چاپ کد خبر: 83984
28 اردیبهشت 1401

شرایط جدید واگذاری زمین یا مسکن به خانواده های دارای۳ فرزند یا بیشتر

بر اساس آیین نامه ای که وزارت راه و شهرسازی به هیئت دولت برای اجرای ماده ۴ قانون جوانی جمعیت پیشنهاد داده، تنها به خانواده هایی که ۳ فرزند یا بیشتر از یک همسر باشد زمین یا مسکن تعلق می گیرد.

به گزارش اول فارس، بر اساس ماده ۴ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت وزارت راه و شهرسازی مکلف به تأمین زمین یا مسکن برای خانوارهایی است که فرزند سوم یا بیشتر آنها از تاریخ ۲۴ آبان ۱۴۰۰ (تاریخ تصویب قانون مذکور) به دنیا آمده باشد، است.

مسکن 1

متن این ماده قانونی به این شرح است:

ماده ۴- به منظور تحقق بند «چ» ماده (۱۰۲) قانون پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران دولت مکلف است یک قطعه زمین یا واحد مسکونی حداکثر به میزان ۲۰۰ متر مربع منطبق با ضوابط حد نصاب تفکیک بر اساس طرح‌های هادی روستایی و شهری یا طرح‌های جامع و تفصیلی شهری مصوب برای ساکنین در روستاها یا شهرهای کمتر از ۵۰۰ هزار نفر پس از تولد فرزند سوم و بیشتر به‌صورت مشترک و بالمناصفه به پدر و مادر، در همان محل بر اساس هزینه آماده‌سازی فقط برای یک بار به صورت فروش اقساطی با ۲ سال تنفس و ۸ سال اقساط اعطا نماید و سند مالکیت، پس از پرداخت آخرین قسط، ظرف حداکثر یک ماه، به مالکین تحویل داده می‌شود.

بر اساس تبصره ۳ این ماده از قانون جوانی جمعیت، وزارت راه و شهرسازی مکلف است ظرف ۳ ماه از تصویب و ابلاغ قانون، آئین نامه اجرایی ماده ۴ را تهیه و به تصویب هیئت وزیران برساند.

برخی مواد آئین نامه پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی به این شرح است:

در آئین نامه پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی آمده که این ماده قانونی (اعطای زمین یا مسکن به خانوارهای ۳ فرزند و بیشتر) مشمول شهرهایی می‌شود که نرخ زاد و ولد در شهر زادگاه پدر یا فرزند بالای ۲.۵ باشد.

در صورتی که بر روی زمینی که به خانوارها در شهرهای زیر ۵۰۰ هزار نفر داده می‌شود، ساخت و ساز صورت نگیرد، زمین به دولت مسترد خواهد شد.

در صورتی که دولت زمین نداشته باشد، در شهرهای زیر ۵۰۰ هزار نفر جمعیت، یک واحد مسکونی دولتی با قیمت تمام شده ساخت و با تنفس ۲ ساله و اقساط ۸ ساله به خانوار داده می‌شود.

زمین یا واحد مسکونی فرزندآوری بالمنفاصه (به صورت نصف نصف) به پدر و مادر داده می‌شود.

خانوارهای چند همسری به خانواده‌هایی که ۳ فرزند یا بیشتر از یک پدر و مادر به دنیا آمده باشند داده می‌شود.

اولویت با خانوارهایی است که فرم «ج» آنها سبز باشد و از خدمات مسکن دولتی قبلاً استفاده نکرده باشند ولی اگر فرم «ج» خانواده‌ای قرمز بود، اجرای این قانون شامل آنها نیز می‌شود.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

ارشا پنجشنبه , ۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵

سلام من برای ثبت ونام زمین فرزندسوم هرکاری میکنم برای شیرازثبت نام نمیشه چکارکنم

امیر یکشنبه , ۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۷:۱۴

به این میگن ظلم آشکار من ۵فرزندبالای۲۳سال دارم نه خودم و نه فرزندانم هیچکدام مسکن نداریم با وجودی که جانباز ۴۵درصد جنگ تحمیلی هستم دولت یک متر زمین و یا مسکن به من واگذار نکرده حالا این چه اسلام و عدالتی است که به اونایی که دوهمسر دارند و ۳فرزند زیر ۱۰سال مسکن یا زمین بدن ولی ما در اجاره و تهیه مسکن گرفتار باشیم؟
آیا این درست است ؟ انصاف اینست؟ عدالت اینست؟ من به بچه‌هایم سفارش کردم فریب نخورید تا صاحب مسکن نشوید بچه دار هم نشوید….

حجت الله امرایی یکشنبه , ۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۴:۲۷

سلام رزمندگان بسیجی دوران دفاع مقدس بدون شغل‌ و درآمد ومستاصل از مستاجر ی چه فکر ی؟ کرده اید شما که دولت انقلابی هستین چرا تخریب چی های زمان جنگ را هم نمی بیند ؟ما که‌ با جعل شناسنامه وارد وتا پایان ایستادیم آبرو نداریم با ۴ فرزند بخدا…

حجت الله امرایی یکشنبه , ۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۴:۲۶

سلام رزمندگان بسیجی دوران دفاع مقدس بدون شغل‌ و درآمد ومستاصل از مستاجر ی چه فکر ی؟ کرده اید شما که دولت انقلابی هستین چرا تخریب چی های زمان جنگ را هم نمی بیند ؟ما که‌ با جعل شناسنامه وارد وتا پایان ایستادیم

محمد چهارشنبه , ۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۷

باسلام برای رزمندگان فاقدشقل ومعصر هیچ سامانه ای اعلام نشده لطفا پیگیری بفرمایید ممنون

رمضان درویشی کنگربانی ازکرمانشاه سه شنبه , ۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۷

خداازتون انتقام بگیره اگر بیست سال پیش صاحب این همه بچه نمیشدیم خوالان برای کشور مشکل پیش میامدالان که بامستاجری وگرسنگی بزرگشو ن کردیم طرح زمین برای قشرمانیست وبرای کسی که تازه بچه سومش بدنیا بیاد به الله دیه روخورشید سیاه پوشاندیدسابقه من بررسی بکنیددرسن ۱۶ سالگی رفتم جبهه تاریخ ۱\۳\۶۳ تا۲۷\۱۲\۶۷ وازهیچ مزایای برخوردار نیستم بکجا ه بگی دکه جهادی پاسخ بگیریدودیه فرست عمرم تمام تمام تمام @

ناشناس چهارشنبه , ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۲

باسلام شما که مسعولین کشور هستین اول فکر پدرانی باشید که سه فرزند مجرد داره وهنوز مسکن ندارن باشید نه اونی که تازه متولد شده اونی که تازه متولد شده شاید تا بیست سال دیگه دنیای رو کار نباشه و نمی دونم کی به شما مسئولیت یک کشور و مدرک داده که یک ریزه درک ندارین ومملکت و با این تصمیم گیری هاتون همه را به خاک سیاه کشیدید وبروید این قانون لغو کنید وبه فکر اون مجردی یا اون جوانی باشید که سنش داره میره به کهنسالی وهنوز مجرد وبدون مسکن هستند باشید

ناشناس چهارشنبه , ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۰

با سلام چرا دولت هر کاری اولش ول میکنه آخرش میگیره چرا اونهای که سه تا فرزند بزرگ پسر تو خونه هستن ومجرد وهر کدام از موقع ازدواجشون داره میگذره ونه مسکنی دارن ونه شغلی واومده طرح داده اونی که هنوز بچش تا بیست سال دیگه خونه نمیخواد به اون خونه بدن همه کارهای مملکتمون وارونه انجام میدن ومن الان سه پسر توخونه دارم وهر کدام خدمت رفتن ومجرد وممکن هم ندارن جواب اینها را باید کی بده

آخرین اخبار