چاپ کد خبر: 79956
14 فروردین 1401

عزل سه مدیر کل به دلیل مخالفت با طرح فلاحت در فراغت و باغشهرها

رئیس کمیته محیط زیست در یونسکو با اشاره به اینکه طرح فلاحت در فراغت یکی از بزرگترین جنایت هایی است که علیه محیط زیست استان فارس اتفاق افتاد، گفت: ذکر این نکته ضروری است که سه تا از مدیران کل محیط زیست به دلیل مخالفت با طرح فلاحت در فراغت از کار برکنار شدند و به رغم هشدارهای فعالان محیط زیست مبنی بر اجرای طرح فلاحت در فراغت که سبب از بین رفتن پوشش های طبیعی استان فارس می شود اما متاسفانه این طرح عملیاتی اجرا شد.

ویلاسازی 2 1

 خبرگزاری ایلنا : محمد درویش  با اشاره به اینکه بعضی از نهاد ها در سال های گذشته اقدام به اشغال سواحل ایران کرده اند، افزود: ۹۵ درصد از ویلاهایی که در سواحل ساخته شده اند متعلق به نهاد های دولتی است و این در حالی است که این نهادها بدون هیچ التزامی به قانون و با دور زدن قوانین اقدام به ساخت و ساز باغ شهر و ویلاها کردند.

 باغشهرهای گذشته به صورت قانونی ساخته نشده اند

 رئیس کمیته محیط زیست در یونسکو با بیان اینکه باغ شهرهایی که در شهرها در حال تخریب است متعلق به افراد ثروتمندی است که در سال‌های گذشته با دور زدن قانون و پرداخت حق حساب اقدام به ساخت و ساز این ساختمان‌ها کرده اند، گفت: متاسفانه هیچ کدام از این باغشهرها به صورت قانونی ساخته نشده است.

دستگاه‌هایی که مجوز ساخت و ساز در باغ شهرها را صادر کرده اند قانون را دور زده اند

این فعال محیط زیست در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر اراده تخریب و مقابله با ساخت و سازهای ویلاها و باغشهرهای غیر مجاز در حاکمیت شکل گرفته است، بیان کرد: طبق قانون تمام رودخانه ها دارای حریم بستر سیلابی هستند که هیچ ساخت و سازی در این منطقه نباید انجام شود و این در حالی است که دستگاه ها و ارگان هایی که به باغ شهرها و ویلاهایی که در این حریم مجوز ساخت و ساز، کنتور برق، آب، گاز و …. داده اند اقدام به دور زدن قانون کردند.

 رئیس کمیته محیط زیست در یونسکو در ادامه با اشاره به اینکه قطعا مسئول اجرای قانون در ساخت و ساز ویلا و باغ شهر ها در حریم رودخانه‌ها چشمشان را بر روی ساخت و ساز‌ها بسته است، تصریح کرد: در شرایط فعلی مسئولان چشم‌شان را به روی این ساخت و سازهای غیر مجاز باز کرده‌اند و این در حالی است که تخریب ساخت و سازها تا چه اندازه می‌تواند در مقابل مافیا کوتاه بیاید.

درویش با اشاره به اینکه این تخریب ها در زمان دولت هشتم و نهم هم انجام گرفت، بیان کرد: اما این تخریب ها بعد از مدتی متوقف شد و این در حالی است که معتقدم آقای رئیسی در این بخش نمی تواند خیلی موفق عمل کند.

درویش در ادامه با اشاره به اینکه طرح فلاحت در فراغت که در استان فارس و نزدیکی شیراز انجام شد یکی از بدترین اقدامات محیط زیستی بود که رخ داد تصریح کرد: قطعا از طرح فلاحت در فراغت به عنوان سندروم ویلا سازی یاد می شود.

ویلا سازی در مسیر رودخانه‌هاباعث خشکسالی در پایین دست شد

وی با اشاره به اینکه ویلا سازی در تمام مسیر رودخانه های سیوند، کر و مناطق مانند بهشت گمشده باعث شده تا آب رودخانه هایی که قرار بود وارد سد درودزن و ملاصدرا و سیوند شود صرف این ویلاها می شود افزود: متاسفانه این اتفاق سبب خشکسالی در پایین دست می شود.

رئیس کمیته محیط زیست در یونسکو با اشاره به اینکه ویلا سازی‌هایی که در بالا دست در حال انجام است از دلایل مهم خشک شدن تالاب های بختگان، کمجان، به شمار می رود ادامه داد: متاسفانه این ساخت و سازها هنوز ادامه دارد و همچنان شاهد این اتفاق در ساتان های اصفهان، کرج و تهران هستیم.

درویش با اشاره به اینکه متاسفانه در منطقه حفاظت شده گلستانک در شمال شاهد احداث ویلا با جاده اختصاصی هستیم بیان کرد: متاسفانه این اقدامات هنوز ادامه دارد.

درویش در ادامه با اشاره به اینکه بعضی از دستگاه‌ها به صاحبان باغ شهر‌ها و ویلاها عنوان می کنند که بابت تراکم زیاد در ساخت باید مبلغی را بپردازند گفت: اگر این ساخت و ساز غیر قانونی است چطور می شود میزان تراکم زیاد را با پول حل کرد؟

بارندگی های سال گذشته خشکسالی فارس را جبران نمی کند

رئیس کمیته محیط زیست در یونسکو در ادامه با بیان اینکه متاسفانه بارندگی های سال گذشته به هیچ وجه نمی تواند کم آبی و خشکسالی های سال های گذشته را جبران کند ادامه داد: متاسفانه در ۶ سال اخیر تمام ذخیره های آب نابود شد و این در حالی است که در حال حاضر استان فارس بدترین وضعیت را در موضوع آب دارد.

درویش با اشاره به اینکه سالانه میزان تراز منفی آب در استان فارس رقمی بالغ ۲ و سه دهم میلیارد متر مکعب است افزود: متاسفانه تراز منفی آب استان فارس در سال رقمی بالغ بر هجده میلیارد متر مکعب است و ادامه این روند منجر به متروکه شدن روستاها و شهرهای کوچک استان فارس خواهد شد.

رئیس کمیته محیط زیست در یونسکو در ادامه با اشاره به اینکه متاسفانه در حال حاضر ۴۰ هزار روستا در کشور از سکنه خالی شده است گفت: متاسفانه این یک اتفاق و هشدار بسیار حاد و خطرناک برای کشور است.

درویش با بیان اینکه میزان حاشیه نشینی از ۷۰۰ هزار نفر در سال ۱۳۵۶ به حدود ۲۰ و دو میلیون نفر در سال جاری افزایش پیدا کرده است تصریح کرد: این در حالی است که ۷۰ درصد جرم و جنایت در حاشیه شهرها در حال رخ دادن است.

گروه واتساپ اول فارس

شما اگر هم در باره  طرح فلاحت در فراغت و باغشهرهای استان فارس نظری دارید برای ما بنویسید

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

زهرا دارش یکشنبه , ۹ مهر ۱۴۰۲ - ۶:۵۱

طرح جهت اوقات فراغت ۳۰سال خدمت معلم بازنشسته جهت درخت کاری در زمین سنگلاخی طرح فراغت در فلاحت. بسیار عالی است عده‌ای مغرضانه بهانه می‌گیرند مانع سند برق می شوند فریادرسی نیست که بگوید یک معلم با همون. دل درخت کاسته.
آیا ثمر میوه درختان ضرربه اقتصاد مملکت. زده شده چرا دنبال بهانه می گردنند

داریوش سه شنبه , ۱۶ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۴

با درود و احترام به همگی دوستداران محیط زیست بخصوص آقای محمد درویش عزیز
مسأله باغشهری بخصوص در شهر شیراز اولین بار توسط بزرگان دینی استان که نماینده ولی فقیه بودند پایه ریزی شد و افراد بازنشسته از تعاونی های مختلف با اعتماد جذب اینگونه طرح ها شدند و آرام آرام با سرمایه های اندک بازنشستگی خود این مکان‌ها را آباد و سر سبز کردند و در طول این سالهای ساخت و ساز و آبادی اگر به خلاف بوده است هیچ ارگانی جلوی فعالیت آنها را نگرفته و یا اخطار یا راهنمایی نکرده است حالا که کار از کار گذشته و با صرف هزینه های بالا که ذخیره یک عمر خدمت این بازنشستگان بوده همه ارگانهای ذیربط سر از زیر برف درآوردند و کاسه داغ تر از آش شدند و هر روز به نحوی باعث سلب آرامش این غشر مالک شده اند حال سوال این است اگر تخلفی صورت گرفته چرا پیشتر اعلام نکردند و چرا قانون یک بام و دو هوا است برای برخی از ارگانها که در مناطقی نزدیکتر به شهر شیراز در مراتعی مسطح و قابل کشت کشاورزی چرا این قوانین صدق نمیکند اما برای عده ایی بازنشسته ضعیف که بیابان‌های لم یزرع را با هزینه و وقت بسیار آباد کردند قوانین جاریست؟!!! بهتر است جای حق بنشینیم و راه کاری منطقی برای حل مسئله باغشهری در سراسر ایران بخصوص شیراز بی اندیشیم.با سپاس دوستدار محیط زیست و حق

باهر دوشنبه , ۱۵ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۹

تمام تخریب محیط زیست در همه استانها توسط مسیولین استانها و ایل و تبار انها انجام شده است چون به اکثرانهاسند واب و برق و کدپستی و حتی گاز داده اند و میدهند.اگر خود کارکنان ادارات و مسیولین مربوطه دخیل نبودند چطور این باغ شهرها با همه امکانات ایجاد شده اند و هر روز هم بدون ترس و واهمه توسعه پیدا می کند؟!!!
و در هر سه قوه هم پشتیبان قوی دارند!!!

عبدالله دوشنبه , ۱۵ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۹

۷۰۰ قواره که محیط زیست شیراز دوره خانم ابتکار باج گیری و و دو تا دو تا به شما داد و بقیه مدیران تخریب نبود زمین‌های باغ شهری که محیط زیست و منابع طبیعی و ووووو بین خودتان قسمت کردید و به مردم بدبخت فروختید باج گیری نبود حالا هم سفره دیگری می خواهید پهن کنید لقمه حرام های دیگری راه بیاندازند

ناشناس یکشنبه , ۱۴ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۴

سلام
چرا فقط به ویلاسازی اشاره میکنند؟!!
چرا به تخریب رود خانه ها توسط کارخانجات شن و ماسه ، اصلا اشاره نمی شود.؟!؟!
بعضی از شرکت های شن ماسه که متاسفانه تحت نظر معاونت فنی استانداری هم هستند، هرساله با تخریب بستر رودخانه ها مشغول به فعالیت هستند و هر چه با سازمانهای مربوطه تماس میگیریم،، پاسخگو نمی باشند!!!!!

امیر طاهایی یکشنبه , ۱۴ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۳

درود و سلام حضور جناب مدیر محیط ریست یونسکو
ای که دستت میرسد کاری بکن هنوز این ای که کشت وزرع دارند شاید بتوان گفت فضای سبز درخت دارند اما کی بایستی جلوی این کوه خوارها را بگیرد که هر ار چند متری یک دهنه معدن باز کردند متاسفانه این کوه ها محیط ریست نیست بداد شمال فارس برسید نقطه به نقطه اش شده معدن سنگ و برداشت های نابه هنجار و بی رویه طی ۵ سال بیش از صدها نقطه از طبیعت کوهستانی و حتی مراتع و چراگاه های دام و حیوانات وحشی و زیست بوم های بکر شمال فارس را سوراخ سوراخ کردند یونسکو برس به داد این محیط ریست

سید اسماعیل سبحانی یکشنبه , ۱۴ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۰

سلام
مطالبی که افراد دولتی دخیل در ماجرا عنوان می کنند صحیح و نادرست بودن آن به زمان عنوان کردنش برمیگردد همین افراد در زمان عنوان کردنش موافق بودند امروز مخالف . البته بنده به عنوان یکی از ساکنین باغ شهرها در شهر شیراز بیان میکنم چرا همه را با یک چوب می‌زنند آیا همه ثروتمند هستند آیا همه افراد متخلف هستند وقتیکه قیمت یک آپارتمان در شهر شیراز بیشتر از خرید یا قطعه زمین باغ‌های و احتساب هزینه های ساخت میشود آیا من بازنشسته دولت که نیاز به محیطی با آرامش دارم کدام را انتخاب میکنم . زمین با سند خریداری کردم طبق قوانین از شهرداری مجوز ساخت و پایان کار گرفتم بدون احداث چاه با خرید آب زندگی گذراندم هفت سال بدون در اختیار داشتن گاز شهری ان هم وسط شهر شیراز با بخاری نفتی زندگی کردم مقصر من هستم یا ارگانهای دست اندرکار . علم غیب داشتم که روزی افراد دیگری در دولت مصوبات و عملکرد دولتهای قبل را زیر سوال میبرند در هر صورت حرف زیاده ولی یکبار هم که شده باید به این ماجرا پایان داد اگر تخلفی صورت میگیرد حتی در حال حاضر ، مسئولین باید پاسخ بگویند نه اینکه با روح و روان مردم بازی کنند.

ناشناس یکشنبه , ۱۴ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۵

با سلام تاریخ رویداد وحشتناکی که در اطراف شیراز بعنوان فلاحت در فراغت وطرح طوبی بوسیله مسئولا ن وقت اجرا وموجب از بین رفتن منابع طبیعی وحیات وحش شد هیچوقت فراموش نخواهد کرد امیدوارم تخریب وبرگشتن این منابع ملی واجبار سازندگان آن به خارج نمودن مصالح ساختمانی از طبیعت هر چه زودتر اتفاق بیفتد

اسفندیاری یکشنبه , ۱۴ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۵

با نظر جناب درویشی موافق هستم
متاسفانه این پدیده شوم همچنان ادامه دارد

وحید یکشنبه , ۱۴ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۰

طرحی موفق بود ولی عده ای دیگر از آن کپی کردند و کار خراب شد

آخرین اخبار