چاپ کد خبر: 9577
13 تیر 1398
دروازه قرآن آماده فاجعه ای دیگر

سنگ نا ایمن دروازه قرآن ماندگار شد.چرا؟!

نرود میخ آهنین در سنگ

هشدارها داده شد که شنبه هشتم تیرماه ۹۸ کسی به سمت دروازه قرآن شیراز نرود چون قرار است خطر سنگ ۶۰ تنی را با خرد کردن انفجاری آن از سر این دروازه کم کنند.

چهارشنبه پنجم تیر ۹۸ وعده داده شد که این سنگ را نابود خواهیم کرد اما پس فردای این وعده و یک روز پیش از کوبیدن این خصم، جمعه هفتم تیر ۹۸ اعلام شد که این سنگ همچنان می‌ماند تا بعد.

به گزارش ” اول فارس “اندکی پس از جاری شدن سیل ویرانگر پنجم فروردین ۹۸ در محل دروازه قرآن شیراز، مردم و شبکه‌های اجتماعی هشدار داده بودند سنگی بزرگ که علامت خطر است بالای دروازه قرآن بر ارتفاعات موسوم به باباکوهی رخ نمایی می‌کند و باید ایمن سازی شود.
از آن پس نام این سنگ با صفت ناایمن دروزاره قرآن شیراز آمیخته شد و پس از بحث‌های فراوان در باره ایمن سازی این سنگ، معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز چهارشنبه پنجم تیر ۹۸ وعده داد که این سنگ که مشرف به آرامگاه خواجوی کرمانی هم هست، شنبه هشتم تیر ۹۸ که روز تعطیل نیز هست با روش انفجار نرم، خرد و برداشته خواهد شد.
حسین آرگیو که با ایرنا گفت و گو کرده بود این را به گفته‌هایش اضافه کرد که این عملیات اجرایی ظرف چند ساعت به اتمام خواهد رسید، شهروندان شیرازی و مسافران این شهر هرگز به صورت پیاده و سواره از اولین ساعات شنبه هشتم تیرماه ۹۸ از محل دروازه قرآن تردد نکنند و از مسیرهای جایگزین برای عبور و مرور استفاده کنند.
سخن از انفجار باشد و گوشی موبایل هم در دسترس، وسوسه فیلم گرفتن را به جان انسان‌ها می‌افکند؛ بر همین اساس توصیه معاون شهرداری شیراز این بود که شهروندان ایران به هیچ وجه برای تماشا و فیلم برداری در محل دروازه قرآن حضور پیدا نکنند زیرا با روش انفجار، احتمال پرتاب سنگ تا فاصله زیادی از این محل وجود دارد و ممکن است خطراتی برای کسانی که در نزدیکی این منطقه حضور داشته باشند رخ دهد.
موضوع تعویق و موکول شدن آن زمانی نامشخص را مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل شهرداری شیراز در مصاحبه با ایرنا اعلام کرد.
محمدرضا دهقانی دلیل این تعویق را نظر شورای تأمین استان فارس اعلام کرد ولی جزئیات را نگفت.

این سنگ که اینک با ویژگی نایمن شناخته می‌شود، همواره بوده است ولی آنچه موجب شد دیده شود، بروز سیل پنجم فروردین ۹۸ در دروازه قرآن شیراز بود.
گویی این سیل چشم‌ها را شست و مردم جور دیگر دیدند و برای رفع بلاهای محتمل دیدگانشان تیزتر شد.
این تیزبینی بر تن سنگی که بر فراز دروازه قرآن و آرامگاه خواجوی کرمانی است، نشست اما گویا این سنگ همچنان برای ماندن پای می‌فشارد.
براساس آنچه برخی کارشناسان پیش تر به ایرنا گفته‌اند، سقوط این سنگ از بالای دروازه قرآن شیراز مسأله‌ای محتمل است که حتی یک تکان اندک ناشی از زلزله‌ای با ریشتر کم هم قادر است این سنگ ۶۰ تنی را از بالای کوه بر سر این دروازه و آرامگاه خواجو ود یگر تأسیسات فرود آورد و فاجعه بیافریند.
تصاویر این سنگ به سرعت بین کاربران شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته و این مساله سبب شد که مسئولان امر نیز برای رفع این مشکل به تکاپو بیفتند و رصد وضعیت این منطقه در دستور کار نیروهای متخصص ارگان‌های مختلف و مدیریت شهری قرار گرفت.

جلسه مدیریت بحران استانداری فارس در فروردین ماه ۹۸ در این زمینه تشکیل و اعلام شد که سریعاً نسبت به ایمن سازی این منطقه با رعایت همه مسائل ایمنی کاربری‌های پایین دست و ایجاد محدودیت عبوری با اخذ مشاور ذی صلاح در کوتاه‌ترین زمان ممکن اقدام شود.

محمد جواد رضایی مدیر پروژه ایمن سازی سنگ دروازه قرآن پنجم تیرماه ۹۸ گفت: عصر امروز اعضای شورای تأمین استان فارس و مسولان شهری شیراز بازدیدی از محل سنگ دروازه قرآن داشتند و از اقدامات ایمنی انجام شده در این محل آگاه شدند تا از روند کارهای انجام شده و ایمنی محل اطمینان حاصل کنند.
او این را نیز بیان کرد که قرارداد پیمانکاری این پروژه با قرارگاه خاتم الانبیا و قرارداد مشاوره آن نیز با سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی منطقه جنوب کشور بسته شد.
وی پیش تر به ایرنا گفته بود: کار ساخت دیواره دفاعی پایین این محل به اتمام رسیده و سطح زیرین سنگ نیز با بتن پاششی تثبیت شده است و در حال حاضر با اتصال یکسری کابل، سنگ ناایمن نیز مهار شده است.

مدیر این پروژه معتقد است: نابودکردن این سنگ به دو روش امکان دارد، اولین روش انفجار آرام است که نهایتاً یک روز به طول می‌انجامد؛ اگر این روش به دلیل ریزش و خطرات ناشی از آن مورد قبول واقع نشود روش دیگری نیز وجود دارد که سنگ ۷۰ تنی از بالا خرد و به قطعات ۳۰۰ و ۴۰۰ کیلوگرمی تبدیل و با استفاده از بیل مکانیکی برداشته و به پایین منتقل می‌شود که این روش نیز حدود سه الی چهار روز به زمان نیاز دارد.
رضایی اطمینان داد که در این پروژه تمام اقدامات امنیتی برای افزایش ضریب اطمینان نسبت به کاهش خطرات ناشی از تخریب این سنگ انجام شده است.
وی پیشنهاد شهرداری شیراز برای تخریب این سنگ را روش دوم که قطعه قطعه کردن سنگ و انتقال آن با تجهیزات مکانیکی است دانست و گفت: اما قرارگاه خاتم الانبیا بر روش اول و انفجار آرام تاکید دارد.

آیا سازه دروازه قرآن و آرامگاه خواجوی کرمانی که هر دو تاریخی هستند از روش‌های نابودسازی این سنگ جان سالم به در خواهند برد؟
همین پرسش، موجب تردیدهایی شده و این تردید به طولانی شدن مراحل نابودی سنگ منجر شده است.
ایمن سازی این سنگ شامل حفظ ایمنی، رعایت اصول فنی و افزایش امنیت بوده است و به قول کارشناسان اگر چنین ملاحظاتی نبود همان روز اول بدون انجام هیچ اقدامی تنها با انفجار می‌شد این سنگ را برداشت.

مدیرپروژه ایمن سازی سنگ ناایمن از هزینه‌های زیاد شهرداری شیراز برای مهاربندی و تثبیت این سنگ سخن گفت و ادامه داد: مبلغ قرارداد مشاوره این طرح با سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی جنوب کشور ۱۳۰ میلیون تومان بوده است، سرجمع هزینه این طرح تا قبل از تخریب سنگ ۵٨٠ میلیون تومان و احتمالاً با تخریب سنگ این هزینه تا حدود ۶۶٠ میلیون تومان افزایش خواهد یافت.

رضایی همچنین اعلام کرد که تأمین مواد اولیه ای نظیر کابل خارج از استان فارس تأمین شد و همچنین انتقال مصالح و ماشین آلات سنگین به بالای کوه از جمله دلایل طولانی شدن مدت زمان این طرح بوده است.
در حال حاضر پارکی که در مجاور آرامگاه خواجوی کرمانی و در دامنه کوه واقع شده به دلیل ناایمن بودن وضعیت این سنگ تعطیل شده است.

مدیر کل فنی معاونت فنی و عمرانی شهرداری شیراز ۱۶ اردیبهشت ۹۸ ضمن اعلام خبر شروع عملیات اجرایی ایمن سازی محل دروازه قرآن از ۱۲ اردیبهشت ۹۸ گفت: اکنون پیمانکار این پروژه در حال ساخت دیواره‌ای محافظ است که اگر به هر دلیلی تکه‌های سنگ در این محل فروریخت جلو ورود آن به محوطه دروازه قرآن و خیابان گرفته شود.
وی عنوان کرد: عملیات اجرای این کار حداکثر تا ۱۰ روز آینده به اتمام خواهد رسید و محوطه دروازه قرآن از وجود این سنگ ناایمن کاملاً ایمن سازی خواهد شد.
قول ۱۰ روزه برای برطرف شدن خطر قطعه سنگ بزرگ مشرف به دروازه قرآن شیراز اینک دارد وارد دومین ماه می‌شود و نگاه‌ها به سنگ و اقدامات دوخته شده تا با انتخاب از میان ۲ گزینه انفجار یا تخریب تدریجی این سنگ، این خطر از این دروازه تاریخی دور شود.
خطری که آرامگاه خواجوی کرمانی را به تعطیلی کشانده است.
دروازه قرآن هنوز در بهت سیلاب پنجم فروردین ۹۸ است که سبب جان باختن ۲۱ نفر از هموطنان شد و ده‌ها نفر را نیز مجروح کرد.”ایرنا”

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار