چاپ کد خبر: 83070
18 اردیبهشت 1401

علت جمع شدن آب در یخچال و راهکار رفع آن چیست؟

یخچال فریزر یکی از پرکاربردترین لوازم خانگی است و از آنجا که افراد مدام با آن سر و کار دارند، وجود هر گونه ایرادی در عملکرد آن باعث ایجاد نگرانی و حساسیت می‌شود. جمع شدن آب در یخچال یکی از این ایرادات است که در این نوشته دلایل آن را توضیح می‌دهیم و عنوان می‌کنیم که برای رفع این مشکل باید چه کار کرد.

تعمیر یخچال 1

یخچال فریزر یکی از پرکاربردترین لوازم خانگی است و از آنجا که افراد مدام با آن سر و کار دارند، وجود هر گونه ایرادی در عملکرد آن باعث ایجاد نگرانی و حساسیت می‌شود. جمع شدن آب در یخچال یکی از این ایرادات است که در این نوشته دلایل آن را توضیح می‌دهیم و عنوان می‌کنیم که برای رفع این مشکل باید چه کار کرد.

علت جمع شدن آب در یخچال

جمع شدن آب زیر جامیوه‌ای یخچال یا کف آن ناشی از وجود ایراد در عملیاتی است که منجر به تبخیر آب به وجود آمده از ذوب شدن برفک‌ها می‌شود.

در یخچال‌ها معمولا موادی مرطوب نگهداری می‌شود و برای جذب رطوبت این مواد، صفحه خنک کننده وجود دارد که رطوبت را تبدیل به برفک یا شبنم می‌کند.

برای اینکه برفک‌ها در یخچال انباشته نشوند در زمان استراحت موتور این وسیله، آنها آب می‌شوند و این آب باید از مسیر تخلیه پایین صفحه، روی کاسه موتور هدایت شده و با گرمای آن تبخیر شود.

اگر این عملیات به هر دلیلی به صورت کامل انجام نشود، شاهد جمع شدن آب در یخچال خواهیم بود. ایراد در عملیات تبخیر برفک‌های یخچال پنج دلیل دارد که در ادامه یکی یکی آنها را بررسی می‌کنیم.

مسدود شدن لوله تخلیه

یکی از اصلی‌ترین مواردی که ممکن است منجر به جمع شدن آب در یخچال شود، مسدود بودن لوله تخلیه است. در انتهای دیوار پشتی یخچال‌ها محفظه‌ای وجود دارد که به آن سوراخ تخلیه می‌گویند.

اگر لوله‌ای که تخلیه آب از طریق آن صورت می‌گیرد مسدود یا شلنگ تخلیه درست نصب نشده باشد، عملیات تخلیه آب به درستی انجام نمی‌شود. البته در مدل‌هایی از یخچال‌ها که به یخچال‌های بدون برفک مشهورند، یخ زدگی لوله تخلیه هم اتفاق می‌افتد که خود این اتفاق می‌تواند ناشی از خرابی المنت، ترموفیوز، سنسور دیفراست یا برد الکتریکی باشد.

اگر حدس می‌زنید که علت جمع شدن آب در کف یخچال ناشی از وجود اشکالی در لوله تخلیه است، با بررسی آن اقدام به رفع انسداد کنید. اگر یخ زدگی عامل انسداد است با ریختن آب گرم روی لوله تخلیه یخ را باز کنید.

البته توجه داشته باشید در صورت تکرار یخ زدگی باید به تعمیرکار مراجعه کنید، چون همانطور که عنوان شد خود یخ زدگی عواملی دارد که می‌تواند منجر به بروز مشکلاتی دیگر در یخچال فریزر شما شود.

نشت آب از آب سرد کن و یخ ساز

تعمیر یخچال 4 1

یخچال‌هایی که آب سردکن دارند و به ویژه آنهایی که یخ سازشان در قسمت بالایی است، ممکن است با این مشکل رو به رو شوند که ایجاد سوراخ یا داشتن نشتی باعث جمع شدن آب کف یخچال شود.

ایراد در آب سرد کن و یخ ساز اغلب ناشی از وجود مشکل در سیستم آبگیری است. در واقع وقتی سیستم آبگیری درست عمل نکند و با پر شدن مخزن، فرمان توقف آبگیری صادر نشود، شاهد سرریز کردن آب به کف یخچال هستیم.

اگر این آب سردکن یا یخ ساز یخچال شما هستند که نشتی دارند باید ابتدا دقیقا بررسی کنید که در مخزن آنها سوراخی ایجاد شده است یا نه.

بعد از آن شلنگ آب سردکن را بررسی کنید و اگر آنجا هم مشکلی وجود نداشت، به احتمال زیاد مشکل ناشی از سیستم آبگیری مخزن است که برای تعمیر آن باید به تعمیرکار متخصص مراجعه کرد.

تعمیر یخچال 2

معیوب بودن لاستیک درب یخچال

لاستیک‌های درب یخچال هر چند قسمتی ساده از یخچال به نظر می‌رسند، اما اهمیت زیادی دارند و بروز هر گونه مشکل در آنها ممکن است منجر به بروز مشکلاتی دیگر از جمله جمع شدن آب در کف یخچال شود.

لاستیک یا واشر درب یخچال آسیب‌پذیر است و به دلایل مختلف ممکن است معیوب شود. باز و بسته کردن مدام درب یخچال، برخورد جسم تیز با لاستیک درب یخچال و همچنین در معرض حرارت قرار گرفتن واشر درب یخچال از عمده دلایلی است که این قسمت از یخچال فریزر شما را دچار مشکل می‌کند.

وقتی لاستیک درب یخچال مشکل داشته باشد این به آن معناست که هوای سرد یخچال خارج شده و برعکس گرمای هوا بیرون به داخل آن می‌رود. اولین اتفاقی که با بروز این مشکل رخ می‌دهد ایجاد رطوبت و جمع شدن آب در یخچال است.

اگر علت جمع شدن آب در کف یخچال وجود مشکل در لاستیک یا واشر درب این وسیله تشخیص داده شد، چاره‌ای جز تعویض این قطعه نیست.

توجه داشته باشید که تعویض لاستیک درب یخچال باید به درستی صورت گیرد و بعد از تعویض چندین بار آن را بررسی کنید تا مطمئن شوید مشکل رفع شده است.

یخ زدن تبخیرکننده

یکی از رایج‌ترین دلایل جمع شدن آب در کف یخچال این است که تبخیرکننده به درستی کار نمی‌کند. اگر با مشکل وجود آب در یخچال خود مواجه هستید باید تبخیر کننده را بررسی کنید و ببینید به درستی کار می‌کند یا نه.

بررسی تبخیر کننده ساده است. وقتی موتور یخچال کار می‌کند باید تبخیر کننده سرد شود. اگر این اتفاق نیفتاد مشکلی به وجود آمده است که عمدتا ناشی از پنهان شدن اپراتور زیر یخ است که با رفع آن می‌توانید مشکل جمع شدن آب در یخچال را حل کنید.

نشت آب از مواد داخل یخچال

گاهی یک اتفاق ساده باعث جمع شدن آب در یخچال می‌شود و آن هم این است که ظروفی که در یخچال گذاشته‌اید نشتی دارند. بسیاری از افراد بطری یا پارچ آب و همچنین دیگر نوشیدنی‌ها را در یخچال نگهداری می‌کنند. در صورتی که شاهد جمع شدن آب در کف یخچال هستید دقیقا ظروف داخل یخچال را بررسی و از نشت ندادن آنها مطمئن شوید؛ تنها در این صورت سراغ دیگر موارد بروید و دلیل مشکل را جای دیگر پیدا کنید.

چرا جمع شدن آب در کف یخچال مهم است؟

تعمیر یخچال 3 1

 

ممکن است شاهد جمع شدن آب در کف یخچال یا جامیوه‌ای باشید، اما آن را جدی نگیرید و سعی کنید با تخلیه دستی یا خشک کردن آب با پارچه مشکل را رفع کنید. به چند دلیل باید جمع شدن آب کف یخچال را جدی بگیرید.

یکی از اصلی‌ترین دلایلی که باید جمع شدن آب در یخچال را جدی بگیرید، بوی نامطبوعی است که با بروز این مشکل در یخچال شما ایجاد می‌شود. از آنجا که یخچال محل نگهداری مواد غذایی است و این مواد غذایی گاه حساس بوده و بوی نامطبوع را به خود می‌گیرند، حل کردن مشکل جمع شدن آب ضروری است.

تخلیه دستی آب جمع شده علاوه بر اینکه کار شما را سخت می‌کند، شدنی هم نیست، چرا که مدام باید به سراغ یخچال خود بروید و آن را بررسی کنید. برای در امان ماندن مواد داخل یخچال از رطوبت و خرابی در اولین فرصت باید مشکل جمع شدن آب را حل کنید.

یکی دیگر از دلایل مهم جدی گرفتن جمع شدن آب در یخچال این است که بروز این مشکل گاه خود نشان دهنده مشکلات دیگر است و علاوه بر آن به ایرادات دیگری هم دامن می‌زند. برای مثال اگر مشکل از لاستیک درب یخچال باشد، در صورتی که آن را برطرف نکنید، عملا بسیاری از عملکردهای یخچال دچار مشکل می‌شود.

در واقع در این صورت یخچال به درستی کار نکرده و مواد غذایی فاسد شدنی در دمای مناسبی قرار نگرفته اند. به همین صورت وجود مشکل در لوله تخلیه و تبخیرکننده می‌تواند روی موتور یخچال اثر منفی گذاشته، به آن فشار بیاورد و حتی منجر به سوختن موتور شود.

بر این اساس می‌توان اینطور عنوان کرد که جمع شدن آب کف یخچال از طرفی یک ایراد است که رفع نشدن آن مشکلاتی را به بار می‌آورد و از طرف دیگر، این اتفاق نشان دهنده وجود مشکلی در قسمت‌های دیگر یخچال فریزر شماست.

ذکر این نکته هم ضروری است که گاهی با جمع شدن آب در یخچال مواجه نیستید، بلکه این مشکل در قسمت فریزر رخ داده است و در قسمت‌هایی از آن آب جمع شده یا حداقل رطوبت وجود دارد.

تعمیر یخچال 2 1

وجود چنین مشکلی از طرفی می‌تواند ناشی از مشکلات فنی فریزر شما باشد که با بررسی آن و به کمک تعمیرکار باید مشکل را رفع کنید، اما قبل از این کار به دمایی که برای یخچال و فریزر خود تنظیم کرده‌اید دقت کنید.

در بسیاری از یخچال فریزرها به ویژه در مدل‌های جدید این وسیله امکان تنظیم دستی دمای یخچال و فریزر وجود دارد. دلیل اینکه دما به طور خودکار تنظیم نمی‌شود از طرفی به ذائقه کاربران و از طرف دیگر به این برمی گردد که سازندگان قصد دارند آپشن‌های بیشتری در اختیار مشتریان خود قرار دهند.

معمولا افراد انواع مختلف مواد غذایی را در یخچال فریزر خود نگهداری می‌کنند و دمایی استاندارد برای همه مواد وجود دارد، اما گاه برخی استفاده‌ای متفاوت از یخچال فریزر خود دارند و تنها یک ماده را در آن نگهداری می‌کنند. این به ویژه در مورد استفاده غیر خانگی یخچال فریزر اهمیت دارد.

برای مثال ممکن است فرد از یخچال فریزر تنها برای نگهداری سبزی به منظور تازه ماندن استفاده کند. در این صورت تنظیم دستی دما به کار افراد می‌آید.

تنظیم دستی دما که به سهولت انجام می‌شود، گاهی به بروز این مشکل ناخواسته می‌انجامد که دما را اتفاقی عوض می‌کنیم. معمولا دکمه‌ای روی درب بالایی یخچال فریزر‌ها هست که با فشار دادن آن دمای داخل یخچال و داخل فریزر کم و زیاد می‌شود. ممکن است حین باز و بسته کردن درب یخچال، اتفاقی آن دکمه را فشار داده و دما را زیاد کرده باشیم. چنین اتفاقی می‌تواند منجر به ایجاد رطوبت به ویژه در قسمت فریزر شود.

تعمیر یخچال 5 1

نتیجه گیری

بروز برخی مشکلات به ظاهر ساده در وسایلی که استفاده می‌کنید ممکن است مشکلات بزرگ‌تری را به وجود آورند. جمع شدن آب در کف یخچال به ظاهر مشکل پیچیده‌ای نیست، اما به دلایلی چنین اتفاقی می‌تواند دردسرهای زیادی به دنبال داشته باشد. اولین و شاید مهم‌ترین مشکلی که جمع شدن آب در کف یخچال ایجاد می‌کند، ایجاد بوی بد در آن است.

از طرف دیگر، این مشکل می‌تواند روی سایر عملکردهای یخچال تاثیر بگذارد و گاه مشکل تا جایی حاد می‌شود که عملا این وسیله کارش را به درستی انجام نمی‌دهد و شاهد فاسد شدن مواد غذایی در آن هستیم.

جمع شدن آب در کف یخچال را از طرفی مشکلی بدانید که باید در اولین فرصت رفع شود و از طرف دیگر، آن را نشانه‌ای از وجود مشکلات دیگر در وسیله خود قلمداد کنید. گاه این مشکل به سادگی و با کمی دقت قابل حل است، اما در مواردی هم نیاز به بررسی‌ها و تعمیرات تخصصی دارید. اگر تمامی احتمالا را بررسی کرده و فکر می‌کنید یک ایراد فنی وجود دارد یا قطعه‌ای معیوب شده است، برای رفع مشکل به تعمیرکاران متخصص مراجعه کنید.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

سهراب چهارشنبه , ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲:۵۲

اب دروغ یخچال فریزر ما جمع میشود
و تا بحال هرکسیویاهرتعمیرکاری درآوردیم مشکل ماراحل نکرده است میخواستم نظرشماراهم ببینم

آخرین اخبار