چاپ کد خبر: 71536
23 دی 1400

علائم برق دزدی ماشین ، دلایل و راه تشخیص آن

 برق دزدی خودرو 4

برق دزدی ماشین یک اصطلاح عامیانه است که مالکان ماشین از آن هراس دارند. دلیل این هراس هم آسیبی است که این اتفاق می‌تواند به اجزای مختلف ماشین وارد کند و هزینه‌های سنگینی روی دست مالک ماشین بگذارد. برق دزدی درواقع استفاده نابه‌جا از برق باتری است و این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که ماشین خاموش باشد.

وقتی باتری ماشین خیلی زود خالی می‌شود، باید به برق دزدی خودرو شک کرد؛ یعنی احتمالاً چند بخش از ماشین به‌صورت بی‌رویه برق باتری را مصرف می‌کند. این موضوع خود را معمولاً با روشن‌نشدن ماشین نشان می‌دهد، یعنی عملکرد استارت با اختلال مواجه می‌شود. پس باتوجه‌به اهمیت موضوع برق دزدی باید با آن آشنا شد و در صدد رفع این مشکل برآمد.

در اینجا قصد داریم دلایل اصلی برق دزدی خودرو را برای شما بازگو کنیم تا درصورت بروز چنین مشکلی رفع آن برایتان ساده و آسان باشد.

عناوین این مطلب 

  • برق دزدی ماشین به چه معناست؟
  • چطور بفهمیم برق دزدی خودرو از کجاست؟
  • احتمال برق دزدی کدام قطعات از همه بیشتر است؟
  • روش‌های تشخیص برق دزدی ماشین چیست؟
  • ۱ – تشخیص برق دزدی ماشین با استفاده از لامپ
  • ۲ – تشخیص برق دزدی با تست تخلیه باتری از نظر شدت جریان
  • ۳ – تشخیص برق دزدی ماشین با روش تست تخلیه باتری از نظر افت ولتاژ
  • جمع‌بندی

برق دزدی ماشین به چه معناست؟

باتری ماشین وظیفه تأمین برق ماشین را بر عهده دارد. وقتی شما سوئیچ را می‌بندید و ماشین خاموش می‌شود، اتصال از باتری کماکان قطع نمی‌شود و بعضی از اجزای ماشین مانند رادیو، ساعت، دزدگیر یا قفل مرکزی هنوز از باتری استفاده می‌کند، اما میزان استفاده این اجزا به‌حدی نیست که باتری ماشینی شما خالی شود.

میزان برق مصرفی در ماشین‌های جدید بین ۵۰ تا ۸۰ آمپر و در ماشین‌های قدیمی کمتر از ۵۰ آمپر است. اگر باتری بیشتر از این مقدار برق مصرف کند، خیلی زودتر از حد انتظار خالی می‌شود. اگر این برق دزدی خودرو خیلی کمتر از چند میلی‌آمپر باشد، معمولاً اتفاق خاصی رخ نمی‌دهد؛ اما زمانی که این مقدار به چند آمپر برسد، بعد از خاموش‌کردن ماشین، برق باتری به تدریج خالی می‌شود. اینجاست که دردسر اصلی با روشن‌نشدن ماشین شروع می‌شود.

چطور بفهمیم برق دزدی خودرو از کجاست؟

برق دزدی خودرو می‌تواند ناشی از عملکرد نامناسب بسیاری از قطعات در سیستم برق‌رسانی ماشین باشد؛ حتی گاهی وجود اختلال در عملکرد وایر شمع و کوئل باعث برق دزدی خودرو می‌شود. در این مواقع جرقه کوئل به وایر شمع‌ها نمی‌رسد و ماشین به مشکل می‌خورد.

به‌جز موارد گفته‌شده، وجود اشکال در سیستم‌های دیگر ماشین هم می‌تواند باعث برق دزدی شود. برای اینکه بفهمیم برق دزدی خودرو از کجاست، ابتدا باید تمامی اجزای مرتبط با باتری بررسی شود تا مشکل پیدا شود.

احتمال برق دزدی کدام قطعات از همه بیشتر است؟

بیشترین احتمال برق دزدی از سمت سیستم پخش ماشین، رادیو، سیستم قفل مرکزی، دزدگیر، وایر شمع و کوئل است. این موارد باید توسط مکانیک ماشین بررسی شود تا درصورت وجود برق دزدی در آنها تعمیر شود.

بعضی از مشکلات ماشین هم مانند برق دزدی باعث تخلیه باتری می‌شود که نباید با این موضوع اشتباه گرفته شود؛ برای مثال روشن‌‌ماندن چراغ‌های ماشین، فساد باتری، دینام معیوب و مشکلات برق‌کشی ماشین هم باعث تخلیه انرژی باتری می‌شود.

روش‌های تشخیص برق دزدی ماشین چیست؟

برای تشخیص برق دزدی، مکانیک ابتدا ماشین را خاموش و یکی از سر باتری‌ها را جدا می‌کند. سپس روز بعد قبل از روشن‌کردن ماشین سر باتری را وصل می‌کند. اگر ماشین روشن شد، یعنی برق دزدی دارد، اما اگر روشن نشد، باید دیگر اجزای ماشین مرتبط با استارت بررسی شود.

برای پیداکردن علت برق دزدی خودرو روش‌های مختلفی وجود دارد که مکانیک یک‌به‌یک آنها را امتحان خواهد کرد:

۱ – تشخیص برق دزدی ماشین با استفاده از لامپ

به این منظور به ۲ لامپ ۲ ولتی که با جریان ۲ یا ۳ آمپر کار می‌کند و یک رشته سیم نازک نیاز است. پیش از شروع کار، ابتدا ماشین را خاموش می‌کنیم و سوئیچ را از آن خارج کنید. تمامی چراغ‌ها و وسایل برقی ماشین باید خاموش و در ماشین بسته باشد.

سپس ابتدا یک سر سیم را به انتهای لامپ و سر دیگر را به باتری وصل کنید. اگر لامپ حتی به‌صورت ضعیف روشن شد، یعنی ماشین برق دزدی دارد. با این روش احتمال برق دزدی خودرو اثبات می‌شود، اما کماکان مشخص نیست که مشکل از کدام بخش ماشین است.

برق دزدی خودرو 3

۲ – تشخیص برق دزدی با تست تخلیه باتری از نظر شدت جریان

 به این منظور باید ابتدا تمام مدارهای الکتریکی ماشین بررسی شود تا مشخص شود در حالت خاموش‌بودن ماشین، کدام یک از این اجزا هنوز از باتری استفاده می‌کند. در این بخش نیازی به بررسی بخش‌هایی مانند سیستم پخش ماشین یا ساعت نیست، چون این قسمت‌ها در حالت خاموشی ماشین کماکان مشغول کار است.

ابتدا ماشین را خاموش کنید و سوئیچ را از آن خارج کنید. درهای ماشین باید حتماً بسته باشد. در مرحله بعد کابل مشکی را که روی باتری با علامت (-) مشخص شده است، از آن جدا کنید. سپس پراب یا همان میله اتصال را به سر منفی باتری وصل کنید. اکنون باید پراب قرمز را به قسمت انتهایی باتری اتصال دهید. سوکت پراب مشکی به ورودی و سوکت پراب قرمز را به ورودی بالای آمپر وصل کنید. اکنون مولتی‌متر را روشن کنید. در این حالت باید روی صفحه نمایش مولتی‌متر عدد صفر را ببینید. در این مرحله باید کلید سلکتور را روی یک عدد کمتر بچرخانید. این کار را چندبار تکرار کنید تا جریان برق تشخیص داده شود.

اگر ماشین برق دزدی داشته باشد، عددی بی اشترز ۵۰ روی صفحه نمایش نشان داده می‌شود. در این صورت علت برق دزدی ماشین وجود مشکلاتی در مدار الکتریکی آن است.

برق دزدی خودرو 2

برای پیداکردن مداری که مشکل پیدا کرده است، باید ابتدا فیوزها را یکی‌یکی خارج کنید، عدد مولتی‌متر را چک کنید و فیوز را در جای خود قرار دهید و به‌سراغ فیوز بعدی بروید. اگر عدد مولتی‌متر از حد استاندارد ۰٫۰۳ تا ۳٫۰۳ کمتر بود، این مدار مشکل دارد.

اگر در زیر داشبورد سمت راننده و شاگرد هم جعبه فیوزی وجود داشته باشد، باید ابتدا با یک گیره سوئیچ در را محکم نگه دارید. سپس مولتی‌متر را روی شیشه جلو نصب کنید تا با هر بار جداکردن هر فیوز بتوانید عدد را به‌راحتی بخوانید.

همان روند قبلی را روی این جعبه فیوز هم پیاده کنید. روی در جعبه فیوزها اجزایی نوشته شده‌ است که به آنها متصل است. بنابراین با بررسی مسیر سیم‌کشی که در کتابچه راهنما مشخص شده است،‌ می‌توانید بفهمید که مثلاً سیستم پخش، چراغ یا کدام‌یک از اجزایی که به این جعبه فیوز متصل است، مشکل برق دزدی دارد.

۳ – تشخیص برق دزدی ماشین با روش تست تخلیه باتری از نظر افت ولتاژ

این روش شاید رایج‌ترین روش برای تشخیص علت برق دزدی ماشین باشد که البته بیشتر برای ماشین‌های قدیمی مناسب است. این ماشین‌ها دارای ۱ یا ۲ واحد کامپیوتری است که در ماشین‌های جدید به چندین واحد تغییر کرده است. اگر یکی از این واحدها در حال برق دزدی باشد، قطع باتری باعث خاموش‌شدن آن می‌شود و برق دزدی قطع می‌شود. به این منظور باید از مولتی‌متری استفاده کنید که دارای پراب‌های ظریف باشد تا به‌راحتی با فیوز مرتبط شود.

در ماشین‌های قدیمی که ۲ واحد کامپیوتری دارد، معمولاً کمتر از ۱ ساعت نیاز است تا این واحدها خاموش شود، اما در ماشین‌های جدید خاموش‌شدن واحدهای زیاد آنها گاهی ساعت‌ها زمان می‌برد. میزان این ساعت‌ها را باید از روی دفترچه راهنما بررسی کرد. در ابتدا باید ضمن روشن‌کردن مولتی‌متر، افت میزان ولتاژ برق را در مدارهای مختلف بخش‌های کامپیوتری بررسی کنید.

برق دزدی خودرو 1

برای هر بار تست ابتدا پراب‌های مولتی‌متر را به قسمت پشت هر فیوز متصل کنید و به صفحه نمایش نگاه کنید. فیوزهای زیر داشبورد و زیر کاپوت هم باید تست شود. اگر ماشین در این قسمت‌ها برق دزدی نداشته باشد، باید افت ولتاژ روی صفر باشد. اگر این عدد تغییر کرد، برق دزدی در آن مدار صورت گرفته است. در این مرحله مکانیک قطعه یا سیمی را که مشکل دارد، تعویض می‌کند و مشکل برق دزدی رفع می‌شود.

جمع‌بندی

باتوجه‌به آنچه در بالا گفتیم، علت برق‌ دزدی ماشین متفاوت‌ است و گاهی اگر زود به آن رسیدگی نشود می‌تواند خسارت سنگینی به خودروی شما وارد کند. بااین‌حال احتمال بروز مشکل‌های مختلف در سیستم برقی خودرو طبیعی است، اما چیزی که اهمیت دارد این است که اگر شما اطلاعات کافی در بروز چنین مشکلاتی داشته باشید، دیگر نیازی نیست مدام به تعمیرگاه بروید و باتری خود را تعویض کنید.

 در پایان امیدواریم که این مطلب برایتان مفید بوده و توانسته باشد دلایل مهم برق دزدی ماشین را برایتان توضیح دهد. نظر شما در این باره چیست؟ شما چه تجربه‌ای از برق دزدی در خودروی خود دارید؟ نظرات و تجربیات خودتان را از طریق بخش دیدگاه‌ها با ما در میان بگذارید.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار