چاپ کد خبر: 94610
23 شهریور 1401

علائمی که نشان می‌دهند باید سنسور اکسیژن ماشین خود را عوض کنید

موتور ماشین‌های مدرن، به چندین ورودی که از سنسورهای مختلف وارد می‌شود و برای عملکرد موتور ضروری است وابستگی دارد. زمانی که این سنسورها اطلاعات درست و دقیق تهیه نکنند، ممکن است مصرف سوخت بالا برود، رانندگی با ماشین سخت شود، یا ماشین استارت نخورد و این قبیل مشکلات.

سنسور اکسیژن ماشین 3

اول فارس:  خودرو ، سرویس و نگهداری :یکی از مهم‌ترین سنسورها در خودروهای مدرن، سنسور اکسیژن است. این سنسور را با نام سنسور O2 هم که فرمول شیمیایی آن است می‌شناسند. پیشتر درباره نحوه تعویض سنسور اکسیژن توضیحات کامل را ارائه دادیم، در این مقاله می‌خواهیم درباره زمان تعویض سنسور اکسیژن و علائم نیاز به تعویض آن صحبت کنیم تا راحت‌تر بتوانید تشخیص دهید که زمان تعویض سنسور اکسیژنتان رسیده است یا نه. این مقاله را لطفا تا انتها همراه ما باشید.

سنسور اکسیژن چکار می‌کند؟
وظیفه سنسور اکسیژن، بررسی میزان اکسیژن سوخته نشده و خارج شده از اگزوز است. سنسور اکسیژن با مدیریت سطح اکسیژن، راهی برای اندازه‌گیری سوخت ایجاد می‌کند. این سنسور، کاری می‌کند تا کامپیوتر بداند سوخت ترکیبی غنی (بدون اکسیژن کافی) می‌سوزد یا ضعیف (با اکسیژن زیادی).

شناخت نسبت اکسیژن به سوخت، کمک می‌کند تا موتور خودروتان تغییرات لازم برای عملکرد درست و اصولی را اعمال کند.

سنسور اکسیژن ماشین 1

تعداد و محل قرارگیری سنسورهای اکسیژن
سنسورهای اکسیژن در ماشین ضروری هستند و تمام خودروهایی که از سال ۱۹۸۱ به بعد ساخته شدند، مجهز به این سنسور هستند. براساس تبصره OBD-ll، تمام ماشین‌هایی که از سال ۱۹۹۶ ساخته شدند، دارای چند سنسور اکسیژن هستند. در برخی از ماشین‌ها، این تعداد به ۴ سنسور هم می‌رسد. یکی از سنسورها، زیر مبدل کاتالیزوری هستند. این سنسور، عملکرد مبدل را بررسی و کنترل می‌کند.

خودروهای مدرن با موتور V-6 یا V-8 ۴ تا سنسور اکسیژن دارند که دو تا از آن‌ها در سیلندرها، و دوتا زیر هر یک از مبدل‌های کاتالیزوری است. اگر یکی از سنسورهای اکسیژن از کار بیوفتد، ممکن است موتور دچار مشکلات زیادی بشود.

از آن‌جا که نقش سنسور در کارکرد موتور و کنترل خروجی اگزوز بسیار حیاتی است، باید زمان‌های تعویض آن را بشناسید.

زمان تعویض سنسور اکسیژن
سنسورهای اکسیژن بین اجزایی که باید به‌طور مرتب تعویض شوند، مانند فیلتر هوا و روغن یا لنت‌های ترمز، قرار نمی‌گیرند. بنابراین باید وقت‌هایی که خراب می‌شوند تعویضشان کنید.

سنسورهای اکسیژن اجزای بسیار مهمی در خودرو محسوب می‌شوند چون میزان اکسیژن اگزوز را مدیریت می‌کند و این اطلاعات را به کامپیوتر ماشین می‌فرستد. از آن‌جا، میزان نسبت هوا به سوخت کنترل می‌شود. اگر سنسور اکسیژن خراب شود ، کامپیوتر ماشین نمی‌تواند این نسبت را کنترل کند و اجزای دیگر موتور، از جمله مبدل کاتالیزوری، آسیب می‌بینند.

هیچ خودرویی مجهز به چراغ هشداری نیست که نشانگر زمان تعویض سنسور اکسیژن باشد. بنابراین، لازم است به بقیه علائم و نشانه‌های حیاتی توجه کنید. مثلا اگر چراغ چک موتور روی داشبورد روشن شد، نشان دهنده‌ی بالا بودن مصرف سوخت است.

سنسور اکسیژن ماشین 2

علائمی که نشان می‌دهند باید سنسور اکسیژن ماشین خود را عوض کنید
روشن شدن چراغ چک موتور: این مورد همیشه به سنسور اکسیژن برنمی‌گردد و ممکن است به‌خاطر مسائل جدی‌تری مثل خرابی مبدل کاتالیزوری، یا مسائل ساده‌ای مانند شل شدن پیچ گاز هم باشد. اگر این چراغ روشن شد سنسور اکسیژن را چک کنید تا در صورت نیاز، اقدامات لازم را انجام دهید. اگر خودتان قادر به عیب‌یابی نبودید، می‌توانید خودرو را به نزدیک‌ترین تعمیرگاه ببرید تا در صورت نیاز، سنسور اکسیژن عوض شود.
هرزگردی موتور، احتراق ناقص، بالا یا پایین رفتن مصرف سوخت: تمام این موارد نیز می‌توانند به مشکل سنسور اکسیژن برگردند. اگر مصرف سوخت خودروتان خیلی بالا رفته، بهتر است سنسور اکسیژن را عوض کنید چون سنسور معیوب می‌تواند تا ۴۰ درصد باعث افزایش مصرف سوخت شود.
بالا بودن دور موتور موقعی که خودرو ایستاده: در حالی که ماشین متوقف است، دور موتور باید زیر ۱۰۰۰ باشد. اگر رقمی که مشاهده می‌کنید بالاتر از این مقدار، مثلا بین ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ است، احتمالا یکی از سنسورها آسیب دیده و کارکرد صحیح موتور مختل شده است.
حس کردن بوی گند: همانطور که گفتیم سنسور اکسیژن میزان هوا و سوختی که با هم ترکیب می شوند را کنترل می کند. در صورتی که سنسور خراب شود، کنترل این بخش از دست خارج می‌شود و سوخت اضافی که در موتور مانده، بوی بدی مانند بوی گوگرد پخش می‌کند.
جمع بندی
سنسور اکسیژن یکی از اجزای حیاتی خودرو است که چون زمان مشخصی برای طول عمر آن لحاظ نشده، خیلی‌ها نمی‌توانند تشخیص دهند که چه زمانی باید عوضش کنند.

در صورتی که هریک از عوامل بالا را مشاهده کردید، خودرو را برای بررسی نهایی و تعویض به تعمیرگاه برسانید.

شما هم نوشتن نظرات تون این مطلب را کامل تر کنید.

گروه واتساپ اول فارس

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

طاها شنبه , ۲۶ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۳

ماشین من وقتی سرده پدال گاز رو بیشتر فشار میدم ماشین خفه میکنه وقتی گرم میشه کمی بهتر کار می کنه ولی روی CNG که میزارم خیلی بهتر کار میکنه شتاب و کند ماشین عالی میشه مشکل از چیه؟ ماشین ۴۰۵ glx مدل ۹۸

بابک جمعه , ۲۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۴

وقتی ماشین سرده اول صبح ریپ میزنه حالت خفگی داره بعد از ۲دقیقه بهتر میشه وکند ماشین بهتر میشه وقتی ماشین داغتر میشه علت از سانسور اکسیژنه

محمد رشیدی جمعه , ۲۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۱

آیاسنسور اکسیژن با عث می شود که ماشین روغن ماشین کم کند؟

پراید جمعه , ۲۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۱

سلام فداتشم ک اینقد استادبودی ما نمیدوتستیم خدا خیرت بده اکثر ماشینا سنسوراشون خرابه تو سنسور بدرد خور نشون بده تامن بخرم… اشغال چینی ک مهمون دوروزه هست بین ۸۰۰تا۱ملیون… هه هه ه

صداقت جمعه , ۲۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۲

سلام….نظرات دوستان عالی رود کاش فکری برای قیمت ها میکردن

ناشناس پنجشنبه , ۲۴ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۶

توضیحات مفیدی بود ممنون

مرتضی پنجشنبه , ۲۴ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۳

سلام مطالب خیلی خوبی بود اطلاعات ما راافزایش داد . متشکریم

امید پنجشنبه , ۲۴ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۷

قیمتش خیلی بالاست و کیفیتش پایین.چون اصلیش نیست جنس بنجل چینی که زود هم خراب میشه فراوان هست

ناشناس پنجشنبه , ۲۴ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۴

اگه سنسور خراب باشه در تست معاینه فنی رد میشی .میزان آلایندگی بالامیره .درضمن در خرابی پیشرفته دود سیاه با بوی گند از اگزوز خارج میشه .که اشتباهی روغن سوزی برداشت میشه درصورتیکه دود آبی نشانه روغن سوزیه

ناشناس چهارشنبه , ۲۳ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۱

زحمت شما به دولت خیلی خیلی محترم بگید کارمند استخدام کنه برا نظارت بر قیمت وسایل خودرو واقعاً واقعاً مردم گناه دارند اینا حق الناسه به این راحتی خود رو اون دنیا گیر نندازند

حسین‌جلالی چهارشنبه , ۲۳ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۱

باسلا‌من‌یه‌ماشین‌پژو‌۴۰۵‌دار‌بردم‌پیش‌مکانیک‌ودارای‌دوسنسور‌بود‌یکی‌شون‌قطع‌کرد‌ای‌به‌سوخت‌مربوط‌مشود‌یانه‌با‌دستگا‌حذفش‌کرد‌سوخت‌بالا‌می‌بر‌یانه‌راهمای‌شما‌تشکر

قاسم عسگری چهارشنبه , ۲۳ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۸

سنسور اکسیژن همان سنسور گاز است

ناشناس چهارشنبه , ۲۳ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۴

خداراشکردولت همیشه بفکرمردم بوده تمام قطعات به نرخ تعاونی به مردم میدن هرخیابونی یه تعاونی هس

محمد چهارشنبه , ۲۳ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۹

همین سنسور بسیار ساده و پیش پا افتاده تو حداقل ترین ماشینها حدود ۸۰۰هزارتومان قیمتش.که اگه خراب باشه یکم تو مصرف سوخت تاثیر داره.من به شخصه از خریدنخریدنش
منصرف شدم

سام چهارشنبه , ۲۳ شهریور ۱۴۰۱ - ۹:۰۵

ضمن عرض سلام یکی ازعلایم خرابی سنسوراکسیژن این است که اگه به محض روشن کردن خودرو حرکت کردین یعنی قبلاز داغ شدن ماشین تاآخرروز اذیتتون میکنه واگرگذاشتین ماشین خوب داغ شد بعد حرکت کردین این علایم خرابی این سنسوریعنی اکسیڗن میباشد یاماشین توسرعت بالا دل میزنه بعدیهویی ازجاکنده میشود

آخرین اخبار