چاپ کد خبر: 48545
2 فروردین 1400

طرز تهیه پلو با مرغ شاندیزی اصل

مرغ شاندیزی

از دیر باز زرشک پلو با مرغ یکی از غذاهای رایج ایرانی به حساب می آید. روش های مختلفی برای طبخ مرغ وجود دارد. یکی از این روش ها، مرغ شاندیزی است که با استفاده از سبزیجات معطر، بوی بد مرغ گرفته می شود و طعم بهتری به مرغ می دهد.

دستور این مرغ کمی با دستور خورش مرغ متفاوت است. رب گوجه ندارد و از زعفران و آبلیمو برای مزه دار کردن مرغ استفاده شده است. همچنین پیاز فراوان و سیر و ادویه های معطر در طعم مرغ تاثیر به سزایی دارد. مرغ ساندیزی با کته یا برنج آبکش شده زعفرانی سرو می شود.

مواد لازم برای ۴ نفر
ران و سینه مرغ۴ تکه
پیاز۲ عدد بزرگ
فلفل دلمه ای قرمز۱ عدد
هویج۳ عدد کوچک
سیر۳ حبه
چوب دارچین۴ تکه کوچک
لیمو ترش۲ عدد
زعفران دم کردهبه مقدار دلخواه
پودر زیره¼ قاشق چایخوری
زردچوبه۱ قاشق چایخوری
نمک و فلفلبه مقدار کافی

دستور پخت مرغ شاندیزی

مرحله اول :برای تهیه مرغ خوشمزه و مخصوص به روش رستوران های شاندیز ابتدا پیاز ها را شسته و پوست می کنیم و به صورت خلالی خرد می کنیم. یک قابلمه نسبتا بزرگ برداشته و کمی روغن داخل آن می ریزیم.

مرحله دوم:سپس روی شعله گاز قرار داده و می گذاریم تا پیاز ها خوب تفت بخورد و سبک شود. در ادامه مرغ ها را هم اضافه کرده و مقداری از پیاز های تفت خورده را روی مرغ می ریزیم و درب قابلمه را می بندیم.

مرحله سوم:حالا اجازه می دهیم تکه های گوشت مرغ با حرارت ملایم کمی پخته شود. بعد از ۱۵ دقیقه در قابلمه را بر می داریم. حالا زرد چوبه را به همراه زیره و فلفل سیاه اضافه کرده و کمی تفت می دهیم تا با دیگر مواد یکدست شوند.

مرحله چهارم:سپس هویج را به تکه های بزرگ تقسیم کرده و به مرغ اضافه می کنیم. در ادامه  فلفل دلمه ای را هم به صورت نگینی متوسط خرد کرده و به قابلمه اضافه می کنیم و کمی مخلوط می کنیم تا با دیگر مواد ترکیب شود.
مرحله پنجم:در این مرحله سیر ها را شسته و نصف می کنیم و داخل قابلمه می اندازیم. در ادامه چوب دارچین را اضافه کرده و به همراه آب لیمو تازه و چهار لیوان آب جوش، به مدت دو ساعت می گذاریم تا بپزد.

مرحله ششم:بعد از گذشت دو ساعت، نمک و زعفران دم کرده را اضافه می کنیم و ۱۵ دقیقه می گذاریم تا مرغ با حرارت ملایم طعم نمک و زعفران را به خود بگیرد. مرغ آماده است و می توان کنار برنج زعفرانی سرو کرد.”منبع:چی شی”

عضو گروه واتساپ اول فارس شوید

%D9%88%D8%A7%D8%AA%D8%B3%D8%A7%D9%BE %D8%A7%D8%B5%D9%84

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار