چاپ کد خبر: 92911
2 شهریور 1401

دریافت عوارض آب مجازی از صادرکنندگان میوه و تره بار در گمرکات

عوارض آب مجازی از صادرکنندگان میوه و تره بار در گمرکات

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی گفت:‌برای محصولات میوه و تره بار و سبزیجات که از گمرک به کشورهای دیگر صادر می شود، عوارض آب مجازی دریافت می شود.

به گزارش اول فارس ، سید رضا نورانی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، از اعمال عوارض صادراتی برای محصولات آب بر در گمرکات کشور خبر داد و گفت: این ابلاغ از ابتدای سال انجام شده و برای صادرات محصولاتی که در تولید آنها آب بیشتری مصرف می شود، عوارض می گیرند.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی با بیان اینکه میزان عوارض دریافتی در گمرکات نیم درصد ارزش محصول است، گفت: بر اساس پایه قیمتی که هر محصول در گمرک طبق نظر کارشناسان برآورد می شود نیم درصد آن عوارض اخذ می شود.
نورانی افزود: برخی محصولات هم عوارض گمرکی ثابتی دارند مثلا برای صادرات هر کیلو گوجه فرنگی در گمرک ۶ هزار تومان عوارض دریافت می شود.
وی این را هم گفت که عوارض برای محصولات گلخانه ای گرفته نمی شود و همین عاملی شده که عده ای بخواهند محصولات فضای باز را در قالب محصولات گلخانه ای اظهار کنند که مشکلاتی را در گمرک ایجاد کرده است.
وی این را هم گفت که دولت به بهانه هندوانه که گفته می شود آب بر است، برای صادرات کلیه محصولات میوه و تره بار و صیفی عوارض دریافت می کند.
رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی همچنین از دریافت مابه التفاوت تعرفه گمرکی برای موز که قبلا وارد شده خبر داد و گفت:‌ تعرفه گمرکی برای واردات موز ۵ برابر شده است اما گمرک این مصوبه را عطف به ماسبق می کند و برای تمام موزهایی که از ابتدای سال وارد کشور شده نیز مابه التفاوت دریافت می کند.
نورانی تاکید کرد: چنین رویکردی در برابر صادر کنندگان آنها را از  کار خود دلسرد می کند و قطعا در میزان صادراتی که به کشورها انجام می شو نیز تاثیر خواهد گذاشت.

بر اساس این گزارش ،کاهش فروش آب مجازی یکی از برنامه های مقابله با خشکسالی و کم آبی در کشورها استفاده می شود.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

باهر چهارشنبه , ۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۹

برای صادرات یک‌کیلو هندوانه شاید حدود ۲۰۰ لیتر آب مصرف شود و پولی که بابت یک کیلو هندوانه وارد کشور بی آب ایران می‌شود شاید به اندازه دو لیتر آب هم‌ارزش نداشته باشد.
کدام عاقل چنین آسیب حیاتی به مردم و مملکت خودش میزند که در ایران متاسفانه ساری و جاری هست و توی بوغ و کرنا هم می کنند که صادرات کشاورزی ما به کشورهای همسایه هر روز بیشتر و بیشتر می شود و تبلیغات می شود؟!!

آخرین اخبار