چاپ کد خبر: 82684
15 اردیبهشت 1401

علت سرد نکردن و خنک نشدن یخچال + راه حل

سرد نکردن یخچال 1

یخچال ها در فصل های مختلف با توجه به شرایط آب و  هوا، باید در دماهای مختلفی تنظیم شوند تا برای نگهداری مواد غذایی مناسب باشند. اگر یخچال بیش از اندازه سرد باشد باعث یخ زدن مواد غذایی شده و اگر بیش از اندازه گرم باشد باعث می شود که مواد غذایی به سرعت فاسد شده و از بین بروند. خیلی کم پیش می آید که یخچال مشکل سرد بودن بیش از اندازه داشته باشد.

و در اکثر موارد هم این مشکل با تنظیم دوباره دمای یخچال حل می شود. اما مشکل کافی نبودن سرمای یخچال نسبتا شایع است و دلایل متفاوت فنی و غیر فنی دارد. در این مقاله به بررسی دلایل سرد نکردن یخچال می پردازیم تا با بررسی آنها بتوانید بدون نیاز به تعمیر کار یخچال، مشکل خود را برطرف نمایی

از آنجایی که وقتی دمای داخل یخچال بالا و یا پایین می آید احتمال خرابی در قطعات مهم یخچال وجود دارد برای همین حتما سعی کنید این مشکل را سریعا رفع کنید تا اگر قطعه ای از یخچال شما خراب شده باعث خرابی ها بزرگتر نشود. معمولا خنک کردن زیادی یخچال خیلی گزارش نمی شود چون با خنک شدن زیادی، دمای یخچال را کمی بالا می برند و مشکل حل می شود ولیدر این مقاله به دلایل خنک نکردن یخچال می پردازیم و راه حل هایی را به شما پیشنهاد میدهیم

۱- تنظیم درجه دما

در بیشتر مواقع رعایت نکردن برخی از مسائل کوچک باعث میشه تا مشکلات بنظر بزرگی داشته باشیم. همان طور که میدانید دمای یخچال در زمستان باید روی ۳ یا ۴ و در تابستان روی ۱ یا ۲ تنظیم شود. که اگر همین مورد کوچک رعایت نشود باعث می شود یا در تابستان مواد غذایی داخل یخچال به اندازه کافی خنک نشوند و یا در زمستان مواد غذایی داخل یخچال یخ بزنند. پس حتما به یاد داشته باشید که با تغییر فصل حتما درجه دمای یخچال را تنظیم کنید.

تعمیر یخچال 6

۲-نحوه استفاده فضای یخچال دلیل مهم سرد نکردن یخچال

هر کدام از لوازم خانگی که ما استفاده میکنیم بسته به ابعاد و قدرتی که دارند یک حداکثر میزان استفاده ای دارند. مثلا لباسشویی ها حداکثر میزان وزنی که میتوان لباس در آن قرار داد مشخص است. برای یخچال هم این موضوع صدق میکند و باید میزان مشخص از مواد غذایی را داخل یخچال بگذاریم. طبیعتا اگر مواد غذایی از آن مقدار بیشتر شود بازدهی یخچال فریزر شما کم می شود و خنکی داخل یخچال به حد معمول نمی رسد. حتما برای خود و دیگر اعضای خانواده مقدار مشخصی را تعیین کنید و اندازه همان مقدار مواد غذایی داخل یخچال بگذارید. نکته خیلی مهم در استفاده از یخچال این است که ظروف فلزی سرما را به خود جذب می کنند و یخچال باید سرمای بیشتری تولید کند تا بتواند آن سرمای جذب شده را جبران کند، پس جنس ظرف هایی که در یخچال استفاده میکنید هم خیلی اهمیت دارد.

۳- محل قرارگیری یخچال

موتور یخچال که مهم ترین قسمت یخچال به حساب می آید چون با فن خنک می شود باید فضای کافی برای گردش هوا را داشته باشد. اگر یخچال را داخل محل کوچکی قرار بدیم و پشت یخچال کامل به دیوار نزدیک شده باشد دیگر جایی برای جابجا شدن هوا و خنک شدن موتور وجود ندارد. همین خنک نشدن موتور یخچال اثر مستقیم روی خنک نشدن داخل یخچال می گذارد و بعد از مدتی احتمال سوختن موتور یخچال وجود دارد.

تعمیر یخچال 5

۴- لاستیک در یخچال

زمانی که در یخچال باز بماند و یا بصورت کامل بسته نشود خنکی و برودت یخچال از آن خارج میشود، پس با چک کردن در یخچال مطمئن شوید که سرمای داخل یخچال شما هدر نمی رود. برای چک کردن لاستیک دور در یخچال می توانید یک کاغذ A4 را بین در یخچال بگذارید و در را ببنید، اگر بعد از بسته شدن در یخچال کاغذ به راحتی بیرون آمد همین الان زمان تعویض لاستیک در یخچال شما است.

۵- خرابی در کمپرسور و رله

کمپرسور یخچال وظیفه تبدیل گاز به مایع را دارد و بعد از آن باید این مایع را داخل اواپراتور پمپاژ کند تا خنکی به داخل یخچال برسد. رله استارت هم اگر خراب شود نمیتواند موتور را روشن کند که این دو مشکل در آخر باعث می شود تا دمای داخل یخچال بالا برود و به اصطلاح با سرد نکردن یخچال مواجع شویم.

۶- کم بودن گاز یخچال

همان طور که در قسمت قبلی توضیح دادیم گاز باید به مایع تبدیل شود تا باعث خنک شدن یخچال شود. حالا اگر مقدار این گاز کم باشد طبیعتا خنکی هم کم می شود و متاسفانه به احتمال زیاد بخاطر کمبود گاز کمپرسور بصورت یکسره کار میکند و همین مشکل مهمترین دلیل برای سوختن کمپرسور یخچال است.

تعمیر یخچال 1

۷- گرفتگی لوله های کندانسور احمتالی کم برای سرد نکردن یخچال

لوله های کندانسور باید گرم باشند تا مشخص شود که یخچال به خوبی درحال کار کردن است، ولی وقتی کمپرسور کار میکند و لوله های کندانسور گرم نیست حتما یک مشکل در لوله ها یا کمپرسور وجود دارد. گاهی اوقات همراه با گاز مقداری روغن وارد این لوله های کندانسور می شود و همین علت باعث می شود که لوله ها گرفته شود و به خوبی گاز داخل آنها جریان نداشته باشد و در نتیجه با سرد نکردن یخچال روبرو می شویم.

سیم پیچ کندانسور می‌تواند گرما را به محیط بیرونی یخچال روانه کند. کویل‌ها از نظر وضعیت تمیزی و کثیفی نیاز به بررسی دارند. چون کثیف بودن یا انسداد آن‌ها می‌تواند باعث عملکرد بیشتر یخچال و افزایش گرمای آزاد شده شود. این نوع انسداد نیز می‌تواند باعث سرد نکردن یخچال شود.

کویل کندانسور باید سالی یک بار تمیز شود و اگر در آشپزخانه خود گرد و غبار یا موهای حیوانات خانگی زیادی دارید، می‌توانید آن را حتی بیشتر تمیز کنید. کویل کثیف ممکن است عملکرد یخچال را تحت تأثیر قرار دهد، اما می‌توانید به راحتی آن را با استفاده از جاروبرقی یا برس بلند تمیز کنید. تمیز کردن کویل اجازه می‌دهد گرما به طور موثری از داخل یخچال آزاد شود.

۸- خراب بودن فن کمپرسور

فن کمپرسور بصورت اتوماتیک زمانی که دمای موتور و کمپرسور بالا می رود روشن می شود تا دما را پایین بیاورد. حالا اگر فن کمپرسور وظیفه خودش را بخوبی انجام ندهد و گرمای پشت یخچال را از بین نبرد با مشکل سرد نکردن یخچال روبرو می شویم. یکی از نکات مهم برای نگهداری از فن کمپرسور رعایت کردن فاصله پشت یخچال با دیوار است تا فضای کافی برای رد و بدل شدن هوا وجود داشته باشد.

فن کمپرسور به صورت اتوماتیک زمانی که دمای موتور و کمپرسور بالا می‌رود روشن می‌شود تا دما را پایین بیاورد. اگر یخچال به اندازه کافی خنک نباشد، ممکن است موتور فن کندانسور مشکل داشته باشد. این موتور فن با کشیدن هوا از روی کویل‌های کندانسور برای خنک کردن آن‌ها کار می‌کند. بدون یک فن کاربردی، یخچال شما می‌تواند به راحتی بیش از حد گرم شود و به‌درستی خنک نشود.

شما می‌توانید موتور فن کندانسور خود را در پشت یا زیر یخچال قرار دهید. حالا اگر فن کمپرسور وظیفه خودش را به‌خوبی انجام ندهد و گرمای پشت یخچال را از بین نبرد با مشکل سرد نکردن یخچال روبرو می‌شویم. یکی از نکات مهم برای نگهداری از فن کمپرسور رعایت کردن فاصله پشت یخچال با دیوار است تا فضای کافی برای رد و بدل شدن هوا وجود داشته باشد.

۹- خراب بودن فن اواپراتور

مهم ترین وظیفه فن اواپراتور انقال سرمای داخل فریزر به داخل یخچال است، اگر عملیات انتقال سرما از داخل فریزر به داخل یخچال به درستی انجام نشود باعث می شود دمای داخل یخچال به حد مطلوب نرسد و مواد غذایی داخل یخچال رفته رفته فاسد شوند.

یخچال شما بسته به مدل، یک یا چند موتور فن اواپراتور دارد. اگر دستگاه شما فقط یک فن دارد، قطعاً در قسمت فریزر قرار می‌گیرد. فن اواپراتور سرمای داخل فریزر را به درون یخچال هدایت می‌کند، در واقع این فن هوای سرد را از کویل‌های اواپراتور در سراسر محفظه به گردش در می‌آورد. اگر موتور فن کار نمی‌کند، ممکن است یک فریزر سرد داشته باشید، اما در محفظه یخچال خنکی ندارید.

۱۰- خراب بودن دمپر هوای یخچال

قسمتی که هوای خنک وارد یخچال میشود را دریچه دمپر می گویند اگر این دریچه خراب شود و بدرستی کار نکند دمای داخل یخچال خنک نمی شود. همان طور که در ابتدای مقاله گفتیم اگر مواد غذایی در یخچال از حداکثر توان یخچال بیشتر باشد احتمال دارد جلوی این دریچه گرفته شود و هوای خنک وارد یخچال نشود، به همین راحتی و رعایت نکردن مسائل کوچک نگرانی های بزرگ بوجود می آید.

تعمیر یخچال 4

۱۱- خراب بودن ترموستات

در یخچال های قدیمی برای تنظیم دمای یخچال ولوم تعبیه شده بود تا با چرخاندن آن دمای داخل یخچال کم و زیاد شود.دمای یخچال های امروزی را بصورت دکمه های لمسی می توان تغییر دارد. به هر صورت وقتی دما را تنظیم میکنیم وظیفه ترموستات است که دمای داخلی را به دمای مد نظر ما برساند و بعد به موتور دستور دهد تا خاموش شود ولی اگر ترموستات وظیفه خود را درست انجام ندهد و وقتی دما بالا می رود و دستوری برای روشن شدن موتور صادر نمیکند داخل یخچال خنک نمی شود. لازم به ذکر است که در یخچال های امروزی ترموستات جای خود را به سنسور داده ولی کار هردو به یک صورت است.

۱۲- تابلوهای کنترل آسیب دیده‌اند

یک یخچال مدرن حداقل از دو برد مدار استفاده می‌کند: برد کنترل اصلی و برد کنترل دما. آسیب به هر یک از این بردهای کنترل می‌تواند وضعیت دمای یخچال را تحت تاثیر قرار داده و دلیل سرد نکردن یخچال باشد. بنابراین تشخیص یا تعمیر این مشکلات برای یک تازه کار آسان نیست، به همین خاطر توصیه می‌کنیم اگر مشکوک به خرابی برد کنترل هستید، با یک متخصص خدمات تماس بگیرید.

۱۳- دریچه‌های مسدود شده و سرد نکردن یخچال

دمای هوای داخل یخچال شما از طریق یک سری دریچه‌های داخلی و خارجی حفظ می‌شود. به منظور حفظ دمای ثابت، مهم است که این دریچه‌ها باز بمانند. اغلب افراد هنگام نگهداری مواد غذایی در داخل یا نگهداری اشیاء دیگر در اطراف یخچال (مانند کیسه‌های مواد غذایی) ناخودآگاه دریچه‌ها را مسدود می‌کنند.

این دریچه‌ها ممکن است تا حدی توسط زباله‌هایی مانند خاک یا مواد غذایی ریخته شده مسدود شوند. از طرفی هر دریچه مسدود شده می‌تواند بر دمای داخلی یخچال تأثیر بگذارد، بنابراین مهم است که آن‌ها را تا حد ممکن شفاف نگه دارید.

تعمیر یخچال 3

یخ‌زدگی در فریزر نیز می‌تواند دریچه‌ای را مسدود کند و باعث کاهش یا جلوگیری از رسیدن هوای سرد به محفظه یخچال شود. اگر محفظه فریزر به شدت یخ زده است، یخچال را از برق بکشید و درب فریزر را باز کنید تا یخ‌زدگی ذوب شود. بعد از ذوب شدن، یخچال را دوباره به برق بزنید تا بهتر خنک شود. ممکن است یک روز کامل طول بکشد تا یک فریزر به شدت یخ‌زده یخ‌زدایی شود، بنابراین برنامه‌ریزی کنید تا در صورت امکان مواد غذایی فاسد‌شدنی خود را در یخچال همسایه نگهداری کنید.

۱۴- کویل‌های اواپراتور یخ زده‌اند

همانطور که در بالا ذکر شد، فن اواپراتور هوای خنک را از کویل‌های اواپراتور گرفته و آن را در کل واحد از جمله فریزر به حرکت در می‌آورد. اما اگر فن از کار بیفتد، ممکن است کویل‌ها یخ بزنند.

پانل پشتی فریزر خود را بردارید تا ببینید آیا کویل‌ها مات شده‌اند یا خیر. اگر چنین است، فریزر و یخچال را خالی کنید، دستگاه را از برق بکشید و بگذارید کویل‌ها برای یک یا دو روز آب شوند.

تعمیر یخچال 2

اگر فن به‌خوبی کار می‌کند و کویل‌ها به دلایل نامشخص دیگری مات شده‌اند، احتمالاً به یک متخصص کاربلد نیاز دارید. علت یخ‌زدگی سیم پیچ‎ها می‌تواند دلایل مختلفی از جمله خرابی ترموستات باشد.

۱۵- سوئیچ درب را بررسی کنید

آیا یخچال شما محتویات خود را آنطور که باید خنک نمی‌کند؟ ممکن است مشکل از کلید درب باشد. بعضی از یخچال‌ها وقتی در باز است یا وقتی سوئیچ معیوب است خنک نمی‌کنند. البته زمانی که درب باز است، اکثر یخچا‌ل‌ها خنک‌کننده فعال را متوقف می‌کنند. بعد از پایین آمدن سوئیچ درب نیز به حالت خنک‌کننده باز می‌گردند. این یک عملکرد خودکار است و ممکن است مشکل در سوئیچ درب مانع از آن شود. در نتیجه دلیل سرد نکردن یخچال می‌تواند خرابی سوئیچ درب باشد.

۱۶- دوشاخه برق را بررسی کنید

اگر چه این دلیل برای سرد نکردن یخچال بسیار پیش پاافتاده به نظر می‌رسد اما در بیشتر موارد کارساز است. در این حالت باید وضعیت برق‌رسانی به یخچال را به شکل کامل مورد بررسی قرار دهید. توجه داشته باشید که عدم برق‌رسانی کامل به یخچال صرفاً منجر به عدم کارکرد آن نمی‌شود. در برخی از مواقع یخچال کار می‌کند اما نیروی کافی برای سرد کردن یا فریز کردن را ندارد.

در این حالت، سوکت معیوب یا شل بودن برقراری اتصال می‌تواند باعث گرمای بیش از حد یخچال شود. این نوع عیوب را می‌توانید به‌راحتی در محیط منزل تعمیر کنید.

۱۷ تراز بودن یخچال را مشخص کنید

یک یخچال نسبتاً جدید که درزگیرهای درب آن هنوز انعطاف‌پذیر هستند، همچنان با امکان نشت هوا در فضای یخچال مواجه است. بنابراین تراز نبودن آن به‌راحتی می‌تواند باعث سرد نکردن یخچال شود. اگر یخچال از یک سمت پایین‌تر از سمت دیگر باشد، درهای سنگین آن سفت بسته نمی‌شوند.

 تراز نبودن یخچال

برای تشخیص تراز بودن یخچال، تراز نجاری را در بالای آن قرار دهید. اگر حباب در مرکز لوله شیشه‌ای نیست، پایه‌های جلویی یخچال را تنظیم کنید. اکثر پایه‌های یخچال را می‌توان با آچار شش گوش یا انبر منعطف، تنظیم کرد. برای دستورالعمل‌های دقیق در مورد نحوه تراز کردن دستگاه خود با دفترچه راهنمای مالک یخچال پیش بروید.

۱۸- سرد نکردن یخچال بعد از قطعی برق

بعد از قطع شدن برق خانه، علت سرد نکردن یخچال را می‌دانید. قطعی برق، یخچال را به وضعیت اولیه برگردانده و دستگاه برای ریست شدن نیاز به زمان دارد. در نتیجه خنک شدن نوشیدنی‌ها و مواد غذایی بعد از مدتی انجام می‌شود. بعضی از برندهای یخچال نیز بعد از قطع شدن برق باید به حالت دستی ریست شوند.

حتی اگر برخی از برندهای برتر مانند یخچال‌های  KitchenAid  خنک نمی‌شوند، مشکل ممکن است راه‌حل ساده‌ای داشته باشد. قبل از برداشتن جعبه ابزار، دفترچه راهنمای مالک را که همراه دستگاه شما ارائه شده است، بردارید. بیشتر دفترچه‌های راهنمای یخچال شامل مراحل عیب‌یابی یا نکات و کدهای خطای خاص برندشان هستند.

تنیجه گیری خنک یا سرد نکردن یخچال

اول از همه به یاد داشته باشید که با روبرو شدن با این نوع مشکلات اصلا نگران نشوید و سریعا به هر تعمیرکاری اعتماد نکنید. شما برای اینکه خیالتان راحت باشد اول این مقاله را با دقت مطالعه کنید .

اما اگر مشکل را میخواستید سریعا حل کنید میتوانید امستقیم با متخصصان تعمیر یخچال صحبت کنید و راهنمایی بگیرید.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار