چاپ کد خبر: 65955
9 شهریور 1400

عذرخواهی کارگردان «گاندو» از مردم استان فارس و کازرون

2682498 769

به گزارش اول فارس، جواد افشار، کارگردان «گاندو»، به خاطر تشابه اسمی یکی از شخصیت‌های منفی این سریال با یکی از قهرمانان ملی استان فارس، از مردم کازرون عذرخواهی کرد.

در سریال «گاندو»، نام یک دکتر خائن، ناصر کازرونی است که شبیه نام یکی از قهرمانان استان فارس و شهر کازرون است.

در بخشی از پیام جواد افشار که در اینستاگرام استوری کرده، آمده است:

«… در بخشی از داستان سریال، یکی از اساتید دانشگاه (ناصر کازرونی)، تحت تاثیر توطئه مدیر خائنی (دکتر نصرآبادی) که به سفارت انگلیس رفت و آمد دارد، قرار گرفته و … که به‌طور کاملا تصادفی، شبیه اسم قهرمان ملی (ناصر دیوان کازرونی) شده که موجب رنجش مردم عزیز آن دیار گردیده است.

ضمن پوزش از این اتفاق و تشابه اسمی تصادفی، جهت احترام به آن قهرمان ملی و برطرف کردن شائبه به وجود آمده، اسم این کارآکتر، برای ثبت در آرشیو، تغییر و اصلاح شد.»

220px Naser Divan Kazeruni

ناصر دیوان خان کازرونی

بر اساس این گزارش، ناصر دیوان خان کازرونی معروف به ناصرلشکر (زادهٔ دی ماه ۱۲۵۳ در کازرون – درگذشت ۹ اردیبهشت ۱۳۲۱ در کازرون)با قومیت ونسب پارس رهبر قیام مردم کازرون علیه استعمارگران انگلیسی بود که همراه با  عشایر قشقایی در جنگ اول جهانی علیه انگلیسی‌ها جنگید.

وی در ۳ دی ۱۲۵۳ در شهرستان کازرون از پدری بنام حسنعلی متولد گردید، پدر و اجداد وی به‌طور موروثی به سمت کلانتری کازرون منصوب می‌شدند. دوران جوانی ناصر دیوان مصادف با رقابت‌های سیاسی و اقتصادی بنیان برانداز قدرتهای بزرگ آنزمان یعنی روس و انگلستان در کشور ما بود، روح حساس و سر پرشور ناصر دیوان در چنین هنگامه‌ای، حیات را برای خود ننگ می‌دانست و نمی‌توانست به آسانی شاهد نابودی کشور خود بدست استعمار باشد، در چنین زمانی ناصر دیوان همراه با کازرونیان قیام نمود، جهادی که هدفش جز مبارزه با استعمار و مقابله با ظلم و ستم بیگانگان در برنداشت.

ناصر دیوان مردی بزرگ بود با خصلتهای انسانی و مردم دوستی، بنا به گفته نزدیکان او، وی ماهانه برای فقرا و بیچارگان مقداری غذا و آذوقه و همچنین پول مقرری تعیین کرده بود و در اواخر هر ماه فقراء و بیچارگان و بینوایان شهر در کنار خانه او جمع می‌شدند. خانه وی همیشه بر روی عموم باز بود و بدین جهت هر انسان نیازمندی را بسوی خود جذب می‌کرد، بخشودگی، فداکاری، احترام به کودکان، ایجاد آثار خیریه از خصوصیات دیگر وی می‌توان نام برد. دینداری و ایمان به خدا از خصوصیات بارز ناصر دیوان بود و در تمام جهادهای خود نظر به فتوای جهاد مراجع عالیقدر از جمله عبد الحسین لاری و علمای اعلام کازرون داشت. دوستی اهل بیت و پرداختن به آن‌ها و فنا شدن در ولایت آن‌ها از نکات بارز زندگی این مرد به‌شمار می‌آید. وی همان‌طور که در حفظ استقلال و عظمت وطن بی‌نظیر بود در برپایی شعائر اسلامی (از جمله مراسم تاسوعا، عاشورا، تعزیه) نیز معروف بود و نسبت به ادای فرایض مذهبی حرص شدیدی داشت. از خصوصیات چشمگیر ناصر دیوان، فتوت، جوانمردی وفرزانگی است.

ناصر دیوان در اردیبهشت ماه ۱۳۲۱ سرانجام پس از سال‌ها تلاش و مبارزه علیه استعمارگران و متجاوزین درگذشت و در محلی بنام شاه ارغوان (شارغون، به زبان بومی) در کازرون بخاک سپرده شد.

وات 1

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

ز پنجشنبه , ۱۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۴

یه کار نکنید دیگه کسی جرات فیلم سازی نداشته باشه حالا اومده عذر خواهی لطفاً دیگه کشش ندین.

ایرانی پنجشنبه , ۱۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۵:۵۱

سلام
من خودم ناصر دیوان کازرونی را نمی‌شناختم، با این پست با وی آشنا شدم، این هم جنبه مثبتش.

پارسا چهارشنبه , ۱۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۵

ایشون فکر میکنن همه مثل خودشون … این کار صد در صد ازروی عمد .. و … بوده ناصر دیوان کازرونی ابر اسطوره یه مبارزه با بیگانگان مهربان جنگاور بخشنده برای ایران و جهان اسلام بوده و هست و این کارگردان … باید بداند دریا …

ناشناس چهارشنبه , ۱۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۶

چون کسی اسمش توی فیلم مشابه اسم کسی هست ربطی به کارگردان نداره اگه جنبه فیلم دیدن ندارید نگاه نکنید لطف کنید اینقدر مضخرف نگید واقعا حرفاتون مسخرص

ناشناس چهارشنبه , ۱۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۷

اگر این اشتباه اتفاق نیفتاده بود من نمیدونستم که همچین شخصیتی وجود داشته، اتفاقا باعث شدن خیلیها با این شخصیت آشنا بشن

ناشناس چهارشنبه , ۱۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۸

مردم ما دنبال بهانه هستن فقط از یه چیزی ایراد بگیرن

ترلان چهارشنبه , ۱۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۴

متاسفانه سالهاست که …….

علیرضا چهارشنبه , ۱۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۱

دیار ناصر دیوان

نورابادی چهارشنبه , ۱۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۲

سلام
بزرگی نام ناصر دیوان کازرونی چنان مشهور است و پر آوازه در عرصه مردانگی و وطن داری که کمتر کسی در ایران ممکن است نام وی را نشنیده باشد،
فامیل و اسم قحطی نبود که نام بزرگ ناصر دیوان را بخواهی لگد مال کنی، احتمال عمدی بودن این کار بیشتر به ذهن می‌خورد تا سهوی بودن.

م ر چهارشنبه , ۱۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۸

قبل از اینکه برای ندانم کاری. خو دتون عذر خواهی کنید، کمی اطلاعات جمع آوری کنید بد نیست عادت ‌‌شگ ها شده عذر خواهی ا

ف، ن چهارشنبه , ۱۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۸

قبل از اینکه برای ندانم کاری. خو دتون عذر خواهی کنید، کمی اطلاعات جمع آوری کنید بد نیست عادت ‌‌شگ ها شده عذر خواهی ا

ناشناس چهارشنبه , ۱۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۷

یعنی شما از اول تحقیق نکرده اسم افراد را می گذارید…

محمد چهارشنبه , ۱۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۳:۱۷

اسم سایتتون اول فارسه؟چرا نژاد پرستی میکنید؟خدایی خیلی زشته،هممون جزو یک کشوریم،اصلا جالب نیست

علی چهارشنبه , ۱۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۲:۴۰

خدا …کنه که هر چ خائن هست رو به اسم کازرون میبندین ، بعدم تشابه اسمی ناگهانی و سهوی نبوده ، از قبل برنامه داشتی ک کازرون را بد جلوه بدی ،

ناشناس چهارشنبه , ۱۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۰:۴۷

تفرقه افکنی نکنید لطفا. و اینکه تاریخ رو تحریف نکنید

قشقایی سه شنبه , ۹ شهریور ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۴

ناصر الدیوان کازرونی آدم شجاع و بزرگی بوده ولی جسارتا ایشون نبودن که با عشایر قشقایی به جنگ انگلیس رفتند بلکه صولت الدوله قشقایی بود که با ایجاد اتحاد در جنوب شکست های سنگینی بر انگلیسی ها وارد کرد ولی نمیدونم چرا یه عده ای سعی دارن اسم صولت دوله قشقایی رو یا حذف کنن یا تحت الشعاع دیگر استعمارستیزان مثل رئیسعلی دلواری یا ….قرار دهند

آخرین اخبار