چاپ کد خبر: 19369
11 دی 1398

علت بی حالی و بدخُلقی شما به خاطر کمبود این ماده است!

کم شدن ذخیره آهن در دوران قاعدگی می ‌تواند سبب دگرگونی در خُلق و خوی بانوان شود.برخی از بانوان در زمان سپری کردن دوران قاعدگی، دچار نوسان ‌های خُلقی همچون افسردگی، تمایل به گوشه گیری و انزوا، زودرنجی، تحریک پذیری و مواردی از این دست می‌ شوند.

اول فارس| بهداشت و سلامت : «لیلا جاهد»، کارشناس سلامت بانوان مرکز بهداشت شهدای انقلاب شیراز با بیان این مطلب گفت : از گذشته این باور رواج داشته که نوسان ‌های خُلقی در این دوران به دلیل نوسان ‌های هورمونی است، اما پژوهش‌ های جدید نشان داده است، کمبود سطح آهن خون می ‌تواند سبب افزایش تحریک پذیری در این دوران شود.

مصرف مواد خوراکی غنی از آهن مانند سبزی های دارای برگ سبز، برخی دانه ‌های آجیل، منابع پروتئینی و تخم مرغ، می ‌تواند سبب افزایش ذخیره آهن خون و جلوگیری از بروز مشکل هایی، چون بی حالی، اختلال در یادگیری، ضعف، خستگی، افسردگی، ریزش مو، زرد شدن چشم ها، زاویه دار شدن ناخن ‌های دست، تپش قلب و بی قراری شود.

علت بدخُلقی و بی حالی شما به خاطر کمبود این ماده است!

کم شدن ذخیره آهن در دوران قاعدگی می ‌تواند سبب دگرگونی در خُلق و خوی بانوان شود.

نتیجه تصویری برای بدخلقی زنان ایرانی

برخی از بانوان در زمان سپری کردن دوران قاعدگی، دچار نوسان ‌های خُلقی همچون افسردگی، تمایل به گوشه گیری و انزوا، زودرنجی، تحریک پذیری و مواردی از این دست می‌ شوند.

 کارشناس سلامت بانوان مرکز بهداشت شهدای انقلاب شیراز  افزود : از گذشته این باور رواج داشته که نوسان ‌های خُلقی در این دوران به دلیل نوسان ‌های هورمونی است، اما پژوهش‌ های جدید نشان داده است، کمبود سطح آهن خون می ‌تواند سبب افزایش تحریک پذیری در این دوران شود.

مصرف مواد خوراکی غنی از آهن مانند سبزی های دارای برگ سبز، برخی دانه ‌های آجیل، منابع پروتئینی و تخم مرغ، می ‌تواند سبب افزایش ذخیره آهن خون و جلوگیری از بروز مشکل هایی، چون بی حالی، اختلال در یادگیری، ضعف، خستگی، افسردگی، ریزش مو، زرد شدن چشم ها، زاویه دار شدن ناخن ‌های دست، تپش قلب و بی قراری شود.

کمبود آهن از شایع ‌ترین مشکلات سلامت در بانوان

کمبود آهن یکی از شایع‌ ترین مشکل‌ های سلامت در بین انسان ‌ها به ویژه بانوان است و نزدیک به ۲۰ درصد از بانوان در سنین باروری دچار کمبود ذخیره آهن خون هستند.

آمار‌های علمی نشان می ‌دهند اگر آهن در هر لیتر از خون کمتر از ۱۲ میکروگرم باشد، این فرد مبتلا به فقر آهن شناخته می ‌شود.

در زمان قاعدگی توجه به رژیم غذایی غنی از مواد سالم و پروتئینی، خودداری از مصرف مواد ایجاد کننده نَفخ شکمی، استراحت و پرهیز از فعالیت فیزیکی سنگین، نوشیدن مایعات و خواب به اندازه برای حفظ سلامت توصیه می ‌شود.

منابع غذایی سَرشار از آهن

لیلا جاهد در ادامه بیان داشت : آهن در منابع غذایی حیوانی مانند انواع گوشت ها(گوشت قرمز، مرغ و ماهی) جگر و منابع غذایی گیاهی مانند غلات، حبوبات، سبزی های سبز تیره(جعفری، برگ های تیره رنگ کاهو، برگ چغندر) زرده تخم مرغ، انواع خشکبار(توت خشک، انجیر خشک، کشمش، خرما) و مغزها (پسـته، بادام، گردو و فندق) وجود دارد.

آهن موجود در منابع غذایی حیوانی از قابلیت جذب بـالایی برخـوردار هستند و در حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد آن جذب می شود و تحت تاثیر کاهش دهنده های جذب آهن مانند چای و قهوه و دم کرده های گیاهی قرار نمی گیرد.

آهن موجود در منابع غذایی گیاهی از قابلیت جذب کمـی یعنی حدود سه تا هشت درصد برخـوردار هستند و جـذب آن تحت تاثیر افزایش دهنده های جذب آهن مانند ویتامین C موجود در میوه ها و سـبزی ها و کاهش دهنده های جذب آهن قرار می گیرد.

وجود مواد غذایی دارای ویتامین C جذب آن را چند برابر افزایش می دهد، به عنوان نمونه با اضـافه کـردن ویتامین C به غذا مانند مصرف یک عدد پرتقال یا لیمـو و یـا ۱۰۰ گرم کلم خام، جذب آهن را دو برابر می کند.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار