چاپ کد خبر: 103829
20 بهمن 1401

آخرین بازماندگان پاسارگادیان در کنار تخت جمشید+عکس

پاسارگادیان یکی از قبایل پارس بودند. بر اساس اسناد مورخان یونانی قبایل پارسی به شش طایفهٔ شهری و ده‌نشین و چهار طایفهٔ چادرنشین تقسیم می‌شدند.

طبق گفته آن‌ها طایفه‌های شهری عبارت بودند از: پاسارگادیان، مرفیان، ماسپیان، پانتالیان ، دروسیان، گرمانیان که مهم‌ترین آن‌ها پاسارگاردیان بودند و قبیلهٔ هخامنشی و پادشاهان ناحیهٔ پارس از این قبیله هستند.

همچنین چهار طایفهٔ چادرنشین عبارتند از: دائی‌ها، مردها، دروپیک‌ها، ساگارتی‌ها

Basseri woman in Persepolis

پاسارگادیان از کوروش حمایت کرده و سلسلۀ هخامنشیان را به وجود آوردند؛ آن‌ها که در سده‌های نخست میلادی به ایل کاریان ملقب گشتند، اردشیر بابکان را در بنیانگذاری حکومت ساسانیان یاری دادند و مورد توجه ویژۀ پادشاهان ساسانی قرار گرفتند. به‌طوری‌که مرکز حکومتی آنان شهر مذهبی کاریان شد.

ایل کاریان در مقابل حملۀ اعراب سخت مقاومت کرد و شهر کاریان چهار بار توسط اعراب محاصره و فتح شد. پس از مهاجرت تعدادی از قبایل اعراب به فارس امور حکومتی ایل کاریان در اختیار اعراب قرار گرفت. این قبیله در دورۀ ساسانیان به نام رم کاریان و در سده‌های پسین از اسلام به پارسیان معروف شد و ایل باصری که هنوز هم در استان فارس به زندگی کوچی خود ادامه می‌دهد بازماندۀ آنان در سده‌های معاصر به‌شمار می‌آید.

در دوره ساسانی، و قرون اولیه اسلامی، فارس به پنج ولایت “کوره” و پنج ناحیه عشایرنشین “رم” تقسیم می‌شد.در این نواحی عشایری، یا (رَموم)، طوایفی می‌زیستند که مورخین قرون اولیه اسلامی از آنان با نام (اکراد پارس) یاد کرده‌اند.

OldParse 10

نمایی از تخت جمشید در سال ۱۳۰۸ هجری خورشیدی

رم‌ها
استخری و سایر مؤلفین قرون اولیه اسلامی گزارش می‌دهند که (جوم‌های کردان) در پارس بیش از پانصد هزارخانه بوده‌اند، استخری و ابن‌حوقل “حدود ۳۶۷ ه‍.ق” دقیقاً حدود جغرافیایی این (رموم) را ذکر کرده‌اند. تطبیق داده‌های فوق با جغرافیای طبیعی فارس روشن می‌کند که در غرب و شمال غربی فارس، رم جیلویه یا رمیجان قرار داشت. این رم از مشرق به کوره استخر، از مغرب به کوره ارجان، از جنوب به خوزستان، از جنوب شرقی به کوره شاپور و از شمال به اصفهان محدود بود. این ناحیه استان کهگیلویه و بویراحمد کنونی را دربر می‌گیرد.
در شرق رم جیلویه، رم بازنجان یا رم شهریار قرار داشت، که بخش مهمی از آن از اعمال اصفهان بود و بخشی از اعمال پارس. این رم، نواحی سر حد شش ناحیه و سرحد چهاردانگه امروزین “جنوب آباده تا سمیرم” را شامل می‌شود.
رم دیوان یا رم حسین صالح، از سمت مشرق به کوره اردشیر خره “فیروآباد کنونی”، و از سه جهت دیگر به شاپور کوره “ناحیه کازرون کنونی” محدود می‌شد. با توجه به داده‌های جغرافیای تاریخی، (رم دیوان) در منطقه‌ای بود که امروزه به کوهمره سرخی شهرت دارد.
رم لوالجان یا رم احمد لیث از سوی جنوب به خلیج فارس و از سه جانب دیگر به کوره اردشیر خره محدود بود. این رم، نواحی کوهنارو “جبل النارویه”، سیمکان، جهرم، قیر و کارزین، جویم و بیدشهر و لارستان الی استان هرمزگان کنونی را در بر می‌گیرد.

ancient iran celebration 1
رم کاریان یا رم احمد بن الحسن در شرق وشمال شرقی فارس قرار داشت، از شمال به ایالت کرمان، از شرق به (سیف آل صفار) و دریای فارس، از غرب به رم بازنجان و از جنوب به کوره اردشیر خره محدود می‌شد. این رم نواحی ابرقو تا فسا تا بندرعباس کنونی را شامل می‌شود. با توجه به شواهد بسیار این رم بازمانده قبیله پاسارگادیان در دوره هخامنشیان می‌باشد. بازماندگان این رم باصری‌ها هستند که در همین ناحیه کوچ می‌کنند.
تعمق در نام‌های بالا روشن می‌کند که رموم دوره ساسانی در قرنهای آغازین اسلامی به نام حکمرانان منطقه مربوط شهرت داشتند. برخی از این حکمرانان “مانند حسین بن صالح” عرب بودند و برخی “مانند جیلویه و شهریار” ایرانی.

از طایفه‌های کردان فارس، که نام آنان در متون قرون اولیه اسلامی درج شده، برخی تاکنون پابرجا هستند. طایفه‌های شش‌گانه سرخی “سهری و سهرکیه مندرج در متون فوق” و مهرکی و بککی، که در منطقه کوهمره سرخی می‌زیند، بازماندگان (رم دیوان) عهد ساسانی‌اند.

همچنین بازماندگان (رم کاریان) در قرون معاصر، باصری‌ها به‌شمار می‌روند که امروزه در استان فارس به زندگی کوچی خود ادامه می‌دهند. نام باصری معرب شدهٔ واژهٔ پاساری است که به افراد قبیلهٔ پاسارگادیان یکی از قبایل ده‌گانهٔ پارس‌ها در دوران هخامنشیان اطلاق می‌شده.

پاسارگادیان که کوروش را در ایجاد سلسلهٔ هخامنشیان یاری داده بودند در دوره‌های اشکانیان و ساسانیان به رم کاریان مشهور شدند. آنها به دلیل این که به اردشیر بابکان نیز در تأسیس سلسلهٔ ساسانیان کمک کرده بودند؛ این نام در سده‌های آغازین اسلامی نیز کاربرد داشت. و پس از مهاجرت تعدادی از قبایل اعراب به فارس امور حکومتی رم کاریان در اختیار اعراب قرار گرفت.

بر طبق سخنان مسعودی مورخ قرن چهارم در سرزمین فارس طایفه‌ای به نام پارسیان زندگی می‌کرده‌اند که بازماندگان همان رم کاریان بوده‌اند. آنها در زمان آل‌بویه به دو گروه پاساری و بساسیری تقسیم گشته و به ترتیب ضمیمهٔ ایل عرب خمسه و ایل ترک گشتند. پاساری‌ها و بساسیری‌ها در زمان فتحعلی‌شاه قاجار دوباره با یکدیگر متحد شده و ایل باصری را تشکیل دادند که تا به امروز پابرجا مانده و آن را می‌توان سرسلسله و میراث‌بان فرهنگ و تمدن هخامنشی‌ها و کاریان دانست.

بر طبق سخنان مسعودی مورخ قرن چهارم، در سرزمین فارس، طایفه‌ای به نام پارسیان زندگی می‌کرده‌اند که احتمالاً همان رم کاریان ساسانیان بوده‌اند.

باصری‌ها (باسری) از عشایر پارسی‌تبار و فارسی‌زبان ایران به ‌شمار می‌روند که بیشتر در استان فارس زندگی می‌کنند.

این ایل یکی از پنج ایل تشکیل‌دهندهٔ ایلات خمسه است و به خاطر قالی‌ها و گلیم‌های خود شهرت دارد. باصری‌ها حدود صد هزار نفر جمعیت دارند و بیشتر مسلمان و شیعه هستند.

سرحد (ییلاق) ایل باصری در مناطق مرودشت، پاسارگاد و اقلید و گرمسیر (قشلاق)  آن در مناطق لارستان، جویم، اوز و جهرم است.

امروزه باصری‌ها بیشتر در شهرستان‌های مرودشت، پاسارگاد، شیراز، جهرم ،اقلید، لارستان و سایر مناطق مرکزی فارس ساکن هستند.

شما هم نظر بدهید

ماجرای شگفت انگیز نبرد شیر و گاو در نقش برجستۀ های تخت جمشید

ببینید | ۲۷ اثر عتیقه و دیده نشده دوران هخامنشیان در موزه های دنیا

عکس های خیال انگیز ” شکست ناپذیرترین” قلعه‌ تاریخ ایران باستان

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

ایران بزرگ یکشنبه , ۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۰:۴۱

درود بر ایران وایرانی
اعراب عزیز که الان در ایران ساکنند هم ایرانیند
اما به داقع بعداز این مطلب باکاوشها وپرسشهای زیاد در مورد باصری های مرودشت دریافتم که پارسی ناب در گویششان بسیار زیاد هست دست کم از اصیل ترین مردمان وساکنان فارس کنونی هستنند
ودرود بر همه اقوام ایرانی کورد تورک لر بلوچ و….

ایران پنجشنبه , ۲۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۸:۱۳

فارسی بسیار روان صحبت کردن باصری ها بعد هجوم اعراب وبعداز این همه سال تحت فشار بودن خود گویای اصالت است در کل همه اقوامی که هم اینک در ایران زندگی می‌کنند ایرانیند حتی عربها

کاوه چهارشنبه , ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۴

زنده باد ایران
زنده باد پاساری

کاوه چهارشنبه , ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۱

ایران یه سرزمین پهناور با اقوام مختلف بوده که تو سنگ نگاره‌های تخت جمشید هم مشخص هست.
متاسفانه همه دوست دارند ایرانی و پارسی باشن.
به همین دلیل با این نظریه تاریخی مخالف هستن.
ناراحت نباشید شما هم ایرانی هستید

کاوه چهارشنبه , ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۷

برید تاریخ بخونید تا متوجه این موضوع بشین

امید چهارشنبه , ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۵

با درود فراوان
ایل باصری در اصل پاساری بوده، ایران بعد از اسلام تحت سیطره اعراب قرار گرفت و چون عربها حرف «پ» در زبان خود ندارند پاساری به باساری و نهایتا در گویش به باصری یا باسری تبدیل شده.
انسانم آرزوست.

ماهک ادیب چهارشنبه , ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۶:۵۲

چقدددد دردناکه اون قسمت از تاریخ ما که .. و مغول به کشور ما تجاوز کردن و ….

فریاد سه شنبه , ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۰

درود ،اول که با صد هزار نفر اونم بدون سند و با اغراق ایل تشکیل نمیشه و شاید طایفه باشه عزیز … و در ثانی با عنایت به نگارش نگارنده بعضی مواقع آدمیزاد به تاریخ هم شک می کنه !!! کما اینکه خیلی جاها جای شک هست … علی ای حال ایران آنقدر مورد تاخت و تاز و تاراج قرار گرفته که معلوم نیست کی ۲۰۰ سیصد سال پیش کجا بوده !!! و یا از ترس جان خود و خونواده ایلات و مردمان و عشایر از کجا به کجا پناه بردن ، مثال تاجیکان در جنوب روسیه … هروقت دی آن آی dna های افراد با اجساد آن دوره تطبیق شد ، میشه نتیجه گیری کرد!!!! الان هم داداش مهمترین نقش مردمان کشور ما تربیت نسلی است که در کنار یادگیری فرهنگهایی نابود اصیل ایرانی بتونن خیلی از این نکات و نقاط منفی ی حاکم بر جامعه رو بر چینن مانند ژاپن که نه سرایه دار داره و نه حراست !! تنها به لطف خانواده ها و آموزش و پرورشِ بدون دخالت سیاست و غیره

آخرین اخبار