چاپ کد خبر: 88261
9 تیر 1401

شرایط ثبت‌نام نهضت ملی مسکن برای متقاضیان جدید+ مبلغ آورده و قسط ماهانه

بر اساس آخرین برآوردها رقم آورده اولیه متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن امسال از ۳۲۰ میلیون به ۴۸۰ میلیون تومان رسیده و این روند افزایش تا زمان تحویل واحد‌ها ادامه پیدا خواهد کرد
به گزارش اول فارس ، شرایط ثبت‌نام نهضت ملی مسکن یکبار دیگر مورد توجه قرار گرفته است، چون رستم قاسمی وزیر راه‌وشهرسازی اعلام کرده، دور تازه ثبت‌نام از متقاضیان نهضت ملی مسکن را از روز ۱۵ تیر ماه ۱۴۰۱ کلید می‌زند. به‌نظر می‌رسد پس آغاز مراحل پالایش صلاحیت متقاضیان و درخواست واریز آورده اولیه متقاضیان، دولت فهمیده برای چهار میلیون واحد مسکونی پیش‌بینی شده در طرح نهضت ملی مسکن، تنها دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفر متقاضی بالقوه وجود دارد که از این تعداد تنها ۲۸۱ هزار نفری که واریز وجه داشته‌اند، به‌عنوان مشتری بالفعل شناخته می‌شوند. پس باز شدن دوباره سامانه نهضت ملی مسکن و ایجاد ظرفیت جدید ثبت‌نام از متقاضیان، تلاشی برای عمل به مهمترین وعده اقتصادی سیدابراهیم رییسی در طول رقابت‌ها انتخاباتی سال ۱۴۰۰ خواهد بود.
ثبت‌نام جدید نهضت ملی مسکن
به گزارش فرارو، سامانه ثبت‌نام نهضت ملی مسکن از ۱۵ تیرماه به‌مدت دو هفته باز می‌شود تا متقاضیان جدید شانس خود را امتحان کنند. رستم قاسمی، وزیر راه‌وشهرسازی این خبر را داده و گفته به‌طور همزمان مرحله پالایش متقاضیان قبلی نیز ادامه پیدا می‌کند. متقاضیانی که پیامک تایید دریافت می‌کنند، تنها دو هفته مهلت خواهند داشت تا با مراجعه به‌بانک، در اصطلاح برای تشکیل پرونده اقدام کنند. متقاضیان تایید صلاحیت شده طرح نهضت ملی که در مهلت دو هفته‌ای تعیین شده، نسبت به تشکیل پرونده و واریز وجه اقدام نکنند، از طرف دولت، انصرافی درنظر گرفته می‌شوند. به‌گفته وزیر این تصمیم برای سرعت دادن به پیشرفت پروژه‌های نهضت ملی مسکن گرفته شده، چون قرار است تا پایان شهریور ۱۴۰۱، اجرای فونداسیون واحد‌های طرح نهضت ملی مسکن از دو میلیون واحد عبور کند.

شرایط ثبت‌نام نهضت ملی مسکن برای متقاضیان جدید، همچون گذشته است. مهمترین شرط، نداشتن واحد مسکونی است. متقاضیان ثبت‌نام در طرح نهضت ملی مسکن باید حداقل دارای پنج‌سال سابقه سکونت در شهر مورد تقاضا باشند. شرط سابقه سکونت، برای مهاجران از کلانشهر‌ها به سایر شهر‌های کشور، تا یک سال کاهش پیدا می‌کند. به این معنی که اگر یک سال پیش از تهران روانه شهرستان شده باشید، می‌توانید با یک سال سابقه سکونت در آن شهر درخواست ثبت نام طرح نهضت ملی مسکن را پر کنید. برای افرادی که متقاضی ثبت‌نام در شهر‌های جدید هستند، سابقه سکونت حداقل پنج سال در شهر مادر هم ملاک قرار می‌گیرد. این شرط باعث می‌شود تهرانی‌ها در شهر جدید پرند متقاضی طرح نهضت ملی مسکن باشند.
شرایط ثبت‌نام طرح نهضت ملی مسکن ادامه پیدا می‌کند و به نداشتن چک برگشتی، تسهیلات معوقه و کلا نداشتن منع قانونی برای دریافت تسهیلات بانکی برسد. در مرحله آخر، بانک‌ها توانایی مالی متقاضی را چک می‌کنند. در این مرحله مشخص می‌شود فرد توان پرداخت هزینه ساخت مسکن، شامل تامین آورده اولیه و پرداخت اقساط ماهیانه را خواهد داشت یا نه.

مراحل ثبت‌نام طرح نهضت ملی مسکن، با بارگذاری مدارکی مثل تصویر کارت ملی متقاضی و تصویر شناسنامه شروع می‌شود. اگر خودتان زمین دارید، سند مالکیت آن را اضافه کنید. شرط پنج سال سابقه سکونت در شهر محل تقاضا را می‌توان با ارائه گواهی تحصیلی، مدارک مربوط به محل تولد مثل شناسنامه، جواز کسب شاغلان، سابقه پرداخت بیمه، گواهی اشتغال به کار از دوایر دولتی و گواهی مبنی بر پرداخت مستمری بگیران و بازنشستگان ادا کرد. اجاره‌نامه به‌عنوان سابقه سکونت پنج ساله مورد قبول نخواهد بود.

نیمه خرداد امسال صلاحیت دو میلیون و ۳۰۰ هزار متقاضی نهضت ملی مسکن، تایید شد، اما از این تعداد تنها ۲۸۱ هزار نفر رقم آورده اولیه را واریز کردند. مشکلاتی هم در روند تامین زمین ساخت واحد‌ها گزارش شده است. دست انداز‌هایی از، چون این، باعث تجدید مهلت ثبت‌نام و طولانی شدن روند ساخت واحد‌های طرح نهضت ملی مسکن می‌شود که با توجه به تورم مصالح ساختمانی و رشد قیمت تمام شده ساخت، در نهایت به‌ضرر متقاضیان خواهد بود

ثبت‌نام نهضت ملی مسکن در کدام شهر‌های امکان‌پذیر است؟
قسط ماهانه وام ۴۵۰ میلیون تومانی با نرخ سود ۱۸ درصد، در سال اول شش میلیون و ۲۰۶ هزار تومان خواهد بود

ثبت نام مسکن در طرح نهضت ملی مسکن به دو صورت انجام می‌شود؛ اگر متقاضی صاحب زمین باشد، تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن را به‌عنوان وام ساخت دریافت خواهد کرد، اما اگر متقاضی زمین نداشته باشد، باید با توجه به شرط سابقه سکونت پنج ساله، از فهرست شهر‌هایی که در آن‌ها پروژه‌های طرح نهضت ملی مسکن تعریف شده است، دست به انتخاب بزند. به‌عنوان مثال در استان تهران، ساکنان شهر تهران امکان ثبت‌نام طرح نهضت ملی مسکن را در شهر جدید پرند، شهر جدید هشتگرد، شهر جدید ایوانکی، پاکدشت و رباط کریم خواهند داشت. امکان ثبت‌نام متقاضیان ساکن قیام دشت در پاکدشت فراهم شده است و متقاضیان ساکن شهریار، بهارستان، ملارد، ری و قدس باید موقع ثبت‌نام، شهر جدید پرند را انتخاب کنند.

شرایط ثبت‌نام نهضت ملی مسکن برای متقاضیان جدید+ مبلغ آورده و قسط ماهانه
ثبت نام مسکن متقاضیان در طرح نهضت ملی مسکن استان البرز برای ساکنان همه شهر‌های این استان به‌جز نظرآباد، در شهر جدید هشتگرد امکان‌پذیر است. متقاضیان ساکن تبریز باید شهر جدید سهند یا شهر جدید شهریار را انتخاب کنند. امکان ثبت‌نام متقاضیان ساکن شهر اصفهان، در شهر جدید بهارستان، شهر جدید فولادشهر و شهر جدید مجلسی فراهم شده است. متقاضیان ساکن بوشهر می‌توانند شهر جدید عالیشهر را انتخاب کنند. اگر ساکن مشهد هستید، باید تقاضای خود را در شهر جدیدگلبهار یا شهر جدید بینالود ثبت کنید. ساخت واحد‌های مسکونی برای متقاضیان ساکن شهر‌های استان خوزستان در شهر‌های جدید رامین و شیرین شهر انجام می‌شود. متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن شیراز واحدهایشان را در شهر جدید صدرا تحویل می‌گیرند. واحد‌های طرح نهضت ملی مسکن برای اهالی بابل و بابلسر در هادیشهر، برای اهالی چالوس در مرزن‌آباد، برای اهالی ساری در سورک و برای اهالی چمستان در نور و رویان ساخته می‌شود. طرح نهضت ملی مسکن اراک در شهر جدید مهاجران و در شهر جدید امیرکبیر انجام خواهد گرفت و متقاضیان ساکن بندرعباس و شهرستان خمیر، موقع ثبت‌نام باید شهر جدید علوی را انتخاب کنند.
بیشتر بدانید | تهران با ۴۱۸ هزار و ۳۱۷ متقاضی تایید صلاحیت شده، بزرگترین پروژه طرح نهضت ملی مسکن کشور شناخته می‌شود. خراسان رضوی با ۲۵۶ هزار و ۲۵۷ هزار متقاضی و اصفهان با ۲۴۶ هزار و ۱۸۶ متقاضی در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرند. ایلام با ۲۱ هزار و ۲۷۵ ثبت‌نام تایید شده، کمترین میزان متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن را در خود جای داده است

اقساط تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن چقدر است؟
سود تسهیلات نهضت ملی مسکن در حالت معمول با نرخ ۱۸ درصد محاسبه می‌شود، ولی دولت تصمیم دارد نیمی از سود وام متقاضیان حاضر در سه دهک نخست درآمدی جامعه را متقبل شود. حتی گفته شده دولت درنظر دارد این گروه را از پرداخت آورده اولیه معاف کند. پس این دسته متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن می‌توانند با پرداخت اقساط ماهیانه ۳.۵ تا چهار میلیون تومانی، در طرح نهضت ملی مسکن صاحبخانه شوند.

تسهیلات نهضت ملی مسکن در چهار مدل ۲۵۰، ۳۰۰، ۴۰۰ و ۴۵۰ میلیون تومان به ترتیب در روستا‌ها و شهر‌های کوچک، شهر‌های بالای ۲۰۰ هزار نفر، کلانشهر‌ها و تهران پرداخت می‌شود و متقاضیان می‌توانند به دو روش بازپرداخت ساده با سود ۱۸ درصد و بازپرداخت پلکانی با سود ۱۸ درصد ساده آن را به‌بانک برگردانند. اگر متقاضی روش بازپرداخت پلکانی را انتخاب کند، قسط ماهانه وام ۴۵۰ میلیون تومانی با نرخ سود ۱۸ درصد، در سال اول شش میلیون و ۲۰۶ هزار تومان، در سال دوم شش میلیون و ۳۹۳ هزار تومان، در سال سوم شش میلیون و ۵۸۴ هزار تومان و… اقساط ماهیانه به همین ترتیب با گذشت سال‌ها بالا می‌رود تا نهایتا در سال پایانی به ۹ میلیون و ۹۶۰ هزار تومان برسد. در آن موقع متقاضی علاوه بر ۴۵۰ میلیون تومان وام دریافتی، یک میلیارد و ۱۷۰ میلیون و ۸۶۳ هزار تومان سود به بانک برگردانده است. این عدد و رقم اقساط شاید الان خیلی به چشم بیاید، اما اگر به ۲۰ سال بعد، رشد تورم و ارزش ۱۰ میلیون تومان یا یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در آن زمان فکر کنید، حالتان بهتر می‌شود.

سامانه ثبت‌نام نهضت ملی مسکن از ۱۵ تیرماه به‌مدت دو هفته باز می‌شود تا متقاضیان جدید شانس خود را امتحان کنند

متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن در شهر‌های بالای یک میلیون نفر جمعیت که موفق به دریافت وام ۴۰۰ میلیون تومانی می‌شوند، در روش پرداخت اقساط پلکانی، سال اول ماهی پنج میلیون و ۵۲۰ هزار تومان قسط می‌دهد. رقم اقساط ماهیانه در سال دوم به پنج میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، در سال سوم به پنج میلیون و ۸۵۰ هزار تومان، در سال چهارم به شش میلیون و ۲۱۰ هزار تومان، در سال ششم به شش میلیون و ۳۹۵ هزار تومان و… در سال پایانی به هشت میلیون و ۸۵۰ هزار تومان می‌رسد. کل رقمی که متقاضی در سال بیستم (از زمان ثبت نام) به بانک برمی‌گرداند یک میلیارد و ۴۴۰ میلیون و ۷۶۷ هزار تومان است که یک میلیارد و ۴۰ هزار و ۷۶۷ هزار تومان آن سود محسوب می‌شود. این عدد شاید در حال حاضر پول زیادی باشد، اما باید ارزش آن را در ۲۰ سال بعد، به‌عنوان معیار تصمیم‌گیری برای به صرفه بودن یا نبودن ثبت‌نام در طرح نهضت ملی مسکن بدانید.

مبلغ اقساط ماهانه برای تسهیلات ۳۵۰ میلیون تومانی در مراکز استان‌ها، بدون سود دوران مشارکت پنج میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است. در سایر شهر‌ها برای تسهیلات ۳۰۰ میلیون تومانی، متقاضیان باید اقساط ماهیانه چهار میلیون و ۷۰۰ هزار تومانی پرداخت کنند. در مناطق روستایی و شهر‌های کوچک، افرادی که تسهیلات ۲۵۰ میلیون تومانی دریافت می‌کنند، باید ماهی سه میلیون و ۹۰۰ هزار تومان قسط بپردازند.

بیشتر بدانید | گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد تورم سالیانه مصالح ساختمانی در کشور با سرعت ۵۵ درصد، جلوتر از تورم عمومی حرکت می‌کند. همچنین هزینه ساخت مسکن در شهر تهران، هر چهار سال یک‌بار به‌طور متوسط ۵.۵ برابر افزایش پیدا می‌کند

طرح نهضت ملی مسکن چقدر آورده اولیه می‌خواهد؟
متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن در کنار دریافت تسهیلات، باید بخشی از پول ساخت را خودشان تامین کنند. به این پول که در قالب چند قسط و طبق زمان‌بندی واریز می‌شود، آورده اولیه می‌گویند. جزییات دقیق واریز آورده اولیه متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن به تازگی مشخص شده و الان می‌دانیم در تهران باید آمادگی پرداخت هشت قسط حدود ۴۰ میلیون تومانی را داشت.

آورده اولیه متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن به حسابی که آن‌ها به‌نام خود در بانک افتتاح کرده‌اند واریز می‌شود و سازندگان براساس زمان‌بندی اعلام شده می‌توانند از آن پول برداشت کنند و مراحل ساخت و توسعه واحد‌ها را پیش ببرند. در پروژه شهر جدید پرند متقاضیان علاوه بر وام ۴۵۰ میلیونی، باید در هشت مرحله، ۳۲۰ میلیون تومان آورده واریز کنند. هر بار ۴۰ میلیون تومان. برنامه زمان‌بندی و رقم واریزی آورده اولیه متقاضیان در سایر پروژه‌ها جداگانه محاسبه و اعلام می‌شود.

رقم آورده اولیه متقاضیان در اصطلاح «علی‌الحساب» محاسبه شده و در آینده احتمال افزایش آن با توجه به افزایش قیمت مصالح ساختمانی وجود دارد. آورده اولیه متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن تهران، در حال حاضر با احتساب هزینه‌های ساخت سال گذشته که حدود چهار میلیون تومان بود، پیش‌بینی شده است. محاسبات جدید نشان می‌دهند هزینه ساخت در سال ۱۴۰۱، با توجه به تورم بخش مصالح ساختمانی تا متری شش میلیون تومان بالا رفته است. در این صورت رقم آورده اولیه متقاضیان هم از ۳۲۰ میلیون به ۴۸۰ میلیون تومان می‌رسد و این روند افزایش تا زمان تحویل واحد‌ها ادامه پیدا خواهد کرد.

حتما بخوانید:

فال حافظ روزانه ۱۱ تیر با تفسیر زیبا و دقیق

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

مانی جمعه , ۱۰ تیر ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۱

… با روح روان ملت بازی میکنید شماها .. نیستید،،،،اخه مردم اگه پول داشتن که نمیومدن تو این طرح مثلاملی ثبتنام کنن

ناشناس جمعه , ۱۰ تیر ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۳

یعنی الان باید بایک طناب پوسیده بریم ته چاه چرا دولت و بانکها همش به نفع خودشون فتوا میدن کاش یکم از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس واز هند یاد میگرفتین که چطور برای مردم گم در آمد مسکن میسازن یارانه میدین ۷ برابر از مردم پول میگیرین مسکن اقساطی میدین پول ۷ تا واحد و میگیرین چرا اقساط همش نزول و ربا ی بانکی شده

صدرودین جمعه , ۱۰ تیر ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۱

واقعا چندش آورده راست میگن از …. مرد بر نخاست…. در اینجا یعنی این بیسواد

ناشناس جمعه , ۱۰ تیر ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۱

من مستاجرم ماهی پونصدهزار نمیتونم بدم حالا ماهی پنج میلیون قسط چه جوری پرداخت کنم من اگه ۴۵۰ میلیون داشتم مستاجر نبودم که این نشد کمک به افشار کم درامد که شد ظلم به اقشار کم درامد

ناشناس جمعه , ۱۰ تیر ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۵

خب چرا دولت همون سال ۹۹ شروع به ساخت نکرد که حالا به این دولت برسه وقیمتش چند برابر بشه لابد تا ۱۰ سال دیگه هم نمیسازن هی میگن افزایش قیمت خورده بریزین حساب
بابا اگر سال ۹۹ ساخته شده بود خیلی ارزون تر بود و تورم هم پاینتر بود

ناشناس جمعه , ۱۰ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۸

هی ما ها خیلی بدبختیم

فرامرز جمعه , ۱۰ تیر ۱۴۰۱ - ۱:۰۰

… فقط

تنها پنجشنبه , ۹ تیر ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۹

… نهضت ملیتون… همون پولا رو خونه ارزون بسازین واسه مردم …

یالان دنیا پنجشنبه , ۹ تیر ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۱

آخه کارگربیچاره ازکجابیاره این همه پول رو

حمید پنجشنبه , ۹ تیر ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۳

چجوری حساب کردین؟؟ ماکه اجاره نشین هستیم از کجابیاریم این همه پول رو؟؟اگر پول داشتیم که خودمون خونه می خریدیم.خخخ

امیر پنجشنبه , ۹ تیر ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۸

نهضت ملی طبق قانون زیر قانون پیش فروش مسکن قرار میگیره و طبق همین قانون …. تلقی میشه ، چون اولاً طبق قانون پیش فروش مسکن باید بین سازنده و متقاضی قرارداد کتبی منعقد بشه که در نهضت ملی نشده ، ثانیاً باید تاریخ تحویل واحد پیش فروش شده دقیقا داخل قرارداد ذکر بشه و برای دیرکرد سازنده در تحویل جریمه منظور بشه که در نهضت ملی هیچ تاریخ تحویل ولو شفاهاً مشخص نشده ، ثالثاً طبق قانون پیش فروش مسکن باید مبلغ و هزینه ساخت بطور دقیق مشخص و در قرارداد قید بشه که در نهضت ملی نه تنها این اتفاق حتی بصورت شفاهی هم نیفتاده بلکه از متقاضی بابت واریز مبلغ آورده ای تعهد گرفته شده که خود مبلغ آورده هم همچنان بعد از دو سال مشخص نیست که همین مورد ثابت می‌کنه چه اشخاص بیسواد و بی تعهدی در مقام مسوول زندگی مردم را به بازی گرفتن ، نکته آخر اینکه بعضی پروژه های نهضت ملی که متقاضی ها تا دو قسط از آورده رو هم پرداخت کردن به دلیل عدم واریز قسط اول وام از طرف بانک حتی هنوز به مرحله فونداسیون هم نرسیده آمد ، قطعاً نهضت ملی هم مثلا تمام موارد دیگه مثل بانکداری ، خصوصی سازی ، ارز چند نرخی ، بنگاه‌های کوچک اقتصادی و تمام طرحهای دیگه با شکست مفتضحانه ای روبرو میشه

فریبا پنجشنبه , ۹ تیر ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۲

خب اسم طرح عوض کنن بزارن … تو روز روشن یعنی اینقدر …هستن کی میتونه اینطور قسطی بده

حالا پنجشنبه , ۹ تیر ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۰

ملت رو چی فرض کردین اساتید محترم، هنوز یه خشت روی هم نذاشتین صحبت از افزایش آورده میکنید، مااگه ۴۸۰میلیون پول داشتیم مگه ..خوردیم که خودمون رو تودردسربندازیم، میرفتیم خونه می خریدیم اوووستا

آخرین اخبار