چاپ کد خبر: 36077
13 مهر 1399

شیراز آماده الحاق صدرا و ایجاد شیراز بزرگ

هتل های 5 ستاره شیراز؛ اقامتی مجلل در شهر ادب ایران - کجارو

عضو هیات رییسه شورای شهر شیراز گفت: الحاق صدرا به شیراز می‌تواند راهکار موثری در کاهش آسیب‌های منطقه‌ای باشد و نقاط قوتی را به همراه خود داشته باشد.

باشگاه خبرنگاران: سعید نظری عضو شورای شهر شیراز با تاکید بر اینکه پیشنهاد الحاق شهر صدرا به کلان‌شهر شیراز با بررسی نقاط ضعف و قوت آن قابل تأمل و بررسی است، گفت: باید با جمع‌بندی مزایا و البته آسیب‌های الحاق شهر صدرا به شیراز، تصمیم کارشناسی و جدی گرفته شود.

او افزود: همچنان که از طریق رسانه‌های جمعی همگان با خبر شدیم، حوزه مدیریت شهری شهر صدرا چند ماهی‌ست در تب و تاب برخی چالش‌ها می‌سوزد و اخیرا اعضای شورای اسلامی این شهر با انتشار نامه‌ای مشترک طرح پیشنهاد الحاق شهر صدرا به کلان‌شهر شیراز را مطرح کردند.

نظری ادامه داد: این پیشنهاد با توجه به سکونت جمعیت قابل توجهی از شهروندان در شهر صدرا که مناسبات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی خود را روزانه در کلان‌شهر شیراز دنبال می‌کنند، قابل تأمل است.

او بیان کرد: هرچند شهر صدرا در قالب طرح توسعه شهر‌های جدید ایجاد شد، اما به نظر می‌رسد مطالعات جامعی در حوزه تأمین زیرساخت‌های شهری برای اسکان چند صد هزار نفر در این منطقه در دهه ۷۰ صورت نگرفته و یا اگر مطالعاتی هم انجام شده، این مطالعه فاقد قابلیت‌های آینده‌پژوهی بوده و یا در عملیات عمرانی به آن بی‌توجهی شده است.

عضو شورای شهر شیراز افزود: شهر صدرا با وجود قریب به ۱۳۰ هزار نفر شهروند با مشکلات و چالش‌های متعددی روبرو است و آسیب‌های متعدد اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی این شهر را هدف گرفته است که البته کلان شهر شیراز نمی‌تواند از این آسیب‌ها در امان باشد؛ بنابراین به رغم آنکه پیشنهاد اعضای شورای اسلامی شهر صدرا مبنی بر الحاق صدرا به شیراز در نگاه اول شتابزده و متاثر از حوادث اخیر در حوزه مدیریت شهری این شهر به نظر می‌رسد، اما این پیشنهاد قابل تامل و مطالعه است.

نظری تصریح کرد: هرچند با پذیرش الحاق صدرا به شیراز، بروز برخی آسیب‌ها در حوزه مدیریت شهری شیراز دور از ذهن نیست، اما با این الحاق می‌توان «شیراز بزرگ» را تصویر کرد که باز هم با این اقدام قلب و مغز متفکر تحولات حاکم بر محدوده شیراز بزرگ، شهر شیراز است و روابط متقابل نهاد‌های اجتماعی و اقتصادی در بستر ساختار‌های محیطی اشکال خاصی از روابط و الگو‌های فعالیتی، سکونتی و سازمان فضایی را به وجود می‌آورد.

عضو شورای شهر شیراز اظهار کرد: در سازمان فضایی شیراز بزرگ شامل (شیراز، دوکوهک، صدرا و …)، صدرا از مهمترین شهر‌های موثر در این ساختار فضایی خواهد بود. وجود مراکز مهم آموزش عالی، مراکز درمانی و مجتمع‌های گردشگری و باغ شهر‌ها در پیرامون شهر صدرا از مهمترین عواملی هستند که سبب ایجاد رابطه و تعامل میان شهر شیراز و شهر صدرا می‌شوند و شیراز بزرگ را رقم خواهند زد.

او عنوان کرد: الحاق صدرا به شیراز از دیدگاه‌های شاخص شهرسازی از جمله دیدگاه نومنطقه‌گرایی قابل بررسی است. خروج روزانه صد‌ها شهروند صدرایی به مقصد شیراز با هدف کسب و کار و یا تأمین نیاز‌های روزانه و سیر بازگشت عصرانه شهروندان به سمت صدرا حاکی از تنیده شدن منافع جمعیت دو شهر در همدیگر است.

نظری گفت: باید اذعان کنم ضعف مدیریت شهری و نبود ساختار اداری، عملیاتی و نظارتی در شهر صدرا باعث بروز چالش‌ها و آسیب‌های گسترده در حوزه‌های مختلف و هدر رفت منابع موجود این منطقه شده است.

سخنگوی شورای شهر شیراز ادامه داد: فقدان ساختار متمرکز تصمیم‌گیری با وجود سازمان عمران و شهرداری صدرا بر عدم شفافیت در تخصیص منابع و منافع در این شهر سایه انداخته است و از طرفی بدلیل سکونت بسیاری از شهروندان شاغل شیرازی در شهر صدرا، شهرداری شیراز به ناچار مجبور است بخشی از خدمات و منابع خود را تا دروازه‌های صدرا بگستراند که احداث چپ‌گرد و یا توسعه خطوط حمل و نقل ریلی و اتوبوسی و تحمیل و تحمل ترافیک سنگین در بلوار‌های حسابی و میرزای شیرازی نمونه‌ای از این اقدامات است.

او بیان کرد: همچنین برنامه‌ریزی در حوزه حفاظت از محیط زیست شهر شیراز به دلیل نبود مدیریت یکپارچه با مشکلاتی روبرو کرده که تخلیه برخی از فاضلاب‌های خانگی شهر صدرا در رودخانه خشک نمونه بارزی از آن است؛ بنابراین الحاق صدرا به شیراز می‌تواند راهکار موثری در کاهش آسیب‌های منطقه‌ای باشد و نقاط قوتی را به همراه خود داشته باشد.

گفتنی است در یکصد و پنجاه و سومین جلسه علنی شورای شهر شیراز، بیست و یکم اسفندماه با عنوان روز پاکبان معرفی شد. همچنین لایحه دوفوریتی شهرداری شیراز در خصوص تصویب تصمیم کمیسیون مزایده عمومی فروش مجتمع ورزشی- تفریحی قدوسی غربی بررسی و با رای موافق اعضا به تصویب رسید.

در ادامه نامه فرمانداری شیراز در خصوص ایراد وارده به مصوبه نامگذاری روزی به عنوان روز پاکبان بررسی و با کسب آرا لازم به تصویب رسید؛ بر این اساس شهرداری شیراز مکلف شد در روز بیست و یکم اسفندماه هر سال طی مراسمی به نحو شایسته از زحمات پاکبانان تجلیل و تقدیر به عمل آورد.

در بررسی طرح کمیسیون نامگذاری معابر و اماکن عمومی شهر شیراز درباره بند یک تصمیم کمیسیون با نامگذاری کوچه ۶/۱۷ خیابان ستارخان به نام «شهید رحیم نجف زاده» موافقت شد.

در بررسی بند ۲ طرح نامگذاری پارک کوهستانی ۷ هکتاری واقع در بلوار نصر انتهای کوچه ۲۸ به نام «ابن مقله خوشنویس» با نامگذاری این پارک به نام «خوشنویسان» موافقت شد.

بر این اساس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری شیراز مکلف شد این پارک را با توجه به سوابق تاریخی شیراز در توسعه هنر خوشنویسی و قرآن نویسی متناسب با شاهکار‌های این هنر اصیل ایرانی باز طراحی کرده و تندیس، سردیس، المان‌ها و نماد‌های با مضمون خوشنویسی و خوشنویسان برجسته شیراز در آن اجرا و نصب کند. همچنین پلاک‌های حاوی شرح معرفی بزرگان خوشنویسی شیراز نیز ذیل تندیس یا سردیس وی نصب شود.

در بررسی مصوبات دیگر کمیسیون نامگذاری معابر و اماکن عمومی شهر شیراز با نامگذاری خیابان ۳۵ متری واقع در بلوار طلائیه حدفاصل خیابان شهید رضایی و بلوار نارنج به نام «کارشناسان» و تغییر نام خیابان محله قدیمی احمد آباد صغاد به نام «شهدای احمدآباد صغاد» موافقت شد.

همچنین شهرداری مکلف شد تابلو معرفی این محل را در ورودی خیابان شهید ارزاقی نصب کند.

نامگذاری فضای شهری خیابان بابا کوهی به نام «بابا کوهی»، نامگذاری بوستان واقع در ورودی شهرک زیبا شهر به نام بوستان «خورشید کلاه»، نامگذاری بوستان واقع در کوچه ۳ خیابان کسری به نام «بوستان جنگلی»، فضاسازی مقابل مدرسه رازی واقع در خیابان شهید معزی به نام «پروفسور جواد بهبودیان» از مصوبات این جلسه بود.

همچنین با نامگذاری منظر کوهستانی بلوار جمهوری به نام «کوه صبوی»، بوستان واقع در بلوار نصر پشت خبرگذاری ایرنا به نام بوستان «رسانه»، پیست دوچرخه سواری کوه نور به نام پیست دوچرخه سواری «گلبار»، پیست دوچرخه سواری منطقه ۱۱ شهرداری به نام پیست دوچرخه سواری «پرتوآذر» و تغییر نام خیابان امید نوروزی به خیابان «امید» موافقت شد.

همچنین طرح کمیسیون تلفیق در خصوص اصلاح مصوبه رویکرد‌های شورای پنجم نیز در این جلسه بررسی و به تصویب اعضا رسید.

به کانال اول فارس در واتساپ بپیوندید

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار