چاپ کد خبر: 64722
28 مرداد 1400

شکار جبیر با استفاده از سگ گله در منطقه حفاظت شده بهرام گور

689951

دامدار متخلفی که سگ گله خود را به جان حیات وحش انداخته و اقدام به شکار غیر مجاز یک راس جبیر در منطقه حفاظت شده بهرام گور کرده بود دستگیر شد.

به گزارش گروه محیط زیست از شیراز،  مهدی پور رئیس پارک ملی قطرویه گفت: ماموران یگان حفاظت محیط زیست پارک ملی قطرویه طی گشت و کنترل در منطقه حفاظت شده بهرام گور واقع در محلی بنام باغ‌های کهوا، نشانه‌هایی از حمله یک سگ گله به حیات وحش مشاهده کردند.

او بیان کرد: یک نفر دامدار اهل و ساکن قطرویه با استفاده از سگ‌های گله اقدام به شکار یک راس جبیر نر (گونه حمایت شده) کرده و  باتوجه به اینکه عمل ارتکابی دامدار جرم و مستلزم تعقیب کیفری است، مراتب به منظور سیر مراحل قانونی صورت جلسه شده و به مقامات قضایی ارجاع داده می شود.

مهدی پور تصریح کرد: جریمه ضرر و زیان وارده به محیط زیست بابت شکار غیرمجاز یک راس جبیر مبلغ دویست و پنجاه میلیون ریال بوده که فرد متخلف موظف به پرداخت آن است.

رئیس پارک ملی قطرویه ادامه داد: سگ‌های بی صاحب و حتی سگ‌های چوپانان یکی از معضلات و دشمنان اصلی حیات وحش و محیط زیست به شمار می‌روند و گاهی صدمات ناشی از حضور سگ‌ها در طبیعت از شکارچیان حرفه‌ای بیشتر است.

او افزود: سگ‌ها علاوه بر اینکه از طریق شکار مستقیم تعداد حیات وحش را کاهش می‌دهند می توانند بیماری‌های بسیاری را به حیات وحش منتقل کرده و حیات وحش شکننده کشور را از لحاظ بیماری آسیب پذیر کرده که برخی از صاحب نظران معتقدند، سگ‌ها توانسته‌اند به تنهایی حدود ۲۰۰ گونه جانوری موجود در کره زمین را منقرض کنند.

مهدی پور از  طبیعت دوستان درخواست کرد، در صورت مشاهده هرگونه تخلف احتمالی صید و شکار و سایر تخلف‌های محیط زیستی موارد را به شماره‌های ۰۹۱۷۷۸۲۴۲۵۷، ۰۹۱۷۸۳۲۹۸۰۱ و سامانه ۱۵۴۰ اطلاع دهند.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار