چاپ کد خبر: 85826
16 خرداد 1401

طرز تهیه کره محلی به ۵ روش مختلف در خانه

درست کردن کره محلی در خانه احتیاج به کمی تجربه و صبر و حوصله دارد. شما به راحتی می‌توانید با در اختیار داشتن مقداری شیر پرچرب یا خامه در منزل کره درست کنید و از طعم بینظیر و طبیعی آن لذت ببرید. طرز تهیه کره محلی با ۵ روش مختلف و متنوع را  بخوانید.

اگر از طرفداران محصولات طبیعی و محلی هستید، احتمالا دوست دارید همانند تهیه روغن حیوانی که اتفاقا آن نیز از کره تهیه می‌شود، لذت تهیه کره محلی در منزل را هم تجربه کنید. شما می‌توانید با استفاده از ماست پرچرب، سرشیر و یا خامه، یک کره محلی مرغوب با طعمی بینظیر داشته باشید.

به نظر می‌رسد مناسب‌ترین و بی‌دردسرترین ظرف، استفاده از مخلوط کن باشد، اما همزن برقی و ظروف در دار هم در این مورد قابل استفاده‌اند. در این مطلب طرز تهیه کره محلی از دوغ، شیر، سرشیر، خامه و همچنین طرز تهیه کره محلی با لباسشویی را خواهید دید. با ما همراه باشید.

طرز تهیه کره محلی از دوغ

کره دوغی در واقع همان کره حیوانی است که از چربی ماست گاو، گوسفند، گاومیش و بز به دست می‌آید. معمولا کره دوغی نسبت به کره خامه‌ای طعم و مزه‌ی بهتری دارد و از لحاظ قیمت هم گران‌تر است. در فرایند گرفتن این کره، دوغ به عنوان محصول دوم و بعد از برداشت کره به دست می‌آید.

طرز تهیه کره خانگی

چند نکته:

  1. در بین انواع ماست‌ها، ماست گاوی به دلیل داشتن چربی کمتر و ویتامین A بیشتر، مفید تر است.
  2. معمولا از هر یک کیلو ماست، در حدود ۵۰ الی ۱۰۰ گرم کره به دست می‌آید. برای تهیه کره دوغی، به ماست، آب (به ازای هر مقدار ماست مصرفی، یک و نیم الی ۲ برابر آب نیاز است)، کمی نمک، یخ، آب جوش و یک مخلوط‌کن نیاز است.
  3. به جای مخلوط‌کن می‌توانید از مشک، یک دبه درب‌دار و یا همزن برقی استفاده کنید که البته استفاده از مخلوط‌کن، گزینه بهتری است.
  4. دستور تهیه:
    • ابتدا ماست و آب را داخل مخلوط کن یا ظرف مورد نظر بریزید و کمی نمک به آن اضافه کنید.
    • ظرف را به طور مدام و با سرعتی یکنواخت به مدت ۱ الی ۲ ساعت تکان دهید تا کف رو بیایید و یک جا جمع شود. البته استفاده از مخلوط کن این زمان را کمتر خواهد کرد.

    راه دیگر برای کمتر کردن این زمان استفاده از آب گرم است. به این ترتیب که در همان ابتدای کار درون ماست و آب، مقداری آب گرم بریزید. آب گرم باید بلافاصله ریخته شود تا باعث از بین رفتن کف نشود.

    • کف که زیاد شد باهم ترکیب شده و کم کم شکل جامد به خود گرفته و از مایع جدا می‌شود.
    • الان تقریبا کره شما آماده است و مایع باقی مانده همان دوغ است.
    • درون ظرف تمیز دیگری پارچه تمیزی، (معمولا تنظیف) قرار دهید و مایه درون مخلوط کن را روی تنظیف بریزید.
    • در این مرحله، کمی ظرف را تکان بدهید تا آب از کره جدا شود، برای اینکه کره سریع‌تر شکل بگیرد، درون ظرف کمی یخ بریزید. سپس تنظیف حاوی کره را محکم فشار دهید تا دوغ آن کاملا جدا شود. اگر دوغ داخل کره بماند، باعث، بد بو شدن و خرابی کره خواهد شد.
    • کره آماده شده را درون ظرفی مناسب ریخته و با دست یا قالب به آن حالت دهید و داخل یخچال بگذارید.
    • از دوغ به جا مانده هم می‌توانید به عنوان یک دوغ سالم و طبیعی استفاده کنید.

    نکته: اگر دوست دارید کره طعم‌دار داشته باشید، ماده معطر مورد نظر خود را که معمولا پونه یا مشتقات آن است در همان ابتدای کار به ترکیب آب و ماست، اضافه کنید. البته توجه داشته باشید که ممکن است اضافه کردن این ماده باعث دیرتر شکل گرفتن کره شود.

    طرز تهیه کره محلی از شیر

    برای این کار ابتدا مقداری شیر تازه و پرجرب تهیه کرده، آن را بجوشانید و مایه بزنید. ماست به دست آمده را همراه با سرشیر آن مدتی در محیط اتاق بگذارید تا به دمای اتاق برسد. سپس می‌توانید از این ماست خانگی برای تهیه کره استفاده کنید. سایر مراحل شبیه تهیه کره دوغی خواهد بود که پیش از این ذکر کردیم.

    کره محلی

    طرز تهیه کره محلی از سرشیر

    در این روش، کره، از خامه‌ی شیر یا اصطلاحا سرشیر گرفته می‌شود. بهتر است پیش از شروع کار، به مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت، سرشیر را خنک نگه دارید. این کار باعث می‌شود که مولکول‌های چربی سفت شده و به راحتی خرد شوند. برای تهیه کره محلی از سرشیر مراحل زیر را دنبال کنید:

    • خامه سفت و خنک شده را بیرون از یخچال بگذارید تا هم دمای محیط شود.
    • مقداری نمک به خامه اضافه کنید و آن را داخل غذاساز بریزید. غذاساز را به مدت ۱۰ دقیقه روشن کنید.
    • در ابتدا خامه مخلوط شده ضخیم می‌شود، اما بعد از چند لحظه کره و قسمت شیری از هم جدا خواهند شد.
    • هنگامی که کره و قسمت شیری کاملا از هم جدا شدند، کره موجود در اطراف ظرف را جمع کرده و به ظرف تمیزی منتقل کنید. اگر کره به طور کامل از قسمت شیری جدا نشده باشد، می‌توانید از یک صافی استفاده کنید.
    • ممکن است کره بعد از جداسازی، هنوز هم مقداری مایع داشته باشد. برای داشتن یک کره خالص، با یک قاشق، کمی کره را فشار دهید تا مایع جمع شده در آن، خارج شود.
    • حالا کره خالص و خانگی شما آماده است. برای استفاده آسان‌تر می‌توانید آن را داخل قالب‌های کوچک‌تر بریزید و طی چند ماه آینده، مصرف کنید.

    کره محلی از شیر

    طرز تهیه کره محلی از خامه

    کره‌ای که از خامه به دست می‌آید، شفاف و دارای بافتی یکنواخت است. این کره رنگی متمایل به زرد و طعمی خامه‌ای دارد و ترش یا تند نیست. در این روش به یک دستگاه کره‌زن یا مخلوط‌کن درب‌دار، خامه‌ی پر چرب ۳۵ درصد در دمای ۱۵ درجه سانتیگراد و یک قالب و قاشق چوبی تخت نیاز دارید.

    برای گرفتن کره از خامه، خامه‌ باید هم دمای اتاق باشد، اما لازم است ۲۴ تا ۴۸ ساعت قبل از آن سرد شده باشد تا مولکول‌های چربی به خوبی سفت شوند. نکته اینجا است که در فرآیند گرفتن کره، مولکول‌های چربی خرد و شکسته می‌شوند و زمانی که سرد و سفت شده باشند، شکننده‌تر خواهند بود. معمولا ۲۰  تا ۳۰ دقیقه زمان می‌برد تا بتوانید از خامه، کره بگیرید. البته این زمان به کیفیت خامه و نوع دستگاه کره‌زن هم بستگی دارد.

    اگر دستگاه کره‌زن ندارید می‌توانید از مخلوط‌کن برقی هم استفاده کنید. در صورت در دسترس نبودن هیچ کدام از این‌ها هم می‌توانید خامه را در یک ظرف شیشه‌ای کوچک درب‌دار ریخته و تکان دهید.

    کره‌ای که جدا می‌شود را درون یک آبکش بریزید تا دوغ آن کاملا گرفته شود. از دوغ به جامانده می‌توانید در مصارف دیگر آشپزی مانند درست‌کردن لبنیات استفاده کنید.

    نکته: حتما کره را با آب سرد آبکشی کنید تا سفت شود و دوغ باقی مانده ار آن خارج شود.

    کره محلی دوغی

    سپس کره را در کاسه بریزید و با یک قاشق چوبی تخت یا پلاستیکی، آن را به دیواره‌ی کاسه فشار دهید تا باقیمانده ذرات آب، هوا و دوغ به طور کامل از آن خارج شود. در صورت نیاز در این مرحله و قبل از قالب‌گیری، به آن نمک بزنید.

    برای قالب‌گیری کره، روش‌های زیادی وجود دارد. یکی از ساده‌ترین روش‌ها این است که آن را در یک ظرف پلاستیکی قرار دهید یا به صورت یک قالب شکل دار درآورید. توجه داشته باشید که قالب‌های سنتی چوبی باید قبل از قالب‌گیری، درون آب سرد قرار گیرند تا کره به آن‌ها نچسبد.

    کره را با قاشق‌ چوبی داخل قالب‌ مورد نظر خود فشار دهید و مراقب باشید تا کیسه‌های هوا و رطوبت بجا مانده از آن کاملا تخلیه شود.

    ۲ نکته:

    • برای اینکه کره به راحتی از قالب جدا شود، اکثر قالب‌های کره با یک توپی مکشی یا گوشه‌های لولادار یا حرکتی ساخته می‌شوند.
    • در صورت گرمای هوا یا گرم بودن کره، باید پیش از جدا کردن قالب از کره، هر دوی آن‌ها را در یخچال قرار دهید تا کره شکل خود را حفظ کند.

    طرز تهیه کره محلی با لباسشویی

    • در این روش یک کیلو ماست پرچرب را به همراه یک کیلو ماست کم چرب داخل یک دبه پلاستیکی شفاف بریزید و دور در ظرف را با یک ملحفه محکم ببندید تا در زمان آماده‌سازی کره، در ظرف باز نشود.
    • دبه حاوی ماست را به مدت ۵۵ دقیقه داخل ماشین لباسشویی و روی دور متوسط (بدون دور خشک کن) قرار دهید تا کره موجود در ماست به طور کامل گرفته شود.
    • پس از گذشت این زمان دبه را از ماشین لباسشویی خارج کنید، سپس در آن را باز کنید و مخلوط آب و یخ را به آن اضافه کنید. حالا در دبه را محکم ببندید و آن را به مدت ۲ دقیقه با دست تکان دهید.
    • در ادامه، روی یک قابلمه یک توری قرار داده و درون توری هم یک تنظیف (کیسه نخی) قرار دهید، سپس محتویات درون دبه را داخل تنظیف خالی کنید و کمی صبر کنید تا مایع اضافی درون تنظیف کاملا کشیده شود. حالا تنظیف را بردارید و با دست خوب فشار دهید تا تمام آب اضافی موجود در آن خارج شود.
      • کره را از تنظیف خارج کنید و برای شکل دادن به آن داخل یک ظرف مناسب چند لیوان مخلوط آب و یخ بریزید و کره را با دست به شکل گرد در آورید. سپس آن را داخل یک بشقاب گذاشته و به مدت ۲ ساعت در یخچال بگذارید تا آماده‌ی مصرف شود.

      طرز تهیه کره محلی از سرشیر

      سخن آخر

      به عنوان آخرین نکته در نظر داشته باشید که کره به دلیل داشتن حداکثر ۱۶ درصد آب، می‌تواند در برابر فساد بسیار حساس باشد، پس به همین دلیل حتما باید آن را در فریزر با دمای منفی ۱۸ درجه سانتیگراد نگهداری کنید و نه درون یخچال. توصیه می‌کنیم از قالب‌بندی‌های کوچک برای کره خانگی استفاده کنید تا در هر بار استفاده، فقط مقدار مورد نظر خود را از فریزر خارج کنید. شاد و سلامت باشید.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار