چاپ کد خبر: 100602
6 دی 1401

طرز تهیه باسترما پلو ، غذای بسیار خوشمزه  و مجلسی اهالی آذربایجان

طرز تهیه ته‌چین مجلسی آذربایجانی 2

باسترما پلو (باسدیرما پلو)، غذای بسیار خوشمزه  و مجلسی اهالی آذربایجان شرقی‌ است. این غذای محلی با گوشت اردک محلی مزه دار شده، مرغ، گوشت قرمز و به‌خصوص گوشت گردن یا ماهیچه گوسفند تهیه می‌شود.

به گزارش اول فارس ، باسترما پلو (باسدیرما پلو)، غذای بسیار خوشمزه  و مجلسی اهالی آذربایجان شرقی‌ است و طبخ آن در اردبیل و آستارا از گذشته های دور به یادگار مانده است.

این غذای مجلسی  شباهت زیادی به  ته‌چین دارد. از آنجا که مواد گوشتی لای برنج قرار می‌گیرد و دیده نمی‌شود، به آن باسترما (پنهان شده ) می‌گویند. این غذای محلی با گوشت اردک محلی مزه دار شده، مرغ، گوشت قرمز و به‌خصوص گوشت گردن یا ماهیچه گوسفند تهیه می‌شود.

طرز تهیه ته‌چین مجلسی آذربایجانی 3

مواد اولیه

برنج ۳ پیمانه

گوشت گردن گوسفندی یا مرغ به مقدار لازم

پیاز ۳ عدد

گردو پودر شده ۱ لیوان

رب انار ترش ۱ ق غذا خوری

رب ازگیل ۱ ق غذا خوری

رب آلوچه ۱ ق غذا خوری

آلو خورشتی ۱۰ عدد

کره ۱۵ گرم

دانه ی انار ترش به مقدار لازم

طرز تهیه ته‌چین مجلسی آذربایجانی 2 1

طرز تهیه

مرحله اول

ابتدا گوشت گوسفند یا مرغ را خوب شسته سپس تمام رب های گفته شده در دستور را با هم مخلوط کرده به همراه نمک و فلفل سیاه به گوشت زده و خوب ماساژ دهید. سپس پیاز حلقه شده را روی گوشت بگذارید و برای چند ساعت ( بهتر است از شب تا صبح ) استراحت دهید تا بوی زهم آن از بین برود.

مرحله دوم

داخل قابلمه نسبتا بزرگ (با توجه به اندازه و سایز مرغ یا اردک) آب ریخته تا به جوش بیاد. سپس پیاز را چند قاچ کرده به همراه کره و گوشت اضافه کنید و زمان دهید تا گوشت خوب پخته شود و در حین پخت از روی آب داخل قابلمه با قاشق روی گوشت مرغ یا اردک بریزید.

مرحله سوم

پیاز دیگر گفته شده در دستور را رنده ریز زده و داخل تابه ای که روغن نریخته اید کمی تفت بدهید تا آب پیاز کشیده شود. سپس کمی روغن ریخته و گردو را اضافه می کنیم .حالا چند عدد آلو به همراه دانه های انار را اضافه می کنیم. محصول حاصل که به آن لونگی گفته می شود را داخل شکم اردک یا مرغ ریخته و کنار می گذاریم.

مرحله چهارم

برنج را از قبل با مقداری نمک خیس کرده سپس روی حرارت گذاشته تا به جوش بیاد .وقتی کمی نرم شد آبکش کنید و کف قابلمه ته دیگ مورد نظر را بگذارید. سپس یک لایه از برنج ریخته و کمی زعفران ریخته و با برنج مخلوط و با کفگیر منسجم می کنیم و گوشت پخته شده را روی برنج قرار می دهیم.حالا باقی برنج را ریخته و باسترما پلو را دم می گذاریم و در انتهای پخت کمی کره روی برنج ریخته و در دیس مورد نظر برگردانید.نوش جان.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

پیشه گر جمعه , ۱۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۴

از خنده روده بر شدم.
کاش از یه آذربایجانی میپرسیدید باستروما چیه بعد افاضات می‌کردید.

این کار شما دزدی فرهنگی است و در خارج از کشور پیگرد قانونی داره و جرم محسوب میشه.
مجبورید چیزی بلد نیستید حتما یه چیزی بزارید!!!!!!
اصلا توی آذربایجان رب ازگیل پیدا میشه؟؟؟
اصلا توی شهرهای آذربایجان بگو لونگی ببین میدونند چیه؟؟؟؟
بورانی پلو .لونگی .چغرتمه بادمجان .ووو …غذاهای اصیل تالش و منطقه آستاراست.
جهت اطلاعتون آستارا هم ربطی به آذربایجان نداره!!@

آخرین اخبار