چاپ کد خبر: 64140
23 مرداد 1400

عرضه یک میلیون تن سیمان در بورس کالا از امروز

سیمان بورس کالا

به گزارش اول فارس،  جواد جهرمی معاون نظارت بر توسعه و عملیات بازار بورس کالا در گفت و گوی ۱۸:۳۰ شبکه خبر در رابطه با عرضه سیمان گفت: تاکنون ۵۷ شرکت در بورس کالا پذیرفته شده اند.  فردا یک میلیون تن عرضه سیمان در بورس کالا را خواهیم داشت که معادل مصرف یک هفته است. هفته های آینده با پذیرش سایر شرکت‌ها در بورس و مرتفع شدن مشکل قطعی برق، عرضه سیمان در بورس کالا به بیش از یک میلیون تن خواهد رسید.

او افزود: حداقل خرید ۱۰ تن در نظر گرفته شده است و طرحی نیز برای خرده فروشی در نظر گرفته شده که در حال برنامه ریزی است.

این مقام مسئول گفت: بورس کالا یک پلتفرمی است که نشان دهنده عرضه و تقاضا است. گران‌ترین قیمت سیمان در بورس کالا سیمان تیپ ۲ است و میانگین نرخ سیمان در بورس کالا ۳۲ هزار تومان بوده است. در شهر‌های غربی کشور کمبود سیمان داریم و باید افزایش عرضه داشته باشیم تا قیمت‌ها متعادل شود.

در ادامه برنامه حمید فرمانی عضو هئیت مدیره انجمن صنفی سیمان گفت:قائم مقام وزیر صمت نامه می‌زند می‌گوید ما موافق عرضه سیمان در بورس کالا هستیم، اما برخی در سازمان های صمت‌ استانی مخالفت می‌کنند.

فرمانی بیان کرد: متاسفانه سازمان های صمت استانی نامه نگاری‌هایی که می‌کنند به دلیل اشاره‌های سازمان حمایت  است. در رابطه با سیمان چند نوع مشتری وجود دارد بتن سازها، کاشی سازان و … وجود سیمان در بورس کالا رانت را از بین برده است.

او گفت:خود خریداران هنوز با این رویکرد آشنا نیستند و عرضه کالا در بورس نیازمند فرهنگ سازی و شفاف سازی است.

پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس هم در این خصوص اظهار کرد:در رابطه با عدم عرضه کامل سیمان در بورس باید گفت یک دوگانگی در وزارت صمت وجود دارد باید این موضوع با سیاست گذاری مشخص شود، زیرا بورس کالا مسیری شفاف است.

او افزود: در رابطه با سیمان باید بیان کرد خیلی زودتر سیمان باید وارد بورس کالا می‌شد و یکسری موانع مانند قطعی برق سبب بروز مشکلات اخیر شد. اما برخی استان‌ها در مسیر بورس کالا نیستند. حداکثر نیاز کشور ۶۵ تن است و ۱۵ تن صادرات داریم و به طور کل ۷۵ تن تولید سیمان داریم و این یعنی اصلا کمبود در این زمینه وجود ندارد.

پورابراهیمی گفت:در مجلس ما پیگیر موضوعات عرضه سیمان در بورس کالا هستیم. ما پیگیر اجرای قانون هستیم، زیرا که بورس کالا سبب شفافیت و جلوگیری از ایجاد و شکل گیری رانت می‌شود و ما تمام تلاش خود را خواهیم کرد. در بورس کالا حدود ۵ هزار کد در این زمینه سیمان صادر شده است.

او افزود:برای خرید خرد نیز برنامه‌های داریم که این کف عدد ۱۰ تن به مقدار کمتری برسد.

جهرمی در ادامه افزود:در رابطه با کد بورسی تصمیماتی گرفته شده است. یکی از این تصمیم‌ها که امروز اعلام می‌شود این است که شرکت‌های حقوقی باید صورت‌های مالی اظهار می‌کردند، اما از فردا این کار فعلا نیاز نیست. تصمیم بعدی این است که کسانی که کد بورسی دارند نیاز به دریافت کد بورس کالا نداشته باشند.

او بیان کرد:در رابطه با برق نیز تفاهمی صورت گرفت که انتظار است آقای مفتح و مسئولان مرتبط نیز این تفاهم نامه را رعایت کنند.

همکاری صنعت برق برای رفع مشکل خاموشی کارخانه های سیمان

در ادامه برنامه رجبی مشهدی سخنگوی برق گفت:در رابطه با برق صنایع باید گفت یک همکاری ۱۰۰ درصدی را خواهیم داشت و ۳۶ شرکت سیمانی با همکاری بورس کالا و وزارت صمت که شرکت‌های که در بورس کالا عرضه دارند مشخص شدند و بنا شد مشکل آن‌ها مرتفع شود.

او افزود: روال این است که در روز کف مصرف را وزارت صمت مشخص کند و ما برق  را تامین کنیم و در شب برق بدون محدودیت است.

فرمانی در پاسخ گفت:در خواست شفاف ما مشخص شدن زمان قطعی برق و میزان آن است، زیرا که روشن و خاموش شدن دیماند و کوره‌ها زیان زا خواهد بود.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار