چاپ کد خبر: 51498
2 اردیبهشت 1400

شیوه جدیدی که میزان ابتلا به انواع سرطان را به ۱۰ درصد می‌رساند

سرطان خون

به گزارش گروه سلامت اول فارس به نقل از مدیکال اکسپرس، میزان بقای بیماران سرطانی می‌تواند در طی متاستاز، گسترش سلول‌های سرطانی و ایجاد تومور‌های ثانویه، به ١٠ درصد یا کمتر کاهش یابد؛ بنابراین بسیار مهم است که سرطان قبل از وقوع متاستاز یا حداقل در مراحل اولیه، شناسایی و درمان شود. برای انتشار سرطان، سلول‌های پیام رسان معروف به سلول‌های تومور در گردش یا CTC، از تومور اصلی جدا شده و از طریق جریان خون جریان می‌یابند و رشد ثانویه ایجاد می‌کنند.

تیمی از محققان یک سیستم میکروسیالی جدید ایجاد کرده‌اند که به طور موثر از هم جدا می‌شود. خوشه‌های CTC از نمونه‌های خون بیماران سرطانی برای تجزیه و تحلیل آسان‌تر  استفاده می‌کند.

در مطالعه جدیدی تحت عنوان کاوشگر میکروسیالی استخوان شاه ماهی برای جذب چندگانه سلول‌های تومور در گردش پروستات، محققان روند ایجاد ابزار HB-MFP را ارائه می‌دهند که از انواع مختلف مولکول‌های زیست شناختی برای شناسایی و جداسازی سلول‌ها از نمونه‌های خون استفاده می‌کند. HB-MFP بدون درگیر کردن مفهوم کانال‌های بسته، در یک پیکربندی باز کار می‌کند که با استفاده از ریز سیالات کلاسیک چندین چالش فنی را از بین می‌برد، در نتیجه HB-MFP متحرک است و از بستر جذب کننده‌ای که با گیرنده‌های مختلف تزئین شده است، اسکن می‌کند.

در یک میلی لیتر از نمونه خون بیمار، فقط چند CTC در میلیارد‌ها گلبول قرمز و سفید خون سالم وجود دارد. با استفاده از نمونه‌های خون سرطان پروستات، HB-MFP به طور موثری CTC‌ها را با شمارش‌های مختلف از ۶ CTC / میلی لیتر (بیماران سرطانی موضعی) تا ۲۸۰ CTC / ml (بیماران سرطانی متاستاتیک) جدا کرد. علاوه بر این خوشه‌های CTC به اندازه یک گروه ۵۰ سلولی با موفقیت دستگیر شدند.

ایوب گلیا نویسنده اول این مقاله می‌گوید تجزیه و تحلیل تعداد، سطح بیان آنتی ژن و اندازه CTC‌های گرفته شده به طور بالقوه نویدبخش خوبی برای خدمت به عنوان ابزاری تشخیصی و پیش آگهی برای سرطان پروستات است.

معاینات فیزیکی و اندازه‌گیری سطح سرمی آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA) دو استاندارد برای تشخیص زودهنگام سرطان پروستات هستند، با این حال این روش‌ها نادرست و تهاجمی نشان داده شده است. رویکرد‌های بیوپسی مایع، ابزاری برای تشخیص با استفاده از نمونه‌های خون به حجم کم نمونه نیاز دارد و از دقت بالایی برخوردار است بنابراین با هزینه کمتری به حساسیت بیشتری دست می‌یابد و راه را برای نمونه برداری مایع با کارآیی بیشتر پیش می‌برد همچنین  می‌تواند با سفارشی سازی جزئی در انواع دیگر سرطان‌ها مانند سرطان سینه و ریه سازگار شود.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار