چاپ کد خبر: 96653
1 آبان 1401

شش اشتباه رایج درباره واکسن اچ‌پی‌وی+علائم ویروس اچ پی وی

واکسن اچ پی وی

ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV عامل یکی از شایعترین عفونت‌های منتقل شونده از راه تماس جنسی در دنیا است.

ویروس اچ پی وی یا پاپیلومای انسانی (HPV) ویروسی است که از طریق تماس پوست با پوست و روابط جنسی منتقل می شود. بیش از ۱۰۰ نوع ویروس HPV وجود دارد که از طریق تماس جنسی قابل انتقال است و می تواند بر اندام تناسلی، دهان و گلو تاثیر بگذارد. به همین ترتیب اچ پی وی شایع ترین بیماری روابط جنسی است. اغلب افرادی که روابط جنسی زیادی دارند نوعی از آن را دریافت می کنند. در برخی از موارد عفونت HPV تناسلی ممکن است باعث ایجاد مشکلات سلامتی شود. با این حال، برخی از انواع اچ پی وی می توانند منجر به ایجاد زگیل تناسلی و حتی سرطان دهانه رحم، مقعد و گلو شود.

علائم ویروس اچ پی وی

اغلب ویروس اچ پی وی علائم قابل مشاهده ای ندارد. برخی از انواع این ویروس حتی بعد از ۲ سال از ورود آن به بدن هیچ علامت و نشانه خاصی را به همراه ندارند و این یعنی ممکن است فرد آن را بدون اطلاع به بدن شریک خود انتقال داده باشد. اما در هر صورت این ویروس، می تواند مشکلات جدی مانند زگیل های تناسلی و زگیل در گلو (شناخته شده به عنوان پاپیلوماتوز مجدد تنفسی) و … را به همراه داشته باشد. همچنین عفونت HPV عامل سرطان دهانه رحم و سایر سرطان های تناسلی، سر، گردن و گلو شناخته می شود.

البته انواع دیگری از HPV که موجب زگیل می شوند،از انواع سرطانی آن متفاوت است. بنابراین، داشتن زگیل های تناسلی ناشی از ویروس HPV به این معنی نیست که شما سرطان دارید. سرطان های ناشی از این ویروس اغلب تا زمان پیشرفت علائمی را ایجاد نمی کنند و تنها راهکار تشخیص غربالگری منظم است، غربالگری می تواند به تشخیص مشکلات بهداشتی مرتبط با HPV کمک کند و شانس بقا را افزایش دهد.

علائم ویروس اچ پی وی HPV در مردان

بسیاری از مردان مبتلا به ویروس HPV هیچ علائمی ندارند، اگر چه برخی از آنها مبتلا به زگیل های تناسلی می شوند. پس اگر ضایعات غیر معمولی بر روی آلت تناسلی مردانه، اسکروتوم (کیسه بیضه ) یا مقعد مشاهده کردید، به پزشک مراجعه نمایید.

برخی از سویه های ویروس HPV می توانند سرطان های آلت تناسلی، مقعد و گلو را در مردان ایجاد کنند. برخی از مردان بیشتر از سایرین در معرض خطر ابتلا به سرطان های مرتبط با HPV هستند، مثل مردانی که با مردان دیگر رابطه جنسی برقرار می کنند و یا مردانی که سیستم ایمنی ضعیف تری دارند.

علائم ویروس اچ پی وی HPV در زنان

در طی تحقیقات مشخص شده، زنان در طول عمر خود حداقل یک نوع ویروس HPV را دریافت می کنند. اغلب زنان مبتلا به HPV علائمی ندارند ولی دسته ای از آنها دچار زگیل های تناسلی می شوند که ممکن است در داخل واژن، در اطراف حنجره یا گردنه رحم یا فرج (آلت تناسلی زنانه) ظاهر شوند. در صورت مشاهده رشد هر بافت غیرطبیعی بر روی آلت تناسلی بهتر است با پزشک خود مشورت نمایید.

برخی از انواع ویروس HPV می تواند سرطان دهانه رحم یا سرطان های واژن، مقعد یا گلو ایجاد کند. غربالگری منظم می تواند به تشخیص تغییرات مرتبط با سرطان دهانه رحم در زنان کمک کند. علاوه بر این، آزمایشات DNA بر روی سلول های رحم می توانند سویه های HPV مرتبط با سرطان های دستگاه تناسلی را شناسایی کنند.

از آنجایی که این ویروس زیرگونه‌های متعددی دارد؛ تظاهرات و پیامدهای متفاوتی را نیز می‌تواند ایجاد کند. برخی از انواع این ویروس می‌تواند باعث ایجاد ضایعات زگیل تناسلی شود و البته تعداد زیادی از آنها هم در ظاهر هیچ علامتی ایجاد نمی‌کنند. ضایعات زگیلی ممکن است محدود باشند یا به شکلی وسیع، نواحی تناسلی و اطراف آن را درگیر کند. در این مطلب به شش اشتباه رایج درباره واکسن اچ‌پی‌وی می‌پردازیم:

  • ۱. با توجه به اینکه شایع‌ترین سرطان ناشی از اچ‌پی‌وی، سرطان گردن رحم است؛ تزریق واکسن گارداسیل فقط به خانم‌ها توصیه می‌شود
    • نه، اینطور نیست! اولا اچ‌پی‌وی علاوه بر سرطان‌ گردن رحم می‌تواند زمینه‌ساز شکل‌گیری سرطان‌های دیگری مانند سرطان‌ دهان و زبان و حنجره هم باشد. ثانیا سرایت زگیل تناسلی در تماس‌های جنسی آنقدر سریع و ساده است که توصیه می‌شود با واکسیناسیون هردو جنس، جلوی بروز و شیوع آن هرچه‌زودتر گرفته شود. بنابراین تزریق واکسن گارداسیل هم به خانم‌ها توصیه می‌شود، هم به آقایان.
  • ۲. واکسیناسیون اچ‌پی‌وی بهتر است در سن‌وسالی انجام شود که روابط جنسی فرد شروع شده
    • اگرچه راه اصلی سرایت اچ‌پی‌وی، تماس جنسی است؛ اما مرکز کنترل بیماری‌های آمریکا (CDC) توصیه می‌کند واکسن گارداسیل قبل از شروع روابط جنسی تزریق شود؛ پیش از آنکه فرد در معرض اچ‌پی‌وی قرار بگیرد. این مرکز، سن ایده‌آل برای واکسیناسیون دختران و پسران را ۱۱ تا ۱۲سالگی می‌داند.
  • ۳. تزریق زودهنگام واکسن گارداسیل برای کودکان خطر دارد
    • مرکز کنترل بیماری‌های آمریکا (CDC)، تزریق واکسن را از سن ۹سالگی کاملا بی‌خطر، موثر و ایمن می‌داند و برخلاف نظر کارشناسانی که این کار را باعث بیداری جنسی کودکان می‌داند؛ بر این باور است که پژوهش‌های متعددی این ادعا را رد کرده‌اند.
  • ۴. بعد از ابتلا به زگیل تناسلی، تزریق واکسن دیگر توصیه نمی‌شود
    • اگرچه پس از ابتلا دیگر برای تزریق واکسن دیر شده اما اگر فرد به سویه‌های خطرناک اچ‌پی‌وی مبتلا نشده باشد، باز هم توصیه می‌شود واکسن بزند تا از سویه‌های خطرناک‌تر در امان بماند. با این حال، بهترین حالت اثربخشی واکسن، این است که قبل از ابتلا تزریق شود تا به کلی جلوی بروز بیماری را بگیرد.
  • ۵. تزریق یک دوز واکسن گارداسیل برای پیشگیری از ابتلا به زگیل تناسلی کفایت می‌کند
    • نه، اینطور نیست! اثربخشی مطلوب گارداسیل در شرایطی است که دوز یا دوزهای یادآور نیز تزریق شود. توصیه مرکز کنترل بیماری‌های آمریکا (CDC)، این است که کودکان ۱۱-۱۲ساله دو دوز جداگانه واکسن را در فاصله ۶ماه تزریق کنند و در سنین بالاتر نیز سه دوز جداگانه در فواصل مناسب تزریق شود.
  • ۶. تزریق واکسن گارداسیل بعد از ۲۷سالگی بی‌اثر است
    • تزریق واکسن تا سن ۴۵سالگی همچنان می‌تواند موثر باشد اما در صورتی که از سن ۲۷سالگی عبور کرده باشید، توصیه مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌های آمریکا (CDC) این است که قبل از تزریق واکسن با پزشک خود مشورت کنید تا از اثربخشی آن برای خودتان مطمئن شوید.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار