چاپ کد خبر: 46183
5 اسفند 1399

شیوع مجدد و مرگبار کرونا در استان فارس/جزئیات دورکاری کارکنان و محدودیت های مسافرتی

اوج گیری کرونا در استان فارس

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز از تایید انستیتو پاستور ایران مبنی بر شناسایی سه مورد مبتلا به ویروس جهش یافته کرونای انگلیسی در فارس خبر داد.

به گزارش اول فارس ، دکتر مهرزاد لطفی بعد از ظهر سه شنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به دریافت گزارشی مبنی بر مشاهده سه بیمار مشکوک به ابتلاء به ویروس جهش یافته کرونای انگلیسی در یکی از مراکز درمانی شیراز در روزهای گذشته، گفت: پس از انجام نمونه برداری تشخیصی از موارد مشکوک و تأیید اولیه، نمونه‌ها برای تأیید نهایی به انستیتو پاستور ایران رسال شده است که امروز، ابتلای این افراد به کرونای انگلیسی، به تأیید رسید.

او تنها راه مقابله با کرونا ویروس و نوع جهش یافته انگلیسی را پایبندی به رعایت دستورات بهداشتی عنوان کرد و هشدار داد: میزان سرایت و بیماری زایی ویروس جهش یافته کرونای انگلیسی بالاتر از ویروس شایع قبلی است و تمامی گروه‌های سنی جامعه نیز در معرض خطر ابتلاء به این بیماری هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز بر آمادگی کامل بیمارستان‌های استان برای مقابله با کرونا ویروس جهش یافته خبر داد و افزود: شهروندان باید در این بحران خطرناک بیش از پیش با مجموعه سلامت استان همکاری داشته باشند تا بتوانیم این پاندمی بزرگ را پشت سر بگذاریم.

مدیر روابط عمومی علوم پزشکی شیراز گفت: طی ۲۴ ساعت گذشته ۹ نفر از مبتلایان به کرونا در استان فارس جان باختند و ۸۵ نفر نیز در «آی سی یو» هستند

گزارس اول فارس حاکیست  دکتر روح الله حسینی بعد از ظهر سه شنبه با حضور در استودیو سلامت فارس در جمع خبرنگاران با اعلام آخرین آمارهای مربوط به کرونا ویروس در استان فارس گفت: از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون، ۶۳۲ هزار و ۴۳۹ تست تشخیصی مولکولی در آزمایشگاه‌های استان تهیه شده که با بررسی نمونه‌های انجام شده، ۱۷۴ هزار و ۲۱۸ بیمار مثبت قطعی شناسایی شده است؛ همچنین از ابتدای آغاز طرح شهید حاج قاسم سلیمانی تاکنون، ۳۱ هزار و ۱۵۷ مورد تست سریع کووید ۱۹ انجام شده که از این تعداد دو هزار و ۶۷۶ بیمار مثبت شناسایی شده است و در مجموع از ابتدا تاکنون، ۱۷۶ هزار و ۸۹۴ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در استان فارس شناسایی شده است.

وی مجموع بیماران مثبت و مشکوک دارای علائم که هم اکنون در بیمارستان‌های استان بستری هستند را نیز ۵۱۳ نفر اعلام کرد و افزود: متأسفانه از این تعداد، ۸۵ بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی، در بخش‌های ICU، مراقبت‌های ویژه درمانی دریافت می‌کنند.

او در ادامه با اعلام جان باختن ۹ هم استانی دیگر در اثر این بیماری طی روز گذشته تاکنون، مجموع جان باختگان ناشی از کووید ۱۹ از ابتدای شیوع بیماری تا کنون را سه هزار و ۲۳۳ اعلام کرد.

مدیر روابط عمومی دانشگاه همچنین از بهبودی ۱۶۸ هزار و ۷۷۱ نفر از ابتدا تاکنون خبر داد که از بیمارستان‌ها ترخیص شده و یا از ایزوله خانگی خارج شده‌اند.

او با اشاره به اینکه سال گذشته در چنین روزی، نخستین مورد مثبت در استان فارس شناسایی و اعلام شد، گفت: در ابتدا به نظر می‌رسید با اعمال محدودیت‌های دو سه هفته‌ای و گرم شدن هوا، دوران کرونا ویروس به سر برسد و روزهای سخت تمام شود، اما اکنون با گذشت یک سال از این بحران، نه تنها روزهای سخت به پایان نرسیده، بلکه بحران‌های جدید و گونه‌های جدید ویروس، مانند «کرونای انگلیسی» نیز افزوده شده است.

دکتر حسینی با بیان اینکه روزهای سختی را پشت سر گذاشته‌ایم، اما امید برای داشتن روزهای بهتر وجود دارد، تاکید کرد: برای اینکه روزهای بهتری پیش رو داشته باشیم، به دو عامل همدلی و همراهی عمومی و رعایت نکات بهداشتی نیاز داریم.

جانشین استاندار فارس در ستاد استانی مقابله با کرونا گفت: دستگاه‌های اجرایی مکلف اند با توجه به نوع رنگ بندی هر شهرستان نسبت به اجرای دورکاری کارمندان اقدام کنند.

%DA%A9%D8%B1%D9%88%D9%86%D8%A7 %D8%AF%D8%B1 %D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86 %D9%81%D8%A7%D8%B1%D8%B3 new

بر اساس این گزارش  عبدالرضا قاسم‌پور با اعلام این مطلب بیان کرد : طی دو هفته اخیر به دلیل شلوغی شهرها و کاهش حساسیت شهروندان نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی، خصوصا استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی، شاهد افزایش آمار مراجعه سرپایی، به ویژه در شهرستان‌های جنوبی فارس بوده‌ایم.

معاون استاندار فارس گفت:  در راستای اجرای دورکاری کارمندان دستگاه‌های اجرایی نامه مربوطه طی چندین ماه قبل ارسال شده است و این دستگاه‌ها مکلف هستند با توجه به نوع رنگ بندی هر شهرستان در خصوص کرونا نسبت به اجرای مقررات دورکاری اقدام کنند.

وی افزود: تنها ۶ دستگاه اجرایی نسبت به اجرای صحیح مقررات قانون دورکاری اقدام نکرده بودند که پس از بازرسی‌های صورت گرفته نسبت به برخورد با این دستگاه‌ها از طریق اداره کل بازرسی اقدام شد.

او با اشاره به اینکه افزایش آمار بیماران مبتلا به کرونای نیازمند بستری در مراکز درمانی فارس، عمدتا مربوط به شهرستان‌های جنوبی این استان بوده است، گفت: موارد مشکوکی از کرونای انگلیسی در فارس مشاهده شده است و با توجه به تداوم شلوغی شهرها که عمدتا به دلیل نزدیک شدن به نوروز شاهد آن هستیم، امکان ورود فارس به یک پیک خطرناک وجود دارد.

جانشین استاندار فارس در ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا با بیان اینکه اکنون جنوب استان با تغییر رنگ‌بندی از زرد به نارنجی مواجه شده است، از تداوم روند افزایشی با شیبی ملایم در این مناطق که هم مرز استان‌های جنوبی است، خبرداد.

عبدالرضا قاسم‌پور عنوان کرد: طی روزهای اخیر برخی شهرستان‌های جنوبی استان که آبی و زرد بودند به نارنجی تغییر وضعیت پیدا کردند و با توجه به افزایش آمار بستری‌ در آنها احتمال حرکت به سمت وضعیت قرمز هم دور از انتظار نیست.

معاون استانداری فارس خاطرنشان کرد:: اکنون شهرستان‌های لامرد، مهر، لارستان، خنج، اوز، گراش، پاسارگاد، بختگان و نی‌ریز در وضعیت نارنجی بیماری کرونا قرار دارند.

عبدالرضا قاسم‌پور همچنین گفت: به دلیل شیوع کرونای انگلیسی در برخی نقاط کشور و براساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، مراسم اعتکاف امسال در هیچ نقطه‌ای از کشور برگزار نمی‌شود و فارس نیز در این رابطه مستثنی نیست.

معاون استانداری و جانشین استاندار در ستاد مدیریت کرونای فارس تاکید کرد در صورت رعایت نشدن دقیق کل بندهای پروتکل‌های بهداشتی، به ناچار محدودیت‌هایی در بخش‌های مختلف اعمال خواهد شد که مجموع آنها به ضرر مردم خواهد بود.

سفر نوروزی مدیریت شده و هوشمند

معاون استاندار فارس گفت: سفرهای نوروزی در سطح کشور امسال مدیریت شده و هوشمند خواهند بود این در حالی است که سفر به استان‌های که دارای وضعیت قرمز و نارنجی شیوع کرونا هستند ممنوع است.

قاسم پور تاکید کرد: بر اساس آخرین طبقه بندی و رنگ بندی در استان فارس شاهد ۱۱ شهرستان با وضعیت آبی، ۱۶ شهرستان دارای وضعیت زرد و نه شهرستان دارای وضعیت نارنجی هستیم این در حالی است که شهرستان شیراز همچنان دارای وضعیت زرد شیوع کروناست.

وی ادامه داد: این احتمال وجود دارد که رنگ بندی درصد استان فارس نیز تغییر کرده زیرا میزان تردد مردم در سطح شهر و مراکز خرید افزایش یافته البته استان‌های همجوار با استان فارس نیز وضعیتی به مراتب بدتر از فارس دارند.

شیوه نامه سفر نوروزی به استان فارس

جانشین استاندار فارس در ستاد استانی مقابله با کرونا در خصوص شیوه نامه سفرهای نوروزی نیز تاکید کرد: بر اساس مصوبات صورت گرفته در سطح ملی افرادی که کرونا مثبت هستند نمی‌توانند به هیچیک از نقاط کشور سفر کنند این در حالی است که اگر این افراد بخواهند از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند اجازه سفرهای بین شهری به این افراد داده نمی‌شود.

وی افزود: مبتلایان به کرونا اگر بخواهند با خودروی شخصی نیز به مناطق مختلف کشور سفر کنند از طریق کد ملی نسبت به بررسی وضعیت آنان اقدام خواهد شد و جرایم قانونی برای خودروهایی که حامل افراد کرونا مثبت باشند در نظر گرفته می‌شود.

او یادآور شد: مسافران نوروزی در شهرستان‌هایی که دارای وضعیت زرد شیوع کرونا نیز باید پیش از ورود به شهرها جایگاه استقرار خود را مشخص کند زیرا مدارس اجازه ارائه اتفاق به مسافران را ندارند و مهمانسراها نیز نمی‌توانند به افراد خدمات ارائه دهند البته ایجاد چادر در سطح پارک شهرها نیز ممنوع است.

به گفته استاندار فارس افرادی که مبتلا به کرونا نباشند تنها می‌توانند در مکان‌های مجاز نظیر هتل‌ها اسکان یابند.

جانشین استاندار فارس در ستاد مدیریت بیماری کرونا تاکید کرد با توجه به شیوع کرونا در سطح کشور لذا از هموطنان توصیه می‌شود از سفرهای نوروزی اجتناب کنند زیرا این سفرها می‌تواند عاملی برای افزایش شیوع و هم گیری کرونا باشد.

عضو گروه واتساپ اول فارس شوید

%D9%88%D8%A7%D8%AA%D8%B3%D8%A7%D9%BE %D8%A7%D8%B5%D9%84

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

ن.کاظمی چهارشنبه , ۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۰:۴۲

خداقوت به کادر درمان وخداوند همه بیماران راشفای خیر وبه همه ماها هم رحم نماید

آخرین اخبار