چاپ کد خبر: 73183
8 بهمن 1400

شبکه ۴K یا شبکه فراتر چیست و چگونه آن را در تلویزیون دریافت کنیم؟

4K

شبکه فراتر که پیش‌تر با نام شبکه ۴K شناخته می‌شد، اولین شبکه تلویزیونی ایران با کیفیت ۴K است، اما این شبکه به آسانی برای همه قابل دریافت نیست. شبکه فراتر همچنین اولین شبکه ۴K فارسی زبان در دنیاست که توسط صدا و سیما در راستای توسعه زیرساخت رسانه ملی و پیشرفت و دسترسی به فناوری‌های روز راه‌اندازی شد.

شبکه فراتر با فناوری‌های رنگی WCG و HDR-HLG و با فریم‌ریت ۵۰ هرتز راه‌اندازی شده و از قابلیت فشرده‌سازی ۱۰ بیتی HEVC Main پشتیبانی می‌کند.

تصاویر شبکه فراتر یا شبکه ۴K با رزولوشن UHD یا ۳۸۴۰ در ۲۱۶۰ پخش می‌شود، در این رزولوشن حدود ۸ میلیون و ۳۰۰ هزار پیکسل وجود دارد که نسبت به رزولوشن ۱۰۸۰ با ۲ میلیون پیکسل، از کیفیت بالاتری بهره می‌برد.

در شبکه ۴K مجموعه‌ای از برنامه‌های متنوع شامل فیلم، مستند، انیمیشن، کلیپ و مسابقات ورزشی با کیفیت فور‌کی پخش می‌شود، همچنین این شبکه از قابلیت HbbTV پشتیبانی می‌کند که سرویسی متداول در میان شبکه‌های تلویزیونی در جهان است و امکان دریافت اطلاعات بیشتر، اخبار، تصاویر و ویدیوها و همچنین خرید آیتم مربوط به برنامه در حال پخش را فراهم می‌سازد.

این قابلیت در تلویزیون‌های اسمارت و در حال اتصال تلویزیون به اینترنت قابل استفاده است، همچنین باید گفت که تقریبا تمامی تلویزیون‌های اسمارت ساخت سال ۲۰۱۶ و جدیدتر از این قابلیت پشتیبانی می‌کنند.

نحوه دریافت شبکه ۴K

شبکه فراتر بر روی تمامی تلویزیون‌ها قابل پخش نیست و دسترسی به این شبکه نیاز به آن دارد که تلویزیون شما از قابلیت‌ها و ویژگی‌های مورد نیاز برای دریافت شبکه ۴K پشتیبانی کند.

نکته اول آن است که شبکه فراتر در مراکز استان‌ها دریافت می‌شود و برای دریافت به این شبکه باید آنتن‌های قدرتمند و اکتیو داشته باشید. این شبکه توسط ماهواره بدر ۵ به مراکز استان‌ها و برخی شهرهای بزرگ فرستاده می‌شود و البته به زودی شهرهای دیگر نیز امکان دریافت شبکه فراتر را خواهند داشت.

شبکه فراتر مانند هر شبکه دیگر با جستجو درمیان کانال‌ها پیدا می‌شود، البته باید گیرنده تلویزیون امکان دریافت کانال ۴K را داشته باشد. همچنین شبکه ۴K در کانال‌یابی در شهرهای مختلف طبق جدول زیر این شبکه با نام UHF در کانال‌یابی دریافت می‌شود. نکته قابل توجه دیگر آن است که تلویزیون شما باید قابلیت‌های DVB-T2، کدک HEVC 10bit و HDR HLG را داشته باشد.

شهر

کانال UHF

شهر

کانال UFH

اراک
۶۶
ساری
۶۶
اردبیل
۴۷
سقز
۴۵
ارومیه
۶۴
سمنان
۶۵
اصفهان
۶۵ و ۶۳
سنندج
۶۲
اهواز
۶۶
شهرکرد
۶۶
ایلام
۶۶
شیراز
۴۳
آبادان
۶۲
قزوین
۶۶
بانه
۴۵
قم
۵۴
بجنورد
۶۲
کرج
۴۷
بندرعباس
۶۴
کرمان
۶۵
بوشهر
۶۵
کرمانشاه
۶۵
بیرجند
۶۶
کیش
۵۶
تبریز
۶۷
گرگان
۶۸
تهران
۵۴
مشهد
۶۶
خرم آباد
۶۲ و ۶۶
مهاباد
۴۸
رشت
۶۵
همدان
۶۴
زاهدان
۶۳
یاسوج
۶۵
زنجان
۶۱
یزد
۶۷

ممکن است پس از دریافت این شبکه تنها صدا را دریافت کنید ولی تصویر نداشته باشید، یا آنکه تصویر کیفیت بالایی نداشته باشد، مشکلات اینچنینی به دلیل آن است که تلویزیون شما از یک یا چند قابلیت شبکه فراتر پشتیبانی نمی‌کند.

همچنین این شبکه با گیرنده‌های دیجیتال HEVC دریافت نمی‌شود. در نهایت برای داشتن بهترین کیفیت صدا و تصویر می‌بایست تلویزیون فورکی داشته باشید.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار