چاپ کد خبر: 78688
29 اسفند 1400

طرز تهیه و خواص معجزه آسای خوراک بادمجان و عدس

خوراک بادمجان وعدس

ارزش غذایی عدس و بادمجان

عدس مانند دیگر اعضای خانواده‌ حبوبات سرشار از فیبر است و فیبرهای محلول در آب موجود در عدس می‌تواند شمارا از گزند بیماری‌های قلبی عروقی در امان نگه دارد چراکه این فیبرها به کنترل میزان کلسترول خون کمک می‌کنند. همچنین عدس به‌عنوان منبع فوق‌العاده‌ای از فسفر، منگنز و مس محسوب می‌شود که مس موجود در آن برای ساخت هموگلوبین و کلاژن لازم و ضروری است. منیزیم موجود در عدس برای رشد بافت استخوان‌ها و ساخت پروتئین، پیشگیری از گرفتگی عضلات، سلامت دندان‌ها و همچنین عملکرد سیستم ایمنی بدن لازم است. این ماده‌ی معدنی نقش مهمی در متابولیسم انرژی و انتقال واکنش‌های عصبی بر عهده دارد. عدس منبع فوق‌العاده فولات است که در ساخت همه‌ سلول‌های بدن به‌خصوص گلبول‌های قرمز لازم است و ازآنجایی‌که فولات برای تشکیل سلول‌های جدید لازم است مصرف آن برای رشد جنین نیز ضروری است.
علاوه بر خواصی که گفته شد عدس منبع فراوان پتاسیم نیز هست. پتاسیم وظیفه تنظیم pH خون را دارد. همچنین باعث تحریک ترشح اسیدکلریدریک در معده می‌شود که به هضم غذا کمک می‌کند. علاوه بر این‌ها این ماده‌ی معدنی برای انقباض عضلات و هم‌چنین انتقال واکنش‌های عصبی لازم است. عدس سرشار از ویتامین B1 و B2 نیز هست. این ویتامین‌ها در متابولیسم انرژیِ همه‌ی سلول‌ها نقش دارند. علاوه بر این، ویتامین B2 به رشد و احیای سلول‌ها، تولید هورمون‌ها و تشکیل گلبول‌های قرمز کمک می‌کند. در عدس ویتامین B3 نیز وجود دارد که به تولید انرژی از گلوسیدها و چربی‌های مصرف‌شده کمک می‌کند. این ویتامین به روند تشکیل DNA نیز یاری می‌رساند. ویتامین B6 موجود در عدس به تولید گلبول‌های قرمز کمک می‌کند و باعث می‌شود که آن‌ها اکسیژن بیشتر حمل کرده و به سلول‌ها برسانند. این ویتامین همچنین به عملکرد خوب سیستم ایمنی بدن کمک زیادی می‌کند. درنهایت باید بگوییم که ویتامین B6 در ساخت برخی از ترکیبات سلول‌های عصبی مشارکت داشته و به تنظیم هورمون‌ها نیز کمک می‌کند.

بادمجان غنی از بسیاری از مواد مغذی

بادمجان ها یک ماده غذایی غنی از مواد مغذی هستند، به این معنی که حاوی مقدار کافی ویتامین، مواد معدنی و فیبر در مقدار کمی کالری هستند.

ارزش غذایی بادمجان:

یک فنجان (۸۲ گرم) بادمجان خام حاوی مواد مغذی زیر است :

کالری: ۲۰

کربوهیدرات: ۵ گرم

فیبر: ۳ گرم

پروتئین: ۱ گرم

منگنز: ۱۰٪ از RDI

فولات: ۵٪ از RDI

پتاسیم: ۵٪ از RDI

ویتامین K: 4٪ از RDI

ویتامین C: 3٪ از RDI

بادمجان ها همچنین حاوی مقادیر کمی مواد مغذی دیگر از جمله نیاسین، منیزیم و مس هستند.

• سرشار از آنتی اکسیدان است

بادمجان ها علاوه بر داشتن انواع ویتامین ها و مواد معدنی، دارای تعداد زیادی آنتی اکسیدان هستند. آنتی اکسیدان ها موادی هستند که از بدن در برابر آسیب های ناشی از مواد مضر معروف به رادیکال های آزاد محافظت می کنند.

مطالعات نشان داده است که آنتی اکسیدان ها می توانند از بسیاری از بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی و سرطان جلوگیری کنند. بادمجان ها به ویژه سرشار از آنتوسیانین هستند، نوعی رنگدانه با خواص آنتی اکسیدانی که مسئول رنگ آنها است.

به طور خاص، آنتوسیانین موجود در بادمجان ها به نام نازونین بسیار مفید است. آزمایشات نشان داده است که در محافظت از سلول ها در برابر آسیب رادیکال های آزاد مضر موثر است.

• بادمجان از کم خونی جلوگیری می کند

بادمجان ها که با مواد معدنی ضروری متعددی همراه هستند، منبع مهمی از آهن و مس هستند که هر دو برای سلامتی سلول های قرمز خون مهم هستند. کمبود آهن می تواند منجر به کم خونی شود که با سردرد، ضعف عضلانی، خستگی و احساس ضعف عمومی مشخص می شود. خوردن غذاهایی که سرشار از آهن هستند، مانند بادمجان ها می توانند به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم و متعادل به مقابله با علائم کم خونی کمک کنند.

• سلامت استخوان از فواید بادمجان می باشد

اگر در معرض پوکی استخوان یا مشکلات استخوانی هستید، افزودن بادمجان به رژیم غذایی می تواند به تقویت و ساخت سلامت اسکلت کمک کند. بادمجان ها حاوی ترکیبات فنلی هستند که نه تنها به آنها رنگ پوست زیبا و منحصر به فرد می دهند بلکه با افزایش تراکم مواد معدنی و استحکام استخوان ها نیز ارتباط دارند. آن ها را به خوراکی های سرشار از آهن و کلسیم خود اضافه کنید، زیرا بادمجان ها به مقدار کافی آن ها را دارند و می توانید از آن ها برای سلامتی استخوان و قدرت عمومی خود استفاده کنید.

• ممکن است کنترل قند خون را تقویت کند

افزودن بادمجان به رژیم غذایی ممکن است به شما در کنترل قند خون کمک کند.

دلیل اصلی آن این است که بادمجان ها دارای فیبر زیادی هستند که از سیستم گوارش دست نخورده عبور می کند. فیبر می تواند با کاهش سرعت هضم و جذب قند در بدن، قند خون را کاهش دهد.

تحقیقات دیگر نشان می دهد که پلی فنول ها یا ترکیبات گیاهی طبیعی موجود در غذاهایی مانند بادمجان ممکن است باعث کاهش جذب قند و افزایش ترشح انسولین شود، هر دو می توانند به کاهش قند خون کمک کنند.

بادمجان ها را می توانید در رژیم غذایی برای کنترل دیابت قرار بدهید، که شامل یک رژیم غذایی با فیبر بالا و غنی از غلات و سبزیجات است.

• مدیریت وزن

فیبرهای غذایی می توانند به افراد کمک کنند تا وزن خود را کنترل کنند. فردی که از رژیم غذایی با فیبر بالا پیروی می کند کمتر دچار پرخوری می شود، زیرا فیبر می تواند به فرد کمک کند تا مدت زمان بیشتری احساس سیری کند.

بادمجان ها حاوی فیبر و کم کالری هستند. می توانند به یک رژیم غذایی سالم و کم کالری کمک کنند.

با این حال، بادمجان می تواند روغن زیادی را هنگام سرخ کردن جذب کند. هرکسی که قصد لاغر شدن دارد باید آن را به روش دیگری مانند کباب کردن و یا بخارپز کردن تهیه کند.

پس از خواص بادمجان سرخ شده با روغن زیاد نمی توان به کاهش وزن اشاره کرد.

کاهش وزن از خاصیت بادمجان سرخ شده با روغن زیاد نیست

• سلامت قلب با مصرف بادمجان

فیبر، پتاسیم، ویتامین C، ویتامین B-6 و آنتی اکسیدان موجود در بادمجان ها همگی از سلامت قلب پشتیبانی می کنند.

یک بررسی منتشر شده نشان داد که خوردن غذاهای حاوی فلاونوئیدهای خاص، از جمله آنتوسیانین، به کاهش مارکرهای التهابی کمک می کند که خطر بیماری قلبی را افزایش می دهد.

یک مطالعه نشان داد که زنان میانسالی که بیش از ۳ وعده در هفته زغال اخته و توت فرنگی مصرف می کنند – منابع خوبی از آنتوسیانین – در مقایسه با کسانی که کمتر از این میوه ها مصرف می کنند، خطر بیماری قلبی در ارتباط با آنها ۳۲٪ کمتر است.

در تحقیقی دیگر، محققان نتیجه گرفتند که به نظر می رسد فشار خون در زنان با مصرف زیاد آنتوسیانین به میزان قابل توجهی کاهش یافته و سفتی رگ ها کمتر از کسانی است که از این ترکیبات کمتری مصرف می کنند.

• سلامت چشم با مصرف بادمجان

بادمجان همچنین حاوی آنتی اکسیدان های لوتئین و زاگزانتین است.

به نظر می رسد لوتئین در سلامت چشم نقش دارد و ممکن است به جلوگیری از تخریب ماکولای مرتبط با سن کمک کند، که می تواند منجر به کاهش بینایی در افراد مسن شود.

• به درمان سرطان کمک می کند

پلی فنول موجود در بادمجان ممکن است به محافظت از بدن در برابر سرطان کمک کند. آنتوسیانین ها و اسید کلروژنیک از سلول ها در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد محافظت می کنند. در دراز مدت، این ممکن است به جلوگیری از رشد تومور و گسترش سلول های سرطانی کمک کند.

آنتوسیانین ها ممکن است با جلوگیری از تشکیل عروق خونی جدید در تومور، کاهش التهاب و انسداد آنزیم هایی که به انتشار سلول های سرطانی کمک می کنند، دست یابند.

خوراک بادمجان و عدس

مواد لازم جهت تهیه خوراک بادمجان و عدس
  • بادمجان مکعبی خرد کرده ۳-۴ عدد
  • عدس ۱۰۰ گرم
  • فیله گوجه فرنگی خرد کرده ۲ عدد
  • پرک فلفل قرمز ۱ قاشق چایخوری
  • پیاز خرد کرده ۱ عدد
  • سیر له کرده ۴-۵ حبه
  • نعنای خرد کرده ۴ قاشق سوپخوری
  • نمک و فلفل به میزان لازم
  • رب گوجه فرنگی ۱ قاشق سوپخوری
  • روغن زیتون ۱۶۰ میلی لیتر (دو سوم پیمانه)
  • رب انار ۳ قاشق سوپخوری
  • ماست چکیده برای تزئین به میزان لازم
  • بادمجان وعدس

طرز تهیه خوراک بادمجان و عدس :

بادمجان را در صافی بریزید، رویش نمک بپاشید و یک ساعت کنار بگذارید. آن‌گاه بادمجان را بفشارید و آب اضافیش را بگیرید. سپس عدس را بپزید و در صافی بریزید. حالا گوجه‌فرنگی، پرک فلفل قرمز، پیاز، سیر، نعنا، نمک، فلفل و رب گوجه‌فرنگی را در ظرف مناسبی بریزید و مخلوط کنید.

حالا۱-۲ قاشق سوپخوری از روغن زیتون را در قابلمه مناسبی بریزید و بادمجان، عدس و مخلوط گوجه‌فرنگی را  لا‌به‌لای هم درون قابلمه قرار دهیدآن‌گاه باقیمانده روغن زیتون و رب انار را به خورش بیفزائید و آن را روی حرارت ملایم بپزید. اکنون خورش را برای پذیرائی، در ظرف مناسبی بکشید و در صورت دلخواه با ماست بیارائید. می‌توانید این خورش را با برنج میل کنید.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار