چاپ کد خبر: 98763
7 آذر 1401

علت داغ کردن موتور ماشین و روش‌های جلوگیری از آن

engine overheating.jpg

گرم شدن بیش از حد موتور خودرو مشکلی نیست که بتوان نادیده گرفت. گرمایی که از طریق احتراق تولید می‌شود، بسیار شدید است و می‌تواند منجر به ذوب شدن موتور ماشین و بروز آسیب‌های غیرقابل جبران شود. اگر در اثر رانندگی طولانی‌مدت، به‌خصوص در روزهای گرم تابستان، متوجه شدید که از داخل کاپوت ماشین شما دود بلند می‌شود، سریعا اتومبیل‌تان را متوقف کرده و موتور خودرو را بررسی کنید.

اما چه عاملی باعث بروز این مشکل می‌شود؟ در این مقاله قصد داریم به بررسی علت داغ کردن موتور ماشین و روش‌های جلوگیری از بروز آن بپردازیم.در این مقاله قصد داریم به بررسی علت داغ کردن موتور ماشین بپردازیم

علت داغ کردن موتور ماشین

دلایل مختلفی وجود دارد که در داغ شدن موتور ماشین موثرند. گاهی ریختن ضد یخ می‌تواند سریعا مشکل را برطرف کند. اما در موارد جدی‌تر باید برای جلوگیری از خرابی موتور و کاهش هزینه‌های احتمالی، بای از یک کارشناس کمک گرفت. در ادامه به علت داغ کردن موتور ماشین می‌پردازیم.

تجمع آلودگی در رادیاتور

رادیاتور یک بخش ضروری از سیستم خنک کننده است که گرما را از موتور خودرو خارج می‌کند. بنابراین، تجمع ذرات و آلودگی داخل رادیاتور و در نتیجه نقص عملکرد این قطعه، باعث وارد آمدن فشار مضاعف به موتور و داغ شدن آن می‌شود و همین می‌تواند یکی از علل داغ کردن موتور ماشین باشد. رانندگی طولانی‌مدت و ترافیک سنگین هم می‌تواند عملکرد رادیاتور را مختل کرده و احتمال داغ شدن موتور را افزایش دهد.

درب رادیاتورداغ کردن موتور

نقص ترموستات

یکی دیگر از علت‌های داغ کردن موتور ماشین مربوط به ترموستات است. درست مثل سایر قطعات ماشین، ترموستات خودرو هم ممکن است دچار نقص و خرابی شود. در صورت عدم عملکرد درست ترموستات، این احتمال وجود دارد که موتور ماشین هم با مشکل مواجه شود. زیرا ترموستات تنظیم دمای موتور رابر عهده دارد. این قطعه کمک می‌کند که دمای موتور از یک حد مشخص بالاتر نرود.

در واقع، ترموستات مسیر حرکت اب به درون رادیاتور را مسدود می‌کند تا موتور گرم شود. در صورت بالا رفتن دمای آب، ترموستات مسیر بازگشت آب به موتور را باز می‌کند.

عدم عملکرد درست واتر پمپ

واتر پمپ یا پمپ آب، تنطیم دمای موتور با به جریان درآوردن ضدجوش، ضدیخ و آب جهت تنظیم دمای موتور را بر عهده دارد. با توجه به این‌که موتور ماشین ۷۰ درصد از انرژی را به حرارت تبدیل می‌کند، چنانچه واتر پمپ عملکرد مورد انتظار را نداشته باشد، می‌تواند عملکرد موتور را دچار مشکل کرده و باعث داغ شدن موتور ماشین شود.

واتر پمپداغ کردن خودرو

روغن موتور بی‌کیفیت

روغن موتور در عملکرد بهینه و افزایش طول عمر خودرو موثر است. روغن موتور وظیفه خنک کردن سیلندرها و پیستون‌ها را بر عهده دارد. کیفیت بالای روغن موتور با جریان یافتن بین سیلندرها و پیستون‌ها و می‌تواند حرارت ناشی از حرکت این قطعات را کترل کند. اما اکر کیفیت روغن موتور پایین باشد، در خنک سازی این قطعات مشکل ایجاد می‌شود و در نتیجه منجر به داغ شدن موتور ماشین می‌شود.

شل شدگی یا پارگی تسمه موتور

شل بودن یا پارگی تسمه پروانه یا تسمه موتور می‌تواند دمای موتور را به شدت بالا ببرد. این مشکل از شارژ شدن باتری جلوگیری کرده و عملکرد واتر پمپ را هم دچار اختلال می‌کند. در نتیجه، دمای آب داخل رادیاتور سریعا بالا رفته و باعث داغ شدن موتور ماشین می‌شود.

شل شدگی یا پارگی تسمه موتور

مسدود بودن اگزوز

اگزوز خودرو با استفاده از قطعه‌ای به نام کاتالیست، به کاهش آلودگی گازهای خروجی از ماشین کمک می‌کند. خرابی اگزوز یا کاتالیست باعث کاهش قدرت اتومبیل و ایجاد صدای ناهنجار در نتیجه عدم خروج مناسب گازهای مضر می‌شود. برگشت گازهای مضر به داخل موتور می‌تواند باعث داغ شدن موتور ماشین شود.

سفتی سوپاپ‌ها

برای عمل احتراق، سوپاپ‌ها وظیفه ورود و خروج را بر عهده دارند. چنانچه سوپاپ خودرو دچار مشکل شود، در اثر عمل احتراق دود ایجاد شده امکان خروج از محفظه را نخواهد داشت و در نتیجه باعث داغ شدن موتور ماشین می‌شود.

کم بودن سطح روغن موتور

روغن موتور نقش مهمی در جلوگیری از داغ شدن موتور ماشین بر عهده دارد و می‌تواند ۷۵ تا ۸۰ درصد از گرمای موتور را کاهش دهد. علاوه بر این، با چرب کردن قطعات مختلف خودرو، از اصحکاک بین آن‌ها و بالا رفتن دما جلوگیری می‌کند. بنابراین، بهتر است هر چند وقت، میزان روغن موتور مورد بررسی قرار بگیرد.

داغ کردن موتور

روش‌های جلوگیری از داغ شدن موتور ماشین

تفاوتی ندارد چه خودرویی سوار می‌شوید، داغ شدن موتور ماشین می‌تواند برای هر نوع خودرویی اتفاق بیفتند. اما روش‌هایی وجود دارد که توجه به آن‌ها می‌تواند از بروز این مشکل جلوگیری کند. در ادامه به این روش‌ها اشاره می‌کنیم.

  • مخزن مایع خنک‌کننده ماشین را به‌طور منظم چک کنید و روغن موتور را در زمان‌های مشخص تعویض نمایید.
  • در صورت کثیفی سیستم تهویه اتومبیل‌تان، آن را هر از گاهی با فشار بالای آب شست‌وشو دهید تا آلودگی‌ها و رسوبات از بین برود.
  • سیستم تهویه را بررسی کنید تا از عدم نشتی آن اطمینان حاصل کنید.
  • ترموستات، رادیاتور و واتر پمپ را مورد بررسی قرار دهید و در صورت مشاهده خرابی در این قطعات، آن‌ها را تعمیر یا تعویض کنید.

در صورت داغ شدن موتور ماشین چه اقداماتی انجام دهیم؟

در صورت داغ شدن موتور ماشین، با رغایت نکاتی می‌توانید از بروز مشکلات جدی‌تر جلوگیری کنید. در ادامه به این اقدامات اشاره می‌کنیم:

  • برای جلوگیری از وارد آمدن فشار زیاد به موتور خودرو، ابتدا کولر را خاموش کنید.
  • در مرحله بعد، بخاری را روشن کنید حتی اگر تابستان باشد. این عمل باعث می‌شود مقدار زیادی از گرمای موتور وارد اتاق شود.
  • ماشین را کناری پارک کنید و در حالت خلاص قرار بدهید. در همین حین، پای خود را روی پدال گاز فشار دهید. این عمل باعث باعث افزایش عملکرد واتر پمپ و فن می‌شود و در نتیجه موتور زودتر خنک می‌شود.
  • کاپوت ماشین را باز کنید تا کلیه قطعات داخل آن به خصوص موتور در معرض هوا قرار گرفته و دمایشان کاهش پیدا کند.

در صورت جوش آوردن خودرو، به هیچ وجه آن را خاموش یا درب رادیاتور را باز نکنید، چون در حالت اول خودرو دچار آسیب شده و در حالت دوم خودتان دچار صدمه و سوختگی می‌شوید.

سخن پایانی

در این مقاله به علت داغ شدن موتور ماشین اشاره کردیم و روش‌های جلوگیری از این مشکل را مورد بررسی قرار دادیم. نکته مهم این است که هر چند وقت یک‌بار قطعاتی را که می‌توانند باعث داغ شدن موتور شوند را چک کنید. بنابراین، شناخت علل بروز این مشکل می‌تواند تا حد زیادی از بروز این مشکل جلوگیری کرده و سلامت شما و ماشین‌تان را حفظ کند.

شما هم اگر نظر یا تجربه ای دارید حتما برای ما بنویسید

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار