چاپ کد خبر: 50459
22 فروردین 1400

شگردهای رایج مأموران قلابی

مامور قلابی

هر چند وقت یک ‌بار خبرهایی از ارتکاب جرائمی نظیر سرقت، اخاذی و… از سوی افرادی که خود را مأمور معرفی می‌کنند منتشر شده و روایتگر مجرمانی است که گاهی با پوشیدن لباس و استفاده از تجهیزات و گاهی نیز صرفا در کلام از شهروندان سوءاستفاده می‌کنند. رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ به تشریح جرم مأمورنماها پرداخته و هشدارهایی را نیز برای تشخیص این افراد به مردم ارائه کرده است.
سردار علیرضا لطفی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره مأمورنماها گفت: تبعات و پیامدهای جرائمی که این افراد مرتکب می‌شوند، از منظر اجتماعی اهمیت زیادی دارد؛ چراکه این قبیل جرائم باعث ایجاد رعب و وحشت در جامعه شده و امنیت عمومی را تهدید می‌کند. به همین دلیل قانون‌گذار مجازات مضاعفی را برای مرتکبان پیش‌بینی کرده است.
رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ به مجازات‌های قانونی برای جعل عنوان مأمور اشاره کرد و گفت: برابر ماده ۵۵۵ قانون مجازات اسلامی «هرکس بدون سمت رسمی یا اذن از طرف دولت، خود را در مشاغل دولتی اعم از کشوری یا لشکری و انتظامی که از نظر قانون مربوط به او نبوده است، دخالت دهد یا معرفی کند، به حبس از شش‌ ماه تا دو سال محکوم خواهد شد و چنانچه برای دخالت یا معرفی خود در مشاغل مزبور، سندی جعل کرده باشد، مجازات جعل را نیز خواهد داشت».
او با تأکید بر اینکه در برخورد با مأمورنمایان مجازات‌های قانونی به تنهایی کافی نیست، اظهار کرد: واقعیت این است که تشدید مجازات هرچند هزینه‌ ارتکاب جرائم را افزایش می‌دهد، اما هرگز کافی نیست. لازم است فرصت ارتکاب به جرم نیز تا حد ممکن محدود شود که این امر با آگاه‌سازی، آموزش و توانمندسازی قربانیان میسر خواهد شد، تا با افزایش آگاهی فرصت ارتکاب جرم از تبهکاران سلب شده و آنان در رسیدن به اهدافشان ناکام شوند.
رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ به تشریح شیوه‌ها و شگردهای مأموران قلابی پرداخت و گفت: مأموران قلابی با آگاهی از نقاط ضعف و تخلفات افراد و بزرگ‌نمایی آنها، وجهی را به ‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم طلب می‌کنند تا به‌اصطلاح از اقدام قانونی علیه قربانیان صرف‌نظر کنند. قربانیان این افراد عمدتا اتباع خارجی غیرمجاز و هم‌وطنانی که سال‌ها خارج از کشور بوده‌اند، کسبه بدون جواز کسب، رانندگان فاقد گواهینامه، رانندگان کامیون و… هستند.
او با بیان اینکه برخی از مأمورنماها، با استفاده از مدارک شناسایی جعلی و با عناوین مختلف مانند مأمور پلیس مبارزه با مواد مخدر، مأمور پلیس امنیت اخلاقی و… به منازل یا خودروی افراد مراجعه و اقدام به اخاذی می‌کنند، گفت: این افراد بعضا با کسب اطلاعات موردنیاز خود در حین صحبت، زمینه را برای ارتکاب جرائمی نظیر سرقت نیز فراهم می‌کنند.
لطفی با بیان اینکه بازرسی بدنی از افراد یا بازرسی خودروی آنان به بهانه‌ حمل مواد مخدر، سلاح یا کالای قاچاق، یکی ‌دیگر از شگردهای این مجرمان محسوب می‌شود، گفت: همچنین گاهی این مأمورنماها در پوشش مأموران اداره آب، برق و… به در منازل مراجعه کرده و درخواست ورود به ساختمان را دارند.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار