چاپ کد خبر: 67181
21 شهریور 1400

غول پیکرترین سگ دنیا را بشناسید +ویدئو

سگ نژاد ماستیف تبتی یکی از قدیمی‌ترین نژاد‌های دنیاست و قرن‌ها پیش در منطقه تبت به وجود آمده است.در ادامه فیلمی از سگ غول پیکر ماستیف تبتی را مشاهده می کنید.

 سگ نژاد ماستیف تبتی یکی از قدیمی‌ترین نژاد‌های دنیاست و قرن‌ها پیش در منطقه تبت به وجود آمده است.

سگ ماستیف

ماستیف تبتی (Tibetan Mastiff) سگی غول‌پیکر، با استخوان‌بندی محکم و تنومند است. طول بدن به نسبت بیشتر از ارتفاع آن است. سر، پرچین و چروک، پهن، سنگین و قدرتمند است. پوزه پهن و از هر زاویه گرد می‌باشد. بینی بزرگ و سیاه رنگ است. دندان‌ها منظم و قیچی‌وار بر روی یکدیگر قرار دارند.

معمولاً لب بالا، لب پایین را می‌پوشاند. چشم‌ها متوسط، عمیق، قهوه‌ای تیره تا روشن یافت می‌شوند. گوشت‌ها افتاده و به شکل V نزدیک به سر آویزان هستند. تیبتن ماستیف دارای گردن عضلانی و پوست نسبتاً شل در میانه گردن است. این پوست شل معمولاً در حیوان نر بیشتر از ماده قابل رویت می‌باشد. کمر صاف و دم به صورت حلقه بر پشت حیوان قرار می‌گیرد. پاهای جلویی صاف و پر مو می‌باشد.

پنجه‌ها گرد و همانند پنجه گربه می‌باشد و معمولاً در بین پنجه‌ها مو وجود دارد. ناخن‌های جلویی گاهاً توسط جراحی بیرون کشیده می‌شود. دارای پوشش خارجی ۲ لایه عظیم و ضخیم است. در دور گردن همانند شیر یال بلند دارد و این پوشش بر روی سر کوتاه‌تر است. در رنگ‌های مشکی، قهوه‌ای و خاکستری همراه با خال‌های قهوه‌ای و یا بدون خال یافت می‌شود. خال سفید نیز قابل قبول است.

برخی پروش‌دهندگان ماستیف تبتی را به دو گروه تقسیم می‌نمایند. گرچه هر دو ممکن است از یک شکم متولد شوند (Dokhyi و Tsang-Khayi). نوع Tsang-Khyi به معنای “سگ اهل Tsang” می‌باشد که به عنوان “صومعه” تشریح شده است. این نوع ماستیف بلندتر، دارای استخوان‌بندی محکم‌تر و چروک بیشتر بر روی سر است. Dokhyi یا نوع “چادرنشین” لاغرتر و دارای چروک کمتر می‌باشد.

سگ غول پیکر

خلق و خوی ماستیف تبتی

ماستیف تبتی نژاد شجاع، نترس و در عوض آرام و بافکر است. بسیار باوفا نسبت به اهل خانواده‌اش. اگر شب‌ها بیرون از منزل باشد پارس می‌کند که البته این کار را در داخل منزل انجام نمی‌دهد. یک سگ چوپان و گارد ایده‌آل است. در برابر گرگ، پلنگ و هر حیوان درنده‌ای که گله‌اش را تهدید کند بسیار وحشی برخورد می کند.

به یک صاحب با اراده و با اعتماد به نفس نیاز دارد تا به او بفهماند که رئیس کیست و از تبدیل شدن آن به سگی لجباز، سرخود، تهاجمی جلوگیری به عمل آورد. این نژاد به شدن مایل به جلب رضایت صاحبش است. روابط مهربانی با کودکان دارد. اما اگر از تولگی به خوبی اجتماعی نشود، می‌تواند برای افراد غریبه خطر بزرگی محسوب شود. به صورت غریزی تبدیل به محافظ و گارد خانواده و قلمروشان می‌شود. اگر از تولگی آموزش ببیند با سایر حیوانات رفتار خوبی خواهد داشت و اگر صاحبش به او بفهماند که جنگ، آن چیزی نیست که می‌خواهد، می‌تواند رابطه تحت کنترل خوبی با سایر سگ‌ها نیز داشته باشد. اگر ماستیف تبتی فکر کند از صاحب خود قدرت فکر و تصمیم گیری بیشتری دارد هرگز فرمان‌برداری نخواهد نمود.

هنگامی که ما انسان‌ها با سگ‌ها زندگی می‌کنیم جزء گله و یا گروه آنها می‌شویم و این گروه تنها یک رهبر و آلفا نیاز دارد. حد و مرزها به وضوح قابل لمس و قوانین جا افتاده‌اند. این آن چیزی است که باید کاملاً ملکه ذهن ماستیف تبتی شما شود. اگر نمی‌‌خواهید در آینده با غرش و حتی حمله و گاز روبرو شوید. شما و حتی هر انسان دیگری باید در مقام بالاتر از سگ قرار داشته باشید و سگ باید بداند که شما تصمیم‌گیرنده هستید نه آنها! این تنها روشی است که به داشتن یک رابطه موفق با سگ ختم خواهد شد. این نژاد اگر به خوبی آلفای خود را بشناسد، اجتماعی شده، تربیت شود و از فعالیت بدنی کافی برخوردار شود به سگ همراه ایده‌آل تبدیل خواهد شد. ماستیف تبتی به یک صاحب با تجربه نیاز دارد.

ماستیف سگ

وزن و ارتفاع

وزن در نرها و ماده ها: ۶۱-۷۱ سانتیمتر

ارتفاع در نرها و ماده ها: ۶۴-۷۸ کیلوگرم

برخی از صاحبان اروپایی مدعی هستند که این سگ می تواند تا ۹۹ کیلوگرم وزن بگیرد. حال آنکه به صورت عموم وزن این سگ‌ها زیر این رقم است.

مشکلات سلامتی

مشکلاتی از قبیل دیسپلازیای پاهای عقب، تیرویید، مشکلات پوستی و عفونت گوش قابل ذکر است.

سگ ماستیف1

طول عمر

حدود ۱۵ سال یا بیشتر.

سگ نژاد ماستیف

تعداد توله‌ها

تعداد توله‌ها از ۵ تا ۱۲ قلاده می‌باشد. ماده‌های این نژاد برخلاف سایر نژادها سالی یک مرتبه فحل می‌شوند.

تاریخچه سگ ماستیف تبتی

اجداد این نژاد را سگ‌های تبتی همانند ماستیف‌ها و مولوسرها تشکیل می‌دهند. ماستیف تبتی باستانی از ۱۱۰۰ سال پیش از میلاد مسیح می‌زیسته است. بعدها این ماستیف‌ها پس از سال‌ها ایزوله شدن در کوهستان‌های هیمالیا واقع در تبت تبدیل به تیبتن ماستیف امروزی شدند. از این نژاد جهت نگهابانی از قلمروها استفاده می‌شد. گاهاً یک سگ به تنهایی نگهبانی یک دهکده را به عهده می‌گرفت! هنگامی که چوپان‌ها گله را به مراتع مرتفع می‌بردند وظیفه نگهبانی از خانواده بر عهده این سگ‌ها بود.

تحریر این سگ‌ها در تبت تا زمانی که در سال ۱۸۰۰ میلادی یک قلاده آنها به ملکه ویکتوریای انگلستان اهدا شد ادامه داشت. انگلیسی‌ها شروع به ثبت استانداردها و پرورش این نژاد نمودند. مارکوپولو این نژاد را اینگونه توصیف کرده است: “سگی به بلندی یک الاغ با صدایی به قدرتمندی یک شیر”. تیبتن ماستیف از هندوستان، نپال و افغانستان در سال ۱۹۷۰ میلادی به ایالات متحده آمریکا برده شد. امروزه این نژاد در تبت کمیاب است حال آنکه در انگلستان و آمریکا جمعیت آن رو به رشد می‌باشد. انجمن ماستیف تبتی در آمریکا در سال ۱۹۷۴ شروع به فعالیت نمود و در سال ۲۰۰۶ برای اولین بار در AKC به ثبت رسید. به سگ گله و گارد منزل شهرت دارد.

انوع ماستیف

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

عرفان دوشنبه , ۲۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۸

سگ قفقازی گنده تره

دانیال یکشنبه , ۲۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۴

چرا وقتی نژاد های عالیییی داریم از سگ های خارجی تبلیغ میکنید . ای کاش نژاد های ایرانی رو دوست بداریم و با سگ های دیگر ترکیب نکنیم تا نژادشون باقی بمونه

آخرین اخبار