چاپ کد خبر: 41575
8 دی 1399

عدم پرداخت پول فروش سهام عدالت ، اعتراض سهامداران و امکان لغو فروش

حدود ۶ ماه از امکان فروش سهام عدالت می‌گذرد، اما گلایه‌های مردم از دریافت پولشان همچنان ادامه دارد.

۱۴ تیر خبر آزاد سازی سهام عدالت منتشر شد و سهامدارانی که تمایل داشتند مدیریت سهام خود را در دست داشته باشند با انتخاب روش مستقیم می‌توانستند نسبت به فروش ۳۰ درصد از سهام خود اقدام کنند. درحالیکه هنوز مبلغ فروش ۳۰ درصد سهام عدالت اکثر سهامداران به حساب آن‌ها واریز نشده بود‏, از ۱۸ مردادماه نیز امکان فروش ۳۰ درصد دیگر مهیا شد.

از ۴۹ میلیون نفر مشمول سهام عدالت ۲۱ میلیون نفر، روش مستقیم را انتخاب کردند و از این تعداد, ۳۰ هزار نفر سفارش فروش گذاشتند,، اما این آغاز مشکلات سهامداران بود.
سهام عدالت 1
برخی از فروشندگان سهام عدالت میگویند بعد از ۵ ماه از ثبت سفارش فروش سهام عدالت هنوز خبری از واریز وجه حاصل از فروش آن نیست و برخی دیگر نیز از واریز‌های قطره چکانی فروش این سهام می‌گویند.
آقای پورقره سید، کارشناس بازار سرمایه گفت: به هر میزان از سهام موجود در سهام عدالت افراد به فروش برسد به همان میزان به حساب بانکی فروشندگان واریز خواهد شد.
وی افزود: سهامداران می‌توانند با مراجعه به سایت کارگزاری‌ها از روند فروش، تغییرات پرتفوی و مبالغ واریز وجه آگاه شوند.
پورقره‌سید عنوان کرد: برخی از سهامداران شماره حساب نامعتبر یا شماره حسابی که تسهیلات دریافت کردند را وارد سیستم کردند که این موضوع باعث شده وجه حاصل از فروش در حساب کارگزاری بماند.
وی بیان کرد: واریز قطره چکانی پول حاصل از فروش سهام به این علت است که بعضی از سهام موجود در پرتفوی سهام عدالت مشتریان به تعداد خیلی کمی است و وقتی ما ۳۰ درصد همان تعداد را می‌فروشیم و به حسابشان واریز می‌کنیم، عدد قابل توجهی نمیشود.
سهام عدالت شامل سهام ۴۹ شرکت سرمایه پذیر است و ارزش سهام عدالت کلیه مشمولین متفاوت است.
سهامداران می‌توانند لیست و اطلاعات مربوط به شرکت‌های مزبور را در سامانه اینترنتی سهام عدالت مشاهده کنند و با مراجعه به کارگزاری از نحو فروش سهام خود مطلع شوند.
با توجه به نوسانات بازار سرمایه و درخواست سهامداران مشمول سهام عدالت، مبنی بر امکان حذف سفارش فروش، شرکت سپرده گذاری مرکزی در ۱۴ آبان ماه، گزینه لغو سفارش فروش را برای سهامداران ایجاد کرد تا سهامداران بتوانند سفارش فروش سهام عدالت خود را لغو کنند.
به گفته حسین فهیمی، مدیر عامل شرکت سپرده گذاری مرکزی، کارگزاران موظفند امکان لغو سفارش فروش را در سامانه کاربران فراهم کنند.
فهیمی افزود: تاکنون بیش از ۱۰۰ کارگزاری این امکان را برای کارگزاران خود فراهم کردند که این موضوع از تکالیف آن‌هاست.
بر این اساس، در سامانه‌های فروش سهام عدالت بانک‌ها و شرکت‌های کارگزاری، بخش لغو سفارش فروش افزوده شده است تا سهامداران بتوانند از این گزینه استفاده کنند.
اگر کارگزاری امکان لغو سفارش فروش را در سامانه خود مهیا نکرده باشد و سهامدار با این تخلف مواجه شد، با مرکز پیام سهام عدالت تماس بگیرد و تخلف را گزارش دهد.
البته سهامداران باید به این نکته مهم توجه کنند که درخواست حذف سفارش فروش زمانی اجرا خواهد شد که سهام مشمولان در سامانه‌های سهام عدالت به فروش نرفته باشد

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار