چاپ کد خبر: 83554
23 اردیبهشت 1401

شیخ خلیفه بن زاید رئیس کشور امارات درگذشت+بیوگرافی

خلیفهبنزاید

خبرگزاری رسمی امارات (وام)، امروز (جمعه)، اعلام کرد که «خلیفه بن زاید» رئیس این کشور درگذشته است.

خبرگزاری رسمی امارات نوشت: «وزارت امور ریاست به مردم کشور امارات و امت عربی و اسلامی و تمام جهان درگذشت رهبر میهن و حافظ راه کشور، اعلی‌حضرت شیخ خلیفه بن زاید آل نهیان رئیس کشور را تسلیت می‌گوید.»

طبق اعلام وام، خلیفه بن زاید آل نهیان امروز جمعه، سیزدهم ماه می، درگذشته است.

بر اساس این گزارش دولت امارات به این مناسب ۴۰ روز عزای عمومی در سراسر کشور اعلام کرده است

شیخ زاید

به گزارش اول فارس، خلیفه بن زاید آل نهیان “به عربی: خلیفه بن زاید بن سلطان آل نهیان” (متولد ۷ سپتامبر ۱۹۴۸) پادشاه امارات و حاکم ابوظبی است.

او فرزند زاید بن سلطان آل نهیان می‌باشد که در سال ۲۰۰۴ و پس از درگذشت پدرش رئیس امارات و حاکم ابوظبی شد.

وی در ژانویه ۲۰۱۴ دچار سکته مغزی شد و پس از انجام عمل اضطراری بر روی وی تاکنون از انظار عمومی پنهان شده بود ولی پس از سه سال در سال ۲۰۱۷ در رسانه‌ها حاضر شد.مادر وی ، حصه بنت محمد ، در ۲۸ ژانویه ۲۰۱۸ درگذشت. وی اولین همسر شیخ زاید ، امیر سابق امارات متحده عربی بود. اما او در تاریخ ۱۳ مه ۲۰۲۲ درگذشت.

download 1

خلیفه بن زاید بن سلطان آل نهیان در تاریخ ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ درگذشت .


امارات متحدهٔ عربی (به عربی: الإمارات العربیّه المتّحده)، (مخفف انگلیسی: UAE) یا کوتاه‌شده: امارات یک پادشاهی مطلقهٔ فدرال در جنوب‌غربی قارهٔ آسیا و در شرق شبه‌جزیرهٔ عربستان، در منطقه خاورمیانه است که از جنوب و غرب با عربستان سعودی، از شرق با عمان و از شمال با خلیج فارس همسایه است.

امارات متحدهٔ عربی یک همبستگی از هفت شیخ‌نشین کوچک به نام‌های ابوظبی (پایتخت)، دبی، شارجه، عجمان، فجیره، رأس‌الخیمه و ام‌القوین است که پس از استقلال از بریتانیا در ۲ دسامبر ۱۹۷۱ شکل گرفت. این روز را با نام روز ملی امارات جشن می‌گیرند.

هر یک از این ۷ امیرنشین از استقلال فراوانی برخوردارند، اما یک امیر موروثی به عنوان حاکم کشور ایفای وظیفه می‌کند و شورای عالی حکام که متشکل از هفت امیر است، رئیس دولت و کابینه را انتخاب می‌کند. در حال حاضر امیر و رئیس دولت امارات شیخ خلیفه بن زاید آل نهیان است.

جمعیت امارات در سال ۲۰۱۳ میلادی ۹/۲ میلیون نفر بوده و از این تعداد ۱/۴ میلیون نفر اهل امارات و ۷/۸ میلیون نفر افراد خارجی هستند. فقط ۳۸ درصد اهالی این کشور اصلیت اماراتی دارند و حدود ۴۵ درصد از اعراب دیگر کشورهای عربی هستند. دیگران نیز بیشتر از ایرانیان، اروپاییان، چینی‌ها و پاکستانی‌ها هستند.

uae flag waving

زبان رسمی این کشور عربی است و انگلیسی، چینی، اردو و هندی نیز کاربرد بسیاری دارد. دین رسمی این کشور، اسلام است که نزدیک به ۹۶٪ مردم آن را شامل می‌شود. رشد جمعیت آن ۳٫۰۵ درصد است و با بیش از ۱۶ مهاجر در سال به ازای هر هزار نفر جمعیت پنجمین کشور مهاجرپذیر جهان است. جمعیت این کشور در سال ۲۰۲۰ حدود ۹/۸ میلیون نفر تخمین زده می‌شود.

تولید ناخالص سرانهٔ این کشور، در حد ثروتمندترین کشورهای اروپای غربی است.

اقتصاد این کشور با ساختاری شفاف و امن، پذیرای بخش بزرگی از شرکت‌ها و منابع بین‌المللی است. واحد پول آن نیز درهم است. نفت خام این کشور در سال ۲۰۰۹ میلادی، نزدیک به ۲٫۳۹۵ میلیون بشکه در روز بوده که امارات را چهارمین صادرکنندهٔ نفت دنیا می‌ساخت.

سرانه تولید ناخالص داخلی کشور در سال ۲۰۱۱ بر اساس قدرت خرید حدود ۴۸٬۵۰۰ دلار بوده که آن را در رتبهٔ یازدهم جهان قرار می‌دهد. پیشرفت‌های این کشور در زمینهٔ دانش و فناوری قابل توجه بوده‌است.

امارات، نخستین کشور عرب است که فضاپیمایی را به مریخ فرستاده‌است. تمام اینها، باعث شده‌است که امارات به عنوان یک قدرت منطقه‌ای ظهور کند.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

اسی شنبه , ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲:۵۸

خدا رحمتش کنه مردم کشورش خوشبخت کرد

آخرین اخبار