چاپ کد خبر: 62001
2 مرداد 1400

آخرین اخبار از طوفان مهیب «هبوبی» در جنوب استان فارس+جزئیات

طوفان هبویی

ابراهیم خرم با اعلام نگرانی‌های مردم این شهرستان پس از وقوع این طوفان مهیب در زرین دشت افزود: این پدیده عصر امروز تمام نقاط شهرستان زرین دشت را درنوردید و خسارات سنگینی را در این شهرستان بر جای گذاشت.
وی با بیان اینکه سرعت وزش این طوفان هبوبی که بصورت گسترده تمام این شهرستان را فرا گرفته بود ۹۲ کیلومتر در ساعت بوده است، اظهار کرد: با وزش این طوفانی نزدیک به یک ساعت جریان برق منطقه قطع و باعث توقف خودروها در خیابان‌ها و محورهای مواصلاتی این شهرستان شده است.

رئیس ستاد مدیریت بحران شهرستان زرین دشت ابراز کرد: وزش این تندباد باعث نابودی بخش زیادی از نخلستان‌های این شهرستان شده است.

خرم تخریب دیوارهای اداری و منازل مسکونی مردم، مچاله شدن تابلوهای سر در ادارات، سقوط یک برج نوری در بخش ایزدخواست و تخریب شدید کولر اسپیلت های حسینه و مساجد این شهرستان و همچنین قطع شدن درختان نخل و خسارت‌های شدید به مزارع پنبه و باغات این شهرستان از جمله این خسارت‌ها است.

فرماندار زرین دشت میزان خسارت‌های وارده به این شهرستان را به میزان زیاد اعلام کرد و گفت: بدلیل گستردگی منطقه خسارت‌های وارده توسط کارشناسان در بخش‌های مختلف این شهرستان برآورد می‌شود.

شهرستان زرین دشت پیش از این نیز از طوفان و بارندگی‌های هفته گذشته خسارت سنگینی در حوزه کشاورزی و دامی را متحمل شده بود. بارش‌های سه ساعته شهرستان زرین دشت پس از وقوع طوفان ۲۵ میلیمتر گزارش شده است.

اعزام ۱۱ تیم امدادی جمعیت هلال احمر فارس به مناطق درگیر سیل و طوفان

هلال احمر 1

مدیر عامل جمعیت هلال احمر فارس با اشاره به سیل و آبگرفتگی معابر و منازل هفت شهرستان در فارس، گفت: یازده تیم امدادی از جمعیت استان به مناطق درگیر سیل و آبگرفتگی اعزام شدند.

به گزارش اول فارس از شیراز، حسین درویشی مدیر عامل جمعیت هلال احمر فارس با اشاره به سیل و آبگرفتگی معابر و منازل و همچنین طوفان با سرعت ۹۲ کیلومتر در هفت شهرستان فارس، افزود: شهرستان‌های گراش، زرین دشت، مهر، خنج، نی ریز، فیروزآباد و فسا امروز ۲ مرداد ماه درگیر سیل و آبگرفتگی شدند.

او افزود: در پی وقوع سیل در شهرستان‌های یاد شده ۴۴ امدادگر جمعیت هلال احمر استان فارس به یاری ۵۰ خانوار محصور در سیل و آبگرفتگی شتافتند.

گفتنی است امدادگران جمعیت هلال احمر در شهرستان‌های نی ریز و زرین دشت اقدام به تخلیه آب منازل کردند.

توفان و گرد و خاک شدید شهرستان های جنوبی استان فارس و کلانشهر شیراز را در نوردید.

گردو خاک شیراز
محسن علیمردانی کارشناس هواشناسی استان فارس  با اشاره به اطلاعیه و اخطار سطح نارنجی در استان، گفت: توفان و گرد و خاک شدید شهرستان های جنوبی استان فارس و کلانشهر شیراز را در نوردید.

او افزود: شدت توفان در برخی نقاط به حدی است که موجب از بین رفتن میدان دید افراد به صورت کامل شده به نحوی که در برخی نقاط افراد برای دقایقی قادر به دیدن هیچ چیزی نبودند.

علیمردانی اظهار کرد: این توفان علاوه بر گرد و خاک که اداره کل محیط زیست فارس درحال محاسبه غلظت آلایندگی آن است، موجب سبب شکستن تیرهای برق و همچنین شکستن درختان شده است.

او اثر این مخاطره را احتمال بروز خسارت به تاسیسات سبک، آسیب به سازه‌های موقت، گلخانه‌ها، تابلو‌های تبلیغاتی، شکستن درختان فرسوده، سقوط اجسام از ارتفاع در کارگاه‌های ساختمانی اعلام کرد و توصیه کرد که در عبور از مجاورت ساختمان‌های نیمه‌کاره جوانب احتیاط رعایت شود.

این کارشناس هواشناسی تصریح کرد: توقف نکردن در حاشیه رودخانه و مسیل‌ها، احتیاط در چرای دام در مسیل‌ها و مناطق مرتفع و احتیاط در فعالیت کوهنوردی توصیه می‌شود.

محمد هادی قانع رییس سازمان آتش نشانی شیراز هم بیان کرد: امدادگران آتش نشانی برای جلوگیری از حوادث احتمالی تندباد در ۲۳ ایستگاه در حالت آماده باش هستند و تاکنون هیچ حادثه‌ای توسط شهروندان به این سازمان اعلام نشده است.

168963366

بارش تابستانه باعث آبگرفتگی معابر و شکستن درختان در جهرم شد

وزش باد و بارش تابستانه سه ساعته روز شنبه در شهر جهرم باعث آبگرفتگی گسترده معابر و شکستن درختان و همچنین موجب سقوط درختان نخل در برخی مناطق این شهر شد.

همچنین آبگرفتگی معابر باعث سرازیرشدن آب به بازار تاریخی سرپوشیده جهرم، رفتن برق و خاموشی یک ساعته این شهر شد.

طبق اعلام اداره هواشناسی جهرم، میزان بارندگی شنبه دوم مردادماه در مدت سه ساعته ۱۳.۴ میلی‌متر بود. میزان بارش سال زراعی تاکنون نیز   ۱۱۱/۸ میلی‌متر گزارش شده است.

تاکنون گزارشی از میزان خسارت جانی و مالی از این شهرستان اعلام نشده است.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری جهرم در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا گفت: در پی طوفان و بارندگی شدید امروز عصر، طی تماس‌های مکرر مردمی، مجموعا ۲۶ عملیات از سه ایستگاه، توسط اکیپ‌های سازمان آتش نشانی جهرم صورت پذیرفته و همچنان در حال انجام است.

محسن عشایری افزود: شهروندان گرامی در زمان بحران ضمن حفظ خونسردی تا حد امکان از منازل خود خارج نشوید و در صورت بروز حادثه بلافاصله با شماره ۱۲۵ تماس بگیرید.

پرواز‌های فرودگاه شیراز برقرار است
مدیر کل فرودگاه‌های استان فارس گفت: تمام پرواز‌های فرودگاه بین‌المللی شهید دستغیب شیراز شامل پرواز‌های ورودی و خروجی این فرودگاه برقرار است.
 غلامرضا کریم آقایی با اشاره به وزش باد شدید همراه با گرد و غبار گسترده، اظهار داشت: این رخدادجوی که برای مدتی کوتاه سبب کاهش دید افقی شد مانع از برقراری پرواز‌های امروز فرودگاه شیراز نشده و پرواز‌ها برقرار است.

او افزود: تاکنون هیچ گونه تاخیر و یا لغو پرواز از سوی شرکت‌های هواپیمایی اعلام نشده و پرواز‌ها طبق برنامه انجام خواهد شد.

مدیر کل فرودگاه‌های استان فارس با بیان اینکه مسافران می‌توانند قبل از عزیمت به فرودگاه، آخرین وضعیت پرواز‌ها را از اطلاعات پرواز با شماره ۱۹۹ دریافت کنند تصریح کرد: همچنین شهروندان می‌توانند از طریق پرتال شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با نشانی اینترنتی www.airport.ir، از آخرین اطلاعات پرواز‌ها آگاهی پیدا کنند.

آماده باش ستاد بحران در استان فارس

رحیم آزادی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس هم از آماده‌باش ارگان‌ها و نهاد‌های عضو ستاد مدیریت بحران استان برای حوادث احتمالی ناشی از بارش باران و طوفان خبر داد و گفت: با توجه به گزارش‌های اداره کل هواشناسی استان تمامی هشدار‌ها و اخطاریه‌های لازم به تمامی دستگاه‌های اجرایی و فرمانداری‌ها داده شده است. 
وی با بیان اینکه با توجه به میزان بارش‌ها، انتظار آبگرفتگی معابر و جاری شدن روان آب نیز وجود دارد، افزود: در این راستا توصیه می‌شود از تردد و توقف در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها پرهیز شود و  دستگاه‌های اجرایی برای مقابله با خطرات احتمالی آماده باشند همچنین از عشایر درخواست شده از صعود به ارتفاعات و چرای دام در مراتع مرتفع و مسیل‌ها پرهیز کنند. 
مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس به شهروندان استان توصیه کرد که از توقف در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها و قرار گرفتن در ارتفاعات خودداری کنند. 

وات 1

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار