چاپ کد خبر: 102232
28 دی 1401

سیاهی دور چشم نشانه چه بیماری است؟ ۱۸ راهکار عالی برای رفع سیاهی دور چشم

woman رفع سیاهی دور چشم 1

سیاهی دور چشم یا زیر چشم مشکل شایعی است که می‌تواند همه‌ی افراد را در هر سنی تحت تاثیر قرار دهد، اما معمولا سالمندان، کسانی که سابقه‌ی خانوادگی این مشکل را دارند و افراد با پوست تیره را گرفتار می‌کند. این مشکل غالبا زمانی رخ می‌دهد که به‌دلیل نازک شدن پوست عروق خونی زیر چشم نمایان‌تر می‌شوند.

بسیاری از افراد خستگی را علت سیاهی دور چشم می‌دانند، اما در حقیقت عوامل زیادی در بروز آن نقش دارند که در بیشتر موارد جدی نیستند و به درمان پزشکی نیاز ندارند. در مقاله‌ی امروز دیجی‌کالا مگ، درباره‌ی دلایل سیاهی زیر چشم و راه‌های درمان آن صحبت می‌کنیم. با ما همراه باشید.

سیاهی دور چشم نشانه چه بیماری است؟

دلایل مختلفی برای سیاهی زیر چشم وجود دارد که رایج‌ترین آن‌ها عبارتند از:

خستگی

خستگی ممکن است در اثر کم‌خوابی، فعالیت بدنی و ذهنی یا حتی پرخوابی رخ دهد. همه‌ی این‌‌ها می‌توانند به تیره شدن پوست زیر چشم منجر شوند.

پوست افرادی که کمبود خواب دارند رنگ‌پریده‌ است که این باعث می‌شود بافت‌های تیره و عروق خونی زیر پوست نمایان‌تر شوند. از سوی دیگر، کم‌خوابی باعث پف کردن چشم‌ها می‌شود. گاهی اوقات، ممکن است حلقه‌های تیره‌ای که می‌بینید سایه‌هایی باشند که توسط پلک‌های پف‌کرده ایجاد می‌شوند.

افزایش سن

با افزایش سن، پوست نازک‌تر می‌شود و چربی و کلاژن که خاصیت ارتجاعی پوست را حفظ می‌کنند کاهش می‌یابد. درنتیجه، عروق خونی زیر پوست بیشتر دیده می‌شوند که این باعث تیره شدن ناحیه‌ی زیر چشم می‌شود.

خستگی چشم

خیره شدن به صفحه‌ی تلویزیون، کامپیوتر یا موبایل برای مدت طولانی باعث سیاهی دور چشم می‌شود. چون عروق خونی اطراف چشم بزرگ‌تر می‌شوند و جریان خون در آن‌ها افزایش می‌یابد.

آلرژی

واکنش‌ آلرژیک و خشکی چشم می‌تواند محرک سیاهی دور چشم باشد. وقتی شما به چیزی حساسیت دارید، بدن‌تان هیستامین آزاد می‌کند تا با ماده‌ی آلرژی‌زا مبارزه کند. این امر به بروز علائم متعددی از جمله خارش، قرمزی و پف‌آلود بودن چشم‌ها منجر می‌شود.

آلرژی تمایل شما به خارش پوست اطراف چشم را افزایش می‌دهد و مالش مداوم پوست باعث التهاب، تورم و تیره‌تر شدن آن می‌شود. به‌علاوه، هیستامین باعث گشاد شدن عروق خونی و نمایان‌تر شدن آن‌ها می‌شود.

مواجهه با نور خورشید

woman رفع سیاهی دور چشم 4

قرار گرفتن در معرض نور خورشید باعث افزایش تولید ملانین می‌شود. ملانین رنگدانه‌ای است که رنگ پوست شما از آن ناشی می‌شود.

کم‌آبی بدن

کم‌آبی بدن یکی از دلایل رایج سیاهی دور چشم است. وقتی بدن به‌خوبی هیدراته نمی‌شود، پوست زیر چشم شروع به کدر شدن می‌کند و چشم‌های شما گودرفته به نظر می‌رسند.

ژنتیک

سابقه‌ی خانوادگی هم در ایجاد حلقه‌های سیاه زیر چشم نقش دارد. این مشکل می‌تواند یک ویژگی ارثی باشد که در اوایل دوران کودکی دیده می‌شود. با گذشت زمان، ممکن است حلقه‌های دور چشم روشن‌تر یا تیره‌تر شوند.

کم‌خونی

کم‌خونی زمانی رخ می‌دهد که سطح گلبول‌های قرمز خون کمتر از حد طبیعی باشد. کم‌خونی باعث سرگیجه، سبکی سر، ضعف، تنگی نفس و خستگی می‌شود. به‌علاوه، ممکن است پوست شما رنگ‌پریده‌ به نظر برسد که این امر باعث تیرگی ناحیه‌ی زیر چشم می‌شود. اگر کم‌خونی علت تیرگی پوست باشد، اصلاح رژیم غذایی و استفاده از مکمل آهن به‌شکل شربت یا قرص برای رفع سیاهی دور چشم مفید است.

داروها

هر دارویی که عروق خونی را گشاد می‌کند می‌تواند به سیاهی زیر چشم منجر شود. از آنجا که پوست اطراف چشم ظریف است، به‌راحتی می‌توان شواهد ناشی از افزایش جریان خون را در آن مشاهده کرد.

سیگار و الکل

نوشیدنی‌های الکلی و سموم موجود در دود سیگار به ساختار ظریف پوست اطراف چشم آسیب می‌رسانند و باعث تیره‌تر شدن آن می‌شوند.

سیاهی دور چشم را چگونه از بین ببریم؟

راهکارهای خانگی و پزشکی زیادی برای درمان سیاهی زیر چشم وجود دارد که در این بخش به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

درمان‌ خانگی سیاهی دور چشم

کمپرس سرد می‌تواند عروق خونی را منقبض کند و سیاهی دور چشم را کاهش دهد. چند تکه یخ را در یک پارچه‌ی تمیز بپیچید و حدود ۲۰ دقیقه زیر چشم‌های خود قرار دهید. همچنین می‌توانید از یک پارچه‌ی مرطوب ساده استفاده کنید.

نحوه‌ی خوابیدن شما هم روی پوست دور چشم تأثیر دارد. با استفاده از چند بالش سر خود را بالاتر بیاورید تا از تجمع مایعات در زیر چشم جلوگیری شود. استفاده‌ی موضعی از بعضی از مواد هم به درمان سریع سیاهی دور چشم کمک می‌کند، از جمله:

۱. روغن بادام شیرین

woman رفع سیاهی دور چشم 2

روغن بادام شیرین نرم‌کننده است و با بهبود رنگ پوست باعث می‌شود عروق خونی زیر آن کمتر به چشم بیایند. دو تا سه قطره روغن بادام شیرین را روی یک تکه پنبه بریزید و آن را روی حلقه‌های تیره‌ی دور چشم ماساژ دهید. بگذارید روغن یک شب روی پوست بماند و صبح آن را بشویید. این کار را هر شب قبل از خواب تا زمانی که حلقه‌های تیره از بین بروند انجام دهید.

۲. ژل آلوئه‌ورا

ژل آلوئه‌ورا حاوی آلوئزین است، ترکیبی که با مهار آنزیم تیروزیناز باعث کاهش تولید ملانین در پوست می‌شود. به‌علاوه، آلوئه‌ورا پوست را آبرسانی می‌کند و انعطاف‌پذیری آن را افزایش می‌دهد.

یک قاشق چای‌خوری ژل آلوئه‌ورا را بردارید و آن را روی پوست اطراف چشم ماساژ دهید. بگذارید یک شب روی پوست بماند و صبح آن را بشویید. می‌توانید این کار را هر شب تا زمانی که حلقه‌های تیره‌ی دور چشم محو شوند انجام دهید.

۳. آب لیموترش

آب لیموترش ممکن است باعث سوزش پوست شود. قبل از اینکه از آب لیموترش به‌تنهایی یا همراه با سایر مواد استفاده کنید، مقدار کمی از آن را روی پوست بازو امتحان کنید. همچنین قبل از مواجهه با نور خورشید حتما ضدآفتاب بزنید، چون آب لیموترش پوست را به نور حساس می‌کند.

لیموترش منبع خوب ویتامین C است. ویتامین C خواص ضدرنگدانه دارد و به افزایش ضخامت پوست زیر چشم کمک می‌کند. درنتیجه، باعث می‌شود عروق خونی که به‌دلیل نازک شدن پوست نمایان‌تر شده‌اند، کمتر به چشم بیایند.

آب لیموترش را با پنبه روی سیاهی دور چشم بمالید و بگذارید ۱۵ دقیقه بماند. سپس پوست‌تان را بشویید. این کار را سه تا چهار هفته و هر هفته دو بار تکرار کنید.

۴. خیار

خیار حاوی ترکیبات و ویتامین‌هایی است که می‌توانند فعالیت آنزیم تیروزیناز را مهار کنند و تولید ملانین را کاهش دهند. یک عدد خیار را با یک قاشق چای‌خوری ژل آلوئه‌ورا مخلوط کنید تا خمیر غلیظی به دست آید. این خمیر را روی پوست زیر چشم بمالید و بگذارید ۱۵ دقیقه بماند. سپس صورت‌تان را با آب بشویید. از این خمیر می‌توانید روزی یک بار استفاده کنید.

۵. گوجه‌فرنگی

woman رفع سیاهی دور چشم 6

گوجه‌فرنگی سرشار از مواد شیمیایی گیاهی مانند لیکوپن و بتا-کاروتن است که از پوست در برابر آسیب اکسیداتیو محافظت می‌کنند و قرمزی آن را کاهش می‌دهند. این می‌تواند به خلاص شدن از شر حلقه‌های سیاهی که زیر چشم ایجاد می‌شوند کمک کند.

با مخلوط کردن یک عدد گوجه‌فرنگی با کمی آب لیموترش خمیر درست کنید. خمیر را در اطراف چشم خود بمالید و بگذارید ۲۰ دقیقه بماند. سپس آن را کاملا با آب بشویید. این کار را یک یا دو بار در هفته انجام دهید.

۶. روغن رزهیپ

روغن رزهیپ حاوی پروآنتوسیانیدین‌هایی است که از تولید ملانین در پوست جلوگیری می‌کنند. از این‌رو، می‌تواند میزان رنگدانه‌ی موجود در پوست اطراف چشم را کاهش دهد و سیاهی دور چشم را از بین ببرد.

چند قطره روغن رزهیپ را با روغن نارگیل رقیق کنید و با یک پد پنبه‌ای روی سیاهی زیر چشم بمالید. بگذارید یک شب روی پوست بماند و صبح آن را از روی پوست پاک کنید. این کار را هر شب تا زمانی که حلقه‌های سیاه‌ی دور چشم از بین بروند تکرار کنید.

۷. عصاره‌ی شیرین بیان

عصاره‌ی شیرین بیان حاوی گلابریدین است که سنتز ملانین را مهار می‌کند و از این طریق می‌تواند به کاهش سیاهی دور چشم کمک کند. چند قطره عصاره‌ی شیرین بیان را با یک کپسول ویتامین K مخلوط کنید، خمیر به دست آمده را روی حلقه‌های تیره‌ی اطراف چشم بمالید و بگذارید ۱۰ دقیقه بماند. سپس آن را کاملا بشویید. از این خمیر می‌توانید سه بار در هفته استفاده کنید.

۸. ماست

ماست حاوی ال-سیستئین است که فعالیت آنزیم تیروزیناز را مهار می‌کند و با کاهش رنگدانه‌ی ملانین سیاهی دور چشم را کاهش می‌دهد. یک قاشق چای‌خوری آب لیموترش را به دو قاشق چای‌خوری ماست اضافه کنید و آن را روی پوست تیره‌ی اطراف چشم بمالید. ۱۵ تا ۲۰ دقیقه صبر کنید و پوست‌تان را بشویید. می توانید این کار را حداقل دو بار در هفته انجام دهید.

۹. سیب‌زمینی

woman رفع سیاهی دور چشم 5

آب سیب‌زمینی حاوی آزلائیک اسید است که می‌تواند فعالیت آنزیم تیروزیناز را مهار کند و سیاهی دور چشم را از بین ببرد. آب سیب‌زمینی را بگیرید، روی نواحی تیره‌ی پوست بمالید و تا زمانی که خشک شود صبر کنید. سپس آن را بشویید. این کار را حداقل دو بار در هفته انجام دهید.

۱۰. زعفران

ریبوفلاوین و کاروتنوئیدهای زعفران فعالیت ضد‌تیروزینازی آن را تقویت می‌کنند. این ترکیبات از تولید بیش از حد رنگدانه جلوگیری می‌کنند و سیاهی زیر چشم را از بین می‌برند. سه تا چهار رشته زعفران را به‌مدت دو ساعت در یک چهارم لیوان شیر خیس کنید. شیر را از صافی رد کرده و آن را روی پوست اطراف چشم بمالید. بعد از ۱۰ دقیقه پوست‌ خود را بشویید.

۱۱. تهیه‌ی ماسک برای سیاهی دور چشم با عسل

عسل نباید بیشتر از ۳۰ دقیقه روی پوست بماند، چون حشرات و گرد و غبار را جذب می‌کند که این ممکن است پوست شما را تحریک کند.

عسل حاوی پلی فنول‌هایی است که فعالیت تیروزیناز را مهار می‌کنند و با کاهش رنگدانه‌های پوست باعث از بین رفتن سیاهی دور چشم می‌شوند. یک قاشق چای‌خوری آب لیموترش را با یک قاشق غذاخوری عسل مخلوط کنید. این مخلوط را روی پوست اطراف چشم بمالید و بگذارید ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بماند. سپس پوست خود را کاملا با آب بشویید. این کار را یک بار در روز تکرار کنید تا سیاهی زیر چشم از بین برود.

۱۲. چای سبز کیسه‌ای

چای حاوی کافئین و آنتی اکسیدان‌هایی است که می‌توانند به بهبود گردش خون، کوچک شدن عروق خونی و کاهش تجمع مایعات در زیر پوست کمک کنند. به‌علاوه، ترکیبات فنلی چای سبز از سنتز ملانین جلوگیری می‌کنند و با کاهش رنگدانه‌ی پوست به آن ظاهر روشن‌تری می‌بخشند.

دو کیسه چای سبز را بردارید، آن‌ها را در آب خیس کنید و برای مدت کوتاهی در یخچال قرار دهید. کیسه‌های چای را ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی چشم‌های خود قرار دهید و سپس صورت‌تان را بشویید. می‌توانید هر روز این کار را تکرار کنید تا سیاهی دور چشم از بین برود.

۱۳. روغن هسته‌ی انگور

woman رفع سیاهی دور چشم 3

روغن هسته‌ی انگور حاوی ترکیباتی است که می‌توانند سنتز ملانین را کاهش دهند. دو تا سه قطره روغن هسته‌ی انگور را روی پوست اطراف پلک پایین ماساژ دهید. بگذارید روغن یک شب روی پوست بماند و صبح روز بعد آن را بشویید. می‌توانید این کار را هر شب به‌مدت چند هفته تکرار کنید.

درمان‌های‌ پزشکی برای رفع سیاهی دور چشم

از درمان‌های پزشکی مورد استفاده برای کاهش سیاهی دور چشم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱۴. کرم‌های موضعی

کرم‌های روشن‌کننده‌ی پوست به درمان تیرگی زیر چشم کمک می‌کنند. ممکن است پزشک کرم‌هایی را تجویز کند که حاوی موادی مانند نیاسینامید، آلفا آربوتین، آزلائیک اسید، هیدروکینون، کوجیک اسید، شیرین بیان یا گلیکولیک اسید باشند. به‌علاوه، کرم‌های موضعی حاوی آنتی‌اکسیدان‌‌ (ویتامین E و C) یا رتینوئیدهایی که تولید کلاژن را افزایش می‌دهند، می‌توانند به رفع سیاهی دور چشم کمک کنند.

۱۵. لیزر

لیزردرمانی می‌تواند با هدف قرار دادن رنگدانه‌های اطراف چشم و همچنین تحریک کلاژن‌سازی به روشن‌تر شدن حلقه‌های تیره‌ی دور چشم کمک کند.

۱۶. فیلرها (پرکننده‌ها)

فیلرهایی که بر پایه‌ی هیالورونیک اسید هستند، می‌توانند توسط چشم پزشک یا جراح پلاستیک به ناحیه‌ی زیر چشم تزریق شوند. هیالورونیک اسید آبرسانی به پوست زیر چشم را افزایش می‌دهد و باعث کم‌رنگ شدن سیاهی دور آن می‌شود.

۱۷. لایه‌برداری شیمیایی

لایه‌برداری شیمیایی با استفاده از اسیدهای لایه‌بردار مانند گلیکولیک اسید می‌تواند با کاهش ملانین در سطح پوست به از بین بردن حلقه‌های سیاه‌ی دور چشم کمک کند.

۱۸. بلفاروپلاستی (جراحی پلک)

جراح پلاستیک یا جراح پوست می‌تواند چربی زیر چشم را با جراحی بردارد. این روش به کاهش سایه‌ی ایجادشده توسط پلک کمک می‌کند و سیاهی دور چشم را کاهش می‌دهد. از آنجا که ناحیه‌ی زیر چشم بسیار نازک است، با پزشک در مورد عوارض جانبی احتمالی صحبت کنید.

کلام پایانی

سیاهی زیر چشم معمولا به‌دلیل افزایش سن، ژنتیک، آلرژی یا کم‌خوابی ایجاد می‌شود. درمان‌های خانگی می‌توانند به رفع این مشکل کمک کنند. اگر این روش‌ها مؤثر نبودند یا چشم شما به‌شدت متورم بود، حتما با پزشک صحبت کنید.

این مطلب صرفا جنبه‌ی آموزش و اطلاع‌رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه‌های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید.

منابع: skinkraft, stylecraze, healthline

تست روانشناسی تصویری| بگویید صندلی را به کی می دهید تا شخصیت تان آشکار شود

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار