چاپ کد خبر: 96135
19 مهر 1401

علت روشن شدن چراغ آمپر، چک و استپ خودرو چیست؟

علت روشن شدن چراغ آمپر، چک و استپ خودرو چیست؟

چرا چراغ Stop (استپ) روشن می‌شود؟

آموزش مکانیک خودرو:روشن شدن چراغ استپ به دلایل متعددی همچون کاهش سطح روغن ترمز، بالا بودن ترمز دستی و یا مشکل در میکروسوئیچ آن، اتمام لنت ترمز، قرارگیری خودرو در سراشیبی، داغ شدن بیش از حد موتور و پاره شدن تسمه تایم رخ می‌دهد. توجه داشته باشید که با روشن شدن این چراغ هر جایی که بودید، باید سریع توقف کنید و تا این چراغ خاموش نشده، نمی‌توانید حرکت کنید.

آیا می‌دانید زمان تعویض تسمه تایم چه هنگامی است و چگونه می‌توان از پارگی زودهنگام آن جلوگیری کرد؟ این مقاله را از دست ندهید.

این چراغ با چراغ‌های هشداردهنده دیگری همچون روغن، سیستم خنک کننده، ترمز دستی، روغن ترمز و سیستم الکترونیکی ترمز نیز در ارتباط است و به همین دلیل باید تا جای ممکن سریع و قبل از استارت رفع شود.

چرا چراغ آمپر آب روشن می‌شود؟

علت روشن شدن چراغ آمپر، چک و استپ خودرو چیست؟

روشن شدن چراغ آمپر آب به طور واضح نشان می‌دهد که دمای آب در رادیاتور خیلی بالا رفته و به دنبال آن دمای موتور نیز در حال بالا رفتن است. اگر راهکار درستی در این موقعیت انجام نگیرد، خطر جوش آوردن ماشین تا حد زیادی افزایش پیدا می‌کند.

از دلایل اصلی روشن شدن چراغ آمپر آب می‌توان به کم شدن سطح آب رادیاتور، هوا گرفتن رادیاتور، خرابی فن‌های خنک کننده رادیاتور، مشکل ECU، ایراد در فشنگی اشاره کرد.

برای یافتن مشکل و خاموش کردن این چراغ به صورت زیر عمل کنید:

  • ابتدا در گوشه ای پارک کرده و منتظر بمانید تا خودرو خنک شود.
  • پس از خنک شدن موتور، درب رادیاتور را باز و میزان سطح محلول خنک کننده را بررسی کنید؛ در صورت کم بودن سطح آب، آن را با ضدیخ یا ضدجوش مناسب پر کنید.
  • به بررسی‌ فن رادیاتور بپردازید و مطمئن شوید که در جای خود و بدون آسیب دیدگی قرار گرفته باشد.
  • امکان دارد که هواگیری رادیاتور خوب انجام نشده باشد و باعث شود تا به جای آب، کمی هم بخار آب در لوله‌های خنک‌کننده جریان پیدا کند.‌ در این موارد بهتر است تا از متخصصان این زمینه کمک بگیرید.
  • از مکانیک بخواهید تا دیاگ زدن خودرو را انجام دهد؛ به این ترتیب هر گونه خطا در ECU و کامپیوتر خودرو قابل تشخیص و رفع خواهد بود.

چرا چراغ چک روشن می‌شود؟

علت روشن شدن چراغ آمپر، چک و استپ خودرو چیست؟
روشن شدن چراغ چک به علت های مختلفی رخ می‌دهد و ممکن است تا در رانندگی روشن شود. اصلی‌ترین دلایل روشن شدن این چراغ را می‌توان ایرادات مبدل کاتالیزور، آسیب سنسور جریان هوا خرابی و ایرادات باتری خودرو، باز بودن درب باک خودرو، خرابی سنسور اکسیژن، نشتی خلاء، خرابی سیستم چرخشش گاز اگزوز، ایراد در انژکتور بنزین، خرابی شمع های خودرو، خرابی کوئل، ایراد در سنسور MAF، فرسودگی وایر ها، مشکل در سوخت خودرو، نصب کردن غلط دزدگیر خودرو و خرابی ترموستات عنوان کرد.

آیا می‌دانید که توربوشارژ چیست و خودروهای دارای آن چه ویژگی هایی دارند؟

بعد از روشن شدن این چراغ لازم نیست تا خودرو را متوقف کنید؛ اما اگر پس از طی مسافتی چراغ چک خاموش نشد، باید دنبال مشکلات جدی‌تری در خودرو باشید.

چطور چراغ چک خودرو را خاموش کنیم؟

  • رانندگی کوتاه مدت و بررسی دوباره چراغ جک
  • دیاگ زدن
  • روشن و خاموش کردن خودرو
  • قطع و وصل کردن باتری خودرو

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار