چاپ کد خبر: 102898
7 بهمن 1401

علت خارش دست و پا در شب ناشی از چیست؟

خارش پوست در شب

شاید بارها و بارها شنیده‌اید که قدیمی‌ترها می‌گویند علت خارش کف دست نشانه‌ی به دست آوردن یا از دست دادن پول است. اما در واقع باید گفت که این مطلب علمی نبوده و علل دیگری برای خارش دست و پا وجود دارد. بسیاری از افراد از ایجاد خارش دست و پای خود در شب، گله‌‌مند بوده و تمایل به درمان آن دارند. از علل مهم خارش دست و پا در شب، می‌توان به افزایش دمای پوست اشاره کرد. دمای بدن و جریان خون به پوست، هر دو در هنگام غروب و رفته رفته افزایش یافته و باعث گرم‌تر شدن پوست و افزایش دمای بدن و در نهایت خارش دست و پا می‌گردد.

علاوه بر علت نام برده، موارد دیگری هستند که باعث شدیدتر شدن خارش پوست در شب می‌شوند. این عوامل عبارتند از:

  • بیماری های کلیه یا کبد
  • کم خونی یا فقر آهن
  • مشکلات تیروئید
  • شرایط روانی همانند اضطراب، افسردگی و اسکیزوفرنی
  • سرطان‌هایی مانند سرطان خون و سرطان غدد لنفاوی
  • اختلالات عصبی همچون ام اس، زونا و دیابت
  • واکنش های عصبی به موادی مانند مواد شیمیایی، داروها، غذاها یا مواد آرایشی
  • بارداری
  • عفونت‌های قارچی پوست

خارش دست و پا نشانه چیست؟

خارش پوست دست و پا اغلب به علت بیماری‌های رایج پوستی است اما در عین حال می‌تواند نشانه و علائم موارد دیگری نظیر دیابت، آلرژی، اگزمای پوستی، اختلالات عصبی، واکنش‌های دارویی و … باشد. بنابراین بهتر است تا قبل از هر اقدامی به پزشک متخصص مراجعه کرده تا علت آن شناخته شده و روند درمان آن به درستی طی شود.

علت خارش دست و پا در بارداری و درمان آن

ممکن است در طول دوران بارداری خود، در نواحی کف دست، پا یا بدن خود دچار قرمزی و گاها خارش شوید که معمولا به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد. در ادامه برخی از این موارد را باهم بررسی می‌کنیم.

  • کلستاز بارداری

کلستاز بارداری وضعیتی است که در آن هورمون‌های بارداری باعث اختلال در عملکرد کبد و تجمع اسیدهای صفراوی در کبد و جریان خون می‌شود. این وضعیت که با آزمایش خون تشخیص داده می‌شود ارثی بوده و می‌تواند یکی از علت های خارش دست و پا در بارداری باشد.

  • پروریگو

پروریگو برجستگی‌های خارش‌‌دار روی بازوها، پاها یا شکم است که ممکن است در هر کدام از سه‌‌ماهه‌های بارداری ظاهر شود. اگر در طول یک دوره بارداری خود دچار خارش شده‌اید، احتمال دارد که در بارداری‌های بعدی هم دچار این عارضه شوید. پروریگو معمولا مدت کوتاهی پس از زایمان از بین می‌رود.

اگر برای مدت طولانی در دوران بارداری خود احساس خارش شدید با علام پروریگو را دارید، بهتر است تا با پزشک یا مامای خود مشورت کنید.

  • کشش پوست

معمولا در بارداری اول و در بارداری‌های چند قلو، پوست بدن یشتر از بارداری‌های دیگر کشیده می‌شود که این به نوبه خود می‌تواند عاملی برای خارش دست و پا در بارداری باشد.

  • تغییرات هورمونی و خشکی پوست

تغییرات هورمونی ایجاد شده در دوران بارداری، می‌تواند بر پایه‌های عصبی تاثیر گذاشته، آنها را حساس‌تر کند و باعث خشک‌شدن و سپس خارش و پوسته‌ ‌شدن پوست گردد.

  • عطر یا پارچه

استفاده از مواد شیمیایی گوناگون، به نوبه خود می‌تواند دلیلی بر خارش پوست باشد.

حال که با عوامل و علت های خارش دست و پا در دوران بارداری آشنا شدید، در ادامه به راه‌ های مناسب برای درمان خارش دست و پا در دوران بارداری می‌پردازیم.

  • استفاده از لباس‌های گشاد از جنس پارچه‌های طبیعی

الیاف طبیعی معمولا پوست را دچار حساسیت نکرده و از هرگونه جوش‌های پوستی ناشی از گرما جلوگیری می‌کند.

  • استفاده از مرطوب کننده

استفاده از روغن‌های متنوع مانند روغن نارگیل و جوجوبا و حتی کرم‌ های مناسب موجود در بازار، می‌تواند در درمان خارش دست و پا موثر باشد.

  • استفاده از لوسیون بدن

این محصول برای درمان خارش بارداری بسیار مفید است و از خشکی پوست جلوگیری می‌کند.

  • کمپرس سرد

استفاده از کمپرس سرد در طول دوران بارداری می‌تواند به تسکین خارش پوست کمک بسیاری کند.

  • ژل آلوئه ورا

برای رفع خارش دست و پا در بارداری، بعد از حمام کردن می‌توانید این ژل را بر روی قسمت‌هایی از پوست که دچار خارش است، بمالید. ژل آلوئه ورا می‌تواند باعث کاهش التهاب و تسکین خارش شود.

  • نوشیدن آب و پرهیز از حمام داغ

نوشیدن آب از کم‌ آبی بدن جلوگیری کرده و خارش پوست را کاهش می‌دهد. از دوش گرفتن و حمام با آب داغ نیز پرهیز کنید زیرا می‌تواند پوست را خشک‌تر کرده و خارش را تشدید کند.

علت خارش دست و پا در سرما چیست؟

خارش و خشکی پوست در زمستان و سرما یک حساسیت نیست، بلکه یک اتفاق رایج است. بسیاری از افراد خصوصا افراد مسن در فصول سرد خصوصا زمستان دچار این عارضه می‌شوند که به دلیل خشکی پوست اتفاق می‌افتد. استفاده بیش از حد از وسایل گرمازا، دمای بالای بیش از حد فضای بسته محیط خانه و همچنین خشکی هوای خانه‌ و اداره‌ها رطوبت را بسیار کاهش داده و منجربه گشاد شدن رگ‌های خونی انسان و ایجاد خارش در پوست می‌شود.

به همین دلیل بهتر است همیشه به این نکته توجه کنید که محیط خانه را خیلی گرم نکرده، مرطوب نگه داشته و از روش‌های مناسبی برای افزایش رطوبت پوست خود استفاده کنید. یکی از روش‌های موثر برای افزایش رطوبت، استفاده از دستگاه رطوبت‌ساز با بخور است. روش دیگر برای درمان خارش پوست دست و پا، استفاده از مرطوب‌ کننده‌ و لوسیون‌ های مناسب است. حمام بخار نیز می‌تواند در رفع خارش دست و پا موثر باشد.

درمان خانگی خارش دست و پا

درمان خارش پوست به علت آن بستگی دارد. مصرف پمادها، کرم‌ ها و لوسیون‌ های مناسب و با کیفیت می‌تواند به بهبود خارش ناشی از خشکی پوست کمک شایانی کند. اما فراموش نکنید که علت خارش پوست هر چه که باشد، باید آن را برطرف کرد، زیرا در صورت خاراندن بیش از حد، پوست بیشتر در معرض خطر عفونت و آسیب قرار می‌گیرد.

اگر شما هم از خارش پوست خود کلافه شده‌اید و به دنبال راه‌ حل مناسب برای درمان آن هستید، می‌توانید روش‌ های خانگی زیر را امتحان کنید.

  • ماست

ماست ساده‌ی ارگانیک حاوی پروبیوتیک‌های فعالی است که با هر نوع عفونت و خشکی پا مبارزه می‌کند. برای استفاده موضعی از این محصول باید ماست ساده‌ی خنک را مستقیما روی پاهای خود بریزید و بگذارید به مدت ۱۰ دقیقه بماند، سپس آن را با آب خنک بشویید. این فرایند را دو بار در روز برای مدت چند هفته تکرار کنید.

  • لیمو ترش

لیموترش سرشار از اسید استیک است و خواص ضدالتهابی و قابض دارد که می‌تواند به درمان خارش و التهاب پوست کمک کند. برای استفاده از این روش درمانی کافیست تا آب لیموترش را بگیرید. پد پنبه‌ای را در آن بزنید و روی نواحی مدنظر قرار دهید، حال اجازه دهید تا خشک شود و سپس آن را با آب بشویید. از این روش به مدت دو بار در روز از آن استفاده کنید.

  • تخم شنبلیله

تخم شنبلیله به دلیل خواص ضدالتهابی و ضد میکروبی خود، می‌تواند خارش و التهاب پوست را به‌ طور قابل‌توجهی تسکین دهد و از ایجاد عفونت‌های پوستی جلوگیری کند. برای استفاده از تخم شنبلیله کافیست تا یک تا دو فنجان تخم شنبلیله را به مدت یک ساعت خیس کرده و سپس با مقدار کمی آب آسیاب کنید تا ماده‌ای خمیری شکل حاصل شود. شما می‌توانید سه بار در هفته از این روش استفاده کنید.

  • روغن درخت چای

این روغن بسیار پر مصرف بوده و به دلیل خواص ضد عفونی کننده، ضد میکروبی و ضدالتهابی که دارد برای درمان مشکلات پوستی مختلفی استفاده می‌شود. شما می‌توانید دست‌کم یک بار در روز از روغن درخت چای استفاده کنید و آن را به طور مستقیم بر روی نواحی دچار خارش ماساژ دهید تا به خوبی جذب شود.

درمان سریع خارش دست گچ گرفته

به غیر از عوامل فیزیکی و محیطی که در بالا به آن اشاره کردیم، اختلالات و استرس‌های روانی افرادی که دچار شکستگی دست یا پا می‌شوند ممکن است باعث بروز خارش دست و بدن شوند. به طور مثال برخی از افراد مبتلا به اضطراب یا اختلال وسواس، به شدت دچار خارش پوست می‌شوند. این افراد برای درمان خارش پوست خود، باید قبل از هر چیز اختلال روانی خود را شناسایی و آن را درمان کنند.

دقت کنید که مفاصل بعد از باز کردن گچ، سفت و متورم خواهد شد که اصطلاحا به آن خشک شدن دست بعد از بازکردن گچ نیز گفته می‌شود. این عارضه نیز طبیعی است؛ زیرا دست در طول دوران نقاهت کاملا بی‌حرکت بوده است و عضلات دست ضعیف شده‌اند. درنتیجه ممکن است وقتی که گچ برداشته می‌شود درد، تورم و سفتی مفصل یا خشکی را تجربه کنید.

درمان‌ های خانگی بسیاری برای درمان خارش پوست دست و بدن وجود دارد و تمام افراد می‌توانند به راحتی از آن استفاده کنند. در ادامه چند مورد از آنها را بررسی می‌کنیم.

  • استفاده‌ی روزانه از یک کرم نرم کننده و مرطوب کننده مناسب می‌تواند خارش ساعد دست گچ گرفته شده و خشکی آن را بهبود بخشد.
  • شستشوی دست و بدن با استفاده از شامپو غیر معطر، به درمان آن کمک می‌کند.
  • چرب کردن پوست با استفاده از روغن‌های گیاهی نظیر روغن نارگیل، بادام و زیتون در مرطوب کردن و جلوگیری از خارش پوست بسیار موثر است.
  • داشتن یک رژیم غذایی ناسالم، مصرف نوشیدنی‌های الکلی و مصرف غذاهایی مانند ماهی، بادمجان، تخم مرغ یا مواد غذایی دارای افزودنی و ادویه‌های تند می‌تواند علائم خارش دست و صورت و بدن را تشدید کند. بنابراین بهتر است از مصرف آنها خودداری کرده و یا میزان مصرف خود را محدود کنید.
  • از بسته‌های سرد برای کمک به بهبود گردش خون و کاهش التهاب استفاده کرد.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار