چاپ کد خبر: 37665
18 آبان 1399

علائم بیماری قلبی را بدانید

به گزارش گروه سلامت اول فارس ، قبل از درمان هر بیماری باید تشخیص به درستی صورت گیرد تا نتیجه درمان نیز مثبت باشد. از راه‌های تشخیص بیماری، نشانه‌های آن است که بروز پیدا می‌کند. به طور مثال، علایم بیماری قلبی ممکن است نشانه‌هایی از انواع بیماری مربوط به قلب باشد که درمان مختص به خود را دارد.
در این مطلب با علایم بیماری قلبی آشنا می‌شوید. بعضی از این علایم ممکن است نشانه بیماری‌های غیر قلبی باشد. بنابر این، توصیه می‌شود در صورت مشاهده نشانه‌ها، به متخصص مراجعه کنید تا با تشخیص مناسب، اقدام درمانی صورت گیرد.
نشانه بیماری قلبی
علایم بیماری قلبی
احساس درد در ناحیه قفسه سینه یکی از اولین و شایع ترین علایم بیماری قلبی است. البته این درد ممکن است دلیل غیر قلبی نیز داشته باشد. به درد قفسه سینه که به دلیل تنگی سرخرگ‌ها باشد، آنژین قلبی نیز می‌گویند.
این درد در پشت جناغ و با احساس فشار به قفسه سینه همراه است و گاهی به سایر اندام‌ها مانند معده، بازو، گردن و حتی صورت به خصوص ناحیه فک می‌رسد. برای تسکین درد قفسه سینه ناشی از بیماری قلبی خوردن قرص زیر زبانی توصیه می‌شود.
نکته ای که باید به آن توجه داشت این است که اگر درد قفسه سینه همراه با حالت تهوع، استفراغ و تعریق سرد باشد و بیشتر از نیم ساعت ادامه پیدا کند، نشانه حمله قلبی است که باید سریع فرد را به اورژانس منتقل کرد.
نشانه بیماری قلبی
احساس خستگی زودرس
از دیگر علایم بیماری قلبی می‌توان به احساس خستگی اشاره کرد. نارسایی قلب، اختلال در ضربان قلب و مشکلات عروقی نیز می‌تواند باعث به‌ وجود آمدن حالت خستگی زودرس شود. اگر خستگی همراه با علائمی دیگر مانند سرفه، تعریق سرد، تنگی نفس، کند شدن ضربان قلب و سرگیجه همراه باشد، احتمال بروز ناراحتی قلبی یا حمله قلبی بسیار زیاد است.
توصیه می‌شود در صورت مشاهده علایم گفته شده، سریع به پزشک مراجعه کرده تا فرد تحت آزمایشات دقیق مانند عکس قفسه سینه، نوار قلب، اکوکاردیوگرافی و آزمایش خون قرار گیرد و در صورت تشخیص بیماری، اقدامات درمانی لازم نیز صورت گیرد.
نشانه بیماری قلبی
احساس سرگیجه
سرگیجه، یکی دیگر از نشانه‌های بیماری قلبی است که بیشتر اوقات همراه با افت فشار خون، کم یا زیاد شدن ضربان قلب، تعادل نداشتن، دوبینی یا تاری دید و تعریق سرد است. اگر این سرگیجه‌ها در فواصل زمانی کوتاه و همراه با تپش قلب و تعریق سرد باشند، احتمال ناراحتی قلبی زیاد است.
نکته ای که باید به آن توجه داشت این است که سرگیجه ممکن است عامل غیر قلبی نیز داشته باشد. به طور مثال گاهی سرگیجه ناشی از افت فشار است، به خصوص در مواقعی که فرد از حالت نشسته به ایستاده تغییر وضعیت می‌دهد.
با کنترل فشار خون یا مصرف بعضی دارو‌ها می‌توان از بروز سرگیجه جلوگیری کرد. در افراد سالمند، سرگیجه ممکن است به دلیل ضعف یا عوامل عصبی باشد که معمولا با دارو درمان می‌شود.
گاهی سرگیجه نشانه بیماری‌های دیگری مانند قند خون یا مشکلات عصبی است. در صورتی که فرد دیابتی دچار سرگیجه همراه با سر درد، تعریق و سبکی سر شود، احتمال زیاد، بدن با افت قند مواجه شده است که با اقدام درمانی مناسب می‌توان از بروز این حالت جلوگیری کرد. گفتنی است سرگیجه در افراد دیابتی گاهی به دلیل مصرف دارو‌های کاهش فشار خون نیز رخ می‌دهد.
نشانه بیماری قلبی
تپش قلب
تپش قلب، دو دلیل عمده دارد اولین و شایع ترین دلیل آن بروز استرس و اضطراب است که در شرایط استرس زا یا هیجانی مانند فعالیت‌های ورزشی ممکن است به وجود آید.
دلیل دوم تپش قلب، نارسایی قلبی است. گاهی ممکن است بعضی نارسایی‌ها یا مشکلات قلبی دیگر روی میزان ضربان قلب تأثیر بگذارند و در مواردی نیز بروز تپش قلب در هنگام استراحت و شرایط عادی نشانه بیماری قلبی است. افرادی که مکرر و در مواقع استراحت نیز دچار تپش قلب می‌شوند، باید به متخصص مراجعه کنند تا تشخیص درستی صورت گیرد.
تنگی نفس
تنگی نفس، ممکن است از علایم بیماری قلبی یا بیماری ریوی باشد. اگر تنگی نفس همراه با تورم دست و پا باشد و حتی در هنگام خواب نیز بروز پیدا کند، به طوری که فرد از شدت تنگی نفس از خواب بیدار شود یا با فعالیت‌های شدید افزایش پیدا کند، از نشانه‌های بیماری قلبی است.
احساس تنگی نفس در این افراد در حالت نشسته کمتر از حالت خوابیده است؛ بنابر این توصیه می‌شود که در طی روز بیشتر حالت نشسته داشته باشند تا کمتر دچار مشکل شوند. تنگی نفس به علت کمبود اکسیژن به اندام‌ها است که در این صورت با کبود شدن لب‌ها و ناخن نیز همراه است.
نشانه بیماری قلبی
تعریق سرد
تعریق سرد معمولا همراه با علایمی که ذکر شد، دیده می‌شود. مخصوصا در هنگام بروز تنگی نفس و تپش قلب، شدت پیدا می‌کند و نشانه حملات قلبی، نارسایی قلبی، برادیکاردی (کندی ضربان قلب) و در موارد حاد، سکته قلبی است.
تورم دست و پا
در افرادی که مبتلا به بیماری‌های قلبی هستند، ممکن است دست و پا‌ها دچار تورم شوند. این تورم ناشی از جمع شدن آب در این اندام‌ها است. در صورتی که این تورم در شکم و ریه باشد، ممکن است سلامت فرد را به طور جدی تهدید کند.
درد گسترش یافته به طرف بازو
از دیگر نشانه‌های بیماری قلبی درد است که به طرف چپ بدن گسترش پیدا می‌کند و طبق تحقیقات انجام شده این درد در بیشتر مواقع از سینه آغاز می‌شود و به سمت خارج حرکت می‌کند اما برخی دیگر از افراد، از قسمت بازو درد را تجربه می‌کنند که خود از علایم حمله قلبی خبر می‌دهد.
داشتن سرفه‌های ادامه‌دار
در بیشتر مواقع، سرفه‌های ادامه‌دار از علایم بیماری قلبی نیست اما در صورت داشتن بیماری قلبی و در معرض خطر ابتلا بودن به آن، بهتر است همه احتمال‌ها را در نظر داشته باشید. سرفه‌های ادامه‌دار به همراه خلط سفید یا صورتی می‌تواند از نشانه‌های نارسایی قلبی باشد و این مشکل زمانی رخ می‌دهد که قلب قادر به تأمین نیاز‌های بدن نیست و در نتیجه خون به داخل ریه‌ها نشت خواهد کرد.
در چه مواقع باید به پزشک مراجعه کرد؟
در صورت مشاهده علایم زیر در فرد باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید:
• غش کردن
• تنگی نفس
• درد قفسه سینه
زمانی که زود، بیماری قلبی تشخیص داده شود، درمان آن نیز راحت‌تر خواهد بود و در صورتی که نگران مبتلا شدن به بیماری قلبی هستید، درباره اقداماتی که می‌تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش دهد، با پزشک خود مشورت کنید.
به خصوص، اگر سابقه خانوادگی این بیماری را دارید و در صورتی که احساس می‌کنید به بیماری قلبی مبتلا شده اید، حتما به پزشک مراجعه کنید تا پزشک اقدامات لازم جهت درمان را انجام دهد.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار