چاپ کد خبر: 42951
26 دی 1399

طرز تهیه لوبیا پلو مخصوص با گوشت قلقلی

آموزش آشپزی: لوبیا پلو با گوشت قلقلی یکی از غذاهای خوشمزه و سنتی ایرانی است که با دستورهای متنوعی تهیه می شود. این دستور با لوبیا پلو معمولی تفاوت چندانی ندارد، فقط در این دستور به جای گوشت چرخ کرده معمولی از کوفته های قلقلی منسجم استفاده می شود که باعث خوشمزه تر شدن و مجلسی تر شدن این غذا می شود.

در صورت که بخواهیم لوبیا پلو را به صورت مخصوص و مجلسی برای مجالس و مهمانی های خود درست کنیمف بهتر است از این روش استفاده کنیم. اگر منع مصرف گوشت قرمز دارید می توانید کوفته قلقلی ها را با گوشت مرغ نیز درست کنید، 

لوبیا پلو یا گوشت قلقلی

طرز تهیه لوبیا پلو با گوشت تکه ای
لوبیا پلو با گوشت تکه ای یکی از انواع غذاهای خوشمزه و پر طرفدار ایرانی است که با دستورهای متنوعی تهیه می شود
 
مواد لازم برای ۴ نفر
لوبیا سبز—————– ۳ پیمانه
برنج        —————–۴ پیمانه
گوشت چرخ کرده—————–۴۰۰ گرم
پیاز—————–۲ عدد متوسط
زعفران دم کرده—————– ½ فنجان
نمک و فلفل سیاه—————–به مقدار کافی
زردچوبه و روغن—————–به مقدار کافی

دستور پخت لوبیا پلو با گوشت قلقلی
  
مرحله اول
برای تهیه لوبیا پلوی مجلسی با گوشت قلقلی ابتدا برنج را نسبت به نوع آن بین ۳۰ دقیقه تا ۳ ساعت با آب ولرم و ۱ قاشق چایخوری نرم می خیسانیم. در ادامه یکی از پیازها را با رنده ریز رنده می کنیم و آبش را می گیریم.

  مرحله دوم
در این مرحله پیاز رنده شده را به همراه گوشت چرخ کرده و مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه داخل یک کاسه مناسب می ریزیم و به خوبی ورز می دهیم تا مواد یکدست شوند، در صورتی  که مایه گوشت شل بود کمی آرد نخودچی اضافه می کنیم.

  مرحله سوم
در این مرحله یک تابه مناسب روی حرارت قرار می دهیم و کمی روغن اضافه می کنیم. پس از اینکه روغن به خوبی داغ شد، به اندازه یک گردوی کوچک از مایه گوشت بر می داریم و انرا به صورت گرد شکل می دهیم.

  مرحله چهارم
تمام مایه گوشت چرخ کرده را به این صورت آماده می کنیم، سپس درون روغن می اندازیم و به طور کامل سرخ می کنیم. پس از اینکه گوشت های قلقلی را به طور کامل سرخ کردیم، انها را از تابه خارج کرده و کنار می گذاریم.

 مرحله پنجم
در این مرحله لوبیا سبز را به صورت یکدست و یک اندازه خرد می کنیم، سپس یک قابلمه آب روی حرارت قرار می دهیم و اجازه می دهیم آب جوش بیاید. در ادامه لوبیا سبز خرد شده را درون آب جوش می ریزیم و ۵ دقیقه زمان می دهیم. 
مرحله ششم
پس از گذشت ۵ دقیقه لوبیا سبز را آبکشی می کنیم و کنار می گذاریم. در ادامه یک تابه مناسب روی حرارت قرار می دهیم، سپس پیاز باقیمانده را به صورت نگینی ریز خرد می کنیم و به همراه کمی روغن به تابه اضافه می کنیم.طرز تهیه لوبیا پلو با لوبیا چشم بلبلی
لوبیا پلو با لوبیا چشم بلبلی یکی از انواع غذاهای خوشمزه و سنتی ایرانی است که با دستورهای متنوعی تهیه می شود
 
مرحله هفتم
پس از اینکه پیاز سبک شد، مقداری زردچوبه و فلفل سیاه به پیاز اضافه می کنیم و کمی تفت می دهیم تا پیاز و ادویه ها با هم یکدست شوند. در ادامه رب گوجه فرنگی را به تابه اضافه می کنیم و به خوبی تفت می دهیم تا سرخ شود.مرحله هشتم
در این مرحله لوبیا سبز را نیز به تابه اضافه می کنیم، سپس مقداری نمک اضافه می کنیم و مواد را تفت می دهیم تا با هم کاملا یکدست شوند. در ادامه نصف فنجان آب اضافه می کنیم و اجازه می دهیم مواد به خوبی جا بیفتند.

مرحله نهم
در همین حین یک قابلمه مناسب را با آب پر می کنیم و روی حرارت زیاد قرار می دهیم تا آب به جوش بیاید، سپس برنج خیسانده شده را به همراه ۱ قاشق چایخوری نمک و ۱ قاشق غذاخوری روغن به آب جوش اضافه می کنیم.  
مرحله دهم
پس از گذشت ۷ تا ۱۰ دقیقه که پخت اولیه برنج انجام شد، انرا آبکشی می کنیم. در ادامه پس از اینکه آب درون تابه سس لوبیا سبز تمام شد، آنرا از روی حرارت کنار می گذاریم. در ادامه یک قابلمه مناسب انتخاب می کنیم.

  مرحله یازدهم
حالا ۲ قاشق غذاخوری روغن به قابلمه اضافه می کنیم، سپس برای ته دیگ از سیب زمینی اسلایس شده یا نان لواش استفاده می کنیم. حالا روی ته دیگ یکی دو کفگیر برنج می ریزیم تا روی ته دیگ به طور کامل پوشیده شود.

  مرحله دوازدهم
در این مرحله مقداری از سس لوبیا روی برنج می ریزیم، به همین ترتیب برنج و سس لوبیا سبز را به صورت لایه ای داخل قابلمه می ریزیم تا مواد تمام شوند. در ادامه گوشت های قلقلی را روی برنج می ریزیم.

 مرحله سیزدهم
در این مرحله زعفران دم کرده را به همراه کمی روغن روی برنج می ریزیم و درب قابلمه را می گذاریم. پس از گذشت ۴۵ دقیقه تا یک ساعت لوبیا پلو اماده است. در پایان لوبیا پلو را داخل دیس می کشیم و با گوشت قلقلی تزیین می کنیم.”چی شی “

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار