چاپ کد خبر: 47151
16 اسفند 1399

طرز تهیه کباب کاسه ای یا کاسه کباب اردبیل کبابی و در فر

کاسه کباب اردبیل 7 1

اول فارس|آموزش آشپزی: حتما می دانید که طیف کباب ها بسیار متنوع است و این تنوع هم به خاطر محبوبیت آنها در بین مردم است. فرقی هم ندارد که کباب مربوط به ایران باشد یا یک کباب ترکی یا قفقازی و … در این میان هم اردبیلی ها، یک کباب دارند که حسابی لذیذ است و در آن تنوع انواع کباب ها را می توان دید و چشید. در این مطلب  قصد داریم ۲ مدل طرز تهیه کباب کاسه ای اردبیل را به روش سنتی و اصیل به شما آموزش دهیم. می توانید کباب کاسه ای را هم در فر هم و هم به صورت کبابی و روی منقل درست کنید.

کباب کاسه ای که به نام کاسه کباب هم آن را می شناسند، ترکیبی از گوشت، جگر، کره، گوجه و کنجد است که با نان یا برنج سرو می شود. در این کباب، جوجه، جگر، چنجه و کوبیده با هم مخلوط می شوند. البته در برخی دستورهای طرز تهیه کباب کاسه ای، کوبیده و دل و جگر را با کره و گوجه مخلوط می کنند و جوجه و چنجه از طرز تهیه کاسه کباب حذف می شود.

طرز تهیه کباب کاسه ای اردبیل

کاسه کباب اردبیل 2

مواد لازم

گوشت فیله گوسفند: ۲۵۰ گرم

گوشت چرخ کرده (مخصوص کوبیده): ۲۵۰ گرم

سینه مرغ: ۱ عدد

دل گوسفند: ۱ عدد

جگر گوسفندی: ۲۰۰ گرم

قلوه: ۲ عدد

گوجه فرنگی: ۴ عدد متوسط

فلفل سبز: ۱۰۰ گرم

پیاز: ۲ عدد متوسط

فلفل دلمه ای: ۱ عدد متوسط

کره: ۵۰ گرم

زعفران دم کرده: به میزان دلخواه

آبلیمو: به میزان لازم

نمک و فلفل سیاه: به میزان لازم

مرحله اول؛ آماده کردن چنجه

کاسه کباب اردبیل 3

در اولین مرحله از طرز تهیه کباب کاسه ای، چنجه ها را آماده کنید. برای زیبایی یا بهتر بگوییم، جلوه بهتر و بیشتر کباب چنجه، باید گوشت را به قطعات مساوی برش بزنید. برش های طولی و عرضی که به گوشت می دهید، باید به قدری باشد که نه زیادی بزرگ و نه زیادی کوچک باشد. تکه های چنجه را در یک ظرف یا یک پلاستیک زیپ دار بریزید. یک پیاز را خرد کنید.

زعفران را دم کنید. می توانید زعفران را در یک لیوان بریزید و یک قالب کوچک یخ را روی آن بیندازید. اجازه دهید یخ ذوب شود و زعفران رنگ باز کند. این بهترین روش آماده سازی زعفران است. یا اینکه زعفران را در یک استکان یا لیوان بریزید و روی آن را آب جوشیده بریزید. دوباره لیوان را روی بخار آب قرار دهید، در حالی که روی استکان را پوشانده اید. با این کار فرصت دهید که زعفران دم بکشد.

به چنچه، نمک، فلفل، آبلیمو، پیاز خرد شده و زعفران دم کشیده را اضافه کنید. در ظرف یا پلاستیک زیپ دار را ببندید و مواد را در یخچال قرار دهید. بهتر است مواد چنجه یک شب تا صبح در یخچال بمانند ولی اگر فرصت کافی نداشتید و از قبل یادتان رفت که آن ها را در یخچال بگذارید، ۲ تا ۳ ساعت زمان هم کافی است. ولی هر چه زمان بیشتری را به استراحت دادن گوشت و مواد اختصاص دهید، بهتر است. در این صورت هم مواد به خورد گوشت می رود و هم بافت گوشت نرم تر می شود.

مرحله دوم؛ آماده کردن جوجه برای کاسه کباب

کاسه کباب اردبیل 6

در این مرحله جوجه ها را برش بزنید. همان طور که گفتیم، بهتر است اندازه قطعات جوجه با قطعات گوشت مورد استفاده در چنجه، برابر باشد. همان موادی را که برای آماده کردن چنجه اضافه کرده بودید، به چوجه بیفزایید.

پیاز، زعفران دم کرده و آبلیمو را به همراه قطعات جوجه در ظرف بریزید و به آن فلفل دلمه ای خرد شده و در صورت دلخواه یک قاشق غذا خوری مایونز یا ماست اضافه کنید. در ظرف را ببندید و مواد را حداقل به مدت ۳ ساعت در یخچال بگذارید. برای جوجه ها هم بهتر است مواد را از شب قبل آماده کنید.

مرحله سوم؛ آماده سازی کوبیده برای کاسه کباب

کاسه کباب اردبیل 5

برای این مرحله باید گوشت کوبیده را به درستی انتخاب کنید. حتما می دانید که گوشت مناسب برای تهیه کباب کوبیده مخلوط گوشت گوساله و گوسفند است. بهترین جای گوشت برای کوبیده هم، گوشت قلوه گاه (بین دنده)، سردست یا گردن گوسفند به همراه راسته گوساله است. معمولا اگر میزان قلوه گاه در گوشت کوبیده، بیشتر باشد، بهتر است.

چربی گوشت کوبیده هم نقش بسیار مهم و تعیین کننده ای دارد. یک پنجم گوشت را باید چربی تشکیل دهد. یعنی اگر ۲۵۰ گرم گوشت دارید، ۵۰ گرم آن، چربی باشد.

گوشت را چرخ کنید. حداقل ۲ بار و حداکثر ۴ بار. این کار باعث لطیف تر شدن گوشت می شود و چربی و گوشت به خورد هم می روند.

حتما بخوانید  طرز تهیه ناگت میگو سوخاری با سس تارتار به روش رستورانی و بازاری

گوشت را در یک کاسه یا ظرف مناسب بریزید و با نمک و فلفل و یک تا ۲ قاشق زعفران دم کرده غلیظ مخلوط کنید. یک پیاز را رنده کنید و آب آن را بگیرید. پیاز را در دستانتان فشار دهید تا همه آب آن خارج شود. تفاله ها را به گوشت بیفزایید و آب پیاز را در ظرف چنجه یا جوجه بریزید.

گوشت و پیاز را به خوبی ورز دهید. تا حدی که نریزد و از هم نپاشد. هر چه بیشتر گوشت را ورز دهید، هم طعم بهتری می گیرد و هم از روی سیخ نمی ریزد.

مواد کوبیده را حداقل ۱ تا ۲ ساعت در یخچال استراحت دهید تا به خوبی خودش را بگیرد. برای سیخ گرفتن کوبیده، یک ظرف آب سرد را در کنار دستتان قرار دهید و به اندازه یک پرتقال از کباب بردارید. سیخ را روی گوشت بگذارید و با انگشت هایتان، سطح سیخ را با گوشت بپوشانید.

گوشت را به صورت ملایم با دست روی سیخ پهن کنید و هر بار دستتان را در آب سرد خیس کنید تا به گوشت نچسبد. ابتدا و انتهای سیخ را با دست جمع کنید و به سیخ بچسبانید و شکل دهید. بهتر است سیخ ها دوباره به مدت حداقل ۳۰ دقیقه در یخچال استراحت دهید.

مرحله چهارم؛ آماده سازی دل و جگر و قلوه برای کاسه کباب اردبیل

کاسه کباب اردبیل 4

از آن جایی که بافت جگر و قلوه نرم است، بهتر است در بریدن و اندازه زدن آن دقت کنید تا هنگام به سیخ زدن، پاره نشوند. اندازه ای که برای بریدن جگر، قلوه ها و دل انتخاب می کنید، باید به اندازه جوجه و چنجه ای باشد که از قبل آماده کرده اید. روی دل و جگر و قلوه را به اندازه کافی نمک و کمی فلفل بپاشید.

در همین مرحله، گوجه ها را از وسط نصف کنید و به آن ها نمک بزنید.

مرحله پنجم؛ آماده کردن مواد برای کباب کردن

مواد جوجه و چنجه را از یخچال خارج کنید. آنها را به سیخ بزنید. سیخ هایی که برای این دو انتخاب می کنید، نباید خیلی نازک یا خیلی ضخیم باشند.

منقل را آماده کنید. زغال های گداخته را به صورت یکنواخت کف منقل بریزید و باد بزنید تا حرارتشان یک دست شود. چنجه ها را اول روی منقل بگذارید. سپس نوبت به جوجه های به سیخ کشیده شده می رسد. بعد کوبیده را روی حرارت آتش قرار دهید. و بعد نوبت دل و جگر و قلوه است.

گوجه فرنگی های نصف شده را به سیخ بزنید و روی آن ها را به اندازه کافی نمک بپاشید. سیخ های گوجه فرنگی را روی حرارت قرار دهید تا کباب شوند.

فلفل های سبز را هم به سیخ بزنید و همزمان با گوجه فرنگی ها کباب کنید.

مرحله ششم؛ سرو کردن کباب کاسه ای

همه مواد را که آماده کردید و روی منقل کباب شدند، در کاسه سرو بریزید. چنجه، جوجه، دل، جگر، قلوه و کوبیده را به همراه گوجه های کباب شده.

بعد از ریختن همه مواد در کاسه، کره را به کاسه اضافه کنید. بگذارید کره با دمای بالای گوجه ذوب شود و یک سس خوشمزه به وجود آید. روی کباب ها را مقداری کنجد بپاشید و با ریحان تزیین کنید.

کباب کاسه ای را با نان و سبزی خوردن، یا ماست سرو کنید.

فوت و فن های طرز تهیه کباب کاسه ای اردبیل

کاسه کباب اردبیل 1

*گاهی اوقات در طرز تهیه کاسه کباب اردبیل، از سیخ هایی باریک تر از سیخ کباب کوبیده معمولی استفاده می کنند. البته اگر سیخ نازک تر ندارید، می توانید از سیخ های عادی کمک بگیرید.

*در مورد دل و جگر و قلوه کباب کاسه ای اردبیل به این نکته توجه کنید. با توجه به این که سریع تر از دیگر مواد کباب می پزند، هنگامی آن ها را به روی منقل باید منتقل کنید که کباب کوبیده نزدیک به آماده شدن و برداشتن از روی زغال باشد. یعنی وقتی حدودا کوبیده ها ۹۰ درصد آماده شدند، باید سیخ های دل و جگر و قلوه را به روی حرارت زغال منتقل کنید.

*هنگام سیخ زدن و کباب کردن چنجه، جوجه و حتی کوبیده، می توانید همزمان که گوشت ها در حال کباب شدن روی زغال هستند، آن ها را به کمی کره آغشته کنید. استفاده از کره، روی کباب ها، هم باعث خوش طعم تر شدن آن ها می شود و هم اجازه نمی دهد که کباب ها خشک شوند.

*قبل از اینکه گوجه فرنگی کباب شده را در انتها به کاسه اضافه کنید، آن ها به خوبی با پشت قاشق یا چنگال، له و پوره کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه فیله مرغ با سس سیر خوشمزه و رستورانی

طرز تهیه کباب کاسه ای در فر (روش دوم)

کاسه کباب اردبیل 8

علاوه بر روشی که در بالا به طور کامل توضیح دادیم، یک نوع کباب کاسه ای دیگر هم در لیست کباب های ایرانی به چشم می خورد که طرز تهیه آن، شباهت زیادی به روش قبل ندارد ولی شک نکنید که به امتحان کردنش می ارزد و بسیار هم خوشمزه است. در این روش، از کباب به جای ظرف استفاده می شود و در آن برنج ریخته می شود. این مدل کباب را در فر درست می کنند.

مواد لازم

گوشت چرخ کرده (گوسفندی یا گوساله یا مخلوط): ۳۰۰ گرم

پیاز: ۱ عدد بزرگ

آرد: ۱ قاشق غذاخوری (سر صاف)

سیب زمینی: ۳ عدد متوسط

گوجه فرنگی: ۳ عدد متوسط

برنج: ۱ لیوان دسته دار فرانسوی

نمک و فلفل سیاه: به میزان لازم

کره: به میزان دلخواه

مرحله اول

پیش از هر چیز، فر را روشن و روی دمای ۲۰۰ درجه سانتی گراد، تنظیم کنید تا گرم شود. سیب زمینی ها را در یک ظرف، آب پز کنید.

در یک ظرف مناسب، پیاز را رنده کنید و آب آن را با دست بگیرید. پیاز را خوب فشار دهید و تفاله خشک را جدا کنید.

مرحله دوم

گوشت چرخ کرده را در یک ظرف مناسب بریزید و به همراه آرد، نمک، فلفل و پیاز آب گرفته شده، مخلوط کنید و به خوبی ورز دهید. این مایه کباب کاسه ای را، به مدت ۳۰ دقیقه تا یک ساعت در یخچال استراحت دهید. در این مدت، در ظرف را بپوشانید.

یک ظرف پیرکس انتخاب کنید و گوشت را کف آن پخش کنید. طوری که دیواره ها و کف، با گوشت چرخ کرده پوشیده شوند. روی گوشت را کره ذوب شده یا روغن بریزید. ظرف را به فر منتقل کنید. ۱۵ تا ۲۰ دقیقه زمان برای پخت گوشت کافی است.

مرحله سوم

برنج را از قبل بشویید و خیس کنید. یک قابلمه را روی حرارت قرار دهید و برنج را بعد از شستن، به قابلمه اضافه کنید. روی برنج آب بریزید تا حدی که به اندازه یک بند انگشت روی آن، آب باشد.

حرارت را روی متوسط قرار دهید. کمی کره و نمک به برنج اضافه کنید و اجازه دهید آب، بخار و برنج هم نرم‌ تر شد. بعد از این که آب داخل قابلمه بخار شد، برنج را در کف قابلمه جمع کنید و در ظرف را بگذارید. بعد از ۲ یا ۳ دقیقه، حرارت را کم کنید و اجازه دهید برنج بپزد.

مرحله چهارم

گوجه ها را در یک تابه با کمی روغن یا کره، سرخ و به آن کمی نمک و فلفل اضافه کنید. سیب زمینی آبپز شده را از آب خارج کنید و پوست آن ها را بگیرید.

بعد از آماده شدن کباب، آن را از فر بیرون بیاورید. کباب را از ظرف خارج کنید و در ظرفی قرار هید که می خواهید آن را سرو کنید.

برنج کته شده را با کمی کره آغشته کنید و آن را در میان گوشتی که از فر بیرون آورده اید، بریزید. سیب زمینی آب پز و گوجه فرنگی سرخ شده را کنار برنج بگذارید و با هم سرو کنید.

فوت و فن های طرز تهیه کباب کاسه ای در فر

*می توانید به جای آرد، از یک نان تست هم استفاده کنید. برای این کار، یک نان تست را در آب خیس کنید. بعد آب آن را بگیرید و با دست فشار دهید. سپس آن را به گوشت چرخ کرده اضافه کنید.

*در طرز تهیه کباب کاسه ای به این روش، در صورت تمایل، می توانید به جای گوشت چرخ کرده گوسفندی، از فیله مرغ هم استفاده کنید. در این حالت، فیله را با چربی گوسفندی دو بار چرخ کنید. ولی در حالت عادی، گوشتی که در طرز تهیه کباب کاسه ای استفاده می‌ شود، همان گوشتی است که در طرز تهیه کباب کوبیده به کار می رود.

*اگر گوشت را به خوبی ورز دهید، نیاز به استفاده از آرد یا نان تست نخواهد بود.

*برای اینکه کاسه کباب مجلسی تر شود، روی برنج را با کمی زعفران دم کرده، تزیین کنید.

*در کنار کاسه کباب می توانید سبزی خوردن، ماست یا انواع سالاد سرو کنید.

عضو کانال تلگرام اول فارس شوید

%DA%A9%D8%A7%D9%86%D8%A7%D9%84 %D8%AA%D9%84%DA%AF%D8%B1%D8%A7%D9%85%DB%8C %D9%87%D9%85%D8%B3%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D8%A8%DB%8C %D9%81%D9%88%D8%B1%DB%8C

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار