوب شیراز حادث شود.

خوارزمی، امکانات و خدمات دولت برای اهالی بومی روستای سلطان آباد شیراز را با توجه به پیش بینی طرح هادی مطلوب دانست و افزود: افراد به دلایل مختلفی از جمله خشکسالی، اشتغال به شیراز مهاجرت کنند و گرانی زمین‌های این کلانشهر به دلیل توان مالی در حاشیه شهر به ساکن می‌شوند.

آب برای جمعیت روستا پیش‌بینی شده بود نه مهاجرین

رئیس اداره فنی و عمرانی فرمانداری شیراز در پاسخ به این سوال که مصرف آب شرب این روستا جوابگوی اهالی این منطقه است؟ اظهار کرد: مشکل آب، لوله کشی و امکانات برای آن جمعیتی بومی روستای سلطان آباد که از قبل بوده، پیش‌بینی شده است نه برای مهاجران!

او گفت: اقداماتی که طی ۲ سال اخیر و با توجه به شرایط اقتصادی دولت و وضعیت اعتبارات و درآمدهای که دولت داشته، قابل قیاس نیست و چیزی در حد معجزه بوده است.

خوارزمی با اشاره به حفر چاه عمیق آبفای شهری در محدوده این منطقه، گفت: کمبود آب داریم و باید این مهم مدیریت شود و تلاش می‌شود امسال موضوع کم‌آبی این منطقه و شهرک شهید دستغیب مرتفع شود.  

او همچنین با اشاره به بحث الحاق روستای سلطان آباد به شیراز نیز یادآور شد: طبق تبصره ۳ قانون تعیین محدوده و حریم، فرماندار یک شهر می‌تواند بنا به ضرورت و تشخیص خود یک روستا را که در حریم شهر قرار می‌گیرد درخواست الحاق آن را به وزارت کشور اعلام کند.

خوارزمی با اشاره به الحاق ۱۸ روستا و الویت بندی آن‌ها، تصریح کرد: ما درخواست ۶ روستای دارای وضعیت بحرانی از جمله گردخون، سلطان آباد، کیان آباد، شاپورجان و ماه فیروزان را به مدت ۲ سال است که اعلام کرده‌ایم که این الحاق به درازا کشیده شده است.

این مقام مسئول افزود: ما درخواست الحاق ۱۸ روستا را گرفته‌ایم و به شورای شهر ارجاع داده شده که با این موضوع موافقت نکردند و اعلام شد که ما نمیتوانیم جور روستاها را بکشیم و پول شهر را در روستا هزینه کنیم و این موضوع در کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر رد شد و منتظر تصمیم وزارت کشور هستیم.

61874206

61874205

عضو گروه واتساپ اول فارس شوید

واتساپ جدید

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

ابراهیمی یکشنبه , ۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۸:۵۵

خیابونهای سلطان اباد و جرسقان واقعا افتصاحه یروز بارون بیاد تا ده روز اب و شل داریم. قطعی اب زیاده، مدرسه درستی نداریم .روستای جرسقان هم خیلی افتضاحه از همه لحاظ

ناشناس جمعه , ۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۹

طبق گفته شورای شیراز که تبدیل وضعیت سلطان آباد هزینه بر هست باید گفت همه اهالی سلطان آباد هم مثل همه شهرها مالیات پرداخت می‌کنند هم عوارض شهرداری روپرداخت می‌کنند وهم عوارض جاری روپس بودجه دارد باید پیگیری کنند که این عوارضها به سلطان آباد برگردد تا هزینه خودسلطان شود

ناشناس پنجشنبه , ۲۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۸

بنده خدا شما میگین سلطان آباد بیا قلات رو ببین تازه یکی از روستا های گردشگری هم شناخته شده کوچه های همش خرابه فقط به بافت قدیمی میرسن آب هم چند روز ی بار پمپ میزنن بهمون میدن آب هم نیس جاده ورودیش خراب آدم خجالت می‌کشه بگه توریستی هس این روستا

ناشناس پنجشنبه , ۲۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۹

والا به پیغمبر قسم اینایی که تو روستا زندگی میکنن هم آدم هسن روستای کلستان حتی یه ون نداره برای مردمش که بتونن باخیال راحت برن بیرون کلی باید کرایه تاکسی بدیم اونم اگر گیربیاد

نفس پنجشنبه , ۲۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۸:۳۷

سلام تورو خدا ی فکری هم واسه روستا های اطراف سلطان آباد مثل خاتونک کنید. زمستون . وقتی بارون میزنه تا زانوی آدم پر از شل و گل میشه

ناشناس پنجشنبه , ۲۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۰:۴۷

سلام لطفا خواهش میکنم رسیدگی کنید نه جاده داریم نه آسفالت خیابانها نه بهداشت نه فضای سبز نه مرکز آموزشی نه باشگاه نه فرهنگ سرا نه یه اسم درستی داره هر وقت میخواهم تاکسی بگیریم تا اسم سلطان آباد میاد راننده میترسه باید حتما با اتوبوس بیایم
گردو خاک وبوی فاضلاب که همه رو مریض وافسرده کرده دهیار هم حق داره چطوری جواب گوی این همه جمعیت باشه استاندار و شهردار باید لطف کنند وهمکاری کنند خدا خیرتان بدهد مشکل آب هم که الان ده سال داریم این قسمت که ماهستیم تابستان کامل آب قطع باید آب بخریم الان هم که چهارروزه آب قطعه خداروخوش نمیاد ما هم انسانیم تو را به خدا رسیدگی کنید

ناشناس پنجشنبه , ۲۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۰:۴۴

توقع از کی داریم، خدا خودش رحم کنه بحالمون، مسئولین که رحم ندارن،فقط فکر خودشونن

علی چهارشنبه , ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۱

وقتی تو مرکز شهر هیچ امکاناتی نیست اطراف شهر که جای خود داره
شهرک بهشتی پشت پارک نشاط خیابان زیانی هیچ گونه امکانات رفاهی ندارد
از جمله
نداشتن تلفن ثابت
نبود پاکبان جهت نظافت معابر
نبود فاضلاب شهری

شیرخان چهارشنبه , ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۳

سلام ،بیشتر مهاجرین اتباع خارجی هستند .

ناشناس چهارشنبه , ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۹

خواهش میکنم رسیدگی کنید.مریضی شوهرم رو از این فاضلاب میدونم. تو رو خدا وجدان داشته باشید. این همه گرد وخاک هم که واقعا گفتن نداره

ناشناس چهارشنبه , ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۲

برادر یا خواهر اارجمند و گرامی ..منظور اهالی و ساکنین رنج دیده و مظلوم غرق در مصیبت سلطان آباد هست.عزیزانی که فروختند و رفتند بله در بهترین مکانهای شیراز ساکن هستند.اصلا کاری به سلطان آباد هم ندارند
نابود هم بشه بیخیال.

ناشناس چهارشنبه , ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۴

در آستانۀ انتخابات هستیم و رسانه‌ها بیشتر به مناطق بدبخت توجه کنند.

Fati چهارشنبه , ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۹:۲۳

واقعا افتضاع هست مشکل اب بهداشت جاده سلطان اباد ب جرسقان نداشتن اسفالت
لطفا رسیدگی کنید

محمدزارع چهارشنبه , ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۸:۴۹

سلطان آباد فقط اسمش دهن پر کن هس وگرنه اصلا و ابدا بدرد زندگی نمیخوره

قربانی چهارشنبه , ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۸:۱۷

والا تا اونجا که من میدونم خیلی از سلطون آبادیها زمیناشونو فروختن وتوشهر خونه خریدن،خیلیم وضعشون بد نیست.

فاطمه چهارشنبه , ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۷:۵۲

اره بخدا خیلی اوضاع سلطان اباد خرابه ی کاری کنید برای مااهالی این خراب شده ماهاهم ادمیم

شهروند چهارشنبه , ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۴:۲۴

مشکل بی آبی و فاضلابشو حل کنید الحاق شدن به شهرپیشکش، کی به حرف مردم اهمیت دادن، هروقت خودشون سلاح بدونن اقدام میکنن نظرمردم کشک، امیدوارم خودشون گرفتاربشن تابفهمن

آخرین اخبار