چاپ کد خبر: 39659
17 آذر 1399

اول فارس TV| سیل در حریم درجه یک کاخ اردشیر بابکان در فیروزآباد

سیل در حریم درجه یک کاخ اردشیر بابکان/ جلوگیری از نفوذ رطوبت با یک وجب کاهگل! +فیلم

ایلنا: سیل روز گذشته در فیروز آباد (استان فارس)  به حریم درجه یک کاخ اردشیر بابکان در فیروزآباد نفوذ کرد و سبب شکسته شدن فنس‌های اطراف این مجموعه شد. با این وجود مسئول میراث فرهنگی شهرستان فیروزآباد معتقد است: با یک وجب کاهگل از نفوذ رطوبت جلوگیری می‌کنیم.

 کاخ اردشیر بابکان (پاپکان) بازمانده‌ پادشاهان ساسانی است که به دست اردشیر بابکان بنیانگذار سلسله‌ ساسانی در قرن سوم میلادی ساخته شد. کاخ اردشیر در سه کیلومتری شهرستان فیروزآباد استان فارس قرار دارد.

با وجود آنکه این کاخ مهم‌ترین اثر تاریخی فیروزآباد است اما انتشار فیلمی در فضای مجازی از آبگرفتگی این مجموعه این شائبه را ایجاد کرده است که عدم پایش و پاکسازی مسیر طبیعی دفع آب و سوءمدیریت‌ها سبب شده تا سیل روز گذشته (۱۶ آذری) شیراز به حریم درجه یک کاخ اردشیر بابکان نفوذ کند.

درنا شهبازی (مسئول میراث فرهنگی شهرستان فیروزآباد) در این خصوص گفت: این آبگرفتگی ارتباطی به کاخ اردشیر بابکان ندارد و در کنار پل ساختمان پایگاه اتفاق افتاده چراکه پلی که در کنار ساختمان پایگاه کاخ اردشیر بابکان قرار دارد باید توسط دهیاری و شورای شهر عریض‌تر می‌شد که این اتفاق در سال‌های گذشته نیفتاده است و از آنجا که سیل روز گذشته گسترده بود، این پل پاسخگو نبود و سبب شد تا آب به حریم درجه یک کاخ اردشیر بابکان برسد.

 او با اشاره به آنکه سیل سبب شکسته شدن فنس‌های اطراف کاخ اردشیر بابکان شده است، گفت: هر چند سیل به حریم درجه یک کاخ اردشیر بابکان نفوذ کرده و سبب شکسته شدن فنس‌ها شد اما به خود کاخ و دیواره‌های آن آسیبی نرسیده است. یک بلای طبیعی است و کار خود را می‌کند.

باتوجه به آنکه کاخ اردشیر بابکان از مصالح لاشه سنگ و ملات گچ ساخته شده است و در تزیینات این کاخ از گچبری‌های بسیار زیبا و رنگی استفاده شده است، بیم آن می‌رود که سیل روز گذشته و نم و رطوبت ناشی از آن به این کاخ صدمه بزند با این وجود، شهبازی معتقد است: اطراف چنین کاخی را نمی‌توان با شیشه محبوس کرد تا مانع نفوذ رطوبت شود. ضمن آنکه این مجموعه دو هزار سال قدمت دارد و هنوز سرپا مانده است. مسئولان پایگاه نیز سعی می‌کنند با گرفتن یک وجب کاهگل در اطراف کاخ آن را از نم و رطوبت حفاظت کنند. هر زمان که این کاهگل از بین رفت دوباره برای آن یک فکری می‌کنیم. اکنون سیل کنترل شده و آسیبی به این مجموعه وارد نشده است.

اردشیر بابکان این کاخ را نزدیک مدخل تنگاب در کنار چشمه‌ای بزرگ احداث کرد که نخستین بنای طاقدار ساسانی محسوب می‌شود و برخی معتقد هستند سیل روز گذشته به تنگاب و قناتی که در نزدیکی آن قرار دارد نیز آسیب رسانده که مسئول میراث فرهنگی شهرستان فیروزآباد این مهم را تکذیب کرد.

کاخ دارای تالارهای تو در تو است و با گذشت سال‌ها هنوز گچبری‌های بالای دیوارهای درونی آسیب ندیده‌اند و سالم باقی مانده‌اند. در سمت شرقی چهار ساختمان گنبدی شکل سترگ قرار دارد که این گنبدها به وسیله فیل‌پوش بالا رفته که به مانند قلعه‌ی دختر (قلعه اردشیر) است.

عضو کانال واتساپ اول فارس شوید

واتساپ

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

ناشناس سه شنبه , ۱۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۴

آره وقتی ریخت یه فکری میکنم وقتی یه آدم بیسواد وبی دغدغه میشه رئیس آثار ملی باید هم مث قلعه دختر اینجا هم خراب بشه وقتی به جواب این مسئول که نه رئیس نگاه میکنم ناخوداگاه بغض سنگین میکنم

ناشناس سه شنبه , ۱۸ آذر ۱۳۹۹ - ۸:۳۱

ماشالله مسئولین ب… شهرم.با کاهگل میخوان جلو نابودی کاخ به این عظمت رو بگیرن

ناشناس سه شنبه , ۱۸ آذر ۱۳۹۹ - ۷:۱۶

از دیدگاه مسئولین : ولش کن خودش خشک میشه میوفته

آخرین اخبار