چاپ کد خبر: 42933
26 دی 1399

سیل دروازه قرآن و مشکلات ناتمام شهرک سعدی در شیراز

باشگاه خبرنگاران جوان: مشکلات شهرک سعدی که با آغاز سال ۹۸ و وقوع سیل خود را بیشتر نشان داد هنوز با گذشت بیش از یک سال و نیم از این حادثه همچنان پابرجا است.

شهرک سعدی با ۳۱۲ هکتار مساحت و بیش از ۸۵ هزار نفر جمعیت در شمال شرق شهر شیراز واقع شده است، ایام عید نوروز ۹۸ بود که وقوع سیل در دروازه قرآن و این شهرک توجه همگان نسبت به مشکلات و معضلات این ناحیه جلب شد و مسئولان نیز در آن زمان وعده حل این مشکلات را دادند، اما با گذشت زمان زیادی از این واقعه هنوز هم همان مشکلات پابرجا است و شهروندان ناراضی هستند.

یکی از اهالی شهرک سعدی گفت: اوایل وقوع سیل مسئولان آمدند و وعده‌هایی به مردم دادند، ولی وعده‌ها عملی نشد و هنوز در این منطقه از شهر مشکلات بسیاری وجود دارد و با اولین بارندگی، سیل و آبگرفتگی اتفاق می‌افتد همان گونه که در بارش‌های آذر ماه امسال نیز ما شاهد سیل و آبگرفتگی بودیم.

او ادامه داد: فقط زمانی که یک حادثه‌ای رخ بدهد مسئولان ورود می‌کنند و رویداد را خبری می‌کنند که ما این اقدامات را انجام داده ایم و این تسهیلات را ارائه کرده ایم در صورتی که هیچ تسهیلاتی ارائه نشده و اقدام خاصی صورت نگرفته است.

در عین حال که شهروندان و اهالی این منطقه از پابرجا بودن و حل نشدن مشکلات شهرک ابراز نارضایتی و شکایت می‌کنند، اما مسئولان در این رابطه نظر دیگری دارند.

کریم شکوهیان شهردار منطقه سه شیراز در رابطه با مشکلات و اقدامات شهرداری شیراز برای حل مشکلات شهرک سعدی گفت: از زمانی که اتفاق ناگوار سیل در ۹۸ در شهرک سعدی و دروازه قرآن اتفاق افتاد بررسی‌های متعدد انجام شد و ما متوجه ۲ مشکل اساسی در شهرک سعدی شدیم.

ساخت و ساز غیرقانونی و پرکردن کانال‌ها برای خدمات آب، برق و گاز ۲ مشکل اصلی شهرک سعدی

او افزود: بخش اول این اتفاق مربوط به سال‌های گذشته است که شهرسازی در این منطقه بدون توجه به ضوابط و اصول شهرسازی صورت گرفته است و به صورت غیرقانونی و شبانه اقدام به ساخت و ساز می‌کردند و برای انشعابات آب، برق و گاز نیز از شهرداری مجوز نداشته اند.

شکوهیان ادامه داد: شدت ساخت و ساز غیرمجاز آنقدر زیاد بوده که شهرداری توان مقابله با این ساخت و ساز‌ها نداشته است به گونه‌ای که ۸۰ درصد ساختمان‌های شهرک سعدی به صورت غیرقانونی بنا شده اند.

ساخت و ساز غیرقانونی و پرکردن کانال‌ها برای خدمات آب، برق و گاز ۲ مشکل اصلی شهرک سعدی

او بیان کرد: مشکل دوم مربوط به زمانی بوده است که می‌خواستند خدمات آب، برق و گاز را وصل کنند مجبور بودند کانال ایی که وجود داشت را پوشش دهند تا این خدمات به آن طرف کانال نیز برسد.

۲ مشکل اصلی شهرک سعدی ۸۰ درصد پیشرفت داشته است

او اظهار کرد: حل ۲ مشکل اساسی و اصلی شهرک سعدی ۸۰ درصد پیشرفت داشته است و ۲۰ درصد باقی مانده نیز در حال انجام است.

مشکل مهم شهرک سعدی یعنی ساخت و ساز‌های غیر مجاز این سوال را در ذهن ایجاد می‌کند که چرا شهرداری در آن زمان اقدامی در جهت جلوگیری از این ساخت و ساز‌ها انجام نداده است و حتی زمانی که این افراد برای مجوز نصب کنتور و انشعابات آب، برق و گاز مراجعه کرده اند با آن‌ها همکاری شده است.

شکوهیان در رابطه با این پرسش گفت: در سال‌های گذشته که این ساخت و ساز‌ها صورت گرفته است تصمیم شهرداری و سیاست‌های بالادستی بر این بوده است که بر مردم این منطقه سخت گیری نشود هدف آن‌ها مساعدت در حال شهروندان این شهرک بوده است.

۲ مشکل اصلی شهرک سعدی ۸۰ درصد پیشرفت داشته است

جعبه‌های بتنی سبب پس زدن آب و ایجاد آبگرفتگی

شهردار منطقه ۳ شیراز افزود: در آن زمان که شهرک با افزایش ساخت و ساز‌های غیرمجاز گسترده شده است جعبه‌های بتنی با ابعاد محدود ایجاد کردند و مردم با عبور از این جعبه‌ها به سمت دیگر رودخانه عبور می‌کردند.

او افزود: یکی از نقطه‌های آسیب پذیری که باعث پس زدن آب و پر شدن کانال‌ها و وقوع سیل در این شهرک شده بود همین چند جعبه بتنی که درعرض رودخانه قرارداشت و محل عبور و مرور شهرندان است، بود.

ایجاد کانال با ابعاد مناسب و لوله کشی جهت جلوگیری از پس زدگی آب

شکوهیان گفت: شهرداری این جعبه‌ها را به کانال‌های سنگی با ابعاد مناسب تری تغییر داده است و این اساسی‌ترین اقدام جهت جلوگیری از وقوع سیل است.

او ادامه داد: از طرف دیگر شهرداری بخشی از شهرک را لوله گذاری کرده است و بخشی دیگر نیز در حال انجام است.

شهردار منطقه سه شیراز افزود: با اقدامات انجام گرفته می‌توان انتظار داشت که در زمان شدت بارش‌ها شاهد سیل و آبگرفتگی شدید نباشیم البته به جز زمانی که شدت بارش بسیار زیاد و در زمان کوتاه باشد و همانطور که در آذر ماه امسال هم این اتفاق افتاد و بخش زیادی از شهر شیراز شامل این سیل شد و بخشی از شهرک سعدی را نیز شامل شد.

او اظهار کرد: این اقدامات مطابق عرفی که برای برای بارندگی‌هایی که در منطقه فارس و شیراز اتفاق می‌افتد طراحی شده است و جوابگوی سیلاب‌های شیراز و شهرک سعدی است.

شکوهیان در رابطه با سایر مشکلات شهرک سعدی نیز بیان کرد: شهرداری مسئول بازپروری است و هر جایی که از طرف بهزیستی و نیروی انتظامی معرفی شود شهرداری اقدام می‌کند، برای جمع آوری معتادان و خرده فروشتان مواد مخدر نیز شهرداری با نیروی انتظامی در ارتباط است و برای جمع آوری، آن‌ها را به نیروی انتظامی تحویل می‌دهد و آن‌ها نیز معتادان را به مراکز باز پروری انتقال می‌دهند.

ایجاد کانال با ابعاد مناسب و لوله کشی جهت جلوگیری از پس زدگی آب

در کنار مشکلات مربوط به بافت شهری و جمع آوری نامناسب زباله‌ها عواملی دیگری هم وجود دارد که موجب نگرانی و نارضایتی شهروندان شهرک سعدی شده است وجود تعداد قابل توجه معتادان و خرده فروشان مواد مخدر در سطح شهرک است که وجود آن‌ها سبب ناامنی، استرس و نگرانی و مشکلات اجتماعی در شهروندان می‌شود.

از طرف دیگر گزارشی در یکی از خبرگزاری‌ها مبنی بر اینکه سازمان آب و فاضلاب شیراز دستور تخریب برخی منازل شهرک سعدی جهت تعیین حریم رودخانه را صاد کرده است منتشر شد که این مسئله را پیگیری کردیم تا از صحت آن با خبر شویم.

شهردار منطقه سه شیراز در رابطه با این که آیا شهرداری، سازمان آب و فاضلاب و یا سازمان آب منطقه‌ای اجازه این اقدام را دارد، گفت: سازمان آب منطقه‌ای دستوری از دادستانی کل کشور دارد و این موضوع تنها برای شهرک سعدی نیست بلکه برای هر منطقه‌ای که افراد اقدام به ایجاد سازه‌هایی مانند ایجاد کانال و دریچه تا سایر ساخت و ساز‌ها که آب را به سمت زمین آن فرد هدایت کند را شامل می‌شود و سازمان آب منطقه‌ای می‌تواند به دستور دادستان ورود کند و سازه‌هایی که در مسیر رودخانه است را از بین ببرد.

تعیین حریم رودخانه و دستور تخریب هیچ گونه ارتباطی با وظایف شرکت آب و فاضلاب ندارد

در رابطه با گزارش منتشره مبنی بر دستور تخریب برخی منازل توسط شرکت آب و فاضلاب تماسی با شرکت آب و فاضلاب شیراز برقرار کردیم، بهرام زاهدی مدیر روابط عمومی این سازمان ضمن انتقاد از خبرگزاری منتشر کننده این گزارش گفت: شرکت آب و فاضلاب فقط وظیفه جمع آوری فاضلاب، تامین آب بهداشتی آشامیدنی و لوله کشی برای مناطق مختلف شهر شیراز بر عهده دارد و تعیین حریم رودخانه و دستور تخریب هیچ گونه ارتباطی با وظایف این سازمان ندارد و خبرگزاری منتشر کننده گزارش هیچ گونه تماسی با این سازمان نداشته است.

در ادامه برای پیگیری بیشتر و دقیق تر، ماجرای دستور تخریب منازل و تعیین حریم شهرک سعدی تماسی با سازمان آب منطقه‌ای شیراز داشتیم و روابط عمومی این سازمان کارشناس مربوطه را معرفی کرد، اما علی رغم تماس‌های متعدد و پیگیری زیاد موفق به برقراری تماس و پاسخگویی کارشناس معرفی شده نشدیم.

اما اگر سازمان آب منطقه‌ای چنین برنامه‌ای برای تعیین حریم رودخانه در دستور کار دارد باید با در نظر گرفتن تسهیلات و حمایت‌هایی از این خانوار‌ها باشد چرا که اغلب این افراد از توانایی مالی مناسبی برخوردار نیستند و نیازمند حمایت و توجه ویژه هستند.

تعیین حریم رودخانه و دستور تخریب هیچ گونه ارتباطی با وظایف شرکت آب و فاضلاب ندارد

شهرک سعدی یکی از مناطق پرجمعیت شهر شیراز است که دارای بافتی فرسوده و خانه‌های قدیمی است، این منطقه تعداد بسیار زیادی از مهاجران افغانستانی که به صورت قانونی و یا غیرقانونی به استان فارس پناه آورده اند را نیز در دل خود جای داده، درد دل ها، شکایت و نارضایتی مردم این منطقه بسیار زیاد است.

مردم از وجود معتادان و مشکلاتی که مخل امنیت در این شهرک هستند گله دارند در کنار این مسائل که چهره شهرک سعدی را ناخوشایند جلوه می‌دهد مردم و شهروندان نگران وقوع حوادثی مانند سیل فروردین ۹۸ هستند که کام همگان را تلخ کرد، گرچه شهرداری معتقد است که اقدامات لازم جهت پیشگیری از وقایعی همچون سیل ۹۸ را انجام داده و فقط بخش اندکی از این اقدامات باقی مانده، اما فضا و چهره این شهرک، گفته‌ها و صحبت‌های مردم و بارش‌هایی که در آذرماه امسال اتفاق افتاد نشان می‌دهد که این مشکلات یا بخش بزرگی از این مشکلات همچنان سر جای خود باقی مانده اند.

نه تنها شهرداری بلکه تمام سازمان‌ها وظیفه دارند در هر حوزه‌ای که به آن‌ها مربوط می‌شوند اقدام کنند تا بتوانند مشکلات این شهرک را به حداقل برسانند، شهرداری، نیروی انتظامی و سایر دستگاه‌ها باید اقدامات جدی تری برای جمع آوری معتادان و ایجاد امنیت و آرامش مردم این شهرک انجام دهند.

گروه واتساپ

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار